Terug in de tijd met Granaat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 23:12

Uiteraard zit op alle foto's copyright. Een aantal zijn door mij gekocht en de rest is vrij gebruik. Foto's zijn onder andere van Eveline Rooseboom Meel Fotografie, Bert Heeren Fotografie, foto's van de Stichtse Aanspanning, Achterhoek foto en Theo Janssen.

Afgelopen zondagen hebben wij twee hele mooie ritten gehad in Vorden en in Doorn.
Om wat meer aandacht voor deze prachtige evenementen te krijgen leek het mij leuk om wat beelden van deze ritten te delen.

Omdat onze knappe vent nog niet eerder zijn neus heeft laten zien op Bokt hier een klein stukje om hem voor te stellen.
Granaat is een 8 jarige KWPN ruin van Cizandro x Manno en wij hebben hem nu iets meer dan een jaar. Een ongelooflijke spetter die zijn naam eer aan doet. Zeker als hij denkt dat hij vergeten wordt komen de mooiste galop/piaffe sprongen naar boven. Gelukkig voor ons is hij wel eerlijk en goed te rijden. Dat scheelt al de helft en is ook echt wel nodig met het authentiek rijden daar wij met antieke koetsen rijden en dus geen rem hebben.

Op 11 augustus hadden de we prachtige kastelenrit in Vorden. Omdat het best een eind weg is stond ik om half 7 naast mijn bed :z Doordeweeks is dat geen probleem maar op zondag is dat wel even slikken. Na enig zoekwerk (het inspanterrein was ergens anders dan vorig jaar) kwamen we in Vorden aan. Helaas stonden we vlak bij het inrijterrein en mocht iedereen individueel starten dus we hadden wat overtuigingskracht nodig voor Granaat ook vond dat stilstaan toch gewoon makkelijker is met inspannen :')

Hier reden we met een Achenbacher Jachtwagen uit Duitsland met het bouwjaar 1895

1.
[ img ]
Om te beginnen hier een sfeerfoto met een prachtig beeld van het vertrek met Kasteel Vorden op de achtergrond.

2.
[ img ]
In de startblokken om in Granaat stijl het terrein te verlaten :):)
(en ik die nog even subtiel mijn jurk veiligstelt)
3.
[ img ]
Onderweg over een van de mooie zandpaden.

4.
[ img ]
Aankomst op de Cherrystop.

5.
[ img ]
Rustig drafje naar onze pauze plek.

6.
[ img ]
Vooral ook weer het vertrek :D

7.
[ img ]
Deze ben ik stiekem heel trots op <3 Het heeft ons een tijd gekost voor meneer doorhad hoe je jezelf kan dragen en niet alleen maar heel hard of in een dwarse galop over de weg. Vooral bij dit soort ritten blijft het lastig (stel dat ze je vergeten!) maar het gaat zo veel beter <3

8.
[ img ]
En vlak voor het einde een stuk stappen.

9.
[ img ]
En hier de intocht in Vorden. Hier moeten we individueel over de dorpstraat eerst een keer stappend over heen en daarna in draf. Vooral het weg laten lopen van de voorganger is voor sommigen best lastig.
En ook hier weer een trots moment. Applaus + mensen = showen!!
Maar deze keer keurig pas toen het mocht van ons :+:

Helaas voor Granaat kon het span pony's wat voor ons liep in de draf ronde de spanning niet aan en moesten die stappend verder. Hij genoot wel van zijn kleine showmoment met het applaudisserende publiek *\o/*


En dan nemen we een sprong van een week. Onze Thuiswedstrijd in Doorn, de Kastelentocht van de Stichtse Aanspanning. Omdat we ook 5 kilometer vanaf stal hadden was deze dag een goede 44 kilometer. Pittig voor ons maar Granaat kon nog wel een rondje!

Hier reden we met een Phaeton Spider welke ook afkomstig is uit Duitsland. Bouwjaar 1915.

En super leuk! In de ochtend tijdens het inspannen hadden we RTV Utrecht op bezoek om een stuk te maken voor het avondnieuws :D
https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzen ... 0818-1700/
Hier zijn we te zien vanaf 1:19

10.
[ img ]
Miep miep!! Tijd om te gaan voor de ochtendrit *\%/*

11.
[ img ]
Net over de helft van de rit komt altijd de 'moet dit' dip bij Granaat. Wel een mooie foto van de Spider.

12.
[ img ]
Granaat zou Granaat niet zijn als er na de pauze toch weer voldoende pit in zat.

13.
[ img ]
Voor de oplettende kijker, ja deze foto is van vorig jaar.
Gelukkig hebben we in Doorn ook prachtige kastelen en landhuizen om te bezoeken tijdens de rit.

14.
[ img ]
Nog even een rondje gassen voor we na de prijsuitreiking weer op naar huis gaan :):)

We hebben weer twee bijzonder mooie dagen gehad die weer super zijn verlopen. Wat ons betreft mogen ze altijd zo zijn :D


JoyCiej007
Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:36

Wat een prachtige plaatjes van een erg mooie aanspanning met jullie Granaat! Gaaf paard.
Het authentiek gerij mag ook wel eens gepromoot worden, helaas toch nog vaak een ondergeschoven kindje binnen de mensport/op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:18

Wauw wat een mooie foto’s! Gaaf paard en prachtige wagen! +:)+

sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:24

Wow gaaf paard! Prachtige fotos

RSDICBS
Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:57

Prachtige foto's! Onze buurman heeft ook met zijn 2 span mee gedaan hoorde ik dinsdag. Jammer Dat ik het niet geweten heb, anders was ik komen kijken. Prachtig die aanspanningen zo!

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

smit_ilse
Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 01:07

Dat ziet er goed en netjes uit zo zeg! Heel leuk om zo de foto's te zien.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

janouk
Blogger
Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 06:11

Zo dan, die is lekker wakker. Colonne rijden blijft voor veel paarden een uidaging

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Anoniem

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 06:18

Wat een powerpaard! Prachtig +:)+

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:01

Wat een kop zit daar op zeg <3
Prachtig dier ... wauw!

Jullie wagens en hele plaatje bij elkaar zijn ook geweldig.... zou zo mee willen rijden. Plaats maar meer en vaker foto's :))

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:15

Prachtig plaatje zo! Heel leuk om te zien!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:42

prachtige plaatjes!!!
Ben er jaren geweest als toeschouwer en meerijder dus vind de bekende plaatjes ook echt mooi.
Prachtig span!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Pumpkins
Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:48

Prachtig gezicht, en granaat loopt erg mooi, heerlijk de energie die hij uitstraalt!

Knikmops57
Berichten: 188
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 08:44

Mooie foto's en prachtig paard! Wat leuk dat deze ritten nog steeds georganiseerd worden. Vroeger regelmatig deelgenomen aan zulke ritten, met het boeren gerij, kon ik gelukkig mijn blauwe overall aan ipv een jurk .

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-19 11:47

Bedankt voor alle reacties <3

JoyCiej007, Helaas is het authentiek rijden een beetje op de achtergrond geraakt. We merken wel dat het de afgelopen jaren een klein beetje aantrekt gelukkig.

Janouk: Ja colonne rijden blijft een dingetje :')
Zodra hij voorop mag is er niks aan de hand maar achter in heeft hij het idee dat hij vergeten wordt. Maar het gaat al steeds beter.

Mondy: Het is zeker de bedoeling om vaker foto's te posten :D
Volgend jaar rij ik als het meezit zelf mee met een van onze friezen en een recent gerestaureerde kerk brik :)

Polly: Tof! Ik doe het nog maar net maar het is zo leuk. Zeker wanneer je vooraan rijd en achter je die hele stoet met prachtige aanspanningen ziet!

Knikmops57: Dan is een overall zeker praktisch! Ik had express met de jachtwagen een jurk aan zodat ik met de spider een broek aan kon doen. Ik kom echt veel makkelijker de jachtwagen op en in je jurk hannesen om op de wagen te klimmen als paardlief staat te springen om te gaan is niet heel handig _O-

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:05

Leuk zeg! Iemand die ons regelmatig groomed heeft ook mee gedaan in Doorn. Wat een prachtige karren hebben jullie. Is het restaureren daarvan ook een hobby?

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:18

Zijn beide wagens van jullie zelf? Gave foto's, erg mooi dat klassieke spul.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Susanne
Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:39

Prachtig gezicht zo <3 Heel knap paard ook.
Alles ziet er keurig tiptop uit.

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:43

Ohh super gave foto's!
Hier in Maaseik is ook elk jaar Historische koetsenparade, echt prachtig.
Dexter en ik mochten al 2 keer meedoen aan het voorprogramma en ze vragen me steeds of ik met de hele parade mee wil doen maar daar gaat een rit van 20km aan vooraf en ik heb niet de tijd om daarvoor te trainen.

Hoop ooit zoiets te kunnen doen met die 2 van mij in dubbelspan want ik vind het toch zo gaaf uit zien!
Die authentieke wagens en kledij, echt prachtig

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 16:50

Neon: Wat tof! Zo zijn er veel mensen die vanuit verschillende men disciplines dit er bij gaan doen.
Wij restaureren zelf niet. Dit was wel het plan met onze kerk brik maar er gaat zo veel tijd en vakmanschap in zitten dat het als kleinschalige hobby eigenlijk niet te doen is. Vooral het zetten van de bies is enrom knap en écht vakwerk.
Toevallig heeft degene die onze brik heeft opgeknapt een mooi stuk over bies trekken op zijn webpagina. https://www.boerenwagens.nl/

Hilli: Beide wagens zijn van de eigenaar die ment op alle foto's :j

Granoek: Ik had je topic met Dexter al eens voorbij zien komen inderdaad! Alleen het voorprogramma zijn is ook al heel tof. 20 km ongetraint is wel zwaar, het meeste is in draf en zonder remmen uiteraard dus al het gewicht gaat op de broek.
Maar als je de kans hebt om het te doen raad ik het zeker aan, het is zo mooi <3

Bedankt ook voor de complimenten weer!

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:39

Prachtige sfeerplaatjes en wat is granaat geweldig <3 klein voorproefje voor mij om te zien hoe ons veulen ongeveer uitgroeit kwa kleur :j

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:45

Wat een gave plaatjes! Ik wilde ook in Doorn gaan kijken maar helaas doordat ik vrijdag geblesseerd raakte niet gelukt. Prachtig gezicht zo.

sneppie
Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:00

Wat een leuk vrolijk en attent paard!!

Vindt hem voor de spider mooier dan voor de Achenbacher Jachtwagen. Daar zie ik liever een 2pan voor.

Wij gaan ook vaak in Doorn kijken, zeer leuk om te zien.

Erica`s Yellow x Zomerdijks willie Wortel => begin mei 2017

zhippo
Berichten: 802
Geregistreerd: 23-05-12

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:31

Prachtig!


Anoniem

Re: Terug in de tijd met Granaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:34

Wauw bedankt om deze foto's te delen!

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:48

Heel leuk overzicht en op de foto's kan ie zekers knap kijken!
Hoewel ik 1 ritje met hem meer dan interessant genoeg vond, was allemaal nog wat te snel _/-\o_

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers