Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 14:57

Na maanden van onzekerheid weten de artsen eindelijk wat mijn paard mankeert.
Hij is een "Sidewinder".

Ik probeer hieronder uit te leggen wat het is en hoe we met Chico ermee omgaan...Ik heb contact met 2 dames uit Amerika wiens dier het ook had, en overleg met hen en de artsen wat we doen. Faculteit Utrecht had geen gegevens voor me, die moesten het op Google opzoeken...

Ik hoop dat hiermee mensen dit ergens onthouden en eraan denken wanneer hun oudje opeens vreemd gedrag gaat vertonen.

Wat is het ?

Sidewinding is een verzamelnaam voor paarden met een aandoening waardoor deze typische manier van lopen wordt veroorzaakt. Het is niet bekend wat precies de oorzaak hiervan is.
Er zijn 2 dingen bekend tot op heden :
*afscheuren van een heupbandje kan dit veroorzaken
*Het kan een neurologische afwijking zijn die optreedt bij een paard. Er treedt een ontsteking op in het centrale zenuwstelsel om verschillende redenen. Dan is de coordinatie van de achterhand weg en ze weten niet goed waar hun achterhand is.Hun mentale staat en de voorkant is normaal.
Het is verder niet te testen en niet te genezen.
Het komt vrij weinig voor en enige vaste gegeven is dat het voorkomt bij paarden van 20-35 jaar.
In Amerika zien ze er tegenwoordig 4 tot 5 per jaar, en dit komt omdat tegenwoordig de paarden steeds ouder worden.


Wat zijn de symptomen?

Een Sidewinder is een ouder paard (20-35) met een aandoening waardoor het dier een typische gang in stap heeft en een vreemde stand. Het paard plaats het bekken scheef naar een kant van het lichaam en loopt daardoor met de achterhand naast de voorhand. De paarden lopen in cirkels omdat het bekken steeds uitzwaait naar 1 kant en daardoor corrigeren ze dit door een cirkel de andere kant op te lopen. Op stal gebruiken ze de wand om tegenaan te leunen. De paarden lijken geen pijn te hebben, ze reageren ook vaak niet op NSAID’s ( bute, metacam).
De bloedwaardes en andere dingen geven vaak een normaal beeld bij Sidewinders.
Ze kunnen na opknappen weer een terugval krijgen, vaak is dit stress gerelateerd, dan is de weerstand lager en het imuunsysteem werkt het minst.
Stress is duidelijk een trigger voor een terugval.
Cortico’s werken wel maar kunnen ook neveneffecten geven, de weerstand wordt lager en paarden zijn vatbaarder voor bv verkouden worden.
Naar mate Sidewinder voortduurt neemt ook de bespiering in de achterhand enorm af, waardoor uiteindelijk ook bewegen/opstaan etc lastiger wordt.

Een geval in Amerika, “Sani”, een Zweedse warmbloed, kreeg Sidewinder op 27 jaar en leefde nog tot zijn 31e. Niet Sidewinder werd het dier fataal maar wél het feit dat hij niet meer naar de tandarts kon vanwege het feit dat sedatie niet meer kon en door artrose in het voorbeen. ( Edrie Blackwelder) Van dit paard was wél bekend hoe het gebeurde: gevallen tijdens het beslaan tussen 2 touwen. Hierdoor het ruggemerg /zenuwstelselbeschadigd. Dit paard heeft 5 maanden op steroids gestaan voordat ze konden afbouwen. Deze eigenaresse heb ik goed contact mee via messenger

Ander geval in Amerika, een paard genaamd “Red” kreeg Sidewinder in januari 2019 en in maart 2019 overleden, weerstand was slecht door het steroiden gebruik van 2 maanden, imuunsysteem niet ok en paard werd verkouden, kreeg een longontsteking en is ingeslapen Autopsie wees niks uit bij dit dier. Oorzaak Sidewinder onbekend. Deze vrouw spreek ik via internet. Dit is Anne Cain, ze heeft een blog erover gemaakt

Geval van een 25 jarige Wesh Cob, dier bleek na autopsie een afgescheurde heupband te hebben, dit veroorzaakte het “crabwalking”. Deze reageren dan ook niet op de medicatie. Het kwam eruit na de autopsie.


Wat helpt een Sidewinder?

Wat medicatie betreft: Bij Chico deden we het volgende: Corticosen Steroiden, deze werken direct op het zenuwstelsel. Maar de bijwerking kan HB zijn en de weerstand wordt laag wat kans op andere aandoeningen verhoogd.
BV eerst een intraveneuze injectie met niglumine en rapidexon , daarna op de Equisolon poeder met prednison.
Bute wil in erg hoge doseringen soms helpen, dit is per paard verschillend. Bij Chico deed het niks.
Vitamine E / Selenium wil helpen met de ondersteuning van de spieren
De osteopaat komt regelmatig zijn rug loswerken omdat hij deze vast zet met zijn krampachtige houding.
Balanskussens: Door de balanskussens te gebruiken gaat het paard zijn lijf weer gebruiken.
De smid komt steeds om de nagels te vervangen, door het vreemde lopen slijten deze binnen 2 weken helemaal weg, en met nieuwe nagels voorkomen we uitglijden en hij staat veel stabieler. Ook het beslag ligt ruimer en is aangepast
Een stal: Sidewinders hebben een ruimte nodig om tegenaan te leunen, hiermee kunnen ze eindelijk stilstaan en het steunbeen ontlasten wat al die tijd overbelast wordt.
Voer op hoogte: Sidewinders kunnen slecht van de grond eten, met het hoofd zo laag is het lastig hun balans te houden en zullen ze sneller cirkels draaien.
Vaak helpt een kleine ruimte, hoe meer ruimte hoe meer ze gaan rondlopen en ronddraaien. Een geval werd op stal gehouden en knapte daardoor snel op. Chico ging beter in 3x3 dan in een opfokstal.

Wat is de prognose voor een Sidewinder?
Dit kan sterk varieren en wisselt van een paar maanden tot een aantal jaar.
Het hang van veel factoren af.
Wordt het snel herkend ? Bij Chico kwamen we er helaas pas na 17 weken achter maar met medicatie is het hopelijk snel onder controle.
Verder ligt het aan de medicatie, wanneer de cortisone steroids aanslaan kan het snel beter gaan, maar de bijwerkingen kunnen het dier fataal worden. Het imuunsysteem wordt slechter, weerstand minder en bv een verkoudheid kan dan al omslaan in iets ergs. Daarbij kunnen de medicatie ook hoefbevangenheid veroorzaken
Het ligt eraan hoe het Sidewinder Syndrome ontstaan is…. Neurologisch kan het behandelt worden, maar afscheuren van een heupbandje is niet te verhelpen.
Gezien de hoge leeftijd van Sidewinders wordt wellicht al eerder voor euthanasie gekozen dan dat men een oorzaak gaat zoeken.
Er kunnen ook verkeerde diagnoses gesteld worden als bv Ataxie, hersenbloeding, EMD, Wobbler waarbij een andere behandeling in gang gezet wordt die waarschijnlijk dan niet helpt.


Wat laat Chico zien?
Chico ( 31) is een gezonde oudere ruin die geen last heeft van PPID, EMS, EMD ( verschil met EMD is vooral dat Sidewinder plotseling opkomt en EMD zich langzaam ontwikkelt), Wobbler ( schommelen of waggelen en struikelen over eigen benen vaak door beschadiging aan ruggemerg met name in hals wervels) , hij is niet depressief en heeft geen andere aandoeningen. Hij werd van de een op andere dag erg scheef met grazen aan de hand, de dag ervoor nog gewoon een rit gemaakt en werkelijk niks aan de hand. Met aan de hand grazen viel het op dat ie erg scheef stond, verder was er nog niks aan de hand, liep nog gewoon rechtuit.

De dag erna erg scheef, cirkels lopen en achteraf een typische gang en stand van Sidewinder. We wisten toen nog niet van het bestaan hiervan af.
Gedacht werd aan een hersenbloeding of Ataxie. Uit tests bleek al gauw dat dit alles echter niet het geval was. Hij was te helder en in orde verder voor een hersenbloeding en ataxie symptomen had hij totaal niet. Hij corrigeert namelijk wel alles, staart draagt niet scheef, valt niet heeft geen evenwichtsproblemen verder en heeft geen verslapping van de staart, moeite met mesten of urineren.

Chico dag 1:
https://youtu.be/_oLyt8BYY7E

Paar dagen later :
https://youtu.be/XUhsmHx_81o

En dit kan hij dan wel:
https://youtu.be/CP1tss1-Rkk

En hij stond er zo bij:
[ img ]
[ img ]

Er wordt nu gedacht dat hij wellicht met de buitenrit uitgegleden is of een rare beweging heeft gemaakt, wellicht is er op stal iets gebeurt met opstaan, of vastgelegen….. niemand weet het.


Paard ingespoten met cortico’s en dag erna direct verbetering… omdat het paard chronisch hoefbevangen is zijn we niet gestart met een kuur hiervan daarna omdat hij hoefbevangen is en als bijwerking HB kan optreden, dat risico namen we niet omdat we niet zeker wisten wat er aan de hand was... Dit speelde allemaal rond de 2e week april.
Metacam ingezet, bute ingezet, niks werkte. Paard lijkt ook nog steeds geen pijn te hebben, alleen ongemak. Dat klopt ook achteraf met de symptomen en reacties op Sidewinder. Na aantal cortisone injecties toch opgeknapt en stabiel. Paard ging steeds rechter op lopen en staan.
Rugfoto’s laten maken en geen breuk in de rug, wel Kissing Spines maar dat was niet de oorzaak hiervan. Deze arts opperde ook al de cortisonen poeders.
Toen de rug in orde bleek Osteo aan de gang, niks vreemds te zien SI-gewricht etc was gewoon in orde. Toen het erg goed ging en Chico bijna rechtliep iom de arts besloten om onder zadel te kijken of we hem recht konden krijgen.
Dit ging helemaal mis, dat was eind mei. Achteraf was dit een stress trigger voor het syndroom wat een terugval veroorzaakte…of gewoon te vroeg begonnen omdat de ontsteking in de rug bij Sidewinders een lange tijd nodig heeft om te herstellen.


Daarna weer langzaam opgeknapt tot bijna rechtuit wandelen kon en lekker zijn ding doen.
Tot verhuizing op stal begin augustus ivm schoonmaak. Direct weer mis, en nu zodanig dat de rest van het lijf het niet meer vol ging houden naar mijn mening door het continu rondlopen in een enorme opfokstal, niet tegen de wand kunnen leunen en niet gaan liggen. Rechterpootje wordt al vanaf 10 april overbelast en hij ging nu door beide heupen zakken, dit was het punt van ermee stoppen naar mijn mening.
Arts gebeld en optie inslapen besproken, maar deze vond hem nog te goed daarvoor en wil nog 1x proberen met cortico’s. Door de positieve reactie op de cortico’s kunnen ze zeggen dat het een immuun gemedieerde aandoening is waarbij een neurologische reactie optreedt bij een paard. Er treedt een ontsteking op in het centrale zenuwstelsel.

Toen kwamen ze met zoeken op internet op het Sidewinder Syndrome. De arts had hier ooit tijdens de opleiding in Belgie van gehoord en het schoot in haar gedachten.

Paard injectie gegeven, en daarna op Equisolon poeders, dagelijks tussen 6 en 9 uur ivm immuunsysteem. Knapt zienderogen op en gaat nu toch op deze poeders omdat het anders inslapen is. Met deze medicatie ontlast hij zijn goede been weer, gaat op rust staan ermee en gaat weer rollen/liggen in de wei. Het is gokken…. Óf het gaat goed hierop en kan nog even mee óf met een beetje pech wordt hij hoefbevangen ( bijwerking) en dan houdt het alsnog op. Of iets anders knulligs wordt hem fataal ivm mindere weerstand.

Na 12 dagen 4 schepjes per dag (18.4 mg poeder) gaan we over op 3 schepjes per dag (13.8mg) en even kijken hoe dat gaat. Daarna waarschijnlijk nog 1x afbouwen en op capsules over.
Chco doet het super: ligt en rolt om in de wei, leunt niet meer tegen de wand, staat bijna recht en wandelt gewoon rechtuit.

https://youtu.be/OXIiDA1A8V8

Echter, nu zijn we 7 dagen op 3 schepjes en de boel verslechtert weer. Hij is schever, leunt weer tegen de wand... dus medicatie weer omhoog. Met name ook omdat hij volgende week naar de smid moet.


Zie onderstaande filmpje dat hij weer wat slechter is:
https://youtu.be/ZqvvZyaxSW8.


Heb met de dames uit Amerika en de dierenarts contact gehad vandaag en het afbouwen moet dus langzamer...
Omdat het zo zeldzaam is moeten we wel steeds weer bedenken hoe en wat we gaan doen en wat voor gevolgen het kan hebben.

We kijken dus nu per keer hoe het gaat met hem.
Zolang hij nog happy is, rond wandelt op de wei, af en toe gek doet, gaat rollen en liggen en niks anders erbij krijgt wat betreft de bijwerkingen mag hij lekker van zijn pensioen genieten.
Zodra hij slecht wordt zal ik afscheid nemen.

Gelukkig heb ik erg fijne stalgenootjes die hem zodra ze hem zien rollen, liggen, rennen een foto schieten of een filmpje maken. Dan heb ik een goed beeld wat hij wel en niet doet... De stalhouders letten ook goed op hem en helpen waar mogelijk mee alles zo makkelijk mogelijk te maken voor hem (zoals de eerste wei geven zodat hij niet ver hoefde te lopen),de medicatie smorgens geven, en hem monitoren met naar de wei lopen en terug... superblij mee!

Afijn, lang verhaal maar zo bizar dat ik het wel wil delen....
en mocht iemand de laatste stand van zaken willen weten of eerdere berichten, mij Facebook profiel is gewoon openbaar en daar staan meerdere foto's / filmpjs op vanaf april tot nu. Zoek maar op Chantal Peet. En zal uiteraard hier ook updates plaatsen als ze er zijn. Vragen zal ik ook proberen te beantwoorden maar er zo weinig bekend, ik kan alleen reageren op dingen die Chico nu doet en wat mijn contacten in Amerika meegemaakt hebben


ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:22

Jeetje.... interessant en leerzaam! Ik had er nog nooit van gehoord.
Chico ziet er nog wel fit en happy uit zo op de filmpjes.

[o]

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:42

Wat bijzonder... Ik ga even volgen. Paard ziet er nog happy uit.

janouk
Blogger
Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:28

Jemig, zo "fijn" dat je nu weet wat Chico heeft. Ppfffff
Het ziet er heftig uit. En zijn aanleg voor hoefbevangenheid maakt het niet gemakkelijk.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:46

Goh, wat interessant. Nog nooit van gehoord en wat fijn dat je je verhaal deelt.

Hopelijk kan Chico nog in goede gezondheid oud worden.


kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:55

Jeetje, jaren geleden had ik een oud paard dat ook zo liep , die is toen op een kliniek geweest met diagnose dat er iets in zijn rug zat en daarvoor behandeld, dat werd toen beter , ik zal straks eens filmpjes neerzetten...

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 19:11

Kimmie261, ik wil erg graag weten of het erop lijkt. Er is zo weinig bekend over deze aandoening. Ik hoor het graag!

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:15

Goh je moet je rot geschrokken zijn je paard zo te vinden!

En nee, ik heb er ook nog nooit van gehoord. Bedankt dat je dit wil delen! Met een oudje van 26 op stal vind ik dit erg interessant om weten.

Ik volg uiteraard mee!

Don't take anything for granted

joey2010
Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:16

Interessant onderwerp!
Mooi hoe je alles zo hebt opgeschreven.
Het is heel helder en om eerlijk te zijn had ik hier nog nooit van gehoord.

Dus ik ga je topic volgen .
Dank voor je ervaring hier neer te zetten.

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:24

Heb je al eens pijnstillers gegeven??
Paard heeft namelijk een opgetrokken mond.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Myfairytale
Berichten: 5367
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:29

Jeetje wat zul je geschrokken zijn toen je hem zo aantrof!
Vind het verschil met de laatste 2 filmpjes echt heel groot, daar lijkt hij weer beter in zijn vel te zitten.
Hoop dat hem nog een hele (fijne) tijd gegeven is en ga zeker volgen.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:30

Zie je filmpje en heb mijn merrie 23 jaar oud afgelopen november in laten slapen, zelfde klachten.
Heb ook geen onderzoek laten doen, want wat je al zegt, de leeftijd. Ze had al in het begin van het jaar dezelfde klachten gehad, paar maanden weg geweest en toen eind oktober, begin november weer en besloten dat het genoeg was.

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:40

Morganlefay schreef:
Heb je al eens pijnstillers gegeven??
Paard heeft namelijk een opgetrokken mond.



TS meldde al dat er bute en metacam is geprobeerd en dat dat niks uithaalde.

[o]

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:50

jeetje wat herkenbaar!
we hebben een paar jaar geleden een oude ruin op stal gehad die echt precies hetzelfde deed!
die liep rondjes.
op stal leunde hij tegen de muur, de veearts wist toen niet wat het was.
dachten aan neurologische afwijking,misschien door een Tia?
of ataxie inderdaad.

dat paard was ook heel helder
paard kreeg ook vitamine E injectie geloof ik.
maar die ging wel achteruit.hij was namelijk heel erg aan het corrigeren om recht te lopen en zodoende kon hij niet goed meer eten..was in de zomer.

goh, is echt helemaal precies wat ik op jouw video’s zie.

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:51

De paarden lijken geen pijn te hebben, ze reageren ook vaak niet op NSAID’s ( bute, metacam).

Wat helpt een Sidewinder?

Wat medicatie betreft: Bij Chico deden we het volgende: Corticosen Steroiden, deze werken direct op het zenuwstelsel. Maar de bijwerking kan HB zijn en de weerstand wordt laag wat kans op andere aandoeningen verhoogd.
BV eerst een intraveneuze injectie met niglumine en rapidexon , daarna op de Equisolon poeder met prednison.
[u]Bute wil in erg hoge doseringen soms helpen, dit is per paard verschillend. Bij Chico deed het niks.[/.



Metacam ingezet, bute ingezet, niks werkte. Paard lijkt ook nog steeds geen pijn te hebben, alleen ongemak. Dat klopt ook achteraf met de symptomen en reacties op Sidewinder. Na aantal cortisone injecties toch opgeknapt en stabiel. Paard ging steeds rechter op lopen en staan.[/quote]

[o]

ikbencarmen
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:00

Aan de Ugent hebben ze hier inderdaad een casus over gehad. Volgens mij was dit een paard van een professor die deze aandoening had.

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:51


ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 07:20

Kimmie261, het lijkt er inderdaad heel erg op! Het zit ook in de rug, is een ontsteking van het centrale zenuwstelsel, denken ze. Maar autopsies laten gewoon NIKS zien....het blijft vreemd, maar ik hoor graag wat ze dachten wat er in de rug mis zat bij de schimmel...

ellepel: het is erg zeldzaam, mede omdat het alleen bij oude paarden voorkomt en men vaak heel snel de beslissing neemt in te slapen. Men doet nu eenmaal niet zoveel moeite meer voor zo'n oudje. Im Amerika wordt er autopsie gedaan, maar dat doen ze hier ook niet.
Utrecht vond het ook niet interessant genoeg.... terwijl het mij juist heel belangrijk lijkt om meer ervan te weten.

ikbencarmen: klopt, een van mijn dierenartsen heeft het daar inderdaad opgepakt... daarom dacht ze eraan. Anders had ik nog niks geweten.

Morganlefay: zoas al gemeld doen de pijnstillers niks.
De eerste keer direct op metacam, daar werd hij gewoon weer slechter van. Toen hij opknapte hebben we een zware bute-kuur gegeven, maar hij bleef exact hetzelfde. Alle dierenartsen ( 2 van onze praktijk, en de arts die de rugfoto's kwam maken en de osteo zeggen allemaal dat hij geen pijn heeft, alleen ongemak en hij weet gewoon niet waar hij zijn kont laat. En hij wordt er erg moe van.


Equine Studis van Zefanja Vermeulen, die ook contact heeft met Sharon May Davis ( die vrouw die dissecties doet) uit Amerika heb ik gecontacteerd. Ze hebben wel aanwijzingen gevonden in dissecties maar er nooit specifiek aan gedacht.
Sharon komt in oktober naar Nederland en ze gaat het ook met haar bespreken. In november volg ik een interactieve lezing van ze in Amstelveen en hoop daar dan ook wat te horen erover.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:36

Bedankt dat je jullie verhaal met ons wil delen !

Wat is dit een vreemde aandoening.
Schrik je jezelf toch wezenloos als je dit de eerste keer ziet :\

Zo bizar dat hij het in draf eigenlijk prima redt. Als je het niet weet, zie je niks in draf.

Ik volg graag mee voor het verdere verloop en hoop dat Chico nog lang bij jullie mag blijven !
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-08-19 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:43

ikkedus schreef:
Morganlefay schreef:
Heb je al eens pijnstillers gegeven??
Paard heeft namelijk een opgetrokken mond.



TS meldde al dat er bute en metacam is geprobeerd en dat dat niks uithaalde.

Vraagstelling gaat puur over het feit dat het paard pijn laat zien.
Dat de aandoening er niet mee overgaat is nog geen aanleiding om het paard pijnstilling te onthouden.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:47

Wat knap dat je uiteindelijk toch iets hebt kunnen vinden! Erg interessant, nog nooit over gehoord of gelezen. Dank je wel voor het delen en ontzettend veel sterkte en geluk met je paardje!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:53

Ik ga je hier ook volgen, goed uitgelegd en duidelijk topic El Camino.

Blijf het toch apart vinden dat Chico wel zo recht uit kan draven als de stap en stilstand er zo dramatisch uitziet. Maar goed dat is met de ataxie (heeft niets met elkaar te maken dat weet ik) van die van mij ook zo apart; daar zie ik het in stap duidelijker bij dan in draf.

En dat vastbijten en blijven knokken voor hem, echt hoor! mijn complimenten. _/-\o_ <3

Oh en Morganlefay; Chico wordt niets maar dan helemaal niets onthouden, ook geen pijnstilling. Ik vind je opmerking dan ook vreemd overkomen, als je zelf kunt lezen dat hij het heeft gekregen nota bene.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 08:00

Morganlefay, het paard is 31, hij wordt hier gewoon doodmoe van..... en dát zie je, ik heb hem 25 jaar, sta al jaren hier op stal, we kennen hem door en door en wanneer verschillende mensen met verstand in overleg zeggen dat hij geen last heeft ga ik daar vanuit.
En buiten dat, hier en daar ongemak en wat last hebben ze allemaal wel eens, en als je vanaf April dit mankeert mag je best eens moeilijk kijken....

En lees je wel ???? hij heeft intraveneus pijnstillers gehad, metacam en bute.... als er geen verschil is in gedrag en hij rent, ligt,rolt dan valt het best mee.

Daarbij wil ik het topic plaatsen om mensen bewust te maken van deze afwijking, en in de reacties lees je al dat er blijkbaar meerdere zijn waarvan idd de oorzaak nooit is gevonden.

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:10

ElCamino schreef:
Kimmie261, het lijkt er inderdaad heel erg op! Het zit ook in de rug, is een ontsteking van het centrale zenuwstelsel, denken ze. Maar autopsies laten gewoon NIKS zien....het blijft vreemd, maar ik hoor graag wat ze dachten wat er in de rug mis zat bij de schimmel...


De schimmel ( Fernando) , heeft toen 5 dagen op de kliniek gestaan en injecties in zijn rug gekregen, en een osteopaat erbij geweest, toen hij terug kwam liep hij een stuk beter:

https://www.youtube.com/watch?v=ZWCI4uc6xdc

maar een paar weken later was het weer zo:
https://www.youtube.com/watch?v=nx3pUi4Q-fk

overigens kon hij inderdaad wel gewoon rechtuit draven en galopperen:
https://www.youtube.com/watch?v=ePWPpU7OLD8


Voor ons was het wel klaar om hem weer naar de kliniek te brengen, ze gaven daar inderdaad een ontsteking in zijn rug aan.

Ik ben toen zelf gaan denken en bedacht mij dat mijn eerste rottweiler door de spondylose ook zo krom liep, dus zijn we hem druppels Puur spondy gaan geven en een rugspray van de paardendrogist, en daar knapte hij toen van op, zo van op dat hij weer onder het zadel liep..

[ img ]

Maar goed , dit is puur een gok geweest toen hoor...wat bij hem goed uitpakte,
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 28-08-19 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:20

Wat interessant om te lezen! Ook jouw verhaal Kimmie.
Dus als ik het goed begrijp is het een ontsteking in de rug? Dan zou je haast denken dat ie juist iets af knelt, zodat het gevoel in de achterbenen weg is.
Het doet me een beetje denken aan wanneer je benen slapen. Dan heb je daar ook geen controle over. Je weet dat ze er zijn, maar lopen lukt niet. Of niet goed. Maar pijn doet het dan niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avatar22, GoogleAdsense, noox en 20 bezoekers