Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:43

Hier ben ik weer ;-)

Ik zou niet gaan enten bij een uitbraak. Ik heb ook geen angst voor de mazelen of bijwerkingen hiervan.

Dat de angst heerst vind ik ook wel een beetje slappe hap... maar aan de andere kant, hoe later een kind het vaccin krijgt hoe beter het deze kan verwerken... ik ben alleen allerminst overtuigd dat vaccins veilig en effectief zijn dus heeft enten bij een uitbraak naar mijn inzicht geen zin.

Maar nee, om 1000 redenen zou ik er nooit voor kiezen :-)

!RELAX! Nothing is under control



daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 07:45

Maxima_S schreef:
Hier ben ik weer ;-)

Ik zou niet geen enten bij een uitbraak. Ik heb ook geen angst voor de mazelen of bijwerkingen hiervan.

Dat de angst heerst vind ik ook wel een beetje slappe hap... maar aan de andere kant, hoe later een kind het vaccin krijgt hoe beter het deze kan verwerken...

Maar nee, om 1000 redenen zou ik er nooit voor kiezen :-)

Bedankt voor je antwoord. Ken jij anderen die het wel zouden doen?

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:47

Om eerlijk te zijn heb ik het daar nooit over. In mijn omgeving ken ik enkele die ook niet enten en ik vermoed dat die het ook niet zouden doen, dit is een vermoedde. Op het kd waar mijn dochter binnenkort heen gaat zijn alle kinderen door en door gevaccineert...ik ben benieuwd dus daar kan ik met niemand uitwisselen haha.

!RELAX! Nothing is under control

Pumpkins
Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:51

Een goede vriendin van mij vaccineert niet. Ze heeft drie kinderen waarvan de eerste tegen alles is ingeënt, de tweede halverwege het vaccinatieprogramma gestopt is en de derde nergens voor is ingeënt. Als ik haar vraag naar haar beweegredenen, krijg ik geen duidelijk antwoord. Ze geeft aan niet in de vaccinatie te geloven en doet er een beetje te makkelijk over in mijn ogen.ze heeft wiskunde en voedingsmiddelen technologie gestudeerd, verdiept over altijd goed in, maar dit begrijp ik ook werkelijk niet.

Een collega van mij is een ander verhaal. Hij is openlijk tegen vaccineren. Inmiddels woont hij in Bolivia waar de kans dat je (vooral als westerling) wat oploopt. Maar hij gelooft heilig in de verhalen die rondgaan op de anti-vaccinatie sites.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 07:51

speedfiets_2 schreef:
heb je misschien een artikel met linkje waarin dit terug te lezen is? Nee ik ben geen antivaxxer maar wilde graag met mede studenten de inpact van een verlaagde herd immunity bespreken


Was dit aan mij gericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:54

Maxima_S schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik het daar nooit over. In mijn omgeving ken ik enkele die ook niet enten en ik vermoed dat die het ook niet zouden doen, dit is een vermoedde. Op het kd waar mijn dochter binnenkort heen gaat zijn alle kinderen door en door gevaccineert...ik ben benieuwd dus daar kan ik met niemand uitwisselen haha.


Zitten er ook baby's op dat KD?

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:05

Resistance schreef:
Maxima_S schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik het daar nooit over. In mijn omgeving ken ik enkele die ook niet enten en ik vermoed dat die het ook niet zouden doen, dit is een vermoedde. Op het kd waar mijn dochter binnenkort heen gaat zijn alle kinderen door en door gevaccineert...ik ben benieuwd dus daar kan ik met niemand uitwisselen haha.


Zitten er ook baby's op dat KD?

Ik mag toch hopen van niet. En zo wel, dat niet gevaccineerde kinderen niet toegelaten worden.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:08

Anti-vaxxers lijken het best te overtuigen door foto's en brieven over de gevolgen van de ziektes: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6140172/ Een daadwerkelijke uitbraak in je eigen omgeving heeft vast nog meer effect. Dan blijkt die 'onschuldige' ziekte misschien toch niet zo onschuldig als je dacht en het valt ook op als vooral de ongevaccineerde kindjes ziek worden.

Voor de hele discussie over wel/niet vaccineren in 't algemeen hebben we ook dit topic trouwens, daar staat een hoop uitleg en argumenten van beide groepen: [MWS] Vaccinaties

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:10

Maar een ongevaccineerd kind heeft een net zo grote kans om een ziekte te verspreiden als een gevaccineerd kind hoor? Het is niet zo dat wanneer je gevaccineerd bent niks meer kunt krijgen of verspreiden.

Karaat_the_newforest op Instagram

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:11

daffie1986 schreef:
speedfiets_2 schreef:
heb je misschien een artikel met linkje waarin dit terug te lezen is? Nee ik ben geen antivaxxer maar wilde graag met mede studenten de inpact van een verlaagde herd immunity bespreken


Was dit aan mij gericht?

ja idd voor jou

Be happy eat a snackkie

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:20

Hier ook iemand die niet (meer) vaccineert, en ook niet zou vaccineren tegen mazelen als het zou heersen, om de simpele reden dat mijn enige volledig gevaccineerde kind ook de enige is die mazelen heeft gehad en ook niet milder dan ik het vroeger als ongevaccineerd kind het heb gehad (en nog om een aantal andere persoonlijke ervaringen, waardoor voor mij de nadelen van vaccineren veel groter zijn dan de voordelen, maar daar gaat het hier niet over).

Dat nu de niet gevaccineerde kinderen voor gaan begrijp ik vanuit het standpunt van de artsen, maar ik begrijp jouw verontwaardiging zeker ook. Ik zou ook zeggen: sluit maar achteraan in de rij. De mensen die er op terug komen zijn denk ik wel de gene die niet heel erg overtuigd zijn van hun keuze. Maar prima toch, dan verhoogt de vaccinatiegraad, zijn de mensen die dat belangrijk vinden blij en kunnen ze de mensen die echt niet willen vaccineren met rust laten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:24

Ik kom nog uit de tijd dat je gewoon mazelen kreeg,heb die ook gehad en behalve dat je ziek bent niks aan over gehouden.Waarom word er nu zo paniekerig gedaan om mazelen?

Ik vraag me af of mij eigen kinderen er tegen ingeent zijn ,denk het ook niet,wel het gewone vaccinatie programma DKP en tetanus.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:27

beatje schreef:
Ik kom nog uit de tijd dat je gewoon mazelen kreeg,heb die ook gehad en behalve dat je ziek bent niks aan over gehouden.Waarom word er nu zo paniekerig gedaan om mazelen?

Ik vraag me af of mij eigen kinderen er tegen ingeent zijn ,denk het ook niet,wel het gewone vaccinatie programma DKP en tetanus.

Omdat mazelen een van de belangrijkste oorzaken is van kindersterfte op de wereld. Daarom.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:31

_San87_ schreef:
beatje schreef:
Ik kom nog uit de tijd dat je gewoon mazelen kreeg,heb die ook gehad en behalve dat je ziek bent niks aan over gehouden.Waarom word er nu zo paniekerig gedaan om mazelen?

Ik vraag me af of mij eigen kinderen er tegen ingeent zijn ,denk het ook niet,wel het gewone vaccinatie programma DKP en tetanus.

Omdat mazelen een van de belangrijkste oorzaken is van kindersterfte op de wereld. Daarom.

Serieus? Heb daar vroeger nooit iets van gehoord? Van Bof weet ik bv dat het complicatie's op latere leeftijd geeft.Van mazelen echt nog nooit wat gehoord.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:34

‘Vroeger’ wisten ze ook nog lang niet alles wat er nu wel bekend is.

[o]

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:37

beatje schreef:
_San87_ schreef:

Omdat mazelen een van de belangrijkste oorzaken is van kindersterfte op de wereld. Daarom.

Serieus? Heb daar vroeger nooit iets van gehoord? Van Bof weet ik bv dat het complicatie's op latere leeftijd geeft.Van mazelen echt nog nooit wat gehoord.


Mazelen kunnen ernstige complicaties geven, verschillende infecties tot hersenvliesontsteking aan toe. In Nederland is de gezondheidszorg dusdanig goed dat de overlevingskans groot is. In landen als Afrika gaan er 1 op de 10 a 20 kinderen dood nadat ze mazelen hebben gehad.

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:43

Ik ben geen anti vacc- ster, maar ik heb "gewoon, zoals iedereen van mijn generatie" mazelen gehad.
En de bof en rode hond en nog het een en ander.

Ik weet 'dat het tegenwoordig anders ligt', maar allerlei toestanden omdat een kinderziekte heerst, ik blijf het raar vinden.
Mind, met 'een kinderziekte' bedoel ik niet "iets waar je je niet druk om moet maken",
kinderziektes horen erbij.
En iedere ziekte moet je serieus nemen.

Toen Tante Dokter bij mij in 1965 roodvonk constateerde, reageerde mijn vader met de opmerking '...dat daar vroeger halve steden aan dood gingen'.
(Of course, my mum was not amused - maar zo liggen de zaken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:46

Wij vaccineren later (BMR met 2jr in plaats van 14 mnd), maar wel met de afspraak dat we eerder gaan vaccineren als er een uitbraak in de buurt zou komen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:47

Ik ben dus uit jouw tijd Janneke en ook mijn kinderen zijn uit de tijd dat er niet gevaccineerd werd tegen mazelen,ben al blij dat ik niet als enigste vol verbazing dit leest :o .

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:51

Het mazelenvirus is veel virulenter geworden door de jaren heen. De mazelen die de ouderen onder ons 'gewoon' gehad hebben, was een milder mazelenvirus dan het virus dat nu af en toe de kop opsteekt.

Eind jaren 80 was er in NL een mazelenuitbraak. Ik werkte toen voor een farmaceut (geen vaccinsfabrikant overigens) en sprak een kinderarts in Arnhem die helemaal horentjesdol werd van allemaal niet-enters die opeens hun kind gevaccineerd wilden hebben.

Ik citeer: "En als je nu denkt dat het de inwoners van De Klomp (bible belt) zijn die opeens van hun geloof afvallen, nee, het zijn al die verrekte geitenharensokkenouders die te veel populaire blaadjes met onzin hebben gelezen en nu opeens wél het nut inzien van vaccineren."

Kortom, 40 jaar geleden waren er ook al alternatievelingen die niet in vaccins geloofden (ook vóór die oplichter met z'n artikel dus) die schielijk bakzeil haalden toen het gevaar opeens echt werd.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:53

Inderdaad, mazelen zelf is niet gevaarlijk maar de complicaties. Vandaar mijn opmerking over het 'klakkeloos' vaccineren en onwetendheid. Mensen verdiepen zich niet meer, want gevaccineerd dus kan niet. En ja, helaas is dat tegenwoordig ook de norm van vele huisartsen. Iets wat tegenwoordig niet veel meer voorkomt wordt ook sneller overheen gekeken en minder snel herkend en de complicaties zijn dus ook minder bekend.

Karaat_the_newforest op Instagram

Kinke
Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:54


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 09:02

speedfiets_2 schreef:
heb je misschien een artikel met linkje waarin dit terug te lezen is? Nee ik ben geen antivaxxer maar wilde graag met mede studenten de inpact van een verlaagde herd immunity bespreken


Doel je dan op mijn uitspraak over dat Auckland zo dicht bevolkt is en als je dan als anti-vaxxer uit gaat van kudde bescherming?

Nee dat heb ik niet, dat is puur een aanname van mijn kant. Een aanname gebaseerd op het feit dat Auckland heel dicht bevolkt is en het feit dat er ook anti-vaxxers zijn ivm die kudde bescherming

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 09:03

Door vaccinaties zijn in de periode 2000-2015 naar schatting 20,3 miljoen sterfgevallen aan mazelen voorkomen. Niettemin stierven er in 2015 wereldwijd nog steeds 134.200 mensen aan de mazelen. Het ging hierbij vooral om kinderen jonger dan 5 jaar. Ten gevolge van ondervoeding is de mortaliteit het hoogst bij kinderen uit ontwikkelingslanden, vooral in delen van Afrika en Azië.

Daarnaast is de mazelen één van de meest besmettelijk ziektes die er is.

Overigens ent je niet direct alleen voor jezelf, maar voor de gehele samenleving. Hoe hoger de dekkingsgraad, hoe kleiner de kans op een uitbraak. Kinderen die niet geënt kunnen worden door ernstige ziektes, zijn in een hoge dekkingsgraad alsnog redelijk beschermd.

Maar de mensen die nu besluiten in eens wel te gaan enten, zijn de typische "met de interessante kudde meelopers" en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 09:06

Kinke schreef:
Ik heb het even opgezocht, blijkbaar is men in 1976 begonnen met vaccineren tegen mazelen in Nederland.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... or-mazelen


Klopt...die had ik precies gemist.

Daarom heb ik mezelf een paar maanden terug nog laten enten tegen de mazelen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dvink, Enzo_Ollie, Googlebot, Klis, lizard, MoniqueT, nathe, Vinny12511 en 52 bezoekers