Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 05:52

Als het niet jouw paard was, wat zou je dan tegen de eigenaar zeggen, of niet zeggen maar wel denken??

Ik heb mijn paard altijd beloofd je mag blijven als je pijnvrij in de wei kan staan en kan genieten.
Ze was al paar jaar met pensioen (te vroeg met 14 of 13 jaar), maar dat vond ik niet erg, meisje reed er nog B proefjes op, maar ik zag haar langzaam anders gaan lopen, maar ze was nog blij.
Tijdens les met dat meisje ineens out of the blue stokkreupel en gezien haar al 3 geblesseerde benen die dus al niet meer top waren en deze erbij... Maand laten herstellen op de metacam, maar als ze een bokkesprong maakte en lande stond ze te smacken...
Verder zag je weinig aan haar, want rennen door de wei was toch al nooit haar ding (chef van de kudde die met een oor bewegen regeerde), maar eten wel en dat ging uiteraard prima :D . Opstaan etc. gingen ook problemloos. Wel trok ze als ze in galopje of draf aankwam steeds heel erg scheef (was al langer aan de gang) en ging ze zo hard niet meer als vroeger en gangen waren iets anders. Maar ja, ze rende toch al zelden.

Zoals al aangehaald hier te vroeg kan je nooit zijn te laat wel, heb ik mijn belofte ingewisseld.. en haar laten gaan.. Die dag was ze zo fit als een kievit (op haar benen na dan... maar koppie was nog top), dat vond ik wel mooi, was dus op tijd.. Het vuur en licht in haar ogen was nog niet gedoofd, want dat was nou juist waar ik NIET op wou wachten, ze hoefde niet te lijden... Zij had geen kalender en wist niet wat er ging gebeuren ik wel... Mis haar nog elke dag, maar voor haar is het goed zo.
Ze is helaas maar 19 geworden, geboren 1997, met pensioen wegens blessure in 2009 en overleden in 2016.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:52

Dorine92, Daar ging het me niet om.

We laten doorgaans geen gezonde paarden inslapen. Ja, ze zijn gezond als ze een blessure hebben, maar valt even onder; met reden.

Op het moment dat een paard iets mankeert, gaan we over tot handelen en later inslapen. Je bent altijd te laat, omdat we eerst een reden moeten hebben om in te slapen.

Hoe leuk jij zijn laatste dagen maakt, is niet belangrijk. Ja, voor jou en je paard, maar het voegt niks toe tot de beslissing.

Sjolvir, dat is ook een goede inderdaad. Kijken alsof het niet je eigen paard is. Wel heel lastig, dus ik zeg dan ook; laat anderen meekijken.

Het nadeel is wel in de paardenwereld dat het vol experts zit, iedereen een mening heeft over een ander etc etc.
Ik kan er vast 20 vinden die mijn ene ruin zouden laten inslapen, maar zelf van alles proberen en geven om een kreupel paard op de been te houden.

Toen we in 2017 voor het laatst een paard moesten laten inslapen, was hij onze jongste. Slechts 7 en naast de pensioen paardjes gekocht om weer wat meer serieus te gaan rijden etc. Na een zoektocht kwamen we erachter wat hij mankeerde en was het zo overduidelijk, dat we hem daarna direct hebben laten gaan.
Dat vind ik zelf wel makkelijker dan ouderdom, oude blessures etc etc.

En je omgeving telt mee. Als alle paardjes een beetje rond scharrelen en je paardje staat verder tevreden, hoor je niemand.
Heb je een weiland vol paarden die rennen, mensen die fanatiek rijden etc, krijg je een andere invloed uit je omgeving.

Kelan
Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 12:17

Even een update: ik heb vandaag met de dierenarts overlegd.
We gaan haar op "buut" zetten. Als dat helpt gaan we vervolgens kijken of en hoe we dat kunnen afbouwen, tot een acceptabele dagelijkse dosis buut, en met andere ondersteuning (zoals bv. duivelsklauw).
En anders is het heel verdrietig, maar moeten we toch echt afscheid gaan nemen.

*****************************************


Elisa2
Berichten: 36653
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:04

Verstandig dat je met de dierenarts overlegd hebt, zo kun je ook uitsluiten of ze pijn heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:29

superpony schreef:
Dorine92, Daar ging het me niet om.

We laten doorgaans geen gezonde paarden inslapen. Ja, ze zijn gezond als ze een blessure hebben, maar valt even onder; met reden.

Op het moment dat een paard iets mankeert, gaan we over tot handelen en later inslapen. Je bent altijd te laat, omdat we eerst een reden moeten hebben om in te slapen.

Hoe leuk jij zijn laatste dagen maakt, is niet belangrijk. Ja, voor jou en je paard, maar het voegt niks toe tot de beslissing.


Ja maar welke idioot gaat er ook paarden inslapen zonder reden? Je moet toch altijd een goede reden hebben. Inslapen omdat ie niet kan werken maar wel gelukkig en pijnloos kan leven vind ik belachelijk, hoewel ik weet dat er mensen zijn die dat doen.
Als je een paard inslaapt zonder reden ben je overduidelijk te vroeg en dat zou belachelijk zijn

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:52

Dat is niet het punt.

Het probleem is en blijft dat je dus altijd te laat bent. Als je paard iets mankeert ga je meestal eerst dokteren en daarna krijg je vaak nog een traject van slechter worden etc etc.

Daarom zeggen we vaak; je bent nooit te vroeg. Je bent wel gauw te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:58

superpony schreef:
Dat is niet het punt.

Het probleem is en blijft dat je dus altijd te laat bent. Als je paard iets mankeert ga je meestal eerst dokteren en daarna krijg je vaak nog een traject van slechter worden etc etc.

Daarom zeggen we vaak; je bent nooit te vroeg. Je bent wel gauw te laat.


Precies. We bepalen ook niet dat ze dood gaan. Alle paarden gaan op.een dag dood. We bepalen enkel het moment. Hoe erg is het als je een maand te vroeg bent? En dan: Hoe erg is het als je een maand te laat bent?

Lous
Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:00

Of je gaat aandokteren en er komt een moment dat het ineens heel snel gaat...

Meneer was nog helemaal helder en op de been, gebit dik in orde. Helaas zijn hoofd wilde nog,zijn lijf liet hem in de steek.
Vanmiddag heb ik hem laten gaan. Hij viel niet gelukkig, ging rustig liggen en was zo weg. Met zijn beide vrienden aan constant aan zijn zijde tot het einde...

Te vroeg of te laat, geen idee. Maar als ik alles van vandaag overdenk was dit gewoon het perfecte moment.

Allerlaatste foto, vanmiddag gemaakt.
[ img ]

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

Anoniem

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:02

Ach, sterkte Lous. Wat een lieverd!

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:47

Sterkte maar een moedig en liefdevol besluit. x

Kelan
Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 06:59

He wat verdrietig Lous. Sterkte!

*****************************************

callippo
Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:08

@Lous: dan was het voor jou en je paard toch het juiste moment.
Heel veel sterkte, ik voel met je mee.

@Safina: daar kan ik het alleen maar mee eens zijn...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:52

Kelan, hoe gaat het nu met je paard?

Hier zitten ook flinke twijfels.
Paardlief heeft artrose, en loopt nu een maand kreupel. Staat nu op 2 zakjes buut per dag, maar loopt nog steeds kreupel.
In haar koppie wil ze heel graag.
Ik wil haar niet langdurig op pijnstilling zetten.
Als ze pijnvrij kan lopen, mag ze als grasmaaier blijven. Echter ziet het er somber uit.. Ik wil haar niet met pijn laten lopen.
Dus ja, mijn gedachten vliegen alle kanten uit. Geef ik te snel op?
Paard krijgt supplementen en duivelsklauw. Nu even mee moeten stoppen ivm de buut.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Elisa2
Berichten: 36653
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:04

Een maand is nog kort..was ze daar voor wel rad? Kreupel lopen hoeft niet altijd een probleem te zijn mits het dier er niet al te veel last van heeft vind ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:10

In de drie jaar dat ik haar heb, is ze wel regelmatig kreupel geweest. Vorig jaar artrose geconstateerd rechtsvoor. Nu ook rechtsachter.
Vorig jaar heeft ze ook 2 weekjes op buut gestaan, maar toen zag je duidelijk verschil. Nu loopt ze met de buut nog even lastig.
Staat overigens 24/7 buiten, dus kan altijd bewegen.

Het is nu begonnen met ineens door haar knieën te vallen, vanuit het niks. Gewoon in de wei of met een wandelingetje aan de hand, viel ze steeds door haar knieën. Dat doet ze nu niet meer, loopt nu kreupel op achter, terwijl ze vorige maand kreupel op de voorhand liep.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

Elisa2
Berichten: 36653
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:27

Vreemd dat het wisselt..en dat de buut niet aan slaat.

Als de pijnstilling op een gegeven moment niet meer voldoende is dan is het wel goed om eens goed na te gaan denken inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:47

Als ze artrose hebben en altijd al niet 100% rad lopen, moet je ook naar het koppie en het gedrag gaan kijken. Ik heb een ruin die ook niet 100% is, maar wel vol leven en goed meedoet met de rest. Wanneer dat stopt, is het meteen over. Maar ook al veeartsen bij gehad die hetzelfde zien als ik en hem nog te goed vinden om te laten gaan. Uiteraard heb ik dan geen wensen meer met hem qua trainen.

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:06

Haar wil is er, en dat raakt me enorm. Ze probeert dan bijvoorbeeld een galopje, voelt dan de pijn en is dan zwaar geïrriteerd dat het niet lukt. Begint dan ook hoofd te schudden.
Verder is het altijd een vrolijke tante. Dat is wat de grens trekken zo moeilijk maakt.
Zij zal altijd willen, loopt door haar pijn heen.
En ik wil niet de levenslust uit haar zien verdwijnen, dan ben ik te laat.
Maar ben ik nu dan te vroeg? Mijn dierenarts vind haar nog te goed momenteel.
Waar ligt de grens?

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

senna21
Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:18

Als ik mijn paard op basis van wilskracht/de blik in de ogen had moeten 'beoordelen', had ik nooit kunnen beslissen. Ook al was hij in paardenleeftijd hoogbejaard (30), fysiek was het op, zijn levenslust was nog van een driejarige.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Kelan
Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 07:04

He wat naar Yellowbird. :(:) Lastig he, daar over besluiten. Wat is goed en wat niet. Maar als ze duidelijk pijn en daar ongemak van hebben, dan geef je denk ik niet te snel op.

Iedereen zegt: " als het moment daar is weet je het wel". Maar tot nu toe weet ik het dus niet..

Met mijn paard gaat het voor nu goed. We zitten op 2 zakjes buut op een dag. En dat is ok. Volgende week terug naar 1 zakje, en dan kijken hoe het gaat. Als dat goed gaat, komt de moeilijke vraag of een paard in leven houden op een zakje buut per dag nu eerlijk/verstandig/het beste voor het paard is. Of niet.
Maar die vraag schuif ik nu maar even voor me uit nog. :o
Eerst maar eens kijken hoe het nu verder loopt.

*****************************************

Elisa2
Berichten: 36653
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:14

Tijdelijk kan het wel, op lange termijn zal bute schade veroorzaken aan de maag..ik zou voor een pijnstillende onderhoudsdosering dan kijken of de duivelsklauw werkt. Als alle pijnstilling niet meer werkt en het paard is/ raakt gefrustreerd dan word het wel tijd om na te denken.

Als eigenaar is het enorm moeilijk om te bepalen wat het juiste moment is, dus het is fijn als er een DA mee denkt die het paard en de situatie kent denk ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:05

Dat, je weet wanneer de tijd daar is, dacht ik ook. Maar tot nu toe hebben wij paarden laten inslapen met een heel duidelijk probleem en zonder enige kans op een pijnvrij en of paard waardig bestaan.
Bij een ouder wordend paard, langzaam aftakelen, blessures die al even spelen, is dat soms gewoon moeilijker.
Ik zie ook zeker dat mijn ene ruin zich in onze kudde zich prettig voelt en zich niet afzondert of op heeft gegeven. Waar hij dat in een grote kudde misschien wel had gedaan als hij niet mee had kunnen komen.

En bij ons is het echt net alsof hij het weet en niet wil. De keren dat ik op het punt stond om te stoppen, deed hij hartstikke gek, rende rondjes met de rest en keek me echt aan alsof hij nog jaren mee wilde/kon.

De veearts had een slechte dag gezien en wilde hem wel laten gaan, maar toen die hem zo zag, vond hij het ook niet ethisch verantwoord nog.

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:12

Afgelopen maandag had ze zo een flinke pijn dat ze niet meer wilde wandelen. Heb er huilend naast gelopen.
Op advies van DA een stuk wei afgezet waar de bodem vlak is. Onze wei is namelijk een grote berg, funest voor haar artrose.
Nu loopt ze wat beter, maar nog steeds met pijn. Staat nu inmiddels op 1 zakje buut ipv 2.
Maar ik heb geen andere weides, hier moet ik het mee doen. Denk dat als ze volgend weekend nog zo slecht loopt, ik toch echt bij de DA ga informeren voor in te slapen. Ik wil haar niet de lijdensweg aandoen van verder aftakelen. De winter die voor de deur staat..
Mij belofte was haar niet met pijn te laten lopen, en dat heeft ze..
Niet stokkreupel, maar wel zichtbaar dat ze zowel voor als achter moeilijk loopt.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:23

Wat naar Yellowbird, maar herken het behoorlijk.

Mijn oude ruin loopt nu ook weer moeizaam, maar blijft vrolijk en doet zijn ding. Hij heeft vaker zo een dip en knapt elke keer weer op. Maar hij heeft ook luchtwegproblemen en heel vaak heb ik het een onder controle en speelt het ander weer op.
Als hij slecht loopt, wordt hij ook heel snel veel te zwaar. Wat ok weer alles belast.

Dinsdag was de veearts er en hebben we het besproken, maar iedereen die hem ziet of moet beoordelen, zegt hetzelfde. Het is moeizaam, maar hij lijkt het verder zo goed te doen.

En we verhuizen over 1,5 week naar een huis met grond en dan denk je. Kan ik dan nog meer voor hem doen?
Elke keer als ik er klaar mee ben, knapt hij op. Maar eerlijk gezegd, vreet het enorm aan me.

Yellowbird
Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:29

Ja hier ook al weken slapeloze nachten..
En sja, paard staat 24/7 buiten, zomer met graasmasker en nog veel te dik. En nu ze niet meer bereden kan worden, zal het nog wel erger worden.
Ik vraag me echt af, waar is de grens. Op duivelsklauw icm supplementen liep ze goed. Ineens doet dat niks meer en loopt ze zelfs door de buut heen slecht.
DA blijft hameren op een vlakke wei, maar ik heb nu eenmaal maar 1 weide. En op dat platte stukje gaat madame niet blijven staan als ze ziet dat aan de andere kant van de stroomdraad lekker groen gras staat.
Tis een haflinger dus alles voor eten.

Don't Worry, Don't cry, Drink Vodka and fly


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Wopkebrok en 8 bezoekers