Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:11

:oo :x :')



kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:13

Ach , lekker jong begonnen... kan nooit kwaad natuurlijk, hahah

Voor 31 jaar ziet hij er natuurlijk ook wel fantastisch uit.... ( las nu pas dat hij al 31 is :wow: , dacht ergens in de 20 )

Zou heel fijn zijn als hij er nog een paar jaar aan mag plakken :D

Dennis
Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:15

ElCamino schreef:
De smid komt steeds om de nagels te vervangen, door het vreemde lopen slijten deze binnen 2 weken helemaal weg, en met nieuwe nagels voorkomen we uitglijden en hij staat veel stabieler. Ook het beslag ligt ruimer en is aangepast


In eens borrelde in mij op, is wat widea puntjes in zijn ijzers een idee (of nagels met een widea punt)? Die gaan ook het uitglijden wat tegen en zijn veel harder dan nagels waardoor ze langer mee gaan dan iedere 2 weken de smid er bij moeten hebben. Nagelgaten en voeten worden er vaak niet beter op als er te vaak nieuwe nagels in moeten.

Mijn moeders 'kleinkind' is 22 (lees: Dennis mijn eerste pony), en ik 34 ;) .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:15

ElCamino schreef:
Chico was best ok het weekend, heeft wel gerold, ik zag een groen grasplekje op zijn heup .


in de paddock: kan wel gewoon jeuken etc zonder balans te verliezen
https://youtu.be/x3UM2 mwUBJ4

in de wei:
https://youtu.be/EkNUoIEvSmQ

Hier zie je wat er gebeurt als hij te lang wacht met opzij stappen
https://youtu.be/BaH1wgDEf4w

Verder ziet hij er nog best uit....als je bedenkt dat hij vanaf half april niks meer doet...
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Hij staat er niet slecht bij inderdaad, wel apart om te zien dat hij bijna ineens om valt als hij te lang wacht met opzij stappen. Geeft haast wel een soort neurologisch beeld.
Ben het ermee eens dat hij er super uit ziet voor zijn 31 jaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 12:42

Dennis, ik ga idd om Widia-nagels vragen.
Widia-puntjes werkten nooit bij hem, en nu elke paar weken wisselen gaat nét...de eerste 2x kan het nog in de oude gaten, en er zijn er dan nog 2 leeg, kunnen ook nog in genageld worden.
Hij komt morgen einde dag. Dan eerst alleen achter, en volgende week de voorkant, anders wordt het te inspannend denk ik...

Dennis
Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:18

Ik zou je smid nu alvast ff vragen. Niet alle smeden hebben die nagels in alle maten altijd in hun auto liggen. Ik tenminste niet ;) . Ze kunnen wel (bijna) alles de volgende dag in huis hebben als het moet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 13:25

ga ik doen daar dacht ik niet aan !!!

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 09:20

nou, gisteren is de smid geweest.
Tot mijn verbazing zei hij dat deze keer de achtervoetjes beter gingen dan eerder tijdens de blessure, dat is wel positief!

[ img ]
[ img ]

Het beslag iets aangepast. Je zou zeggen dat met dat gedraai RA veel meer afgesleten moet zijn. Maar blijkbaar slijt LA nog veel meer. Dat is vreemd want dat been gebruikt hij veel minder. Dus we bewaren ze even voor de volgende keer om te vergelijken.
Verder zit er nu dus géén trailer aan het LA ijzer en juist wel RA.
De widia-nagels was nog een punt van discussie, ze zijn natuurlijk prima voor het glijden máár ze kunnen ook juist de vreemde beweging van zijn manier van lopen nu extra belemmeren waardoor hij juist slechter kan worden. We gaan dit dus even aankijken...
Volgende week komt hij voor de voor ijzers.

rechts achter:
[ img ]
links achter:
[ img ]

Zo liep hij na beslaan:
https://youtu.be/Sq0Z9wNMZa4

De oude ijzers heb ik nog, zal kijken of het weggesleten deel goed te zien is, ms interessant voor iemand als Dennis....

Dennis
Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:24

Ik kan me het discussiepunt wat betreft de widea helemaal voorstellen hoor. Hij staat niet alleen scheef, maar in het lopen draait hij ook wat. Iets wat je hem lekker moet laten doen. Kogels zijn al wat dik (iets wat ik bij een functionerend oudje met wat mankementjes als dit geen enkel probleem vind), als hij niet kan draaien geef je natuurlijk alleen maar meer druk rond de kogel en verder in zijn been. Maar het kan hem wel weer helpen in het opstaan enzo. Dus het zijn dingen waar geen pasklaar antwoord op is. Ik ben over het algemeen ook geen enorme fan van widea puntjes door boven staand, maar soms moet je wat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 10:56

Dat klopt, en dat draaien werd vorige week iets erger en scheef lopen iets minder.
Je nuanceert het lief, hihihi hij "draait wat" :D
Kogels heeft hij dikke 4tjes op mbt artrose (een reiner geweest) maar nooit last van gehad.
Dus we zullen zien...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:01

Fijn dat de smid het deze keer beter vond gaan dan de vorige keer. Alweer een klein lichtpuntje !

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:18

Hij staat in ieder geval goed genoeg om door de smid gedaan te worden, dat was ondanks dat Fernando heel goed opknapte toch echt wel een groot probleem, hij kon zijn achterbenen niet goed omhoog doen, dan werd hij echt acuut krom zodra het been omhoog gedaan werd, de hoefsmid was dan ook echt een hele onderneming, we deden hem alleen als mijn vriend ook thuis was, die duwde hem tegen een wand zodat hij niet om kon vallen.

Dat was toen echt steeds een heel gedoe....

Dennis
Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:35

ElCamino schreef:
Dat klopt, en dat draaien werd vorige week iets erger en scheef lopen iets minder.
Je nuanceert het lief, hihihi hij "draait wat" :D
Kogels heeft hij dikke 4tjes op mbt artrose (een reiner geweest) maar nooit last van gehad.
Dus we zullen zien...


Klinkt wat aardiger dan 'draait bijna z'n been er af' :') , en op een filmpje is het altijd minder goed te beoordelen. Vandaar dat ik het liever wat subtieler breng ;) .
Ach, die dikke kogels bij een oud paard. In een ideale wereld zijn zijn kogels niet dik, maar voor een oud paard met mankementen wat best prima functioneert (want met 4tjes en zijn rare lopen doet hij het echt wel goed) vind ik dat allemaal niet zo spannend.
Ik noem dat soort dingen wel eens 'wat gebruiks-schade', ik heb ook wat van die pony's staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 11:52

kimmie261, hij heeft vorige keer óók tegen de wand gestaan. en het blijft tricky , helemaal voor de smid zelf, gelukkig hier alle ruimte en hij staat af en toe ook midden in de gang!!! en gelukkig houdt iedereen er rekening mee op dat moment, heel fijne stal en stalgenootjes!

Dennis: tja, gebruiksschade heeft ie wel... manege-beest, springen, cross, voor de wagen, western reining & cowwork , endurance klasse 1, rally's en patrouilletochten, vakanties lang buitenritten begeleiden.... best hard gewerkt van zijn 7e tot 31e.... dus nu pensioen mag wel, al is de reden beetje zuur...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 10:26

Gematigd positief....
Chico lijkt gelegen te hebben in zijn stal !!! Dat zou écht heel fijn zijn.
Ik vond vlasjes op zijn buik, bij zijn koker en een paar verdwaalde op zijn lijf, vrees dat alles eraf gewaaid is op de wei....
Ik hoop dat ik het goed heb gezien, en dat ie het vaker gaat doen. Hij heeft sids april niet meer in zijn stal gelegen, wel altijd op het land.

Femke_Tweety
Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:44

+:)+ Voor de vlasjes.


Ik hoop het voor hem. Maar vlas op lijf is wel een redelijk duidelijk signaal!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:47

Super ! Heeft hij toch weer wat meer vertrouwen in zijn lijf. Anders gaan ze niet liggen, en al zeker niet in een stal.

Jayko
Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-16

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:08

Wat fijn dat je een topic hierover geopend hebt. Zeer leerzaam en dit kan zeker gezien de zeldzaamheid wellicht in de toekomst andere paarden en eigenaren helpen.

Fijn te lezen dat het beter ging bij de smid. Hij ziet er overigens inderdaad ontzettend goed uit voor zijn leeftijd. Ik hoop dat jullie nog een fijne tijd samen gegund is!

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 13:28

Pandora2: klopt, hij lag wel jheerlijk in de wei en rolt ook gewoon om , maar de stal was hem toch te benauwd denk ik.

Jayko, thnx!!!

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:17

nou , dat is wel positief toch??

ook dat hij dan toch goed in de benen weer komt... ja hoor, echt wel heel goed!

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 15:19

Vanmorgen is de osteopaat geweest. Hij gaat nu elke 6 weken om de rug soepel te houden.
Hij wat wel weer wat blokkades uiteraard door het vastzetten van de boel en door het scheef lopen.
Maar hij was er sneller doorheen te werken dan voorgaande keer en werkte ook goed mee, ik zag duidelijk resultaat komen.
Hij heeft dry needling gehad en het Cranio Sacraal gebied was prima in orde. Dat is ook gelijk meegepakt.

De besloten groep van hun Horse-Connect groep waar al die mensen in zitten, fysio,osteo, cranio en weet ik veel heeft helaas niet veel opgeleverd. Wel veel interesse en verbazing over de blessure.

Hopelijk helpt dit hem weer een beetje, de osteo vond hem wel minder scheef dan de vorige behandeling en beter. Wel wordt de bespiering nu echt wel minder maar ja, als je al 5 maanden niets doet...

ik plaats wel straks nog een filmpje van gisteren, hij kan steeds beter stilstaan of rechtuit lopen met grazen zonder steeds te corrigeren...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:05

Toch weer een beetje de goede richting dus !

Jammer dat die groep niks voor jullie kan betekenen.
Maar het is dan ook een redelijk uitzonderlijk geval en denk dat de meeste paarden die dit hebben, snel ingeslapen worden waardoor er weinig fysio's en osteo's echt mee te maken krijgen.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 12:47

Pandora2, dat klopt helemaal. maar ik ben niet zo van het snel opgeven.
Gistermiddag, was hij wel een stukje rechter, het draaien van het been doet hij nog wel, en die widia-nagels houden dat niet tegen, ik hoop wel dat ze het glijden even tegenhouden.




We kijken nu ook nog naar iets homeopatisch maar wil eerst de dingen die hij nu krijgt opmaken en dan verder kijken. /ik ga er niet tig supplementen en rommel ingooien tegelijk, dan weet ik uiteindelijk niet wat nou wel of niet helpt

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:08

Het beloofde filmpje van hoe hij nu staat te grazen. Op zijn weiland gaat het wel nog iets beter iv de ruimte maar er staat niet zoveel gras meer...Hij draait minder cirkels om zijn balans te houden. Moet wel nog pootje bijzetten af en toe.

We staan nu vanaf zondag op de capsules prednison, 4 stuks per dag. Ik heb nu voor 25 dagen en de arts wil daarna een capsule eraf halen. Ik kijk even aan of hij hetzelfde blijft nu of verbetering geeft anders ga ik vooralsnog niet terug in dosering. Ik begrijp de artsen heel goed dat ze niet zo hoog willen blijven zitten maar vorige keer werd hij zó slecht na 1 dosering minder.... En mijn lotgenoot in merika gaf aan dat haar paard 5 maanden op de steroids stond, al was dat dier wel veel slechter dan Chico.
Afijn, we kijken het gewoon aan per dag...

https://youtu.be/oDozesG02R8

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:59

ik vind hem wel beter staan nu als in de eerste filmpjes.

en ja, je moet het echt tijd geven.. en je zal ook nog wat terugvallen mee gaan maken, tenminste als het zo verloopt als bij Fer , maar uiteindelijk stabiliseert het... :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 63 bezoekers

cron