OM: waardebon voor pony mag niet

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Karina
Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 22:07

RaafSmits schreef:
@ Karina, was er toen ook nagedacht over het eventuele vervalsen van handtekeningen?


Haha geen idee, ik was een jaar of 10 en ik had gelukkig ook een paardengekke mamma dus was ook niet bij me opgekomen. Het is ook allemaal goedgekomen een jaar later met onze eerste gezamelijke familiepony, en de rest is history, totaal uit de hand gelopen :D. Maargoed, ik vond het toen echt zo spannend allemaal, ben het nooit vergeten. Heb heel lang ook nog geweten hoe de pony in kwestie heette maar dat ben ik inmiddels kwijt.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


heba
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-07-17

Re: OM: waardebon voor pony mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:11

Wat mij betreft prima dat het verloten van dieren niet meer mag.

Prima zo'n waardebon, maar niet meer nodig te koppelen aan het winnen van een pony.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: OM: waardebon voor pony mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:27

Het is ook prima. Maar om nu naar de rechter te stappen omdat er nog ergens "pony" staat terwijl het allang om een geldprijs van 450 euro gaat...

Die activisten denken zeker dat de rechter en het OM -die uit gemeenschapsgeld betaald worden- niets beters te doen hebben.

Marcella
Berichten: 36583
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:15

LadyMadonna schreef:
Vroeger werd er altijd een pony verloot

Altijd gehoopt om te winnen als pennymeisje <3 :+: ben nooit verder gekomen dan een 2de prijs. :')

Heb zelfs mij droom waar kunnen maken door 1x mee te rijden aan de keuring in Alblasserdam met eigen pony. <3 <3

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


shirleyp
Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: OM: waardebon voor pony mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:22

En een dekking winnen bij een verloting dan? Dat gebeurt wel en wordt nooit over gezeurd... Eigenlijk ook een vreemde prijs toch?

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:52

shirleyp schreef:
En een dekking winnen bij een verloting dan? Dat gebeurt wel en wordt nooit over gezeurd... Eigenlijk ook een vreemde prijs toch?

Hangt ervan af hoe je het bekijkt.
Ik ga nog altijd uit van het gezonde verstand van mensen en dat 90% gewoon normaal is in de bovenkamer en dus bij een eventuele gewonnen dekking realiseert wat wel en niet kan.
Dan heb je nog 10% procent over waarvan 9% het op een manier doet dat ik denk: 'mijn keus zal het niet zijn, maar leven en laten leven' en 1 %is gewoon gek.

Tegenwoordig is de hype om er alles aan te doen die 1% te voorkomen en daarom meteen de 99% te straffen door alles maar te verbieden. Ik ben meer van het 99% gewoon toestaan en die 1% hard aanpakken als ze een dier verwaarlozen.

De grap is dat je 99% totaal zinloos iets leuks ontneemt en die 1% omdat die toch gek is altijd wel manieren verzint om toch de zin door te drijven.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:22

Voor een dekking moet je al een (vrouwelijk) paard hebben. Je schaft dus niet impulsief een dier aan, want je moet er ook nog eens een jaar op wachten. Vaak worden dat soort prijzen ook niet random verloot, maar ergens op een keuring.

Maar er staat letterlijk het volgende in de wet dieren (staat er al jaren in overigens, is niks nieuws):
Citaat:
Het is verboden dieren als prijs, beloning of gift uit te loven of uit te reiken naar aanleiding van wedstrijden, verlotingen, weddenschappen of andere dergelijke evenementen.


Een "dekking" is geen dier. Dat is meer een dienst.

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: OM: waardebon voor pony mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:13

Maar een dier is volgens de Wet een 'ding' en dingen mogen verloot worden.

Quote:omdat het welzijn van dieren hiermee in gevaar komt.
De dieren in de mega stallen zijn niet in gevaar door het grote aantal bij elkaar in potdichte stallen? bij brand hebben ze geen schijn van kans,maar heey, daarmee komen ze niet in gevaar hoor.
Maar een geldbedrag verloten om een pony te kunnen komen kan echt niet, daar komt het dier mee in gevaar hoor! Sporen net als die activisten,totaal niet.

FB Groep Second Chance.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:56

RaafSmits schreef:
Nou, wat mij betreft mag deze "traditie "dan gewoon worden afgeschaft.
Geef gewoon het geld en klaar.

Geen penny's die meteen dol worden bij het idee dat ze een pony kunnen winnen, geen ouders die voor het blok worden gezet en geen dier dat in verkeerde handen valt.

Dit is volgens mij het hele ding.

Als een meisje van 15 opeens €450 in handen krijgt, nota bene op een paardenmarkt, wat denk je dan dat ze met dat geld gaat doen? De ouders worden buitenspel gezet en er wordt geen weloverwogen aankoop gedaan. Het dier wordt daar de dupe van.

Ja, het geld kan ook bij een kenner terecht komen die het geld lekker aan iets anders uitgeeft, maar de kans dat onwetende mensen de pijs winnen en een onoverwogen aankoop van een dier doen is aanzienlijk.

Volgens mij mag geld verloten trouwens ook niet zomaar, vanwege de wet op de kansspelen. Dus dachten ze dat te ondervangen met een waardebon. Maar ook dat mag dus niet. Is ergens ook wel logisch. Als je de waardebon alleen kunt inwisselen voor contant geld of een pony, dan is dat verkapt verloten van geld of van een dier.

Marcella
Berichten: 36583
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:47

Scheelt misschien dat het paardenmarkt gedeelte in Alblasserdam alleen in de ochtend is en de prijs uitreiking 's avonds tijdens avond programma/showprogramma is. ;)

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:01

gohya schreef:
Maar een dier is volgens de Wet een 'ding' en dingen mogen verloot worden.

Quote:omdat het welzijn van dieren hiermee in gevaar komt.
De dieren in de mega stallen zijn niet in gevaar door het grote aantal bij elkaar in potdichte stallen? bij brand hebben ze geen schijn van kans,maar heey, daarmee komen ze niet in gevaar hoor.
Maar een geldbedrag verloten om een pony te kunnen komen kan echt niet, daar komt het dier mee in gevaar hoor! Sporen net als die activisten,totaal niet.

Ja, zo kun je natuurlijk ook redeneren.

De wet Dieren, de naam zegt het al, ziet dieren niet als ding. Dus die eerste opmerking slaat nergens op. En die tweede is het niveau van "elders gebeuren ergere dingen, dus dit is onzin om te verbieden." Alsof het een het ander uitsluit of überhaupt met elkaar te maken heeft.

Verder mogen handelaren en winkels geen dieren verkopen aan iemand van onder de 16. Dus als die 15-jarige een pony koopt zonder toestemming, is de handelaar verplicht het dier terug te nemen.

ravellie
Berichten: 3068
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:32

Ach ja, gaat gewoon steeds gekker worden, omdat iedereen in Nederland een platform krijgt.
Ik denk ook nog aan de goede oude tijd, wat hoopte ik als kleine penny altijd dat ik de pony zou gaan winnen zeg ( lees meer dan 25 jaar geleden :+ ).
En dan nu te bedenken hoe het door sommige groeperingen gezien wordt terwijl we het over een symbolische waardebon hebben.

Anyway, paardenmarkten zullen in de toekomst ook wel verdwijnen.
En paardrijden wordt ook al ter discussie gesteld.

-O-

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:10

ravellie schreef:
Ach ja, gaat gewoon steeds gekker worden, omdat iedereen in Nederland een platform krijgt.
Ik denk ook nog aan de goede oude tijd, wat hoopte ik als kleine penny altijd dat ik de pony zou gaan winnen zeg ( lees meer dan 25 jaar geleden :+ ).
En dan nu te bedenken hoe het door sommige groeperingen gezien wordt terwijl we het over een symbolische waardebon hebben.

Anyway, paardenmarkten zullen in de toekomst ook wel verdwijnen.
En paardrijden wordt ook al ter discussie gesteld.

-O-

Het verloten van dieren is al verboden sinds de GWWD (voorloper van de Wet Dieren). Die wet stamt uit 1992. Dat het niet altijd gehandhaafd is, is een ander verhaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amaniblauw, amy495, beegee, Blacky94, eldie, GrapeshotBot, Knollboll, Majolen, mmajar, Pastis, pjer, Rijsa, Sydney_Zorro, Tango1979 en 38 bezoekers