4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 22:37

Van december tot en met maart ga ik 4 maanden helpen op een kleine boerderij in Zweeds Lapland, het leek mij leuk wat te delen op bokt.

Juni dit jaar ben ik met vrienden op trektocht gegaan bij Horses of Taiga, met een max capaciteit van 4 gasten en een zeer persoonlijke aanpak leek ons dit een leuke vakantiebestemming. Leuk was het zeker! Enorm genoten van een week back to basic in het mooie Lapland, en tegen al mijn verwachtingen in verliefd geworden op de tourguide :o . Na wat voorzichtig contact via de whatsapp bleken deze gevoelens wederzijds en ben ik voor de hele maand augustus terug gegaan.

Dit is dusdanig goed bevallen dat we hebben besloten dat ik het winterseizoen daar ga helpen (ok… ok ik ga ook nog een weekje terug in oktober maar dat is omdat het anders zo lang duurt tot december :+ ). Ik ben nog nooit op wintersport geweest, heb nog nooit meer sneeuw gezien dan hier in Nederland valt dus praktisch niets. Ben dus heeeel benieuwd hoe ik het in Zweeds Lapland ga hebben met temperaturen die kunnen teruglopen tot de -30 en een hele hoop sneeuw!

Momenteel heb ik voornamelijk een kledingcrisis. Jeans en katoen zijn uit de boze, wat dus mijn volledige garderobe is xD. Druk opzoek naar wollen onderkleding, wollen truien, fleece vesten en outdoor broeken. Ik hoop van harte dat ik niet doodvries :P.

Voor nu alvast een impressie van mijn maand in augustus <3 totaal verknocht aan het Zweedse Lapland.

Bovenop Vithatten
[ img ]

2x Svanselet, breed gedeelte van de Skellefteälven.
[ img ]

[ img ]

Op Leó
[ img ]

Op Skutte
[ img ]

Samen met Iðni
[ img ]

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Bagheera_206
Berichten: 25864
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:59

Stipje! #shoppingspree En jij ontkomt niet aan de rijoverall. :D

It's not how good you are, but how good you want to be!

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 23:08

Zweden mijn liefde woon hier met plezier! <3 revolutionrace heeft fijne outdoor broeken :j en investeer in goede wollen onderkleding! Laagjes werkt het beste :D ik ervaar de kou in Zweden heel anders als in NL

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Change_
Berichten: 1523
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Oamaru, Nieuw Zeeland

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 23:13

Heel leuk, ik volg!

senna21
Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 23:29

Klinkt goed. :brr:

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 06:35

KarmaChansy schreef:
Zweden mijn liefde woon hier met plezier! <3 revolutionrace heeft fijne outdoor broeken :j en investeer in goede wollen onderkleding! Laagjes werkt het beste :D ik ervaar de kou in Zweden heel anders als in NL


God morgon! Super gaaf, ben wel verliefd geworden op het prachtige Zweden. Sinds paar dagen begonnen met de taal te leren xD. Hoor idd van iedereen dat de kou niet te vergelijken is en dat je je op deze kou kunt kleden dus daar hou ik me maar aan vast xD.

Ik zat te kijken naar die norwand pro pants die momenteel in de aanbieding zijn, lijken me alleen niet echt warm genoeg? Kreeg idd de tip voor 100% merinowollen onderkleding te gaan. Laarzen heb ik inmiddels gekocht (meindl solden). Alles is 1x moeten kopen is een vrij kostbare hobby x).

Richard: jups shoppingspree ftw.!

Thanks voor de rest heb er super veel zin in!

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Nikass
Berichten: 16546
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 06:51

Jammer dat je foto's niet te zien zijn. -O-

Is wollen ondergoed goed te verdragen? Ook al is het Merino, ik ben er zelf altijd wel gevoelig voor.

Het lijkt me heel pittig om daar de winter door te brengen, maar ja, voor de liefde is alles mogelijk ;)

Edit: kan ze nu wel zien. Mooi!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 06:59

Hier ook iemand die verliefd is geworden op een zweedse jongen, en ehhh ohja ook wel op ‘t land :D de kou is inderdaad heeeel anders. Zou zelf niet té veel spullen in NL kopen, je weet pas hier wat je nodig hebt en hoe koud je het echt gaat krijgen.

Tot -10 kan je prima rijden in je ‘normale’ kleding, word het kouder dan doe ik een ski broek aan en dikke werk handschoenen. Wat ik heel graag nog zou willen is zo’n hele lange jas die je om je bovenbenen vast kunt knopen, want ik word vaak stijf vd kou in m’n bovenbenen na een lange rit :j Het moeilijkste is niet de kou, maar het gebrek aan zonlicht!

Lycka till & veel plezier!

RyanneZarita
Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:49

amai hoe tof, ik volg. Prachtige foto's!
Die trektocht lijkt me ook wel wat, ga dat onthouden voor volgend jaar!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:58

Wel ja, zo kan het dan lopen met even op vakantie gaan. :=
Voor je het weet, ben je verkocht aan het land en aan een inwoner :D
Spreek je die taal al ?

Mooie foto's hoor ! Ik ben een tikkeltje jaloers geloof ik :o
Ik volg graag mee !

Voor kleding kijk ook eens bij Engelbert Strauss. Is werkkleding. Maar vooral outdoor en ook tegen extreme koude. Misschien vind je wel wat !


neile
Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:05

Ooh, Zweden spreekt me ontzettend aan! Ik ga hier volgen maar kan helaas jouw foto's niet zien?

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:44

Kasmir schreef:
KarmaChansy schreef:
Zweden mijn liefde woon hier met plezier! <3 revolutionrace heeft fijne outdoor broeken :j en investeer in goede wollen onderkleding! Laagjes werkt het beste :D ik ervaar de kou in Zweden heel anders als in NL


God morgon! Super gaaf, ben wel verliefd geworden op het prachtige Zweden. Sinds paar dagen begonnen met de taal te leren xD. Hoor idd van iedereen dat de kou niet te vergelijken is en dat je je op deze kou kunt kleden dus daar hou ik me maar aan vast xD.

Ik zat te kijken naar die norwand pro pants die momenteel in de aanbieding zijn, lijken me alleen niet echt warm genoeg? Kreeg idd de tip voor 100% merinowollen onderkleding te gaan. Laarzen heb ik inmiddels gekocht (meindl solden). Alles is 1x moeten kopen is een vrij kostbare hobby x).

Richard: jups shoppingspree ftw.!

Thanks voor de rest heb er super veel zin in!


ik heb er in de winter altijd een legging onder :j jaaa echt gaan voor 100% merinowol, dat blijft ook het langste goed :D ik investeer liever veel in 1 keer dan elke keer wat goedkoops. Ik heb zelf winterboots van Sorrel die zitten bij mij wel lekker. Anders is een skibroek ook wel lekker hoor! Ik heb er 1 van de Decathlon en die voldeed prima

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 17:10

Nikass: Merinowol is heel zacht, zit juist erg lekker :D.
Piekosjj: Ik zou dan weer niet zo gauw verliefd worden op een zweedse jongen :P ;) . Ik ga vooral voor laagjes, als ik op de boerderij aan het werk ben zal ik het wel warm krijgen maar zodra ze terug komen van rit en we buiten fika hebben zal 't wel snel koud worden gok ik. Is idd nog zoeken, ben niet van plan direct super veel aan te schaffen maar heb nu nog helemaal niets dus wel iets meer dan wat ik nu heb :+ .
RyanneZarita: Ik kan niets anders zeggen dan dat het een aanrader is ;).
Pandora2: Jag taler lite svenska. Haha nee ben sinds 4 dagen begonnen met zweeds leren, dus helaas nog niet xD. Dankjewel voor de tip ik ga eens kijken :D.
neile: Wat gek, heb je een foutmelding voor de foto's? Ze zouden gewoon zichtbaar moeten zijn..
KarmaChansy: Dankjewel voor de tip. Kreeg deze ook door als tip https://www.decathlon.nl/p/wandelbroek- ... 13&c=BLAUW dus ga inderdaad binnenkort eens in de decathlon kijken :D. Flo gaf me inderdaad de optie of Sorel caribou of de Meindl's die ik nu heb gekocht, zelf had ze de laatste en die heb ik even gepast en zat goed dus toen die maar gekocht. 1,5/2 Maten groter dan ik normaal draag, geitenwollen sokken erin en dan zouden m'n voeten het moeten overleven.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:13

Oeh, dat klinkt als een heel gaaf avontuur. Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden daar in de winter met weinig licht. Die kou went wel.

En hoe gaat het hier met je paard als jij weg bent?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 17:15

Ja ben ook erg benieuwd naar het weinige licht. Anderzijds pak ik nu dat licht wel mee. Als ik hier in NL werk ga ik vaak in de ochtend naar m'n werk (donker) dan werk ik de hele dag binnen zonder ramen en dan ga ik vervolgens weer in het donker naar huis. Daar heb ik het wel vaak moeilijk mee, ik ben benieuwd hoe het gaat zijn.
Ik heb ontzettend veel geluk met een hele lieve verzorgster die mijn paard die 4 maanden voor mij gaat verzorgen. Zal wel even afkicken zijn want ik miste haar al ontzettend na 1 maand laat staan na 4..

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:31


KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:44

Persoonlijk was ik snel gewent aan donker. Vooral als er sneeuw ligt dan valt het reuze mee! Hier als er verse sneeuw valt in de nacht gaan wij gerust de berg nog op <3

De sorrel cariboo heb ik idd :D erg fijn hoewel voor dit jaar ik weer nieuwe nodig hebt :Y)

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:51

Jammer je foto's zijn niet zichtbaar. Ik zie alleen sterretjes.
Ben wel heel benieuwd naar je avonturen, dus ik lees mee

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 18:31

Hmm foto's nog maar eens via de bokt upload doen dan.

Bovenop Vithatten.
[ img ]

2x Svanselet, breed gedeelte van de Skellefteälven.
[ img ]

[ img ]

Op Leó
[ img ]

Op Skutte
[ img ]

Samen met Iðni
[ img ]

KarmaChansy: Ja denk dat het met een hoop sneeuw ook heel anders aandoet dan wanneer het in nederland nat en donker is.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:33

Ben je zeker dat je ooit nog terug naar NL komt ? :=

Alenthe05
Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:37

Heb je ook een foto van je tourgide? Heel scandinavie is zo mooi! Vooral in de winter! Veel plezier

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 18:42

Alenthe05 schreef:
Heb je ook een foto van je tourgide? Heel scandinavie is zo mooi! Vooral in de winter! Veel plezier

https://www.horsesoftaiga.com/team ;)

Pandora2 eerst maar eens de winter door zien te komen :D.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 4 Maanden werken in Zweeds Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:53

OK, dit was echt het meest langzaam vallende kwartje ooit ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Kasmir
Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 18:57

De tourguide is een vrouw voor degene die het nog niet doorhadden idd :# :)) .

Vooruit doe nog 2 foto's en een filmpje. Uitzicht tijdens een tour.
[ img ]

Adder allert :D
[ img ]

en verkeersdrukte lapland style :+ (Video even op klikken)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:57

Wat een ontzettend mooie omgeving. Heel veel plezier daar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, carola, Furst, L_Flo, marga1, mvdende, redbutton en 82 bezoekers