Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:22

Er is niks tegen op kritische vragen stellen. Zolang die vragen gevolgd worden door onderzoek om die vragen te beantwoorden. Bij de antivaxxers denk ik eerder aan de uitdrukking: "Eén dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden." Dat heeft niks met kritische vragen stellen, dat heeft alleen maar koppig gelijk willen hebben, want in dat onderzoek op basis van die vragen zijn ze niet geïnteresseerd. Zeker niet als de antwoorden uit zo'n onderzoek niet in hun straatje past.


Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:20

dromertje2 schreef:
Ik snap niet dat je wel zou gaan vaccineren, als er voor geroepen wordt dat vaccineren zo gevaarlijk is en dat polio een zomergriepje is en mazelen een onschuldig kinderziekte.

Tja, voor plm 95% van de mensheid is polio een onschuldig zomergriepje.
En voor het vaccin ontwikkeld was, waren er al maatregelen om het gevaar in te dammen.
Dwz: de kans op het zomergriepje krijgen te verkleinen - of jij of vooral je kind tot de 3% dodelijke slachtoffers zou horen of de 2% zwaar gehandicapten blijft/ bleef een gok.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:04

Sterker nog: nog niet eens een zomergriepje, want het gaat meestal ongemerkt voorbij.
Tenminste als je het RIVM als betrouwbare bron van informatie ziet?

Citaat:
RIVM: https://www.rivm.nl/polio

Meestal (90-95%) verloopt een infectie met het poliovirus zonder verschijnselen.


Hoeveel mensen weten dit nou eigenlijk? Hier op Bokt zie je al dat zelfs mensen die al meerdere keren die link onder hun neus geduwd hebben gekregen, het nog niet willen lezen / beseffen ofzo... dat het toch iets minder gruwelijk is dan hoe het ons voorgeschoteld wordt := Natuurlijk blijft het ontzettend klöte als je wel tot die uitzonderingen behoort die er mee in het ziekenhuis terecht komen :(:)

En als je het verhaal verder volgt daar op de website dan zeggen ze dat 1 of een halve persoon per 100 die daadwerkelijk een polio infectie oplopen (moet je heel goed je best voor doen in NL) dan ook last krijgen van verlammingsverschijnselen. En dáár dan weer 2 tot 10% van overlijdt. Dus dat is ook geen 3% maar een percentage achter de komma.

En dat wordt dan ook aangehaald als "joh laten we wel bij de feiten blijven" wanneer 1 of andere paniekvogel weer net doet alsof iedereen die in aanraking komt met polio, meteen een ijzeren long en daarop volgend een kistje moet gaan bestellen := Inclusief die foto voor de show van een paar niet aangesloten ijzeren longen waar ze voor de foto snel wat mensen in gedaan hebben....

Maargoed sommige mensen staan gewoon niet open voor wat meer begrip voor andermans afwegingen / voor een wat minder zwart-witte kijk op de zaken.

Wat op zich ook wel weer begrijpelijk is als je een vaccinatie ziet als "baadt het niet dan schaadt het niet" en niet gelooft in mogelijke bijwerkingen. Dan is elke kans op ziekte dat "prikje" wel waard in je beleving natuurlijk :)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:15

Volgens mij is dat algemeen bekend, maar ik vind 5-10% kans op complicaties bij polio helemaal niet zo weinig en ook geen uitzonderingsgeval, maar dat zal wel aan mij liggen dan :=
Zeker niet als je bedenkt dat als niemand meer zou vaccineren het ongeveer zeker is dat iedereen in zijn leven wel in aanraking komt met polio.
Dus als je dan in een dorp 2000 kinderen hebt die het krijgen, krijgen er daarvan 100/200 complicaties. Dat vind ik veel ja -O-

[o]

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:18

blue_sky schreef:
In de natuur heeft bijna alles een functie.

Deze misvatting is heel algemeen. Niets in de natuur heeft een functie buiten reproductie. Besmettelijke ziektes zijn het gevolg van succesvolle reproductie van virussen, bacteriën en andere micro organismen. Niets meer en niets minder.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-09-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:20

verootjoo schreef:
Volgens mij is dat algemeen bekend, maar ik vind 5-10% kans op complicaties bij polio helemaal niet zo weinig en ook geen uitzonderingsgeval, maar dat zal wel aan mij liggen dan :=
Zeker niet als je bedenkt dat als niemand meer zou vaccineren het ongeveer zeker is dat iedereen in zijn leven wel in aanraking komt met polio.
Dus als je dan in een dorp 2000 kinderen hebt die het krijgen, krijgen er daarvan 100/200 complicaties. Dat vind ik veel ja -O-

Plus dat de complicaties heftiger zijn dan van bijvoorbeeld een verkoudheid :+

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:23

pmarena schreef:
Sterker nog: nog niet eens een zomergriepje, want het gaat meestal ongemerkt voorbij.
Tenminste als je het RIVM als betrouwbare bron van informatie ziet?

Citaat:
RIVM: https://www.rivm.nl/polio

Meestal (90-95%) verloopt een infectie met het poliovirus zonder verschijnselen.


Hoeveel mensen weten dit nou eigenlijk? Hier op Bokt zie je al dat zelfs mensen die al meerdere keren die link onder hun neus geduwd hebben gekregen, het nog niet willen lezen / beseffen ofzo... dat het toch iets minder gruwelijk is dan hoe het ons voorgeschoteld wordt := Natuurlijk blijft het ontzettend klöte als je wel tot die uitzonderingen behoort die er mee in het ziekenhuis terecht komen :(:)


Ziekenhuis?
Ik heb de polio uitbraak van 1971, 74 en 78 meegemaakt.
Je weet niet waar je over praat geloof ik.

Ja, er kwamen mensen in het ziekenhuis.
Daarna niet meer naar huis, maar hetzij het kerkhof - hetzij het verpleeghuis.

(En ik heb de directeur van het verpleeghuis gesproken die een dominee naar binnen had gepraat. Die directeur was een verstandig man en de geloofscrisis die de dominee kreeg lijkt mij alleen maar prima.)
Citaat:
En als je het verhaal verder volgt daar op de website dan zeggen ze dat 1 of een halve persoon per 100 die daadwerkelijk een polio infectie oplopen (moet je heel goed je best voor doen in NL)(...)

In augustus zwemmen in open water, daarna een ijsje eten en dan na wc gebruik ivm de grote boodschap niet je handen wassen.

Zo lastig is dat niet.
Polio is geen cholera.
(Daar gingen in 1850 nog hele volksstammen aan dood, maar dat is bedwongen.)

Citaat:
Wat op zich ook wel weer begrijpelijk is als je een vaccinatie ziet als "baadt het niet dan schaadt het niet" en niet gelooft in mogelijke bijwerkingen. Dan is elke kans op ziekte dat "prikje" wel waard in je beleving natuurlijk :)


Off topic: ik heb nog nooit een vaccin zien baden. ;)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-09-19 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:24

Avalanche81 schreef:
verootjoo schreef:
Volgens mij is dat algemeen bekend, maar ik vind 5-10% kans op complicaties bij polio helemaal niet zo weinig en ook geen uitzonderingsgeval, maar dat zal wel aan mij liggen dan :=
Zeker niet als je bedenkt dat als niemand meer zou vaccineren het ongeveer zeker is dat iedereen in zijn leven wel in aanraking komt met polio.
Dus als je dan in een dorp 2000 kinderen hebt die het krijgen, krijgen er daarvan 100/200 complicaties. Dat vind ik veel ja -O-

Plus dat de complicaties heftiger zijn dan van bijvoorbeeld een verkoudheid :+

Och joh, verlamminkje of hersenvliesontstekinkje. Kattepis.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:26

Ik vind het wel grappig dat mensen die niet vaccineren de mogelijke gevolgen van een ziekte aan het bagatelliseren zijn.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:27

Maar pmarena, jouw voorstelling van zaken is ook een belachelijke vertekening van de werkelijkheid. Wat voorstanders van vaccineren zeggen is dat de kans om een bijwerking van vaccineren te krijgen is nog veel kleiner dan de kans op een bijwerking van de ziekte zelf. Daarnaast is het in het geval van polio ook nog eens een hele ernstige bijwerking. Wat ze daarnaast nog problematischer vinden, is dat door niet te vaccineren je niet alleen jezelf in gevaar brengt, maar door het verlagen van de kudde immuniteit ze ook nog andere mensen in gevaar brengen.

Dat is echt een heel ander verhaal dan baat het niet, schaadt het niet, een zwart-witte kijk of niet openstaan voor andere meningen.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:28

Het is in ieder geval wel extreem veel minder dan wat de meeste mensen denken: polio = verlamd / ijzeren long.

Moet je eens kijken hoeveel slecht geïnformeerde mensen vallen over de gewoon zeer correcte uitspraak "polio verloopt meestal als een zomergriepje" of nouja, correct... eigenlijk verloopt het dus meestal ongemerkt dus die uitspraak is zelfs nog overdreven :P

Maar als je zoiets zegt dan wordt je meteen op de brandstapel gegooid door mensen die denken dat ze het beter weten en dan zelf de onnozelaar zijn waar ze de ander juist van beschuldigen _O-

Nogmaals: het blijft ontzettend balen als je de complicaties van een ziekte te pakken hebt.
Maar je kan de kans verlagen op andere manieren dan het inspuiten van dubieuze goedjes bij hele kleine babies die sowieso extreem weinig kans maken om die ziektes op te pikken.

Ieder moet voor zich afwegen hoe groot de kans voor het eigen kind is om de ziekte op te pikken.
Hoe groot de kans dat er dan daadwerkelijk complicaties optreden. En hoe groot je de kans inschat dat je kind juist complicaties krijgt van de prik er tegen. In de ene familie is die kans veel groter dan de andere familie en daar houden de prikkende instanties geen rekening mee omdat die naar het grote geheel kijken. Daar ben je als ouder dus zelf verantwoordelijk voor. Jij bent ook degene die met het resultaat zit als jouw kind die pechvogel is waarbij het misgaat dus de ouder moet wat mij betreft altijd degene zijn die beslist of en zo ja wanneer welke prik er wel of niet in gaat.

Wat de openingspost en enkele reacties betreft vind ik het trouwens ook wel frappant dat menigeen vindt dat de tot dan toe nog niet tegen de mazelen (in dit geval) gevaccineerde kinderen geen voorrang mogen krijgen op kinderen die hun BMR / MMR al gehad hebben.

Dan willen die "levensgevaarlijke gekken" zich laten vaccineren en dan is het weer niet goed :=

Moeten die kinderen die iets van 95%-99% zeker al wel antistoffen aangemaakt hebben tegen die mazelen dan liever nog een keer, of die kinderen die waarschijnlijk nog geen anti-stoffen hebben?

Als je zo bang bent voor het gevaar van die ongevaccineerden dan wil je toch juist liefst dat zij eerst gaan? Of gaat het belang van het eigen kind dan toch (ook) ineens voor? :)

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:34

verootjoo schreef:
Volgens mij is dat algemeen bekend, maar ik vind 5-10% kans op complicaties bij polio helemaal niet zo weinig en ook geen uitzonderingsgeval, maar dat zal wel aan mij liggen dan :=
Zeker niet als je bedenkt dat als niemand meer zou vaccineren het ongeveer zeker is dat iedereen in zijn leven wel in aanraking komt met polio.
Dus als je dan in een dorp 2000 kinderen hebt die het krijgen, krijgen er daarvan 100/200 complicaties. Dat vind ik veel ja -O-


Hoe kom je aan die cijfers?

Als je de cijfers van het RIVM volgt (zie https://www.rivm.nl/polio) dan zeggen ze daar dat een besmetting met polio in 90-95% van de gevallen ongemerkt verloopt. Die overige 5 à 10% zijn dan niet meteen complicaties.

Staat er toch vrij duidelijk dat daar dan wat zomergriepjes onder vallen.
En dat het "maar" 0,5 à 1% betreft die daadwerkelijk verlammingsverschijnselen krijgen.

Hoe kom jij dan aan 5-10% kans op complicaties :?

Zal wederom de bijsluiter plaatsen: het blijft uiteraard klöte als je die complicaties krijgt.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:43

Elke twee weken controleert de overheid het afvalwater bij strenggelovige gebieden en asielzoekerscentra om er meteen bij te zijn wanneer het polio virus word aangetroffen, één besmet persoon kan er in de incubatieperiode ong. 200 ongemerkt besmetten dus wanneer er één poliogeval opduikt is het achter het net aan vissen in de meeste gevallen. In april 1993 waren er 71 poliopatiënten. Twee doden, een baby en een volwassene en 59 patiënten hadden verlammingen. Dus 10 die er goed van zijn hersteld. Maar later kunnen ook de herstelde mensen last krijgen van postpoliosyndroom, dan geven je zenuwcellen die de spieren aansturen het alsnog op.

En te voorkomen door een simpel spuitje.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:46

Het is ook super dat er vaccinaties tegen dit soort ziektes ontwikkeld worden :j

Alleen als je een klein beetje je best doet kan het ook best te begrijpen zijn dat niet iedereen zomaar klakkeloos alles in wil laten spuiten en toch 1 en ander af gaat wegen als er bvb. in de familie eerdere slechte ervaringen mee zijn. Met een beetje goede wil moet daar best enig begrip voor opgebracht kunnen worden zonder mensen meteen als idioten af te schilderen :)

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:51

In het geval van polio breng je alleen de wegens leeftijd nog niet gevaccineerde baby's in gevaar en de mensen in je omgeving die om wat voor reden dan ook niet willen enten. De gevaccineerde mensen zullen geen probleem met polio ondervinden. Wanneer jij bereid bent om de tijdens een poliogeval bij jou in de buurt het leven van je niet gevaccineerde kinderen op spel wil zetten, prima, jouw beslissing. Maar die baby van de buurvrouw die nog niet geent kon worden en waar je pas nog op kraamvisite was, wanneer die doodgaat door de angst voor vaccinaties van jou kant , tja. Ik snap dat er mensen zijn die niet vaccineren maar de reden, in onze familie pakt het verkeerd uit, zolang je daar geen bewijs van hebt en het uitgezocht is vind ik dat bovenstaande eerder geldt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:03

Met 6-8 weken worden die babies al gevaccineerd tegen polio. Het moet toch niet geheel onmogelijk zijn om je baby de eerste 2-3 maanden niet met andermans stront in aanraking te laten komen?

Overigens weet je de vaccinatiestatus van mij en mijn kind helemaal niet dus dat "jou" lees ik maar even algemeen :)

Ander ideetje: in NL is geen polio nu. Misschien eens kijken hoe je kan voorkomen dat het binnenkomt. Wellicht wat minder (kleine) kinderen de hele wereld over slepen en de gebieden waar bepaalde ziektes voorkomen, wat beter vermijden. Het komt namelijk wel ergens vandaan, die polio of die mazelen. Het ontstaat niet spontaan als 2 niet gevaccineerde kinderen uit hetzelfde bekertje drinken :P

Maargoed het gaat allemaal wel erg offtopic zo :)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:09

Ik denk dat vaccinaties wel schadelijk zouden kunnen zijn, maar in sommige gevallen zijn de ziektes die je zou kunnen krijgen zo ernstig dat het beter is wel te vaccineren. Polio is daar een voorbeeld van.En komt in het buitenland nog heel veel voor.Eind vorige eeuw werkte mijn broer als verpleger in een ziekenhuis en vertelde dat daar nu iemand in een soort van ijzeren long lag nadat hij ongevaccineerd op vakantie in Marokko was geweest.En daar dus polio had opgelopen.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:45

pmarena schreef:
verootjoo schreef:
Volgens mij is dat algemeen bekend, maar ik vind 5-10% kans op complicaties bij polio helemaal niet zo weinig en ook geen uitzonderingsgeval, maar dat zal wel aan mij liggen dan :=
Zeker niet als je bedenkt dat als niemand meer zou vaccineren het ongeveer zeker is dat iedereen in zijn leven wel in aanraking komt met polio.
Dus als je dan in een dorp 2000 kinderen hebt die het krijgen, krijgen er daarvan 100/200 complicaties. Dat vind ik veel ja -O-


Hoe kom je aan die cijfers?

Als je de cijfers van het RIVM volgt (zie https://www.rivm.nl/polio) dan zeggen ze daar dat een besmetting met polio in 90-95% van de gevallen ongemerkt verloopt. Die overige 5 à 10% zijn dan niet meteen complicaties.

Staat er toch vrij duidelijk dat daar dan wat zomergriepjes onder vallen.
En dat het "maar" 0,5 à 1% betreft die daadwerkelijk verlammingsverschijnselen krijgen.

Hoe kom jij dan aan 5-10% kans op complicaties :?

Zal wederom de bijsluiter plaatsen: het blijft uiteraard klöte als je die complicaties krijgt.


Nou dat reken ik uit. Ok het zullen dan niet allemaal complicaties zijn, maar ze worden er dan wel ziek van en lopen dus kans op complicaties.

Citaat:
Ander ideetje: in NL is geen polio nu. Misschien eens kijken hoe je kan voorkomen dat het binnenkomt.


Dat is toch juist wat we met die vaccinaties doen? :')

[o]

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:45

Kuggur schreef:
blue_sky schreef:
In de natuur heeft bijna alles een functie.

Deze misvatting is heel algemeen. Niets in de natuur heeft een functie buiten reproductie. Besmettelijke ziektes zijn het gevolg van succesvolle reproductie van virussen, bacteriën en andere micro organismen. Niets meer en niets minder.
Survival of the fittest.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:59

pmarena schreef:
Met 6-8 weken worden die babies al gevaccineerd tegen polio. Het moet toch niet geheel onmogelijk zijn om je baby de eerste 2-3 maanden niet met andermans stront in aanraking te laten komen?
Mensen kunnen elkaar ook besmetten via de mond (praten, schreeuwen).

pmarena schreef:
Ander ideetje: in NL is geen polio nu. Misschien eens kijken hoe je kan voorkomen dat het binnenkomt. Wellicht wat minder (kleine) kinderen de hele wereld over slepen en de gebieden waar bepaalde ziektes voorkomen, wat beter vermijden. Het komt namelijk wel ergens vandaan, die polio of die mazelen. Het ontstaat niet spontaan als 2 niet gevaccineerde kinderen uit hetzelfde bekertje drinken
Kinderen (en ook volwassenen) kunnen ook besmet worden als ze niet meegesleept worden naar het buitenland. Ik ben net terug uit Vietnam, een land waar polio ook voor komt. Ik ben geen klein kind en heb ook geen (kleine) kinderen. Desalniettemin zou ik natuurlijk best daar iets opgelopen kunnen hebben waar ik dankzij mijn vaccinaties geen last van heb (een zgn. drager). En daarmee ongemerkt jou en/of jouw kind kunnen besmetten als we naast elkaar in de supermarkt staan.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:12

Als iemand die tegen polio gevaccineerd is, de ziekte meeneemt uit het buitenland vandaan, en iemand aansteekt (baby / kind / volwassene) die geen vaccinatie(s) tegen polio heeft gehad. Door wie komt polio dan precies in Nederland?

Volgens mij door degene die het allervriendelijkst uit het buitenland heeft opgehaald. Als we dan toch met de vinger willen gaan wijzen :)

Waarom altijd maar de zwarte piet toespelen naar degenen die om een veelvoud van redenen hun kind niet exact het RVP laten volgen, en de rest buiten beschouwing laten. Ik vind dat gewoon niet fair :)

Dikke prima dat men op allerlei manieren wil proberen om mensen over te halen om toch het RVP te gaan volgen, maar een goed begin zou zijn om niet zo vreselijk denigrerend te doen over een andere kijk op de zaken en niet zo schijnheilig net te doen alsof mensen die wel vaccineren, dat speciaal voor de samenleving doen want wees nou toch eerlijk mensen, we doen dit soort dingen toch ook gewoon voor ons eigen kind. En dat het dan daarnaast ook nog eens "voor volk en vaderland" zou zijn is gewoon een gratis extraatje om mee te pronken.

Dat zie je nu ook weer met die meningen dat de eigen peuters / kleuters die hun eerste BMR / MMR al gehad hebben, voorrang zouden moeten moeten krijgen voor hun herhalingsprik, en dat de niet gevaccineerden maar achteraan in de rij aan moeten sluiten. Terwijl als je je zo om het gevaar voor de samenleving zou bekommeren, je de niet gevaccineerden juist eerst zou willen laten gaan.

Dan vallen er toch weer wat mensen door de mand :=

Is niet erg: het is een hele natuurlijke reactie dat je het welzijn van je eigen kind toch echt boven dat van een ander kind stelt en je best een ander wilt helpen...tenzij het je eigen kind schade berokkend. I.m.o. is het zelfs heel onwenselijk als je je eigen kind op zou willen offeren om een ander kind te redden :(:)

Nou dat is nou precies het punt van de mensen die om zeer uiteenlopende redenen niet exact het RVP willen volgen. En wat die redenen ook zijn, ik kan die best goed begrijpen :j Of ik het er nu altijd mee eens ben of niet.

Zijn we toch weer een beetje on topic wat betreft de gedachtegang van mensen die niet het standaard schema willen volgen :P

Ik ga weer wat anders doen want het is nu wel genoeg off-topic geweest :wave:

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:31

pmarena, excuus voor het woordje jou, maar ik vind wel dat de gevolgen van een polio uitbraak ontzettend klein worden gemaakt. Het is een gigantisch besmettelijke klotenziekte en je word in Nederland, vanaf dat de enting er voor bestaat, ingeent met dood materiaal, dit werkt beter dan de suikerklontjes methode zoals nog wegens hoge kosten van het enten, in veel landen word toegepast. Kan me voorstellen dat mensen huiverig zijn om levend virus in te spuiten maar dood materiaal is iets anders. En ik heb de indruk dat er van regeringswege uit al veel gedaan word om polio buiten de deur te houden, zie het tweewekelijks onderzoek van afvalwater op risicoplaatsen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 15:45

Askja schreef:
Kuggur schreef:
Deze misvatting is heel algemeen. Niets in de natuur heeft een functie buiten reproductie. Besmettelijke ziektes zijn het gevolg van succesvolle reproductie van virussen, bacteriën en andere micro organismen. Niets meer en niets minder.
Survival of the fittest.

Dat is een gevolg, maar geen functie. Ook de minder fitte individuen hebben als enige functie een doorgeefluik voor hun genen zijn, maar die krijgen alleen niet de kans om dat waar te maken.
Kan het die virussen/bacteriën en andere micro-organismen iets schelen of hun gastheer beter of minder aangepast is? Nee. Die hebben zelf ook alleen maar als doel meer kopieën van zichzelf op meer geschikte plaatsen (laten) verspreiden.

Schoentje, kerstmuts en [o]

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:02

pmarena schreef:
Is niet erg: het is een hele natuurlijke reactie dat je het welzijn van je eigen kind toch echt boven dat van een ander kind stelt en je best een ander wilt helpen...tenzij het je eigen kind schade berokkend. I.m.o. is het zelfs heel onwenselijk als je je eigen kind op zou willen offeren om een ander kind te redden :(:)

Dat is precies waarom je die keuze als maatschappij dus ook helemaal niet bij de ouders zou moeten leggen. Die ouders stellen terecht(?) het belang van hun eigen kind voorop, óók als dat mogelijk lijnrecht tegenover dat van de samenleving zou staan.

Schoentje, kerstmuts en [o]

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:13

pmarena schreef:
Met 6-8 weken worden die babies al gevaccineerd tegen polio. Het moet toch niet geheel onmogelijk zijn om je baby de eerste 2-3 maanden niet met andermans stront in aanraking te laten komen?


Dat is een grotere uitdaging dan je denkt.

https://www.ad.nl/wetenschap/slechts-vi ... ~a4a73ac6/

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Bielsje, Googlebot, lambiek_lief, Padoertje en 44 bezoekers