Paardrijden in IJsland.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:37

Grappig, wij hebben 4 dagen lang 6-7 uur per dag gereden maar hadden echt amper spierpijn. En dat terwijl we in Nederland 1x in de 2-3 maanden een buitenrit van 3 uur doen... ik vind IJslandse paarden veel fijner rijden dan andere rassen. :D leuk om te horen dat iedereen er zulke goede ervaringen mee heeft


shadowstar
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 04:31

Van alle tips hier gegeven lijkt Skàlakot de combi rit glacier+ black beach me het leukste, zijn er nog meer ervaringen over deze rit?

Mickey
Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-19 14:44

Wij hebben uiteindelijk een rit gemaakt bij Solhestar.
Zij willen het graag kleinschalig houden en mijn dochter en ik hebben dus alleen met de begeleiding gereden. Echt tof.
Er waren meerdere mensen maar allemaal gingen ze in kleine groepjes rijden naar verschillende locaties.
Campingbaas waar wij kampeerden raden ons ook aan om niet de stallen dichtbij te pakken maar even iets verder rijden en dan voor kwaliteit gaan en naar een plek waar het goed is voor mens en dier.
We hebben getölt en genoten van het rijden en de omgeving.

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:13

Klinkt super! Daar hebben wij destijds ook gereden idd :D

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:22

Ik heb ooit een tocht van 7 dagen gedaan met skalakot (landmannalaugar ) en dat was echt top. Gudmundir kende zijn paarden ook super goed en met de kudde rijden was echt een ervaring.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

shadowstar
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:59

Ik heb inmiddels bij Skalakot gereden en het was echt super!
Had een nederlandse begeleidster en hebben eerst de tocht op de gletsjer gedaan en 's middags naar het strand.

Was verder de enige dus we konden mijn tempo doen.

Het eten was ook zeer lekker tussen de middag!

Ochtend en middag 2 verschillende paardjes gereden, was echt top!

Was het geld zeker waard.

shadowstar
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:46

Vandaag weer een rit gemaakt:

Deze keer bij Icelandhorse tours vlakbij Saudarkrokir,

https://icelandhorsetours.de/index.php/en/

Zeer aan te raden, heb de 3 uurs rit gemaakt, was alleen met de begeleidster en had zo een super paardje, nog nooit zulke lekkere tölt gereden.

Ook betaalbaar voor Ijslandse begrippen!

Dit wilde ik echt niet missen

Pikkepor
Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:25

Ooooh! Ik ben jaloers!:+ Dat jullie zo recent nog geweest zijn!

Wij waren afgelopen winter in IJsland. Wat een gaaf land zeg. Wij hebben er ook een rit gemaakt toen (2 uur) bij Eldhestar. Mijn man had nog nooit op een paard gezeten. Ik al sinds ik klein ben. En er zat nog een Duitse mevrouw in onze tour die tot 4 jaar geleden jarenlang paardgereden had. Hele diverse club dus. Maar allemaal een passend paardje gekregen en een superfijne tocht gehad. Alle gangen gehad, incl. galop.
We hadden ook een begeleider extra die deze tour nog moest leren, dus er was wat extra ruimte voor een praatje en wat begeleiding. En ook werd er goed op mijn man gelet, maar dankzij zijn superpaardje kon hij goed mee komen.

Dus voor iedereen die nog na ons een stal zoekt: ik raad Eldhestar zeker aan!

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:35

Ik ga binnenkort ook naar Ijsland en wil ook een rit(of 2) gaan maken (na 8jr geleden voor het laatst gereden te hebben := ), dus ik ben wel blij met alle ervaringen :j , wij gaan het hele eiland rond en komen dan een paar van de stallen tegen die hier genoemd worden, wordt straks nog moeilijk om te kiezen :D

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:43

Hadden jullie rijkleding en schoenen mee?
Heb wel een nieuwe rijbroek gekocht, maar zit een beetje met schoenen, ik heb mn stalschoenen nog waar ik altijd mee reed, die zijn dus al 8 jr niet meer in aanraking met paarden geweest, maar ik weet niet of je hiermee mag rijden, of kan je bijvoorbeeld met wandelschoenen ook rijden? Mijn voorkeur zijn mn stalschoenen.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Brimi_Disa
Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:47

Ik ga eind september naar IJsland en ga daar ook paardrijden. Ik was mijn paardrijkleding en maak mijn rijschoenen schoon. Deze schoenen gebruik ik normaal gesproken in de winter en zijn dus al even niet gebruikt. Ik heb begrepen dat dit voldoende is.

You can’t make everybody happy. You aren’t a jar of nutella Strooigoed winterbuitenrit

Century
Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:49

Het was bij mij toch te koud voor rijschoenen, ik had gewone warme laarzen aan. Dat ging prima. Ik had alleen mijn rijbroek mee welke ik gewassen had, verder had ik geen paardrijkleding mee.


Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:51

Dan neem ik mn stalschoenen mee :) dat rijd toch het fijnst.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

shadowstar
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:17

Ik heb gewoon met wandelschoenen gereden, was goed te doen

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:18

Bij de grotere tochten ga je ook door rivieren. Dan zijn stalschoenen niet fijn!

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Pikkepor
Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:21

Wij waren er in februari en kregen op de stal een gevoerde overall aan op mee te rijden! Omdat het zonder echt te koud was :+ En een cap kregen we daar ook is een extra grote maat, zodat je er een muts onder kon doen en een paar handschoenen.

Verder had ik mijn wandelschoenen aan, een thermo onderbroek, een thermolegging (hardloop van decathlon, maar is dezelfde als thermopaardrijbroek van decathlon) en mijn bovenkleding (thermoshirt, trui, thermoball en windjack). Ik kon gewoon bewegen trouwens.

Ik zou gewoon informeren bij de stal waar je je ritje boekt. Ze kijken er nogal streng naar dat je geen ziekten meebrengt, plus het scheelt ook bagageruimte als je voor 1x een paar uurtjes een paar schoenen meesleept je hele reis. Lekker thuislaten als het ook anders kan!

[ img ]
Zo zaten we erbij, op de top van een berg. De gids sprong van haar paard en zei: tijd voor foto's. :') _/-\o_ Service!

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:21

Ik raad 100% Icelandic horse world aan. De stal heet Skeidvellir http://www.iceworld.is/

Hier heb ik bijna een jaar gewerkt.
De tour groepen zijn enorm klein vergeleken met de andere tour bedrijven. Het komt 90 procent voor dat je alleen met de gids onderweg bent. De tour paarden zijn geweldig zowel zijn er voor beginners paarden als voor de gevorderde ruiter.

De stal zit vlak bij Hella, en waar je rijd is geweldig mooi. Ook hebben ze voor regenachtig weer goede regenkleding en bij echte winterse kou rijd je in overalls. Goede handschoenen zijn altijd aanwezig en goede caps natuurlijk.

Mocht je eigen rij kleding mee nemen houd er natuurlijk rekening mee dat alles goed gedesinfecteerd is. Gebruikte rijhandschoenen is niet toegestaan.

Mocht je meer willen weten kun je altijd een pbtje sturen. Weet genoeg over het bedrijf :)

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:25

nicolanca schreef:
Bij de grotere tochten ga je ook door rivieren. Dan zijn stalschoenen niet fijn!


Aangezien ik al 8jr niet meer te paard heb gezeten, was ik niet van plan langer dan 1.5/2uur te rijden (ietsmetspierpijn :D )

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

_Wen_
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:31

Hi

Nog een paar minder bekende kleine stallen waar ik een geweldige ervaring heb gehad.

http://finnsstadir.is/
Een stalgenoot ging hier werken terwijl ik op vakantie was op IJsland. Leuke paarden en lieve mensen. We hadden natuurlijk wel geluk iemand te kennen!

http://www.strandahestar.is/
Supergave tocht van 3 uur om een groot meer. Fijne gids en fantastisch paardje.

Bovenstaande is beide totaal niet toeristisch, we waren er middenin het hoogseizoen en telkens een privérit.

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:41

@Naaoomii, ik zal eens kijken op de website, en als ik vragen heb dan stuur ik een pb :j

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:43

Jeetje, nog even en ik kan geen keus meer maken en wil overal een rit maken := (zalmanliefnietzoblijvanworden)

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

RobinSputnik
Berichten: 503
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:10

Als je zeker wilt zijn desinfecteer dan je gebruikte paardenschoenen met Virkon S (moet als ze niet in de wasmachine kunnen). Gebruikte rijhandschoenen zijn strikt verboden. En informeer evt idd even bij de stal waar je heen gaat.

Paarden in IJsland zijn allemaal niet geënt, dus neem liever het zekere voor het onzekere. Als er echt een uitbraak ontstaat (is al eerder gebeurd door gebruikte paardenspullen) sterven er een heleboel paarden.

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:18

RobinSputnik schreef:
Als je zeker wilt zijn desinfecteer dan je gebruikte paardenschoenen met Virkon S (moet als ze niet in de wasmachine kunnen). Gebruikte rijhandschoenen zijn strikt verboden. En informeer evt idd even bij de stal waar je heen gaat.

Paarden in IJsland zijn allemaal niet geënt, dus neem liever het zekere voor het onzekere. Als er echt een uitbraak ontstaat (is al eerder gebeurd door gebruikte paardenspullen) sterven er een heleboel paarden.


Toevoeging van deze reactie :)

http://www.mast.is/english/frontpage/im ... equipment/

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:21

Inderdaad, het gaat er niet zozeer om of je schoenen geschikt zijn om mee te rijden (hoewel dat ook belangrijk is), maar of ze ziektes meebrengen. Bij ons mocht er niet worden gereden met al gebruikte rijschoenen.

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Paardrijden in IJsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:31

Handschoenen heb ik niet meer, en ik heb net een bevriende boer gevraagd of hij Virkon S heeft zodat ik eventueel mijn schoenen kan schoonmaken en desinfecteren. En anders worden het toch mijn wandelschoenen om mee te rijden.

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreeaa, Ashleytjuhh, Babsiej, claudtje, Eleeke, Fitii, Letsdunit, Room_Soesje, Roosch, Travel_me en 70 bezoekers