Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:29

Hoe denk je dan dat het kan dat het aantal zo hoog is? Van dat enkele boertje met 1 werkpaard? Van die ene kluizenaar die al jaren onder een steen leeft en niet beter weet? Dat aantal is echt geen vijfde van alle eigenaren van de bekeken paardenplekken.


Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:32

[***] schreef:
Caily schreef:
De mensen die hier beweren dat het echt niet samen kan zijn imo de mensen die deze manier van paarden houden in stand houden. Dat hier nog excuses voor zijn :n


Spuitje erin dan maar?
Want dat is de enige andere optie als je al vanalles geprobeerd hebt, jaren aan een stuk.


Als mijn paard dusdanig “kapot” (mentaal is fysiek) zou zijn dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben (dus met soortgenoten). Zou dat mijn keuze zijn. Als het een situatie is van de omgeving, zou ik een andere omgeving creeeren. Of dit nou ruimte, voederbehoefte of geld is, die dingen vallen op te lossen. Als je maar wil.

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:33

hier staat net over de grens ( in Nederland dan wel) een trekpaard helemaal in zijn uppie in een weitje, hij ziet er ook nog eens niet florisant uit, maar echt, we rijden er elk weekend langs, en al jaren staat hij daar moederziel alleen...

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:33

Kinke schreef:
Laten we niet vergeten dat D&R heel creatief is met cijfers, dus die aantallen kun je verder niks mee. Neemt niet weg dat een eenzaam paard niet ok is.


dat is ook het probleem wat ik met D&R heb. Ze zeggen dat hun een onderzoek hebben gedaan. Ik zou dat onderzoek dan weleens willen zien met onderbouwing.

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:35

Caily schreef:
[***] schreef:

Spuitje erin dan maar?
Want dat is de enige andere optie als je al vanalles geprobeerd hebt, jaren aan een stuk.


Als mijn paard dusdanig “kapot” (mentaal is fysiek) zou zijn dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben (dus met soortgenoten). Zou dat mijn keuze zijn. Als het een situatie is van de omgeving, zou ik een andere omgeving creeeren. Of dit nou ruimte, voederbehoefte of geld is, die dingen vallen op te lossen. Als je maar wil.

Wauw...
Gewoon Wauw...

Dus in principe kan ik mijn kerngezonde draak van een paard die gewoon a-sociaal is afspuiten omdat iemand beslist dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben?
Maar wie beslist of het paardwaardig is? Als mijn paard volkomen happy in zijn situatie is, waarom zou het voor hem dan niet paardwaardig zijn?

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made


Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:35

kimmie261 schreef:
hier staat net over de grens ( in Nederland dan wel) een trekpaard helemaal in zijn uppie in een weitje, hij ziet er ook nog eens niet florisant uit, maar echt, we rijden er elk weekend langs, en al jaren staat hij daar moederziel alleen...


Vlakbij Bellingwolde? Sneu dier is dat... ik reed erlang met mn paard. Hij was zoooo blij. Alleen door een minuut zien van een ander paard...

Paardenfan25
Berichten: 1273
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:37

Hier in Brabant ook genoeg privé weides met maar 1 paard of pony erin. Denk dat mensen of onwetend zijn of de dubbele lasten niet kunnen of willen dragen. Aan de ruimte kan het niet liggen in ieder geval.

En als je paard echt niet samen kan, dan maar naast elkaar met draad ertussen. Alhoewel ik denk dat dit de uitzonderingen zijn en niet de hoge aantallen verklaren

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:39

Caily schreef:
kimmie261 schreef:
hier staat net over de grens ( in Nederland dan wel) een trekpaard helemaal in zijn uppie in een weitje, hij ziet er ook nog eens niet florisant uit, maar echt, we rijden er elk weekend langs, en al jaren staat hij daar moederziel alleen...


Vlakbij Bellingwolde? Sneu dier is dat... ik reed erlang met mn paard. Hij was zoooo blij. Alleen door een minuut zien van een ander paard...


ja die ja... echt net over de grens,ik vind hem altijd zó zielig..

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:39

M_D_H schreef:
Caily schreef:

Als mijn paard dusdanig “kapot” (mentaal is fysiek) zou zijn dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben (dus met soortgenoten). Zou dat mijn keuze zijn. Als het een situatie is van de omgeving, zou ik een andere omgeving creeeren. Of dit nou ruimte, voederbehoefte of geld is, die dingen vallen op te lossen. Als je maar wil.

Wauw...
Gewoon Wauw...

Dus in principe kan ik mijn kerngezonde draak van een paard die gewoon a-sociaal is afspuiten omdat iemand beslist dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben?
Maar wie beslist of het paardwaardig is? Als mijn paard volkomen happy in zijn situatie is, waarom zou het voor hem dan niet paardwaardig zijn?


Hoe weet je dat zo zeker? Tuurlijk leeft hij op het moment en berust zich in de situatie.
En waarom wordt hij een moordmachine zoals jij dat noemt. Dat is geen normaal gedrag. Ergens gaat dus iets mis. Als je echt alles hebt geprobeerd dus mentaal kapot.

Maargoed wie ben ik? De mensen die het paardwaardig vinden om een paard als kuddedier alleen te houden, zullen het wel weten... ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. De wereld verbeteren zal me niet lukken, hopelijk komt die boete snel.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:44

Hier is het ook schrijnend. Ik kan al heel snel minstens drie paarden opnoemen die hier moederziel alleen staan. Toevallig zijn dat ook net de paarden die 'niet te houden' zijn... En dan heb ik het enkel over paarden op postzegelweides die ik ook zie. In stallen kom ik niet vaak. Ik ken de eigenaars van deze paarden en dat zijn zelfs niet zomaar 50+ mannen die het gewoon niet weten, maar dat zijn boertjes die het niet willen weten. Hun mening is wet. Paard dus lekker alleen, want hun ene armzalige paard is al wild genoeg.

Nu moet ik ook zeggen dat mijn merrie een ongelofelijke terrorist wordt tegen haar maatje (normaalgezien grazen ze met de neuzen nog geen voetje van elkaar af) als ze weidearrest heeft. Een blessure en ze begint zich beter te voelen? Ponylief moet het dan maar vergelden. Ik zet ze niet apart, maar zorg ervoor dat de merrie terug naar buiten kan gaan en zich wat kan uitleven. Zijnde in rustigere dingen naargelang de blessure of echte uitsloverij. Natuurlijk gaat dit belange na niet voor iedereen zo zijn, maar als ze terug regelmatig dingen doet is ze niet zo'n trut meer tegen haar soortgenoten :')

Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:46

tamary schreef:
. Maar volgens mij is er al langer een campagne gaande om dit soort eenzame dieren aan elkaar te koppelen.


Weet iemand hier iets meer van? Dat klinkt toch interessant.

Overigens val ik stijl achterover van de cijfers van hun onderzoek hoe veel paarden er alleen staan, dat is me nooit zo opgevallen dat het er zo veel kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:47

Caily schreef:
[***] schreef:

Spuitje erin dan maar?
Want dat is de enige andere optie als je al vanalles geprobeerd hebt, jaren aan een stuk.


Als mijn paard dusdanig “kapot” (mentaal is fysiek) zou zijn dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben (dus met soortgenoten). Zou dat mijn keuze zijn. Als het een situatie is van de omgeving, zou ik een andere omgeving creeeren. Of dit nou ruimte, voederbehoefte of geld is, die dingen vallen op te lossen. Als je maar wil.


Ok, wil jij dan even een DA regelen en uitleggen dat het puur en alleen is om het feit dat ze niet met een ander paard kunnen staan? Weet niet of ik die van mij overtuigd ga krijgen...


Overigens is het ook wel zo dat hier in de buurt 2 paarden staan, alleen in de weide met een bosje ertussen. Dan vraag ik me ook af waarom die eigenaren niet gewoon regelen dat ze samen staan, heb je ook nog eens meer grond ... Maarja, misschien hebben die dat al geprobeerd en ging het om welke reden dan ook totaal niet, wie ben ik om daar over te oordelen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:49

Of het echt tienduizenden zijn... Ik geloof echter wel dat veel paarden onnodig alleen staan. En dan bedoel ik alleen als in geen enkele vorm van sociaal contact. Dat vind ik echt ongehoord en het zou verboden moeten worden.

Ieder paard moet op zijn mínst andere paarden kunnen zien op een afstand van minder dan een meter.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:49

[***] schreef:
Caily schreef:


Als mijn paard dusdanig “kapot” (mentaal is fysiek) zou zijn dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben (dus met soortgenoten). Zou dat mijn keuze zijn. Als het een situatie is van de omgeving, zou ik een andere omgeving creeeren. Of dit nou ruimte, voederbehoefte of geld is, die dingen vallen op te lossen. Als je maar wil.


Ok, wil jij dan even een DA regelen en uitleggen dat het puur en alleen is om het feit dat ze niet met een ander paard kunnen staan? Weet niet of ik die van mij overtuigd ga krijgen...


Overigens is het ook wel zo dat hier in de buurt 2 paarden staan, alleen in de weide met een bosje ertussen. Dan vraag ik me ook af waarom die eigenaren niet gewoon regelen dat ze samen staan, heb je ook nog eens meer grond ... Maarja, misschien hebben die dat al geprobeerd en ging het om welke reden dan ook totaal niet, wie ben ik om daar over te oordelen.

Kan jouw paard zelfs niet naast een ander paard staan? Eventueel met ruimte tussen de draden?

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:50

Waarom kunnen jouw paarden niet samen [***]?

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:53

Het rapport "Eenzame paarden in de wei", suggereert dat er op zijn best een screening is uitgevoerd, op basis daarvan kan je helemaal niet zo stellig zeggen dat naar schatting 20% van de paarden eenzaam is.
Plaatsen met meer dan 15 paarden zijn uitgesloten om commerciële paardenhouders uit te sluiten, maar daarmee mis je wel een groot (het grootste?) deel van de pensionstallen.
Er zijn routes gereden waarbij vanaf de openbare weg is geobserveerd, maar ik lees niet hoe lang er geobserveerd is; als twee paarden normaal samen staan, maar een van beiden is even weg (poetsen/rijden/staat achter een schuur die niet vanaf de weg zichtbaar is), dan wordt het andere paard mogelijk onterecht als eenzaam gescoord.
Ik juich toe dat er zoveel aandacht voor welzijn is, en het irriteert me mateloos dat sommige clubs hun best lijken te doen om de situatie zo somber mogelijk te presenteren. Steek het dan motiverend in, zoals de "deel je wei" campagne van FNRS&KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:53

_San87_ schreef:
Kan jouw paard zelfs niet naast een ander paard staan? Eventueel met ruimte tussen de draden?


Jawel, staan ze ook. Ze kunnen elkaar zien (naja, de ene de andere dan, andersom niet maar dat is een detail) en als er nog een paard in de paddock ernaast staat is die ook zichtbaar, en kan daar onder/tussen de draden contact mee gemaakt worden (over de draden is wat moeilijk, mijn pony is beetje klein). Maar dat gebeurd weinig, dat contact, voor zover ik het zie. Soms eens samen onder de draad grasjes die er staan peuzelen en na 5 minuten is dat weer goed.

Maar het gaat om paarden die geen contact kunnen hebben met elkaar, zelfs als ze wel andere paarden zien. En dat kunnen die van mij dus niet (afgezien van de ene pony die paar kleine momenten, voor zover je dat contact kan noemen).


@ Caily : wil je dat best via pb vertellen als je mij even de tijd geeft, weet niet of dat nodig om alles uitgebreid in het topic te gooien want het gaat niet over mij alleen natuurlijk.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:54

Caily schreef:
M_D_H schreef:

Wauw...
Gewoon Wauw...

Dus in principe kan ik mijn kerngezonde draak van een paard die gewoon a-sociaal is afspuiten omdat iemand beslist dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben?
Maar wie beslist of het paardwaardig is? Als mijn paard volkomen happy in zijn situatie is, waarom zou het voor hem dan niet paardwaardig zijn?


Hoe weet je dat zo zeker? Tuurlijk leeft hij op het moment en berust zich in de situatie.
En waarom wordt hij een moordmachine zoals jij dat noemt. Dat is geen normaal gedrag. Ergens gaat dus iets mis. Als je echt alles hebt geprobeerd dus mentaal kapot.

Maargoed wie ben ik? De mensen die het paardwaardig vinden om een paard als kuddedier alleen te houden, zullen het wel weten... ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. De wereld verbeteren zal me niet lukken, hopelijk komt die boete snel.


Ik vind het anders wel dapper dat er hier iemand is die zegt dat haar paard om die reden alleen staat. Van te voren wetende dat dit verhaal naar het rijk der fabelen wordt verwezen. natuurlijk vindt ik het heel naar dat paarden alleen moeten staan. Maar als ik lees dat een paard zo is dan denk ik toch. Liever niet bij mijn paar in het weiland. Maar misschien heb jij er geen bezwaar tegen om het bij jouw paard in het weiland te proberen?

De stal waar ik sta heeft de stalbaas al eens iemand weg moeten sturen omdat haar paard met geen enkel ander paard in de wei vrede hield. en de stalbaas had toch echt alles geprobeerd. Was wel treurig ook voor de eigenaresse. Ik weet ook niet waar dat paard nu staat. Maar goed ik zit ook niet te wachten op dierenarts rekeningen vanwege een ander zijn paard met gedragsproblemen.

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:58

Caily schreef:
M_D_H schreef:

Wauw...
Gewoon Wauw...

Dus in principe kan ik mijn kerngezonde draak van een paard die gewoon a-sociaal is afspuiten omdat iemand beslist dat hij geen paardwaardig leven meer zou hebben?
Maar wie beslist of het paardwaardig is? Als mijn paard volkomen happy in zijn situatie is, waarom zou het voor hem dan niet paardwaardig zijn?


Hoe weet je dat zo zeker? Tuurlijk leeft hij op het moment en berust zich in de situatie.
En waarom wordt hij een moordmachine zoals jij dat noemt. Dat is geen normaal gedrag. Ergens gaat dus iets mis. Als je echt alles hebt geprobeerd dus mentaal kapot.

Maargoed wie ben ik? De mensen die het paardwaardig vinden om een paard als kuddedier alleen te houden, zullen het wel weten... ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. De wereld verbeteren zal me niet lukken, hopelijk komt die boete snel.

Ik kan hier echt heel giftig van worden en uit respect voor jouw zal ik niet zeggen wat ik hier over denk...

Maar jij kent mijn paard niet jij kent de situatie niet.
Zolang je hier niet bekend mee bent kan jij je mening niet ventileren en zeker niet als het over zulke emotionele dingen gaat als het afmaken van een paard.

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:59

Ben benieuwd naar de concrete cijfers.
Hoeveel weides/locaties hebben ze gecontroleerd? Zegt wat mij betreft meer dan het aantal paarden.
'We hebben 10 paarden gecontroleerd, 20 procent staat alleen'. Hadden ze dan 3 weilanden, met in 1 land een kudde van 8 paarden... Of 6 weilanden. Ivm de betrouwbaarheid van het onderzoek ben ik daar benieuwd naar. Als je gericht zoekt naar grote kuddes vs paarden die alleen staan, dan zijn de cijfers anders dan dat je alles meeneemt. En inderdaad wat Lon zegt.

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Dier&Recht: Tienduizenden paarden eenzaam in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:03

Daar heb je zeker gelijk in Loretta!

[***] en MDH, doe mij gerust Pb, ik denk graag mee. En ja, paarden zouden ook welkom zijn. Wel even een jaartje wachten, want nu een gedeelte drachtig is laat ik de kudde hier zoals hij nu is.

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:05

Bubblewrap schreef:
Ben benieuwd naar de concrete cijfers.
Hoeveel weides/locaties hebben ze gecontroleerd? Zegt wat mij betreft meer dan het aantal paarden.
'We hebben 10 paarden gecontroleerd, 20 procent staat alleen'. Hadden ze dan 3 weilanden, met in 1 land een kudde van 8 paarden... Of 6 weilanden. Ivm de betrouwbaarheid van het onderzoek ben ik daar benieuwd naar. Als je gericht zoekt naar grote kuddes vs paarden die alleen staan, dan zijn de cijfers anders dan dat je alles meeneemt. En inderdaad wat Lon zegt.


Voor de volledigheid: het rapport staat hier: https://www.dierenrecht.nl/sites/dieren ... ndewei.pdf

"In totaal zijn er 587 paarden geteld en beoordeeld. Ze stonden op 160 verschillende locaties,
verdeeld over de zes onderzochte provincies.

Tabel 1
Aantal paarden op één locatie Frequentie
1 27
2 47
3 36
4 19
5 6
6 3
7 4
8 1
9 6
10 tot 15 11

Totaal 587 paarden 160 locaties"

en

"Om zoveel mogelijk paarden uit te sluiten die waarschijnlijk voor commerciële
doeleinden worden gehouden – zoals voor een rijschool, fokkerij of sportstal – is de bovengrens
gelegd bij 15 paarden per locatie. Bij 15 paarden of minder per locatie achten we het waarschijnlijk
dat de paarden in particulier bezit zijn. Ook is gecontroleerd of er geen naamborden van maneges of
stallen bij de locatie aanwezig waren. "

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:08

Bubblewrap schreef:
Ben benieuwd naar de concrete cijfers.
Hoeveel weides/locaties hebben ze gecontroleerd? Zegt wat mij betreft meer dan het aantal paarden.
'We hebben 10 paarden gecontroleerd, 20 procent staat alleen'. Hadden ze dan 3 weilanden, met in 1 land een kudde van 8 paarden... Of 6 weilanden. Ivm de betrouwbaarheid van het onderzoek ben ik daar benieuwd naar. Als je gericht zoekt naar grote kuddes vs paarden die alleen staan, dan zijn de cijfers anders dan dat je alles meeneemt. En inderdaad wat Lon zegt.


Ze hebben weides van ongeveer 600 paarden onderzocht. Daarvan stond 20% alleen, vervolgens hebben ze de conclusie getrokken dat er tienduizenden paarden van de gehele populatie alleen staan.

Ik heb trouwens in diverse zoektochten naar pony's en paarden ook regelmatig paarden alleen zien staan. En dan in de vorm van 1 stal, geen paarden in zicht en een geit oid als gezelschap. Dat juist in provincies waar mensen dus paarden aan huis hadden, ruimte voor weilanden en bij de buren een paar 100m verder de bak gebruikten. Dat vind ik echt verschrikkelijk.
Een paard alleen in een weiland met aan de andere kant van een hek/draadje een ander paard is een heel ander verhaal en de paar uitzonderingen die er zijn waarbij een paard echt niet samen kan ook. Maar dat zijn echt uitzonderingen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-09-19 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:08

[***] schreef:
_San87_ schreef:
Kan jouw paard zelfs niet naast een ander paard staan? Eventueel met ruimte tussen de draden?


Jawel, staan ze ook. Ze kunnen elkaar zien (naja, de ene de andere dan, andersom niet maar dat is een detail) en als er nog een paard in de paddock ernaast staat is die ook zichtbaar, en kan daar onder/tussen de draden contact mee gemaakt worden (over de draden is wat moeilijk, mijn pony is beetje klein). Maar dat gebeurd weinig, dat contact, voor zover ik het zie. Soms eens samen onder de draad grasjes die er staan peuzelen en na 5 minuten is dat weer goed.

Maar het gaat om paarden die geen contact kunnen hebben met elkaar, zelfs als ze wel andere paarden zien. En dat kunnen die van mij dus niet (afgezien van de ene pony die paar kleine momenten, voor zover je dat contact kan noemen).


@ Caily : wil je dat best via pb vertellen als je mij even de tijd geeft, weet niet of dat nodig om alles uitgebreid in het topic te gooien want het gaat niet over mij alleen natuurlijk.

Niet ideaal, maar ze staan dus niet zonder andere paarden. Ze hebben wel een buurman/buurvrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:14

Bedankt Lon! Had ik overheen gezien ;)
Dan lijkt de steekproef redelijk correct...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Denise_, daliance, miisshOrse en 21 bezoekers