Einde leenstelsel?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

butengeweun
Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:18

ja en nee denk ik erover. Er zijn zoveel studies en variaties op studies dat je het soms niet meer weet.
Op kamers waarom zou dat moeten.

Je moet nu 3x nadenken of je wel een studie op 300km van je woonplaats gaat doen of toch maar iets in de buurt.

En inderdaad de pretopleidingen. (ik zie dat als het vinden van een baan de kans heeft van minder dan 1 a 2 op een klas van 20) evalueren of de kwaliteit goed is en anders gewoon er mee stoppen. Als mensen dat beroep graag willen gaat de sector zelf wel opleiden.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."


Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:20

Wat bedoelen jullie met pretopleidingen?

JM :#

Eulogy
Berichten: 5736
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:23

Ik vind eigenlijk dat er helemaal niks mis is met het leenstelsel, op hoe ermee wordt omgegaan wat hypotheken betreft na. Ik woon in de UK en hier telt studieschuld niet mee als schuld, alleen je maandelijkse aflossing telt als een uitgave. Prima oplossing wat dat betreft imo.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:23

Resistance schreef:
Maar wat ik dus al eerder zei en waar je totaal overheen hebt gelezen, ook al kan je het terugbetalen; je krijgt nooit een hypotheek aangezien die schuld gewoon mee wordt geteld. Je kan geen huis kopen.

Waarom komt dat idee vandaan? Tuurlijk kun je met een studieschuld wel een hypotheek krijgen en een huis kopen. Alleen is de hypotheek een stuk lager dan zonder de studieschuld.

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:26

Maar als je het gaat koppelen aan inkomensverwachting, dan ga je toch juist de pretstudies meer geven, lijkt me niet wenselijk :+

San87, dat ligt natuurlijk wel aan hoeveel schuld je opbouwt. Als je in t westen een huis wilt kopen en je hebt 50.000 schuld oid, dan kun je toch gouw een ton minder lenen en heb je het als starter heel moeilijk, zo niet onmogelijk.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:27

Denk vooral dat dit nu ter sprake komt omdat er weer verkiezingen aan komen goede manier om kiezers te trekken.
Wat er na de verkiezingen dan van komt is maar de vraag

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:27

miccamaaike schreef:
Maar als je het gaat koppelen aan inkomensverwachting, dan ga je toch juist de pretstudies meer geven, lijkt me niet wenselijk :+

San87, dat ligt natuurlijk wel aan hoeveel schuld je opbouwt. Als je in t westen een huis wilt kopen en je hebt 50.000 schuld oid, dan kun je toch gouw een ton minder lenen en heb je het als starter heel moeilijk, zo niet onmogelijk.

Klopt. Als starter zonder studieschuld heb je het ook al heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Als starter is de woningmarkt momenteel gewoon poedersuiker met peren. Schuld of niet.

Maar het is wel pertinent niet waar dat je met een studieschuld geen huis kunt kopen. Dat kan namelijk wel.

butengeweun
Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:29

Shaggy09 schreef:
Wat bedoelen jullie met pretopleidingen?


opleidingen met geen tot weinig baankans.

Zegt dus niets over de zwaarte van de opleiding maar meer de kansen na je opleiding

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:30

Ja kan zeker wel, je kunt alleen minder lenen en dat is als starter best moeilijk.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:35

_San87_ schreef:
Klopt. Als starter zonder studieschuld heb je het ook al heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Als starter is de woningmarkt momenteel gewoon poedersuiker met peren. Schuld of niet.


Is de woningmarkt voor starters ooit wèl goed geweest dan?

Ik ben nu bijna 40 en kan het me niet heugen, en voor mijn ouders was het ook eigenlijk al geen doen in de jaren '80.

purny
Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:36

De opleiding paardenhouderij niv 2 bijvoorbeeld. Hoeveel mensen zijn er nou uiteindelijk echt blijven hangen in deze wereld?
Daarom mag er van mij een evaluatie komen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:37

pmarena schreef:
_San87_ schreef:
Klopt. Als starter zonder studieschuld heb je het ook al heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Als starter is de woningmarkt momenteel gewoon poedersuiker met peren. Schuld of niet.


Is de woningmarkt voor starters ooit wèl goed geweest dan?

Ik ben nu bijna 40 en kan het me niet heugen, en voor mijn ouders was het ook eigenlijk al geen doen in de jaren '80.

Als ik mijn opa en oma en ouders moet geloven, zeker wel.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:37

purny schreef:
De opleiding paardenhouderij niv 2 bijvoorbeeld. Hoeveel mensen zijn er nou uiteindelijk echt blijven hangen in deze wereld?
Daarom mag er van mij een evaluatie komen.

Het is sowieso debiel een opleiding te doen om stallen te mesten, te vegen en schoon te maken.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:45

purny schreef:
De opleiding paardenhouderij niv 2 bijvoorbeeld. Hoeveel mensen zijn er nou uiteindelijk echt blijven hangen in deze wereld?
Daarom mag er van mij een evaluatie komen.


Ik zou voor dit soort opleidingen eigenlijk een soort screening nodig vinden. Een soort eisen.
Bijvoorbeeld dat je al een baan moet hebben in de paardenwereld of al moet rijden op niveau.
Ik vind gewoon 'affiniteit met paarden' echt zo'n slechte voorwaarde.
Nu krijg je dat allerlei meiden die een paardenhobby hebben en niet weten wat ze willen zich gaan aanmelden voor dit soort opleidingen. Met alle respect, want ik snap dat het leuk lijkt.

Maar nee, je kansen zijn nihil op zo'n moment.

JM :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:46

belle_boef schreef:
Cioccolato schreef:
Ik denk dat een compensatie misschien wat te zonnig bekeken is. Dat gels zou ergens vandaan moeten komen en mag wat mij betreft in de gezondheidszorg/ouderen gestoken worden. Je weet echter waar je aan begint als je gaat studeren.


Als niemand gaat studeren worden we allemaal minima. En hoe slechter mensen het hebben, hoe sneller ze ziek worden en dan worden kosten voor zorg nog hoger.

Studeren is wat mij betreft echt heel belangrijk. Als je de hersens hebt gebruik ze vooral.


Ik weet even niet wat precies onder studeren valt, maar het beste zou zijn als een groot deel van de bevolking een vak gaat leren. Er is zo'n enorm tekort aan mensen voor de uitvoering, loodgieters etc.
Kun je een goede boterham in verdienen en veel werk.
Dus eigenlijk is het helemaal niet zo wenselijk dat iedereen maar een hbo of universitaire studie gaat volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:49

Joman schreef:
belle_boef schreef:


Als niemand gaat studeren worden we allemaal minima. En hoe slechter mensen het hebben, hoe sneller ze ziek worden en dan worden kosten voor zorg nog hoger.

Studeren is wat mij betreft echt heel belangrijk. Als je de hersens hebt gebruik ze vooral.


Ik weet even niet wat precies onder studeren valt, maar het beste zou zijn als een groot deel van de bevolking een vak gaat leren. Er is zo'n enorm tekort aan mensen voor de uitvoering, loodgieters etc.
Kun je een goede boterham in verdienen en veel werk.
Dus eigenlijk is het helemaal niet zo wenselijk dat iedereen maar een hbo of universitaire studie gaat volgen.




Ben ik het zeker mee eens. In de maatschappij heerst een enorm idee, deels door de overheid opgelegd, dat je dom moet zijn om een vak te leren, ofzo. Op sommige middelbare scholen merkte ik ook dat het bijna taboe was dat als je VWO deed, je lager dan universiteit ging doen. Belachelijk.

Ik ben zelf naast m'n HBO opleiding ook de modevakschool gaan doen. Ontzettend leuk, en er is inderdaad altijd werk in. :j Vakmensen zijn zó belangrijk.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Einde leenstelsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:50

Het is hbo. HBO is de tv-zender.

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:51

belle_boef schreef:
Cioccolato schreef:
Ik denk dat een compensatie misschien wat te zonnig bekeken is. Dat gels zou ergens vandaan moeten komen en mag wat mij betreft in de gezondheidszorg/ouderen gestoken worden. Je weet echter waar je aan begint als je gaat studeren.


Als niemand gaat studeren worden we allemaal minima. En hoe slechter mensen het hebben, hoe sneller ze ziek worden en dan worden kosten voor zorg nog hoger.

Studeren is wat mij betreft echt heel belangrijk. Als je de hersens hebt gebruik ze vooral.


Ik zeg nergens dat niemand moet gaan studeren. Nu het veel kost, gaan er alsnog mensen studeren toch? Maar dat is je eigen investering in je eigen toekomst en hoeven andere inwoners niet voor diegene te bekostigen. Je hoeft bijvoorbeeld ook niet op kamers om te studeren, daar kies je zelf voor. Het is soms praktischer, ja maar dan kost het je geld. Soms omdat men geen zin heeft om.. Dat is eigen keuze. En soms kan het niet anders, ook de uitzonderingen zijn er natuurlijk.

Ik vind het erg dubbel, en ik vind dat het allemaal wel eens goed onder de loep genomen mag worden. Hoeveel en van waar komt geld binnen en waar gaat het allemaal heen.
Ik vind niet dat Jan modaal moet betalen voor de mensen die willen studeren. Maar ik vind ook niet dat studenten helemaal tot tienduizenden euro's in de schuld moeten komen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:51

_San87_ schreef:
Het is hbo. HBO is de tv-zender.


Oke? :+

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:52

pmarena schreef:
_San87_ schreef:
Klopt. Als starter zonder studieschuld heb je het ook al heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Als starter is de woningmarkt momenteel gewoon poedersuiker met peren. Schuld of niet.


Is de woningmarkt voor starters ooit wèl goed geweest dan?

Ik ben nu bijna 40 en kan het me niet heugen, en voor mijn ouders was het ook eigenlijk al geen doen in de jaren '80.

Ja heel goed, in de tijd van de premie-A woningen. Jaren 80 was dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:53

Cioccolato schreef:
belle_boef schreef:


Als niemand gaat studeren worden we allemaal minima. En hoe slechter mensen het hebben, hoe sneller ze ziek worden en dan worden kosten voor zorg nog hoger.

Studeren is wat mij betreft echt heel belangrijk. Als je de hersens hebt gebruik ze vooral.


Ik zeg nergens dat niemand moet gaan studeren. Nu het veel kost, gaan er alsnog mensen studeren toch? Maar dat is je eigen investering in je eigen toekomst en hoeven andere inwoners niet voor diegene te bekostigen. Je hoeft bijvoorbeeld ook niet op kamers om te studeren, daar kies je zelf voor. Het is soms praktischer, ja maar dan kost het je geld. Soms omdat men geen zin heeft om.. Dat is eigen keuze. En soms kan het niet anders, ook de uitzonderingen zijn er natuurlijk.

Ik vind het erg dubbel, en ik vind dat het allemaal wel eens goed onder de loep genomen mag worden. Hoeveel en van waar komt geld binnen en waar gaat het allemaal heen.
Ik vind niet dat Jan modaal moet betalen voor de mensen die willen studeren. Maar ik vind ook niet dat studenten helemaal tot tienduizenden euro's in de schuld moeten komen.


Goedkopere huisvesting zou al een perfect begin zijn. Je betaalt zo 450 euro voor een kamer, en dan krijg je geen huurtoeslag. Want daar moet je A. een eigen voordeur ofzo voor hebben, maar elke kamer die dat heeft is te duur om in aanmerking voor huurtoeslag te komen. _O-

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:54

Resistance schreef:
_San87_ schreef:
Het is hbo. HBO is de tv-zender.


Oke? :+

Nou ja, nogal een verschil toch :7. HBO is niet correct, hbo wel. Dat laatste is hoger beroeps onderwijs, dat eerste is Home Box Office.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:54

Resistance schreef:
Cioccolato schreef:


Ik zeg nergens dat niemand moet gaan studeren. Nu het veel kost, gaan er alsnog mensen studeren toch? Maar dat is je eigen investering in je eigen toekomst en hoeven andere inwoners niet voor diegene te bekostigen. Je hoeft bijvoorbeeld ook niet op kamers om te studeren, daar kies je zelf voor. Het is soms praktischer, ja maar dan kost het je geld. Soms omdat men geen zin heeft om.. Dat is eigen keuze. En soms kan het niet anders, ook de uitzonderingen zijn er natuurlijk.

Ik vind het erg dubbel, en ik vind dat het allemaal wel eens goed onder de loep genomen mag worden. Hoeveel en van waar komt geld binnen en waar gaat het allemaal heen.
Ik vind niet dat Jan modaal moet betalen voor de mensen die willen studeren. Maar ik vind ook niet dat studenten helemaal tot tienduizenden euro's in de schuld moeten komen.


Goedkopere huisvesting zou al een perfect begin zijn. Je betaalt zo 450 euro voor een kamer, en dan krijg je geen huurtoeslag. Want daar moet je A. een eigen voordeur ofzo voor hebben, maar elke kamer die dat heeft is te duur om in aanmerking voor huurtoeslag te komen. _O-

Dat moet sowieso. Voor studenten, voor huurders, voor kopers.

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:55

Goed dat je het zegt, ik las hierboven en dacht steeds, wat heeft die zender er nou mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:57

_San87_ schreef:
Resistance schreef:


Goedkopere huisvesting zou al een perfect begin zijn. Je betaalt zo 450 euro voor een kamer, en dan krijg je geen huurtoeslag. Want daar moet je A. een eigen voordeur ofzo voor hebben, maar elke kamer die dat heeft is te duur om in aanmerking voor huurtoeslag te komen. _O-

Dat moet sowieso. Voor studenten, voor huurders, voor kopers.


Zeker. Maar de meeste studenten hebben vrijwel geen inkomen (behalve dan een lening waarmee ze een schuld opbouwen), dus daar mag wel iets vaker aan worden gedacht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Lanoca en 2 bezoekers