Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:16

Hier is het al verboden om een paard alleen te hebben. Mijn verzorgpaard stond in haar eentje bij de eigenaren aan huis, de dierenbescherming heeft daar actie tegen ondernomen. Met als gevolg dat ze al op twee pensionstallen heeft gestaan waar de eigenaren nooit langskomen. Maar ze komt in ieder geval wel buiten met andere paarden.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:21

AnnickT schreef:
Hier is het al verboden om een paard alleen te hebben. Mijn verzorgpaard stond in haar eentje bij de eigenaren aan huis, de dierenbescherming heeft daar actie tegen ondernomen. Met als gevolg dat ze al op twee pensionstallen heeft gestaan waar de eigenaren nooit langskomen. Maar ze komt in ieder geval wel buiten met andere paarden.

Denk dat t paard daar gelukkiger mee is.

Waar is hier :o ?

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:24

bedoelen ze nu echt helemaal alleen, dus ook geen maatje in de buurt? Daar schrik ik ook wel van ja.. had niet verwacht dat het getal nog zo hoog zou zijn.

Hier een pensionklant met haar paard op een "postzegel" en over de draad contact met de andere paarden. Ze heeft een maand op de groepswei gestaan, was gelijk 100 kilo aangekomen, een maandlang pishengstig en kwam doodmoe van de wei af.. Laat maar, dan doe ik haar er toch geen plezier mee? en haar gezondheid kwam het ook niet ten goede.

Nu staat ze weer naast haar vriendinnetje en is ze weer helemaal tot rust gekomen.
het vriendinnetje is dus echt een pony die heeft geleerd dat de beste verdediging de aanval is, die heeft 2 paarden al finaal verrot geslagen. Mensen die vinden dat ze gewoon bij andere paarden kan mogen hun paard komen brengen om "gezellig"mee op de wei te staan.

De dames staan iedere dag gezellig over de draad te kriebelen. gaat prima zo.

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:32

Nee, met de 19% bedoelen ze alle paarden die niet met andere paarden die in de wei lopen. Dus de paarden met snuffelcontact, als die met zichtcontact, als die geen enkel contact hebben bij elkaar opgeteld.
Laatst bijgewerkt door Lon op 03-09-19 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:33

mellanion84 schreef:
bedoelen ze nu echt helemaal alleen, dus ook geen maatje in de buurt? Daar schrik ik ook wel van ja.. had niet verwacht dat het getal nog zo hoog zou zijn.

Ze bedoelen paard per weiland. Dus in jouw voorbeeld zouden het paard van je pensionklant en het paard aan de andere kant van het draad tellen voor elk 1 keer "alleen". Op die manier kun je dus 2 plusjes zetten in het alleen-vakje. Terwijl je normaal gesproken niet zou concluderen dat ze alleen staan, of eenzaam zijn.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:35

Lon schreef:
Nee, met de 19% bedoelen ze alle paarden die niet met andere paarden die in de wei lopen. Dus de paarden met snuffelcontact, als die met zichtcontact, als die geen enkel contact hebben bij elkaar opgeteld.

Hmmm, dan zal het absolute aantal een heel stuk minder zijn.

Toch denk ik wel dat het goed is dat er regelgeving komt op dit gebied. Blijkbaar kunnen veel mensen het toch niet en hebben wat meer overtuiging nodig in de vorm van een boete/andere sanctie.

Een vroegere vriendin van mij heeft haar paard ook helemaal alleen staan (meer dan genoeg ruimte voor meer paarden of minimaal een pony erbij) en weigert er een maatje bij te zetten. Sja...

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:41

Ze hebben 49 paarden (8,4%) geteld die geen enkel contact met andere paarden hadden.

Maar dat is dus exclusief plaatsen waar meer dan 15 paarden buiten stonden, en ik vermoed dat dat het beeld vertekent in negatieve zin.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:41

[***], jouw paarden kunnen elkaar dus wel zien en zelfs aanraken, dus ik snap niet dat je je zo aangevallen voelt. Er zijn inderdaad paarden die niet met een ander kunnen staan, maar als ze elkaar wel van dichtbij kunnen zien, lijkt het me niet zo'n probleem.
Aan de andere kant, mijn paard liet de shet de eerste dagen ook alle hoeken van de bak zien. Om die te beschermen hebben we een touw in de hoek van de paddock aangebracht waar de shet onderdoor kon. Na een paar dagen was het goed en kon het touw weg. Wat ik maar wil zeggen is dat er meestal wel oplossingen zijn, zodat een paard niet alleen staat, zoals de jouw oplossing bijvoorbeeld.

AnnickT
Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:46

_San87_ schreef:
AnnickT schreef:
Hier is het al verboden om een paard alleen te hebben. Mijn verzorgpaard stond in haar eentje bij de eigenaren aan huis, de dierenbescherming heeft daar actie tegen ondernomen. Met als gevolg dat ze al op twee pensionstallen heeft gestaan waar de eigenaren nooit langskomen. Maar ze komt in ieder geval wel buiten met andere paarden.

Denk dat t paard daar gelukkiger mee is.

Waar is hier :o ?

Zwitserland :) Inderdaad, liever buiten met soortgenoten.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:47

Lon schreef:
Ze hebben 49 paarden (8,4%) geteld die geen enkel contact met andere paarden hadden.

Maar dat is dus exclusief plaatsen waar meer dan 15 paarden buiten stonden, en ik vermoed dat dat het beeld vertekent in negatieve zin.

Het zijn er 49 teveel, maar gelukkig geen tienduizenden. Bij grotere bedrijven met meer paarden is het toch bijan niet mogelijk om ze zonder contact buiten te hebben? Ze staan dan meestal met een draadje ertussen en vaak in groepjes.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:49

Ach liever alleen in de wei dan alleen in een stal denk ik maar.Ik weet nog paarden die verborgen in donkere stalletjes gehouden worden achter huizen,dat zouden ze eens moeten gaan onderzoeken.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:50

Toen ik mijn haflinger net had, stond ze op een stal waar ze overdag alleen in een mini weitje stond. In de weitjes naast haar stond dan ook één paard per weitje, dus ze zag wel andere paarden. Ik weet eigenlijk niet eens waarom dat zo was, maar zo deed de stalbaas dat toen. Ik vond er ook niet zoveel van, wist niet beter (ik was ook een stuk jonger, ter verdediging van mijzelf :Y)).
Ik dácht altijd dat ik een niet zo sociale haflinger had, totdat ik haar naar Utrecht verhuisde en ze in een gemengde kudde 24/7 buiten stond. Ineens zag ik dat ze echt wel met de rest optrok, samen naar achter voor het water, samen naar voren voor het hooi, samen lekker grazen. Ze is altijd wel een beetje op zichzelf, wil vooral lekker eten :D Maar als de groep een eindje verderop gaat grazen gaat ze echt wel mee! Mooi om te zien vind ik dat.

Het valt mij ook wel op dat je toch nog best vaak paarden helemaal alleen in een weitje ziet staan, dus de tienduizenden verbaast me op zich niet. Ik zou het heel goed vinden als hier een wet voor komt. De paarden die apart staan maar wel met draadje ertussen en die elkaar dus wel kunnen zien, sjah. Mijn keuze zou het niet (meer) zijn, maar ik vind de gevallen van paarden die helemaal geen ander paard zien veel schrijnender en daar mag best gehandhaafd worden!

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:54

dat een paard niet samen kan geloof ik ook niet zo.. maar boetes erophangen vind ik ook wel weer wat... niet alle paarden mogen elkaar, tel je koopt een shet bij en ze vechten elkaar de tent uit.. weer eentje erbij kopen? Wat als je wilt stoppen met paarden, maar je vind geen bijsteller of iemand die jouw ouwe wil overnemen?? Zijn best lastige situaties... overigens denk ik dat:mijn paard kan niwt bij anderen, meer weg kont bij de eigenaren dan bij de paarden.. ik gooi alles bij elkaar, gaat altijd goed. maar daar vertrouw ik dan ook op. Zal natuurlijk niet altijd gelden, maar denk dat paarden erg gevoelig zijn voor energie die mensen uitstralen.. sterker:mijn paarden mankeren praktisch nooit wat... ook vakantie oppas gaat altijd goed. Elke keer dat echter een (inmiddels voormalige) vriendin zich er hier mee kwam bemoeien werden de paarden ziek... zij zag overal gevaar, en ziektes en verdomd.. de paarden kregen het. Echt 4 jaar gebeurd.

Knikmops57
Berichten: 188
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:19

Paarden worden tegenwoordig gehouden als Barbies. Alleen, op een postzegeltje. Stel je voor dat ie toch een klap oploopt in de kudde...

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:37

vraag me af waar ze die cijfers vandaan hebbben en of die wel kloppen.

Kinke
Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:45


Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:49

IHN schreef:
dat een paard niet samen kan geloof ik ook niet zo.. maar boetes erophangen vind ik ook wel weer wat... niet alle paarden mogen elkaar, tel je koopt een shet bij en ze vechten elkaar de tent uit.. weer eentje erbij kopen? Wat als je wilt stoppen met paarden, maar je vind geen bijsteller of iemand die jouw ouwe wil overnemen?? Zijn best lastige situaties... overigens denk ik dat:mijn paard kan niwt bij anderen, meer weg kont bij de eigenaren dan bij de paarden.. ik gooi alles bij elkaar, gaat altijd goed. maar daar vertrouw ik dan ook op. Zal natuurlijk niet altijd gelden, maar denk dat paarden erg gevoelig zijn voor energie die mensen uitstralen.. sterker:mijn paarden mankeren praktisch nooit wat... ook vakantie oppas gaat altijd goed. Elke keer dat echter een (inmiddels voormalige) vriendin zich er hier mee kwam bemoeien werden de paarden ziek... zij zag overal gevaar, en ziektes en verdomd.. de paarden kregen het. Echt 4 jaar gebeurd.


Hier ga ik wel in mee. Wat als je een paard koopt als maatje en ze komen echt niet overeen? Dat zou voor mij belangrijker zijn dan paard alleen. Ik weet hoe depressief mijn grote werd van bepaalde paarden. Gelukkig is ze nu uiterst happy met haar shet, maar dat is wel anders geweest... In kuddes vind ik dat je een beetje een bufferzone hebt met genoeg ruimte, want dan kan je paard gewoon kiezen. Mijn merrie valt enorm op de underdogs ondanks de chef van de kudde te zijn, dus die neemt altijd een dutsie die zichzelf laat kapot kloppen in een weide op sleeptouw. Maar ja, niet iedereen heeft plaats of geld voor een kudde natuurlijk, en een weide delen met anderen is echt niet 'all it's cut out to be' :') Waar is de platonische tinder voor eenzame paarden?

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:10


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:23

NatasjavE schreef:
Kinke schreef:


Niets.

Deze onnauwkeurige steekproef zegt alleen maar dat er een keer echt onderzoek naar gedaan moet worden.


Dat zou zeker wel eens goed zijn. Betrouwbare cijfers ontbreken. Ook de reden waarom paarden alleen staan is van belang wanneer men wetgeving wil gaan invoeren. In Duitsland bijvoorbeeld mogen paarden alleen bij uitzondering alleen gehouden worden. Om tot goede evenwichtige wetgeving te komen zijn alle feiten van belang. Dan heb je aan een organisatie als D&R helaas weinig.

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:50

Zodra je uitzonderingen gaat toestaan gaat het al fout. Zie alle 'domme' trekpaarden die met de staart tussen de deur komen. XD

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:53

Een wet zonder uitzonderingen bestaat niet :+

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

OleJon
Berichten: 2494
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:20

Onze vorige buren hadden een paard van 32 jaar Tot zover ik weet heeft hij zowiezo 20 jaar alleen gestaan toen ik er met onze shetlandpony langs wandelde hebben ze even geneust hij was gewoon bang voor de shet en zette op het lopen was erg sneu

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:24

OleJon schreef:
Onze vorige buren hadden een paard van 32 jaar Tot zover ik weet heeft hij zowiezo 20 jaar alleen gestaan toen ik er met onze shetlandpony langs wandelde hebben ze even geneust hij was gewoon bang voor de shet en zette op het lopen was erg sneu


er zijn uiteraard ook genoeg situaties waarbij er geen goede redenen zijn. Over deze desbetreffende situatie kan ik niet oordelen. Maar dat is wel kort samengevat het probleem.


LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:27

Waarom is er voor gekozen om stallen met meer dan 15 paarden niet mee te tellen omdat ze dan uitgaan van een commerciële stal?

Op hoeveel maneges, handelsstallen en sportstallen staan de paarden niet grootste deel van de dag in hun stal, achterwand dicht, zijwanden dicht en door de tralies aan de voorkant zien ze het paard aan de andere kant van de gang.

Ze komen er uit voor de lessen, uurtje training, stapmolen, paar uurtjes paddock.
Op maneges zie je nog wel dat in de zomer de lespaarden in een kudde de wei opgaan, maar in de winter is dat minder of helemaal niet.
Handelspaarden samen zetten is door het verloop niet altijd handig en hopelijk komt zo'n dier snel bij een stal terecht waar hij wel een ander paard kan aanraken.
Gelukkig komen al veel meer sportpaarden lekker met een vriendje op de wei, maar er zijn er helaas ook nog veel die geen contact hebben met andere paarden.

Manegepaarden, handelspaarden en sportpaarden staan niet zelden op grote stallen met tientallen paarden onder 1 dak, ze kunnen elkaar (vaak beperkt) zien en horen, maar voor heel veel van die paarden is schoftje kriebelen of samen in het zonnetje staan er gewoon niet bij.
Dat vind ik toch ook een vorm van eenzaamheid.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:42

Hoe lang hebben ze de paarden alleen geobserveerd? Ik heb ze op mijn grote weiland met 2 staan. Ik pak regelmatig de ene eruit om bijvoorbeeld met de trailer naar les te gaan. Dan staat mijn tinker toch een uurtje of 3-4 alleen. Soms met zicht op de paarden aan de andere kant van het pad, soms niet (als die tijdelijk elders staan ivm weidegroei). Als ze net op zulk moment langskomen voor onderzoek kunnen ze hem aantekenen als zijnde "staat alleen". Terwijl dat algemeen genomen 3-4x/week voorvalt? De rest is per 2 of per 4 voor 24/7 buiten.

De weide ligt niet aan een woning of openbare weg, dus je kan niet afleiden dat ik even met eentje weg ben tenzij je daar vaker langskomt.

Hoe correct is het onderzoek dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _bloempje01_, Amazonbot, Escada, Heide83, kreekie, Varekaj en 33 bezoekers