De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 14:08

https://www.nationalgeographic.com/envi ... ied-angry/
Maar het lijkt niet echt een "hot" item te zijn?

Is de paniek overdreven? Is er ondanks de 80+% toename niet veel aan de hand en is de internationale reactie daarom zo lauw ten opzichte van de Notre Dame? Is het politieke beleid de schuldige of is dit toeval en een mooie kans voor tegenstanders om te zeggen "zie je wel"? Loopt het allemaal wel los als er geen actie ondernomen wordt? Wordt er überhaupt echt actie ondernomen? Moet het buitenland zich moeien of moeten ze het maar intern oplossen?

Moeten we ons zorgen maken of gaan we volgend jaar rond deze tijd onze schouders ophalen en zeggen "ach weet je nog vorig jaar, toen stond de Amazone in brand, bleek achteraf toch ook weer overroepen te zijn"?

Allemaal zaken die ik mij afvraag.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:11

Nou ik snapte dat ook al niet zo goed :=

Dit is echt een ramp voor het CO2 probleem...

[o]

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:15

Het punt is dat dit geen natuurbranden zijn maar aangestoken voor de winst.

Och over 20 jaar hebben we niets meer te eten misschien gaan we dan iets doen wat minder om geld en meer om goed leven gaat..

Hutcherson
Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:18

Welke paniek? Want niemand lijkt hierover in paniek.
Echt de aarde schreeuwt aan alle kanten om redding. En zero f*cks are given.
Als er een natuurramp is, start gelijk giro 555 een benefietavond live op tv en alle bekende nederlanders doen mee. Miljoenen worden gegeven. Er is toch zeker wel IETS te bedenken om bosbranden te verminderen en regels op te stellen voor boeren die de boel in de hens steken? Alles voor de eigen portomonee he. Misschien is het maar goed dat ze alles verprutsen voor volgende generaties. Misschien sterven we dan optijd uit zodat de aarde langzaam aan kan herstellen van onze schade.

Judass
Berichten: 4823
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:19

Heftig ja, mijn hele social media is overspoeld met berichten over het Amazonegebied. Maar dat was ook pas na 2 weken brand. -O-
Ik kwam er dus achter via Reddit, en daarna volgde de rest.

Ik heb overigens wel gedoneerd, hopelijk helpt het wat..

Janneke2
Berichten: 22645
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:21

Chief Seattle vroeg het zo'n honderd jaar geleden al:
"Als de laatste boom gestorven is, zal de blanke man dan eindelijk begrijpen dat geld niet eetbaar is?"

Het Amazonegebied wordt als bos al jaren 'uitgekleed' terwille van soya en runderen - en bij branden ipv kap komt er extra kooldioxide vrij.
|(

Ik ben blij met de huidige druk (maar het gaat al ruim 30 jaar zo).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mysa
Berichten: 10376
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:26

Ook de poolcirkel brandt, daar wordt ook nauwelijks aandacht aan besteed.

(en de plofkippen en vleesvarkens branden dichter bij huis)

Elfie
Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:26

Onbegrijpelijk inderdaad...

De hele wereld staat op zijn kop als de Notre Dame in brand staat, iedereen valt over elkaar om geld te storten voor de restauratie en nu staat een groot deel van het Amazonewoud in brand, van vitaal belang voor het overleven van alle levende wezens op aarde en het lijkt wel of er helemaal niemand van wakker ligt...

Ik zie de toekomst niet echt rooskleurig in zoals het momenteel loopt...

Positief is dat president Macron dit op de agenda heeft gezet van de G7 top. Wie weet gaat er toch iets gebeuren nu...

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

Whale
Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:28

Intern oplossen gaat sowieso niet want het wat de president van Brazilië juist wilt is dat het hele amazonegbied afbrand. Een paar dagen geleden zijn o.a. Noorwegen en Duitsland al uit de Amazonefonds gestapt (Noorwegen heeft de afgelopen jaren een miljard euro gegeven) omdat de president alles naar zijn hand probeert te draaien en alle bestuuders ervan weg heeft gestuurd.

nine1987
Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:33


<3 Sneakers <3

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:01

Ik zie het maar als het “ begin” van het einde van onze planeet. Er zijn veel te veel mensen, en idd. Het fragment uit de MAtrix komt wel overeen met mijn gedachten. Maar zolang de mensen zo vol blijven van hebzucht en geld..heeft het weinig zin te spenderen naar daar.. dat is water naar de zee dragen. Het wordt gewoon tijd voor een grote “reset” van de aarde. Met alle ( niet even positieve) gevolgen van dien.

Laulitz
Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:05

mysa schreef:
Ook de poolcirkel brandt, daar wordt ook nauwelijks aandacht aan besteed.


Daar lijkt helemaal geen aandacht aan besteed te worden?? Daar heb ik niks van gezien of gehoord tot een vriendin mij daarover inlichtte..
Gelukkig hebben we tegenwoordig social media en komen we zoiets te weten (én kunnen we t weer verder vertellen) want anders zouden we er niks van weten, op de radio/tv/what ever wordt er geen woord over gezegd....

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 15:09

Judass schreef:
Heftig ja, mijn hele social media is overspoeld met berichten over het Amazonegebied. Maar dat was ook pas na 2 weken brand. -O-
Ik kwam er dus achter via Reddit, en daarna volgde de rest.

Dat inderdaad, ik zie het ook zo wel eens op social media voorbij komen. Maar het lijkt in het nieuws zo'n beetje te blijven als "en nu nog even dit", terwijl de Notre Dame een week voorpagina nieuws was. Niemand die zich toen ook afvroeg of er actie ondernomen moest worden. Nu lijkt het een beetje alsof er wat naar toe gekeken wordt "tja, wat moeten we?" -O-
Alleen natuurorganisaties of instanties als National Geographic zie ik het wat in de spotlight zetten.

En dan vraag ik mij serieus af, ben ik nu zo overbezorgd en is er zo weinig aandacht omdat er in feite weinig aan de hand is (of niet meer dan in de laatste decennia), of is dus een echt staaltje struisvogelpolitiek?
Dat van de poolcirkel wist ik zelfs ook niet.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:33

Dit soort nieuwsitems en vorderingen volg ik nu enkele jaren sinds wij als gezin voor het eerst in de Zwitserse alpen kwamen en een gletschergebied letterlijk zagen verdwijnen. (Dat is nu levensgevaarlijk, verboden terrein en komen wij niet meer.) Dat was in 2009 en is niet gestopt in de tussentijd bij de andere bergen daar.. Vorige week was ik bij een bekender gebied voor mijn tiende jaar op rij en hebben we kunnen concluderen dat een ijskap ter hoogte van minstens 30 verdiepingen totaal is weggevaagd. (De breedte weten we niet zeker, maar moet naar onze berekeningen in ieder geval een zichtbare 100 meter zijn gebaseerd op onze foto's door de jaren heen..) Ik ervaar het als hartverscheurend en het raakt mij enorm omdat mijn hart daar in de bergen ligt, maar als ik aan instanties vraag "Wat kan ik doen?" of "Wat kunnen wij doen?" dan krijg ik nooit een antwoord.. Er is zo'n grote verdeeldheid in de wereld over dit probleem, dat we de eerste jaren hebben verspeeld met een welles-nietes over überhaupt het bestaan van klimaatverandering, en nu bezig zijn met toekijken naar de meest extreme gevolgen en nog niet weten wat we ermee moeten..

Ik vond het pas al doodeng toen RTL-Nieuws een item deelde over het feit dat we in juli onze jaarlijkse voetafdruk op gebied van natuurlijke recourses hebben overschreden, terwijl we op de helft van het jaar waren. Toen was de amazone nog amper in beeld..

https://www.rtlz.nl/life/artikel/479649 ... n-hout-co2

Vorige week is in IJsland de eerste gletscher officieel dood verklaard. In diezelfde week bevond ik mij in een gangenstelsel in ijs in Zwitserland waarbij ze noteerden hoeveel 'jaren' je naar beneden was gegaan, waarbij ook een stapel bordjes lag die simpelweg niet meer op hun plek konden hangen omdat dat weggesmolten was. Dat zijn immense meters en beelden die keihard inslaan bij mij, maar ik weet simpelweg niet wat ik moet doen..

https://skiinformatie.nl/eerste-gletsje ... n-ijsland/

We krijgen voor mijn gevoel alleen de krantenkoppen voorgeschoteld en zo nu en dan een percentage, waardoor we op de hoogte blijven van de onheilspellende vorderingen, maar echte actie ondernemen doet/kan/weet niemand (omdat je het niet alleen kan) en maakt mij vaak echt wel doodsbang..

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:50

Kortom einde van de wereld en kunnen niks doen... die hogere gasten gaan echt niet ineens de branden blussen

Onze wereld gaat kapot..

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:57

Afschuwelijk....... en ik vind het heel eng.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Raineri
Berichten: 6155
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:15

plutolover schreef:
Kortom einde van de wereld en kunnen niks doen... die hogere gasten gaan echt niet ineens de branden blussen

Onze wereld gaat kapot..



We zijn allemaal verantwoordelijk door de enorme luxe manier van leven. Vlees en melkproducten horen een luxe te zijn, geen dagelijkse kost. Door onze vraag, staat de halve amazone in de fik. Er is sprake van slecht beleid maar als er geen vraag zou zijn...

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.


Anoniem

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:33

Alleen maar goed. De mensheid is als een gezwel voor de aarde en de natuur en hoe sneller we onszelf de nek omdraaien hoe eerder de planten en beestjes in vrede kunnen leven.

Lekker laten branden dus.

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:36

Persoonlijk ben ik het er inderdaad mee eens. De mens verpest de wereld, de dieren kunnen makkelijk in harmonie leven. Vreselijk wat er nu gaande is natuurlijk, en voor de volgende generatie(s) Inclusief ik waarschijnlijk. Maar voor mij mag de mens uitsterven.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:40

Kwanyin schreef:
Judass schreef:
Heftig ja, mijn hele social media is overspoeld met berichten over het Amazonegebied. Maar dat was ook pas na 2 weken brand. -O-
Ik kwam er dus achter via Reddit, en daarna volgde de rest.

Dat inderdaad, ik zie het ook zo wel eens op social media voorbij komen. Maar het lijkt in het nieuws zo'n beetje te blijven als "en nu nog even dit", terwijl de Notre Dame een week voorpagina nieuws was. Niemand die zich toen ook afvroeg of er actie ondernomen moest worden. Nu lijkt het een beetje alsof er wat naar toe gekeken wordt "tja, wat moeten we?" -O-
Alleen natuurorganisaties of instanties als National Geographic zie ik het wat in de spotlight zetten.

En dan vraag ik mij serieus af, ben ik nu zo overbezorgd en is er zo weinig aandacht omdat er in feite weinig aan de hand is (of niet meer dan in de laatste decennia), of is dus een echt staaltje struisvogelpolitiek?
Dat van de poolcirkel wist ik zelfs ook niet.

Maar serieus, wat verstaan jullie dan onder 'het nieuws'? Want de NOS besteedt hier al een hele tijd aandacht aan. Sowieso aan de ontbossing van de Amazone, wat natuurlijk al jaren gaande is. Ook van de poolcirkelbranden was ik gewoon op de hoogte. Dat heeft toch vooral te maken met hoeveel interesse je echt in de wereld om je heen hebt, denk ik. En uit welke bron je je nieuws haalt.
Intussen dreigen landen ook al met economische maatregelen als Brazilie niets doet trouwens. Dus het staat aardig op de agenda.

Wat de Notre Dame er mee te maken heeft is me al helemaal een raadsel. Niet meer dan logisch dat Fransen geld geven om zo'n monument te herbouwen. Een inzamelingsactie gaat het probleem van de ontbossing en de branden echt niet oplossen, zoals Danique zegt, daar zijn wij zelf ook voor verantwoordelijk. Ik vind dat de hele wereld gewoon mee zou moeten betalen aan het behoud van het regenwoud.

Dit is een leuk filmje van de NOS, een samenvatting van de problemen met de Amazone:
https://youtu.be/gkQB5RnUQ20

Raineri
Berichten: 6155
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:42

Anastasia24 schreef:
Persoonlijk ben ik het er inderdaad mee eens. De mens verpest de wereld, de dieren kunnen makkelijk in harmonie leven. Vreselijk wat er nu gaande is natuurlijk, en voor de volgende generatie(s) Inclusief ik waarschijnlijk. Maar voor mij mag de mens uitsterven.


Oke ga jij eerst?

Flauw. Maar vaak wordt dit geroepen terwijl niemand dood wil. Vind dit beetje een dooddoener.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:43

Danique_G schreef:
plutolover schreef:
Kortom einde van de wereld en kunnen niks doen... die hogere gasten gaan echt niet ineens de branden blussen

Onze wereld gaat kapot..



We zijn allemaal verantwoordelijk door de enorme luxe manier van leven. Vlees en melkproducten horen een luxe te zijn, geen dagelijkse kost. Door onze vraag, staat de halve amazone in de fik. Er is sprake van slecht beleid maar als er geen vraag zou zijn...


En daarom ben ik bewuster bezig. Zo eet ik nu geen vlees meer en producten als soya vermijd ik ook zo veel mogenlijk!

Raineri
Berichten: 6155
Geregistreerd: 21-02-11

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:45

Was niet persoonlijk bedoeld, meer algemeen. Maar goed bezig :D

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 16:46

Snap ik. Haha

Maar wat zo moeilijk maakt we schreeuwen allemaal heel hard. Maar kunnen ‘niks’ doen

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 17:21

Daarom neem ik geen kinderen, beter voor het milieu en wanneer zal de wereld echt vergaan? Het is denk ik ook zo lastig om mensen bewust te maken omdat je het niet weet. Over de poolcirkel wist ik niks daar ga ik over lezen. Dat geld toen voor de notre dam vond ik trouwens sowieso belachelijk maar dat is off topic.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laura22, Zwerte en 2 bezoekers