[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:35

Het is zeker niet standaard dat Quarters overbouwd zijn of horen te zijn. Het zijn net normale paarden en horen ook gewoon in balans gebouwd te zijn. Dat de fokkers van showpaarden die goed presteren op de fouten van hun dure paarden zijn gaan doorfokken is al triest genoeg.

Een paard wat overbouwd is heeft een zadel nodig wat aan de voorkant iets wordt 'opgetild' zodat de ruiter in balans komt te zitten en niet voorover valt en daardoor nog meer de druk van het ruitergewicht op de voorhand gaat leggen. Dit kán in een zadel worden ingebouwd, maar handiger is het om het in de pad te doen. Zodoende kan er evt nog makkelijk iets veranderd worden mocht de bouw veranderen (afhankelijk van de leeftijd).

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:51

Ze is 11, dus ik verwacht niet dat dit nog zal gaan veranderen.

Het wordt sowieso wachten tot 1 oktober, dan heb ik weer een afspraak met freehorse Passervice

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:19

Kan je voor nu niet gewoon een extra stukje inlage aan de voorkant in je pad doen?

Zodat die zeg maar het "uitstekende" hobbeltje onderaan de pad dikker maakt en dus de rugnaad verder optilt. Dan til je die rugnaad van de schoft af en til je de voorkant van het zadel een beetje op en kan je kijken of dit beter werkt voor je paard :)

Moet je natuurlijk wel een pad hebben waarbij de extra vulling richting het paard uitstulpt en niet richting je zadel anders komt de rugnaad niet hoger te liggen :=

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:31

Dat zou eventueel een optie zijn, maar daar durf ik zelf niet mee te gaan uitproberen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:54

Even contact opnemen met Paula, die kan vast advies geven waar je nu al even mee verder kan :j

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:55

Ik zou eens een andere pad testen om te starten.
Ik gebruik graag de textech burionipads. Iets zachtere vulling maar wel goed vormvast.
Of een grandeur of kifrapad met hd inlages,al dan niet dubbele inlages. Ik denk met een vormvastere pad dat je al een hoop verbetering zal hebben.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:31

Wie is Paula?

En ja, ik ga het grandeurpad van mijn gepensioneerde bijrijdpaard eens proberen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:53

Ik heb ook een paardje met een korte rug, brede schouders en rondgeribt.

Mijn ervaring (met boomloos) is dat extra inlages in de voorkant van de pad heel fijn zijn, eventueel in combinatie met een front riser onder de zitting. Zo zorg je inderdaad dat jij recht zit en niet voorover geduwd wordt, maar met de juiste pommel houdt je paard genoeg ruimte voor de schouders.

Daarnaast heb ik wel geleerd dat een zo kort mogelijk zadel met korte pad een goede zaak zijn, zolang de ruiter hier ook goed in past (!). Hoe langer het zadel, hoe meer de achterkant omhoog wordt geduwd dus hoe meer het probleem vergroot wordt.

Ik rijd nu alweer een paar jaar rond met een Barefoot Madrid, een van de kortere barefoots. Ik heb ook de Arizona gehad, maar die was toch te lang uiteindelijk. Ik heb verder moosgummi 'shims' in de voorkant van de pad gefrommeld bovenop de gewone inlages. Onder de zitting zit nog een zelfgemaakte frontriser.

Een tijd terug kwam een zadelmaker langs die ook naar de rug en naar het zadel van mijn pony keek. Ze had daarvoor in een presentatie gezegd dat ze geen fan is van boomloos, dus toen pony en ik aan de beurt waren, vreesde ik het ergste. Maar ze was eigenlijk alleen maar positief. Ze vond de rug er goed uitzien, het zadel paste goed en ze erkende dat voor dit type pony bijna geen boomzadel te vinden is. Ook kon ik goed zitten in dit zadel.

Deze combinatie van zadel en pad heeft dus de goedkeuring van mij, mijn pony en van een boomzadelmaker.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:00

Ik val in draf in mijn mandriana ook wat naar voren.
Zat al te denken of dat komt door wennen ( nergens steun dus moet onafhankelijk zitten).
Of wellicht idd een frontriser proberen...

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:51

Ik ben de komende week helaas niet op stal, en een vriendin geeft haar beweging. Ik zal het dus met een andere Pad uitproberen als ik vrijdag of zaterdag weer op stal ben.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Qua kort zadel zit het denk ik wel goed. Het is een Edix Equis maat S, en ik pas er nog goed in. Veel langer moet het voor haar rug echter echt niet worden.

Even een foto voor het idee:


Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:20

Nala schreef:
Wie is Paula?

En ja, ik ga het grandeurpad van mijn gepensioneerde bijrijdpaard eens proberen.


Freehorse passervice = paula :D

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:43

Ahzo, ja, Paula. Dacht dat misschien een andere Paula bedoeld werd.

Ik krijg nu van de eigenaresse van Edix een nieuwe Pad, inlages en pommels om te proberen wat helpt.

Blijkt trouwens dat ik niet de edix Equis heb, maar een (nieuw) demo kunststof zadel.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 07:33

Ik heb een aantal maanden geleden een trekker pro arte gekocht.
Ik kom van een western boom zadel en kan helaas niet wennen aan de trekker en wil nu toch gaan kijken voor een Westernzadel, liefst wel weer boomloos zat te denken aan een freemax. Maar hoe weet ik welke maat fork moet hebben. Hij heeft met Barefoot een M pommel. Is dat met elkaar te vergelijken? Of moet ik nu weer passervice laten komen.(iets met geldgebrek eigenlijk).

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:49

Je kunt bij Kifrahorse ook een forkmaat meter bestellen, dan kun je zelf de maat opmeten..

Al zou ik altijd een passervice laten komen, dan weet je zeker dat je goed zit en het model jullie beiden past :j

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:31

Een vraag, over de barefoot Cheyenne zonder vps. Bestaan daar nog dijwrongen voor? ( ik begrijp dat die eruit zijn maar misschien ergens nog in een magazijn van een verkoper?)

Ik zag de fenders met knieewrongen. Zijn deze ook geschikt voor de Cheyenne zonder vps? En zijn er mensen die deze hebben of er ervaring mee hebben?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 07:38

Ik meende dat alleen de cherokee klittenband-wrongen had toen der tijd, het punt zit hem in het klittenband waar ze moeten zitten, als dat er zit kan je er gewoon wrongen opplakken, dat zou je ff moeten controleren.

Anders zijn de Fenders met Wrongen inderdaad een optie.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:04

Je zal een dijwrong zitting moeten hebben dan inderdaad :)

De kniewrong fenders kan je er gewoon aan gebruiken hoor :j

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:39

Hartstikke bedankt voor de snelle reacties. Zouden er nog ergens seatsavers bestaan met dijwrongen?

En de fenders met kniewrongen de mensen die ze hebben; hoe bevallen ze;
Hoe zit het?
Draagt het bij aan de beenligging?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:39

Ik ben opzoek naar een boomloos zadel voor mijn PRE.
Hij heeft SI artrose en lijkt steeds meer moeite te hebben met boomzadels.
Nu heb ik een BBP van Signum (de Omega) en daar loopt hij wel veel beter onder. Maar een BBP vind ik niet ideaal om ook dressuur mee te doen.
Ik zoek eigenlijk een barok model van een mooie kwaliteit leer, ik kan slecht tegen rommel en vind kunststof echt niet mooi :o
Ik dacht zelf aan een Startrekk Espaniola maar nu hoor ik dat die vaak rugproblemen geeft?

Dit zadel rijd ik nu, Deuber Barock;

Afbeelding

Ik heb een op maat gemaakt dressuurzadel liggen maar daar loopt hij niet meer onder.
Deze Deuber heb ik op MP gekocht omdat ik hem mooi vond en vreemd genoeg loopt hij daar wel mee :P
Het is echt een prins dus zodra ik er een zadel opleg wat hij 1 mm niet goed vind liggen, dan loopt hij niet meer.

Heeft iemand nog tips wat mooie en vooral goede zadels zijn?

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:49

Je hebt er volgensmij wel een aantal. De enige die ik zo even snel weet is de ghost barocco. In principe gewoon een ghost zadel (basis is hetzelfde van iedere ghost), maar dan met een barok achtige zitting. Ik heb zelf een ghost roma op mijn crusado (mama was KWPN en papa PRE) en daar loopt ze veel beter onder dan met het boomzadel wat we paar jaar geleden hadden. Ghost kun je helemaal naar je eigen smaak maken (bv glad leer, suède, vetleer, vachtje op de zitting, bruin, zwart, paars :+ en ga zo maar door, vast ook wel een volledig vachtje mogelijk, mocht je dat willen).

Afbeelding

Zijn hier vast nog mensen met andere zadel ideeën. Als ik jou was zou ik alle opties gewoon testen, want wat voor ene combinatie werkt, hoeft niet voor de andere combinatie te werken. :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:58

J0anieke schreef:
Je hebt er volgensmij wel een aantal. De enige die ik zo even snel weet is de ghost barocco. In principe gewoon een ghost zadel (basis is hetzelfde van iedere ghost), maar dan met een barok achtige zitting. Ik heb zelf een ghost roma op mijn crusado (mama was KWPN en papa PRE) en daar loopt ze veel beter onder dan met het boomzadel wat we paar jaar geleden hadden. Ghost kun je helemaal naar je eigen smaak maken (bv glad leer, suède, vetleer, vachtje op de zitting, bruin, zwart, paars :+ en ga zo maar door, vast ook wel een volledig vachtje mogelijk, mocht je dat willen).

[ [url=m/z5gXkR.png]Afbeelding[/url] ]

Zijn hier vast nog mensen met andere zadel ideeën. Als ik jou was zou ik alle opties gewoon testen, want wat voor ene combinatie werkt, hoeft niet voor de andere combinatie te werken. :)


Bedankt voor de reclame :D we hebben nog een leuke op stapel staan die zowel als Ghost als "Bareback-zadel" geleverd kan worden :+

Maar waarom zou de Espaniola rugproblemen opleveren???? Mits gebruikt met bijbehorende gepolsterde pad is hij prima voor zover ik weet (en één van de betere modellen van Startrekk) (en nee mods - ik heb hier geen aandelen in :P )

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:39

Haha oeps, ik ben gewoon gek op ghost... _O-

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:43

Hier startrekk-espaniola eigenaar, erg tevreden over(heb nog een maat 2 over)
Loopt je paard onder de Deuber niet prettig?(Prettig genoeg), ik heb nog nooit gehoord van de rugproblemen met de Startrekk Espaniola.
De leerkwaliteit is super, echt degelijk materiaal/gemaakt.
Ik vind het wel een zadel wat wél of niet past, meer dan bij sommige andere boomloze zadels.
Op 2 van mijn 3 ligt hij super mooi, op nr. 3 gewoon niet, op het oog best goed, in beweging ligt het ook niet verkeerd, maar paard zelf geeft (zonder ruiter al) aan dat dit niet haar zadel is/was.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:18

Ik laat helaas zaterdag toch maar een "gewone" zadelmaker komen. Dit zadel blijft ondanks ander Pad, pommel, en inlages kiepen en laat mij ook naar voren vallen in mijn zit.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:13

Nala schreef:
Ik laat helaas zaterdag toch maar een "gewone" zadelmaker komen. Dit zadel blijft ondanks ander Pad, pommel, en inlages kiepen en laat mij ook naar voren vallen in mijn zit.


Snap wel dat het niks is geworden met het zadel. vind het er op de foto’s ook echt niet fijn uit zien. Kanteld voorover, is best klein voor jou waardoor ik snap dat je voorover valt in het zadel.
Had je al andere soorten (semi)boomloze merken geprobeerd of alleen Edix?