Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 13:26

Om compleet moedeloos van te worden. Ik heb een half jaar terug voor onze welsh cob een splinternieuw dressuurzadel van Kentaur Ithaka aangeschaft.

Na slechts een half jaar en wat commentaar toch maar weer een andere zadelpasser laten komen. Het zadel begon naar voren te duiken en ponylief werd wat ongemakkelijk.

Zadelpasser kwam en vroeg waar het zadel vandaan kwam. Volgens haar kan het zadel nooit goed hebben gelegen omdat de boom te rond is voor dit type pony. Conclusie: het kan ook niet passend gemaakt worden.

Dochterlief had zich suf gespaard, heb is nu eenmaal geen broodje kaas wat je koopt. We hadden nog een wintec liggen, wat dus zichtbaar voor de pony beter te doen is, maar waar kind dus echt niet lekker op zit.

Opties: zadel inruilen, veel geld op verliezen voor een ander zadel wat natuurlijk passend moet zijn voor beide. Maar wie kan ik nu nog wel vertrouwen?

Want, de ene zadelmaker zegt dit.. volgende zegt dat, weer de volgende zegt weer compleet wat anders!

Dat het zadel niet meer op de pony komt, is natuurlijk vanzelfsprekend! Overigens is de zadelpasser waar dit zadel vandaan komt heel boos geworden en weigert medewerking omdat hij het de grootste onzin vindt. Hij zegt dat de andere zadelpassers gewoon geld willen verdienen door zijn zadel af te kraken. Ik zelf heb er te weinig verstand van om te zien of iets goed ligt of niet, maar heb wel duidelijk nu gezien dat dit niet goed ligt.

Iemand een goed advies?

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise


DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:32

Ik zou serieus wel eens onderzoek willen laten doen. Een pony en een zadel en dan 10 zadelmakers uitnodigen. Wedden dat je 10 verschillende meningen krijgt?

De enige tip die ik voor je heb is om de naam van een potentiële zadelmaker op Bokt te zoeken. Zo vind je ervaringen.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:35

ik bent tevreden over wintec zadel? dan zal ik kijken naar Bates zadel. DAt is de leren wel wat durdere versie van Wintec. Maar het concept is het zeflde. Wintec en zadel valt onder 1 bedrijf. En zoek een zadelpasser die hierin is gespecaliseerd.

ik heb zelf DeZadelmakSter. zei is gespcaliseerd in dit soort zadels. Voordeel van dit soort zadels is dat ze goed aanpasbaar zijn. misschien zit in jouw regio ook een wintec/bates specalist of in ieder geval een zadelmaker die verstand heeft van dit soort zadels

eridinges
Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:36

Heel herkenbaar en dit ga je vast nog wel eens meemaken. Ik heb zelf een heeeeeeel bekende zadelmaker gehad en ook een nieuw zadel aan laten meten. Over de maanden lag het zadel elke keer niet goed en werden kleine aanpassingen gemaakt, maar mijn paard wilde niks meer. Dus andere zadelmaker erbij en zadel ingeruild en 1500 euro ingeleverd omdat de zadelmaker waar het zadel oorspronkelijk van kwam ook geen oplossing kon bieden.

Nu na maanden trainen en veel leed gaat het beter, maar paard heeft zo gecompenseerd dat er veel schade was.

Ik zou een zadelmaker erbij halen die je een goed gevoel geeft en veel zadels in diverse prijsklasses heeft

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:38

TS, het is vervelend dat het is gebeurd en dat de zadelmaker kwaad tegen je deed is ook niet leuk. Hij heeft wel een punt te pakken dat een beetje waar is. Er zijn genoeg zadelmakers, fysiotherapeuten, overige titatovenaars en ook hoefsmeden die geloofwaardig proberen te zijn door de vorige af te kraken.

In jouw geval zou ik zadelmaker nummer 1 nog eens bellen en je excuses aanbieden zodat je hem kan vragen of hij langs kan komen om naar de Kentaur te kijken die voorover kiept. Misschien moet het zadel gewoon een beetje bijgevuld worden. Misschien was je pony beetje anders toen het aangemeten werd, een half jaar geleden scheelt toch weer bijna een heel grasseizoen.


Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:38

Wie je kan vertrouwen is Raisa Fletcher van Zadel-Logisch. Zij heeft een iets andere werkwijze met betrekking tot het aanmeten van zadels, maar wel eentje die tot nu toe bij alle mensen en paarden die ik zie enorm vruchten afwerpt. Paarden die mega veel spieren bij krijgen op de rug, ruimer gaan lopen, fijner nageven, enzovoorts. Ze lost problemen op van mensen die inderdaad zadelpasser na zadelpasser er al bij hebben gehad en die er keer op keer maar niet uitkomen. Ik ben enorm onder de indruk van haar en haar kennis. Ze kijkt ook verder dan alleen het paard en de rug: naar het hele plaatje van ruiter en paard, het hele lichaam.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:44

Zadelmaker en zadelpasser zijn geen beschermd beroep dus daar ga je al. Ook zijn er over bijna alle zadelpassers zowel negatieve als positieve verhalen te vinden. Daar kun je dus ook niet blind op varen. Het is voor een groot deel ook een gevoelskwestie.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:47

Vriendin van mij heeft bij country mill, een bedrijf wat super bekend, ook op bokt een niet passend zadel gekocht.
Zadel was te lang, kussenkanaal echt te smal.
Als klap op de vuurpijl vroegen ze €1000 waar de tweede zadelmaker max 250 euro zou durven vragen voor dit zadel.
Zadel bleek stokoud en zou close contact zijn wat ook helemaal niet zo bleek te zijn.
Paard liep de bochten niet meer door, gelukkig had de eigenaresse het door.
Dus het kan overal..

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:01

Aleeneh schreef:
Wie je kan vertrouwen is Raisa Fletcher van Zadel-Logisch. Zij heeft een iets andere werkwijze met betrekking tot het aanmeten van zadels, maar wel eentje die tot nu toe bij alle mensen en paarden die ik zie enorm vruchten afwerpt. Paarden die mega veel spieren bij krijgen op de rug, ruimer gaan lopen, fijner nageven, enzovoorts. Ze lost problemen op van mensen die inderdaad zadelpasser na zadelpasser er al bij hebben gehad en die er keer op keer maar niet uitkomen. Ik ben enorm onder de indruk van haar en haar kennis. Ze kijkt ook verder dan alleen het paard en de rug: naar het hele plaatje van ruiter en paard, het hele lichaam.


Ik heb ook goede ervaringen met Raisa. Ik heb een fjord met een korte, brede rug en ik had al verschillende zadelpassers laten komen maar ze bleef drukplekken krijgen van 3 verschillende zadels die ik gehad heb. De laatste was een wintec maar daar werden de drukplekken ook erger van. Een half jaar geleden is Raisa geweest en heeft ze mijn wintec zadel helemaal aangepast naar de rug van mijn fjord en nu ligt het super.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:04

Is Er na de aanschaf en levering van het zadel wat nu niet meer fijn ligt nog eens een controle geweest door de zadelpasser?
Over het algemeen Zou je na een tijdje rijden op een nieuw zadel sowieso de boel eens moeten laten checken en evt bij/na vullen ivm de vulling Die wat in zakt/klinkt


Zadel blijft idd lastig
Want tien verkopers/passers
= tien oplossingen/meningen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 11:19

Ja, hij heeft een controle gedaan.
Ik ga dus echt mijn excuses niet maken aan deze mijnheer. Ik heb alle vertrouwen in hem gehad, zelfs nadat verschillende mensen achteraf zeiden dat hij niet zo heel goed was.

Pony heeft nu zichtbaar last dus ik laat hem ook niet zeggen hier en daar een plukje eruit of erbij dat het past. Ik ga met de meerderheid mee dat dit zadel voor de bouw van mijn pony niet geschikt is.

Dan valt er dus ook niets aan te passen

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

_Snow_White
Berichten: 3186
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:27

Dit klinkt precies zoals mijn ervaring met een op maat gemaakte Kentaur :=

Ik heb uiteindelijk (na lang zoeken) een tweedehandse Prestige zadel gekocht. De boom is namelijk met een paar cm te verruimen/verkleinen en het wol kan volledig aangepast worden. Verder zijn het ook fijne, relatief luxe zadels die tweedehands makkelijk te verkrijgen zijn.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:36

Enige wat ik kan aanraden is jezelf een beetje verdiepen in hoe een zadel hoort te liggen, zodat je beter doorhebt wanneer een zadelmaker je wat aan probeert te smeren en wanneer iets echt goed is. Hierdoor wist ik ook dat mijn zadelmaker gelijk had toen hij zei dat mijn zadel op dat ene niet aanpasbare puntje, de inchmaat, niet paste, naast dat het zadel iets te smal was geworden. Zadelmaker hiervoor (toegegeven toen nog onervaren) vond dat wel (net) kunnen met wat aanpassingen, pony nog in de groei maar helaas niet in het zadel gegroeid, en haar aanpassingen hebben hem een drukking bezorgd.
Wat ook helpt is een Wintec boommeter, dan kan je zelf meten hoe breed je paard is en wat voor zadel hij ongeveer nodig heeft, zodat als een zadelmaker met een smal zadel aankomt voor jouw brede paard omdat hij nou eenmaal zo slank oogt, dat jij weet dat zo'n zadel het dus niet gaat worden.

Anoniem

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:44

Hier nog iemand met dezelfde ervaring met een zadelmaker en kentaur zadel (wat ik zelf overigens fantastische zadels vind om mee te rijden <3 ).

Ik heb daarna Marjolijn van den Hoeven laten komen, zij is onafhankelijk en wil dus niet verkopen. Had met mazzel een MacRider te pakken die goed paste!

Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:53

nessinator schreef:
Enige wat ik kan aanraden is jezelf een beetje verdiepen in hoe een zadel hoort te liggen, zodat je beter doorhebt wanneer een zadelmaker je wat aan probeert te smeren en wanneer iets echt goed is. Hierdoor wist ik ook dat mijn zadelmaker gelijk had toen hij zei dat mijn zadel op dat ene niet aanpasbare puntje, de inchmaat, niet paste, naast dat het zadel iets te smal was geworden. Zadelmaker hiervoor (toegegeven toen nog onervaren) vond dat wel (net) kunnen met wat aanpassingen, pony nog in de groei maar helaas niet in het zadel gegroeid, en haar aanpassingen hebben hem een drukking bezorgd.
Wat ook helpt is een Wintec boommeter, dan kan je zelf meten hoe breed je paard is en wat voor zadel hij ongeveer nodig heeft, zodat als een zadelmaker met een smal zadel aankomt voor jouw brede paard omdat hij nou eenmaal zo slank oogt, dat jij weet dat zo'n zadel het dus niet gaat worden.


Hier sluit ik mij (helaas) bij aan. Ik heb Pain-Free Back and Saddle Fit Book van Joyce Harman gelezen. Dat was toentertijd een studieboek van de MSFC zadelopleiding. Hierdoor kon ik vervolgens vaststellen dat het vorige zadel inderdaad nooit gepast kon hebben (te lang, ze was daar ook gevoelig op de rug en sindsdien niet meer).

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:47

Ikzelf ben heel content met mijn zadelpasser, zij heeft voor mijn merrie met heel moeilijke rug echt het perfecte zadel gevonden.
Daarna heeft ze voor een stalgenoot met een paard met gemakkelijke rug een zadel aangepast na mijn goede ervaringen. En daar heeft ze het echt verprutst, dat zadel ligt alleen goed zonder ruiter, van zodra ruiter opstapt is het om zeep.

Spijtig, want ik ben nog steeds heel content, ik vind het zelf dus enorm moeilijk om een passer te vinden die voor alle paarden en ruiters het juiste zadel kan verkopen.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 14:00

Het zadel zelf is echt fantastisch hoor. Dochterlief vindt het vreselijk jammer. Ze zit er heerlijk op. Maarja, ik vind naaldhakken ook fantastisch maar kan er niet op lopen. Wat niet gaat, gaat niet. Er kan nu even geen zadelmaker bij, de pony had er teveel last van, zodat we haar even niet willen pesten.

Eigenlijk is het ongelooflijk dat ze afgelopen weekend nog een wedstrijd wint met 200 punten. Als je nu de drukplekken op haar rug ziet, dan voelen we ons echt superschuldig.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:07

Ik vind het een groot probleem dat je een zadel eigenlijk een tijd moet gebruiken om te zien of het echt bevalt voor paard en ruiter. Maar ja, dan kan je het zadel al niet meer ruilen. Wat een bakken met geld gaan er zo door. Helaas herkenbaar. Bij ons is een modern boomloos zadel (Karlslund) uiteindelijk goed bevallen in combinatie met inderdaad mezelf verdiepen in de materie.

Jessix
Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:57

Om die reden heb ik mezelf heel erg verdiept in zadelpassen. Je denkt je professional te kunnen vertrouwen, maar het blijkt niet altijd zo te zijn. Je bent niet de eerst met twee verschillende adviezen.

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:35

Klinkt als mijn verhaal.
Gaat zelfs ondertussen al om meerdere zadels.
En vorige zadelpassers geven nooit thuis.
Dus mijn enigste tip is zelf erin verdiepen.
Niet zodat je de rol van de zadelpasser kan vervangen.
Maar wel zodat je nog een beetje in kan schatten of het goed gaat

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het leed dat zadelpasser en 300 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:22

MarryAnneR
Wat ruk dat het Echt zo slecht past nu ...
Hopelijk snel weer een Blije pony en dan ook een zadel wat voor pony en dochter fijn is
Maar wel ontzettend balen dit zeg

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Lilliputter
Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:41

Een goede zadelpasser vinden is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Heb zelf ervaren hoe het is om na meerdere zadelpassers nog steeds met problemen te zitten. Uiteindelijk uitgekomen bij Het Zadelkompas. Eindelijk iemand die meedenkt, luistert, kwaliteit levert, veel kennis en ervaring heeft en het vertrouwen dat ze uitstraalt ook waarmaakt. Een hele opluchting kan ik je vertellen! Werkt heel professioneel. Durf haar goed aan te bevelen! Overigens komt ze afspraken na en heb je goed en snel contact.

>>> Van Beek Dressagehorses <<< Verkoop interessant gefokte veulens, jonge paarden en sportpaarden
IPS Bon Bravour (v. Painted Black x Chronos) - KWPN, Hannover, Old en SBS goedgekeurd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Bytespider, Lys_PPA, Mariett, Sunrise, wietsipietsi en 12 bezoekers