Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:42

Nu concentreert de discussie zich alweer op de meest ernstige ziekten en complicaties. Maar er wordt tegen heel veel meer en tegen steeds meer ingeënt. Elke mogelijke infectieziekte lijkt te moeten worden voorkomen. Mijn werkgever biedt iedere gezonde werknemer een griepvaccinatie aan. En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft. Ook vraag ik me af of de balans risico - baten wel vaak genoeg opnieuw gemaakt wordt als de omstandigheden veranderen. Tegen pokken vaccineren we inmiddels niet meer. Daar werd op een gegeven moment het risico groter dan de baten.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2


Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:48

blue_sky schreef:
En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft.

Nope. Niet meer dan een vaccinatie.

Een vaccinatie is niks anders dat het immuunsysteem een beetje voor de gek houden en laten denken dat het de ziekte al gehad heeft. Komt het dus de ziekte in werkelijkheid tegen, dan zijn er al gerichte antistoffen aangemaakt, en wordt de persoon dus niet ziek.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:49

Avalanche81 schreef:
blue_sky schreef:
En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft.

Nope. Niet meer dan een vaccinatie.

Een vaccinatie is niks anders dat het immuunsysteem een beetje voor de gek houden en laten denken dat het de ziekte al gehad heeft. Komt het dus de ziekte in werkelijkheid tegen, dan zijn er al gerichte antistoffen aangemaakt, en wordt de persoon dus niet ziek.

Of veel minder ziek.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:51

@Avalanche81 en op basis waarvan durf jij dit met zo veel stelligheid te beweren? Arts expert op het gebied van vaccinaties? Want ik als apotheker durf best te stellen dat ik het niet zeker weet.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:54

Ik heb idd het een en ander aan medische kennis, ja. 15 jaar in de gezondheidszorg gewerkt en ik kom ook nog uit een familie van artsen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

_Lobke_
Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:20

Ik denk toch dat het een stukje realisatie is om toch wel in te enten van de anti-vaxxers. Natuurlijk is het goed om je te verdiepen in bepaalde zaken die steeds op dezelfde manier gebeuren en te evalueren of het überhaupt wel goed is. Helaas verdiept deze doelgroep zich er maar tot zekere hoogte in en niet zo zeer in de wetenschappelijke bewijzen.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:47

blue_sky schreef:
@Avalanche81 en op basis waarvan durf jij dit met zo veel stelligheid te beweren? Arts expert op het gebied van vaccinaties? Want ik als apotheker durf best te stellen dat ik het niet zeker weet.


Doe eens een basiscursus immunologie, zou ik zeggen...

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:48

Ibbel schreef:
blue_sky schreef:
@Avalanche81 en op basis waarvan durf jij dit met zo veel stelligheid te beweren? Arts expert op het gebied van vaccinaties? Want ik als apotheker durf best te stellen dat ik het niet zeker weet.


Doe eens een basiscursus immunologie, zou ik zeggen...

Bij voorbeeld, en dan bij pathologie vooral kinderziektes :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:56

Pmarena, doe je nu zo zwartwit voor de discussie of heb je echt deze oogkleppen op?
In een wereld waar grenzen nauwelijks meer bestaan, het vluchtelingenprobleem enorm is en mensen dicht op elkaar staan is alleen maar “je kinderen niet meeslepen” echt belachelijk natuurlijk. Wij nemen het niet alleen mee uit het buitenland, het buitenland brengt het ook bij ons. En dat kun je niet voorkomen, je kan alleen zorgen dat de ziektes hier geen bestaankans hebben.

En verder w.b. Voorrang. Volgens mij werd ook gezegd dat het maatschappelijk gezien logisch is om de niet-geënte kinderen voorrang te geven. Maar het is wel heel zuur als jou kind iets oploopt omdat het tot die 4% hoort die pas bij de 2e enting beschermd waren. Dat zijn compleet nodeloze slachtoffers door mensen die zich puntje bij paaltje toch laten enten na eerst te roepen van niet. Ik snap dat je daar als ouder goed gefrustreerd van kan raken.

blue_sky schreef:
Nu concentreert de discussie zich alweer op de meest ernstige ziekten en complicaties. Maar er wordt tegen heel veel meer en tegen steeds meer ingeënt. Elke mogelijke infectieziekte lijkt te moeten worden voorkomen. Mijn werkgever biedt iedere gezonde werknemer een griepvaccinatie aan. En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft. Ook vraag ik me af of de balans risico - baten wel vaak genoeg opnieuw gemaakt wordt als de omstandigheden veranderen. Tegen pokken vaccineren we inmiddels niet meer. Daar werd op een gegeven moment het risico groter dan de baten.

Ik neem aan dat je in de zorg werkt? Want die griep-enting is niet voor jou, die is om groepsimmuniteit te creeeren voor de kwetsbare waar je mee werkt neem ik aan...
Als je niet met een kwetsbare doelgroep werkt, dan vind ik het wat anders en vrij bijzonder van je werkgever...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:58

Sommige werkgevers bieden de griepvaccinatie aan om het ziekteverzuim terug te dringen. Puur economische overwegingen dus.

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:02

Oke, daar vind ik dan wel weer wat van :x

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:04

Ik ook :D Heb het dus altijd geweigerd :+

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:06

Ibbel schreef:
Sommige werkgevers bieden de griepvaccinatie aan om het ziekteverzuim terug te dringen. Puur economische overwegingen dus.



Nee hoor ligt er maar aan waar je werkt . Ik werk in een ziekenhuis waar mensen revalideren oa naar een beroerte vaak hebben die mensen niks bij te zetten. Ook daarom wordt vaccinatie aangeboden zodat je deze kwetsbare personen niet kan aansteken. Dit is dus niet zuiver economisch (buiten dat het met de toch al krapte in het personeel in ziekenhuizen het niet echt praktisch is dat straks de helft thuis ligt met griep)

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:07

Het ging er om als er géén kwetsbare groepen zijn, waarom een werkgever dan tóch die griepspuit aanbiedt.

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:08

Ibbel schreef:
Ik ook :D Heb het dus altijd geweigerd :+

Dat zou ik ook doen. Sterker nog, dat doe ik nu ook (ik werk als dietist in de zorg) omdat ik vind dat mijn patientencontact te minimaal is om mezelf te enten. Ben zelf een paar jaar (als kind) flink ziek geworden van de griepprik en vindt dat niet opwegen tegen het contact met mijn bewoners.
Had ik als zorgmedewerker, arts of bijvoorbeeld fysio gewerkt had ik dat anders gevonden en had ik hem wel gehaald denk ik.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:12

blue_sky schreef:
Nu concentreert de discussie zich alweer op de meest ernstige ziekten en complicaties. Maar er wordt tegen heel veel meer en tegen steeds meer ingeënt. Elke mogelijke infectieziekte lijkt te moeten worden voorkomen. Mijn werkgever biedt iedere gezonde werknemer een griepvaccinatie aan. En ik vraag me oprecht af of het doormaken van infectieziekten geen functie heeft. Ook vraag ik me af of de balans risico - baten wel vaak genoeg opnieuw gemaakt wordt als de omstandigheden veranderen. Tegen pokken vaccineren we inmiddels niet meer. Daar werd op een gegeven moment het risico groter dan de baten.


Of zou het iets te maken kunnen hebben met dat de wereld pokken-vrij is verklaard :+ ?
Sterker nog, er wordt nu weer gesproken (hypothetisch) over entingen omdat vermoeden is dat het een van de wapens van chemische oorlog kan worden omdat het volledig uitgeroeid is.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:49

blue_sky schreef:
Tegen pokken vaccineren we inmiddels niet meer. Daar werd op een gegeven moment het risico groter dan de baten.


Nee.

Smallpox is uitgeroeid.
De kosten vielen een soort van mee, de baten zijn de gespaarde levens.

Inenten is niet meer nodig.


En griepprikken uitdelen omdat je weinig ziekteverzuim wil: ik heb daar vraagtekens bij.
(Een werkgever 'mag dat willen', maar ik hoop vurig dat de werknemer alle ruimte heeft voor een eigen afweging. "Mijn lijf, mijn regels", niet die van de baas.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:55

Een griepprik tegen ziekteverzuim is hooguit zinvol als je het op vrijdag doet.
Het is aangetoond dat het totaal aantal koortsdagen per X aantal ingeente vs oningeente mensen hoger is omdat het aantal dat normaal gesproken ziek zou worden gemiddeld lager is dan bij iedereen een kans op een lage koorts geven door inenten.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:57

Die laatste zin moest ik wel 5x lezen :')

[o]

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:58

Sorry :+


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 06:19

Nou nog even snel dan.
secricible schreef:
En verder w.b. Voorrang. Volgens mij werd ook gezegd dat het maatschappelijk gezien logisch is om de niet-geënte kinderen voorrang te geven. Maar het is wel heel zuur als jou kind iets oploopt omdat het tot die 4% hoort die pas bij de 2e enting beschermd waren. Dat zijn compleet nodeloze slachtoffers door mensen die zich puntje bij paaltje toch laten enten na eerst te roepen van niet. Ik snap dat je daar als ouder goed gefrustreerd van kan raken.


Dat lijkt me niet, dat het compleet nodeloze slachtoffers zijn van de mensen die zich alsnog laten vaccineren. Die hebben namelijk de mazelen niet gehad blijkbaar, anders zouden ze zich niet laten vaccineren, toch?

Dus even op een rijtje hè :)

De ene ouder kiest er voor om het RVP niet exact te volgen omdat de dreiging van de mazelen in zijn / haar ogen niet groot genoeg was om de potentiële bijwerkingen (bekend / niet bekend / lange termijn / persoonlijk hoog risico) te riskeren. En besluit om wèl te gaan vaccineren in een situatie waarbij de dreiging van mazelen groter is. Die ouder wordt dan door sommigen weggezet als een idioot zonder ruggengraat die zich niet houdt aan zijn eerdere besluit.

Maar die ouders die keurig het RVP volgen, "want daar is echt goed over nagedacht door de professionals en er vanaf wijken is oh zo dom". Wiens kind met een maand of 13-15 de eerste BMR heeft gehad en volgens de professionals dan 95-99% zeker beschermd is, die gaat niet gewoon netjes afwachten tot het kind tegen de 4e verjaardag aan zit voor de 2e oproep maar die wil ook ineens op eigen houtje gaan sleutelen aan het RVP en de herhalingsprik vervroegen.

En die laatste ouder dat snapt iedereen dat die nu ineens van zijn eerdere besluit af wil wijken om netjes het RVP te volgen...immers de omstandigheden zijn veranderd.

Terwijl als die eerste ouder om dezelfde reden (veranderde omstandigheden) van zijn eerdere besluit afwijkt, dan is het een idioot zonder ruggengraat en weet ik wat nog meer.


En ohja mensen moeten maar gedwongen worden om tegen hun wil in een medische handeling te ondergaan, tegen hun wil in iets in hun lichaam (of dat van hun kind) te laten stoppen... zodat een ander zijn pleziervakantietripje naar een risicogebied geen al te heftige gevolgen heeft als er een souvenirtje mee terug genomen wordt. Dat die persoon dan over een baby heen staat te hoesten bij de AH dat geeft niet, want je weet nooit van wie je de mazelen krijgt dus als die baby de mazelen krijgt dan spreken we gewoon schande van die ongevaccineerden *\o/*


En ja ik trek het nu een beetje er op en er over, in de ijdele hoop dat een enkeling het eens van een iets minder zwart-witte kant kan gaan bekijken.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 06:41

Sja, het is natuurlijk best zuur dat mazelen een opmars maakt doordat er steeds minder gevaccineerd wordt. En nu mazelen een opmars maakt, moet ineens iedereen weer een vaccinatie... Ook de mensen die dat eerst niet wilden.

Mooi dat ze dat nu wel willen, trouwens. Beetje laat, maar okay. Maar om ze dan voorrang te geven, dat vind ik ook niet eerlijk. First come, first serve. Of dat nu een al gevaccineerd kind is, of een nog niet gevaccineerd kind.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:21

@Ibbel en Avalanche01 jullie zijn van mening dat alles wat er in een basiscursus verteld wordt de enige eeuwige waarheid is. Het is dankzij de mensen die alles ter discussie stellen dat de wetenschap nog vooruitgang boekt. Kijk de hele discussie over zout en hoge bloeddruk nog eens na bijvoorbeeld. Hoeveel mensen zijn ervaren geleden niet op strenge zoutloze diëten gezet terwijl later bleek dat dat helemaal niet nodig is. Er kan sprake zijn van voortschrijdend inzicht en het is helemaal niet ondenkbeeldig dat we over 20 jaar dingen weten die we nu nog niet weten en op grond daarvan de praktijk aanpassen.

@secribile: Nee ik werk niet met een kwetsbare doelgroep. Het zal gaan om het terugdringen van het ziekteverzuim en ja ik heb geweigerd.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:23

T gaat niet alleen om vakantietripjes hoe die ziektes hier komen.
We importeren ook allerlei groenten en fruit, kleding, mensen etc uit gebieden met ziektes. Hoef je niet eens voor op vakantie :)

[o]

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:23

blue_sky: als jij niet gelooft in de basisprincipelen van het afweersysteem (dat die kennis hierover gewoon vastligt - dat verandert niet opeens) dan zijn we wel uitgepraat geloof ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Facebook, lisawouda93, minkehell, Muggebeet, x_Ilse_x en 32 bezoekers