Auto huren in Spanje?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:19

poes schreef:
Je bracht het alsof de dekkingen voor eigen risico wettelijk geregeld waren (of zo las ik het haha) en dat is niet zo.

Nee. TS had het in de OP over horrorverhalen. Ik weet dat er heel veel horrorverhalen niet meer van toepassing zijn, omdat er tegenwoordig wetten en stenge controles zijn. Er zijn geen kleine lettertjes in onbegrijpelijk spaans meer.

En dan eigen risico. Dat heeft niets met horrorverhalen te maken. Maar met jezelf kennen en voor sommige mensen geldt nou eenmaal dat ze niet voor een dubbeltje op de eerste rij moeten zitten.


fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:29

poes schreef:
is de bodemplaat bij sunnycars verzekerd? Dat is bijna nooit zo, omdat schade hieraan haast altijd veroorzaakt wordt door te hard over drempels rijden of over onverharde wegen.

Bovenhoofdse schade wordt in principe ook nergens gedekt.


:j


Glas-banden-bodem-dakschadedekking
Heeft er een hyena aan je banden lopen knagen tijdens die spannende overnachting midden in dat safaripark? Of heeft er een olifant een circustrucje op je dak uitgevoerd? Ook dan hoef jij je geen zorgen te maken om de kosten van de schade. All-in is all-in, dus ook de dekking van schade aan glas, banden, bodem (inclusief oliecarter en koppeling) en dak is bij Sunny Cars standaard inbegrepen. Bij ons hoef je dus geen extra verzekeringen ter plaatse af te sluiten. Bij veel andere aanbieders is dit wel nodig om ook deze delen van je huurauto te verzekeren.



Heb in Spanje ooit in een B&B gezeten die aan een onverharde bergweg lag.
Destijds dus er speciaal opgelet.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Auto huren in Spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:53

Goed om te weten, want het wordt bij veel bedrijven dus niet gedekt!

Palmera: veel mensen zijn ook onwetend en staan er niet bij stil dat als ze een BMW 3 voor 75 euro per dag huren, ze makkelijk een eigen risico van 40 000 EUR hebben. Uiteraard is het ook aan de verhuurder om dit bij het boeken en ophalen duidelijk aan te geven (zonder te pushen of bang te maken).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Mews
Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:28

Vraag voor Canarische eilanden, La Palma: Wat voor soort huurauto is aan te raden? Is een VW up of vergelijkbaar voldoende, of beter voor een wat groter model met meer vermogen gaan? Ervaringen?

Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:30

Mews schreef:
Vraag voor Canarische eilanden, La Palma: Wat voor soort huurauto is aan te raden? Is een VW up of vergelijkbaar voldoende, of beter voor een wat groter model met meer vermogen gaan vanwege bergen? Ervaringen?

Ik rij zelf probleemloos rond in een citroēn C1. Hiervoor een ruim 20 jaar oude saxo.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:24

Mews schreef:
Vraag voor Canarische eilanden, La Palma: Wat voor soort huurauto is aan te raden? Is een VW up of vergelijkbaar voldoende, of beter voor een wat groter model met meer vermogen gaan? Ervaringen?

Ik zou in bergachtig gebied altijd voor een zwaarder model gaan en liefst ook automaat. Dat rijdt het meest relaxt in steile haarspeldbochten.

Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:30

elnienjo schreef:
Mews schreef:
Vraag voor Canarische eilanden, La Palma: Wat voor soort huurauto is aan te raden? Is een VW up of vergelijkbaar voldoende, of beter voor een wat groter model met meer vermogen gaan? Ervaringen?

Ik zou in bergachtig gebied altijd voor een zwaarder model gaan en liefst ook automaat. Dat rijdt het meest relaxt in steile haarspeldbochten.

Nee. Zelf schakelen gaat beter en vlotter in bergen.

Daarnaast: laten we het niet zo overdrijven. La Palma is het steilste eiland ter wereld. Maar de wegen zijn normaal geasfalteerd. Er zijn geen obstakels. Ook met die C1 rij je gewoon een berg op.

Wil je offroad? Wil je over gesteente en mulzand bijna vertikaal de berg op? Dan veranderd het verhaal. Maar bij normaal weggebruik hoeft er niet zo dramatisch te worden gedaan.

furious
Berichten: 7100
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:07

Palmera schreef:
Mews schreef:
Vraag voor Canarische eilanden, La Palma: Wat voor soort huurauto is aan te raden? Is een VW up of vergelijkbaar voldoende, of beter voor een wat groter model met meer vermogen gaan vanwege bergen? Ervaringen?

Ik rij zelf probleemloos rond in een citroēn C1. Hiervoor een ruim 20 jaar oude saxo.


Zou ook raar zijn als ze een auto aanbieden die niet sterk genoeg is voor het gebied.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Auto huren in Spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:04

Dat gebeurt toch vaak genoeg hoor. Wij hebben zowel in Griekenland als in de USA toch echt wel auto’s gehad die het bergop maar moeizaam af ging.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:09

Palmera schreef:
Nee. Zelf schakelen gaat beter en vlotter in bergen.

Daarnaast: laten we het niet zo overdrijven. La Palma is het steilste eiland ter wereld. Maar de wegen zijn normaal geasfalteerd. Er zijn geen obstakels. Ook met die C1 rij je gewoon een berg op.

Wil je offroad? Wil je over gesteente en mulzand bijna vertikaal de berg op? Dan veranderd het verhaal. Maar bij normaal weggebruik hoeft er niet zo dramatisch te worden gedaan.

Ik had ergens in Spanje ook een keer een simpel autootje gehuurd omdat ik daar niet van plan was grote afstanden te rijden, maar de berg naar de accommodatie was behoorlijk stijl en die auto trok het niet echt lekker. Voor mij is comfort en prestatie dus wel belangrijk. Zal best dat sommige mensen prima kunnen schakelen en ondertussen scherpe bochten sturen, maar ik moet na 1000 km dan toch echt naar 'n fysio en met 'n automaat heb ik dat niet nodig.

Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Auto huren in Spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:53

Je moet ook kort voor die bocht al teruggeschakeld hebben. Daar niet in de bocht pas mee beginnen.
En dan rij je vloeiend zonder haperen zo'n bocht door.

I.p.v dat gestotter met automaten. Die overigens niet voor niks nauwelijks te koop/huur zijn hier. Dat zal vast wel zijn redenen hebben.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:58

Palmera schreef:
Je moet ook kort voor die bocht al teruggeschakeld hebben. Daar niet in de bocht pas mee beginnen.
En dan rij je vloeiend zonder haperen zo'n bocht door.

I.p.v dat gestotter met automaten. Die overigens niet voor niks nauwelijks te koop/huur zijn hier. Dat zal vast wel zijn redenen hebben.

Uiteraard schakel ik voor de bocht, maar vlak na de bocht moet je al weer opschakelen en dat hele ritueel tig keer achter elkaar.
Ik heb nog nooit een automaat gereden die stottert. In Amerika ook duizenden km's in bergachtig gebied mee gereden. Heerlijke relaxte auto's. Jammer dat ze nog zo duur zijn hier.

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Auto huren in Spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:01

Als je een benzineauto op de juiste manier omhoog rijdt, dan is dat echt geen probleem hoor. Verschillende keren met de Yaris die mijn moeder eerder had, naar Oostenrijk gereden, incl pittige haarspeldbochten. Als je een beetje gevoel hebt voor rijden in de bergen dan kom je echt wel boven.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:02

Ik rij altijd met mijn automaat door de bergen, daar stottert niets hoor.
Persoonlijk vind ik niets zo irritant als je onverwacht midden in een haarspeltbocht achter een klimmende wielremmer zit en dan in het stijlste deel moet terugschakelen omdat je hem eerder nog niet kon zien.
Automaat in sportstand hoef je niets te doen behalve gas geven.
Ik heb in Spanje ook eens een auto gehad met een veel te kleine motor. Zelf in z‘n 1 kwam ik amper de oprit van het hotel op.
Het merk vind ik verder niet boeiend, wel dat je een beetje kracht hebt. Een kleinere auto is wat dat betreft zinvoller dan een duurder groter merk met een kleine motorinhoud.
Een automaat met kleine motor en dan zonder sportstand of zonder optie tot handschakelen is natuurlijk net zo waardeloos.

Anoniem

Re: Auto huren in Spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:04

Een fiat panda was in ieder geval geen aanrader.. bergopwaarts (flink percentage) op de snelweg bij Xativa invoegen.. in zijn twee naar de 80 om in ieder geval veilig tussen vrachtautos te komen := nee sindsdien boek ik gewoon een zware motor in de auto _O-

Mews
Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:41

Bedankt voor alle tips en ervaringen! Erg fijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Boheme, brennie85, Castilja, Emilihihihii, inge_romeo, josien_m_, L_Flo, runnerfan, Varenka en 62 bezoekers