Tussenjaar

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 17:52

Hi,

Is er iemand die weet of ik iets moet regelen als ik een tussenjaar neem, of dat de gemeente etc het gewoon weet, gezien ik 16 met startkwalificatie ben, mag het wel. Ik wil alleen weten of ik nog wat ergens moet aangeven enzo :)

Groetjes ^^

~ The comeback is always stronger than the setback ~


zonnebloem18
Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:57

Denk ik niet, je zou voor de zekerheid contact op kunnen nemen met het RMC, zij weten wel wat mag en wat niet.

Mijn nichtje heeft met 17 jaar een tussenjaar gehad, is is gaan werken in Australië en dat heeft haar echt goed gedaan. Kan me niet herinneringen dat ze dat ergens heeft gemeld.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:16

Mag ik vragen welke startkwalificatie je hebt?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 23:24

har166 schreef:
Mag ik vragen welke startkwalificatie je hebt?


Havodiploma

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 23:28

zonnebloem18 schreef:
Denk ik niet, je zou voor de zekerheid contact op kunnen nemen met het RMC, zij weten wel wat mag en wat niet.

Mijn nichtje heeft met 17 jaar een tussenjaar gehad, is is gaan werken in Australië en dat heeft haar echt goed gedaan. Kan me niet herinneringen dat ze dat ergens heeft gemeld.


Waar vind je precies de contactgegevens van het RMC? Kom er niet helemaal uit, als in ik kom op de goede rmc van mijn gemeente maar niet bij contact

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Hutcherson
Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 00:12

Met startkwalificatie ben je niet meer leerplichtig en kun je doen wat je wilt qua tussenjaar.

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 08:39

Hutcherson schreef:
Met startkwalificatie ben je niet meer leerplichtig en kun je doen wat je wilt qua tussenjaar.

Oké super! Thnx!

~ The comeback is always stronger than the setback ~


Esmee_RS
Berichten: 4871
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:41

Hutcherson schreef:
Met startkwalificatie ben je niet meer leerplichtig en kun je doen wat je wilt qua tussenjaar.

En dit hoef je inderdaad nergens aan te geven :)

Heb je al plannen voor wat je wilt gaan doen?

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 08:45

Top!
Ik wil meer uren gaan werken en enkele vwo vakken halen, zodat ik met mijn p naar de uni zou kunnen. (Al neem ik wel contact op met de universitaire studie als ik overtuigd ben wat ik wil, want ik weet dat het soms kan afhangen van welke p je hebt als je toegelaten wil worden)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

har166
Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:51

Bij mijn weten kun je een propedeuse alleen op het hbo halen, niet via enkele vakken op het vwo. Je zou dan examen moeten doen op het vwo om rechtstreeks toegelaten te kunnen worden op het w.o of een jaar hbo.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Yubine
Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:58

Je P halen via 1 jaartje HBO kan volgens mij ook niet meer. Via een paar vwo vakken is het volgens mij ook niet mogelijk, je moet je vwo diploma halen om te kunnen beginnen aan je P.


Esmee_RS
Berichten: 4871
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:03

Yubine schreef:
Je P halen via 1 jaartje HBO kan volgens mij ook niet meer.

Hoezo zou dat niet kunnen?

Nathalie18x
Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:04

Het is zeker wel mogelijk om je P te halen met 1 jaar hbo. Na het afronden van je eerste jaar hbo krijg je namelijk sowieso je P als je alle studiepunten hebt behaald.
En met een havo diploma kan je dus prima aan een hbo opleiding beginnen, mits deze bij je vakkenpakket aansluit.

Welke opleiding op de uni wil je gaan doen?

Life is a mirror

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 12:59

Ik ben nog niet 100% zeker, maar diergeneeskunde, psychobiologie of iets in de marketingrichting (maar die interesse heb ik pas sinds laatste half jaar, dus niet echt in georiënteerd.)
Ik wil juist eerst de verplichte vwo vakken halen, omdat dat nog middelbare school stof is en je dan niet eerst weer hbo (volgens sommige moeilijker, volgens andere valt het mee) moet doen en dan weer terug gaat naar het middelbare school niveau om dan weer naar het hogere niveau te gaan zeg maar. Mijn plan was dus vwo vakken, hbo voor 1 jaar om mijn propedeuse te halen en dan door te gaan naar de universiteit. Ik neem dus ook zeker nog de tijd om te oriënteren in evt marketing gerichtte studies, omdat ik me bewust ben van het feit dat zowel dgk als psychobiologie numerus fixus zijn :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

jojoleinee
Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:11

Yubine schreef:
Je P halen via 1 jaartje HBO kan volgens mij ook niet meer. Via een paar vwo vakken is het volgens mij ook niet mogelijk, je moet je vwo diploma halen om te kunnen beginnen aan je P.


Ik dacht ook dat dit veranderd is. Zou ik nog even goed nakijken als je dit zou willen.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Esmee_RS
Berichten: 4871
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:19

jojoleinee schreef:
Yubine schreef:
Je P halen via 1 jaartje HBO kan volgens mij ook niet meer. Via een paar vwo vakken is het volgens mij ook niet mogelijk, je moet je vwo diploma halen om te kunnen beginnen aan je P.


Ik dacht ook dat dit veranderd is. Zou ik nog even goed nakijken als je dit zou willen.

Je P halen in 1 jaar kan gewoon. Wanneer je alle 60 studiepunten uit je eerste jaar behaald hebt, heb je dus je propedeuse. Met andere woorden: als je alle vakken uit je eerste jaar voldoende afrondt heb je binnen 1 jaar je P gehaald.

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:29

Is je planning: aankomend schooljaar je vwo vakken doen, schooljaar daarop HBO-p en het jaar daarop uni?
Zeker, dat kan. Ff aanpoten, Maarheeze kan wel. Succes!!

FelineNanet
Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:47

Kairos schreef:
Ik ben nog niet 100% zeker, maar diergeneeskunde, psychobiologie of iets in de marketingrichting (maar die interesse heb ik pas sinds laatste half jaar, dus niet echt in georiënteerd.)
Ik wil juist eerst de verplichte vwo vakken halen, omdat dat nog middelbare school stof is en je dan niet eerst weer hbo (volgens sommige moeilijker, volgens andere valt het mee) moet doen en dan weer terug gaat naar het middelbare school niveau om dan weer naar het hogere niveau te gaan zeg maar. Mijn plan was dus vwo vakken, hbo voor 1 jaar om mijn propedeuse te halen en dan door te gaan naar de universiteit. Ik neem dus ook zeker nog de tijd om te oriënteren in evt marketing gerichtte studies, omdat ik me bewust ben van het feit dat zowel dgk als psychobiologie numerus fixus zijn :)



Mocht je vragen hebben over Psychobiologie stuur me vooral een PBtje. Ik heb net mijn bachelor afgerond. Er is naar mijn weten nog niemand met een P van hbo aangenlmen bij ons. Niet omdat het niet zo kunnen, maar wel omdat onze studie heel anders en vooral veel breder is dan de meeste hbo studies. Dan zou je al een combinatie tussen biologie x informatica x scheikunde moeten hebben... of hlo met extra vakken, maar dan zit je alweer meer aan de biomedische kant. Informeer dus even bij onze studieadviseur als je het echt wilt, voor advies qua welke hbo. De selectie moet je je niet te druk over maken ;). Als je het wilt, bereid bent om te leren dan kom je wel binnen.

Nikita :knuffel:

Margoooo
Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:53

Zelfde als FelineNanet, ik heb ook PB gedaan dus stuur gerust een berichtje als je vragen hebt. Ik weet wel dat ik in mijn master een jongen had die van het HBO kwam, hij had HBO Biomedisch Laboratorium onderzoek gedaan (zo uit mijn hoofd) en daarna een schakeljaar en toen dus een twee jarige onderzoeksmaster. Het kan dus zeker!

Always smile it makes people wonder what you're up to!

FelineNanet
Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:59

Margoooo schreef:
Zelfde als FelineNanet, ik heb ook PB gedaan dus stuur gerust een berichtje als je vragen hebt. Ik weet wel dat ik in mijn master een jongen had die van het HBO kwam, hij had HBO Biomedisch Laboratorium onderzoek gedaan (zo uit mijn hoofd) en daarna een schakeljaar en toen dus een twee jarige onderzoeksmaster. Het kan dus zeker!


Zeker :j met een bachelor HLO kan je in principe ook in de biomedisch gerichte masters waar je met PB ook in kan komen. Enige verschil zit 'm in dat je soms een schakeljaar/premaster moet volgen afhankelijk van de hbo waar je vandaan komt en naar welke uni je wilt (dit maken daar ook afspraken over). Ik denk dat een hlo bachelor het voordeel geeft dat je direct zou kunnen werken en met een bachelor PB ben je daar ongekwalificeerd voor (en met een master overgekwalificeerd :+ ). Maar dat is wel erg ver in de toekomst. Ik zou vooral kijken welke bachelor je inhoudelijk het leukste lijkt en welke te doen is qua instroom. De rest heb je nog jaren de tijd voor :D

Nikita :knuffel:

jojoleinee
Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:15

Yubine schreef:
Je P halen via 1 jaartje HBO kan volgens mij ook niet meer. Via een paar vwo vakken is het volgens mij ook niet mogelijk, je moet je vwo diploma halen om te kunnen beginnen aan je P.


Ik dacht ook dat dit veranderd is. Zou ik nog even goed nakijken als je dit zou willen.[/quote]
Je P halen in 1 jaar kan gewoon. Wanneer je alle 60 studiepunten uit je eerste jaar behaald hebt, heb je dus je propedeuse. Met andere woorden: als je alle vakken uit je eerste jaar voldoende afrondt heb je binnen 1 jaar je P gehaald.[/quote]

Je P in 1 jaar halen kan zeker maar wat ik wil zeggen is dat ik niet zeker weet of je hier ook nog meteen mee naar de universiteit kan. Staat me iets van bij dat dit een paar jaar geleden is veranderd.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

nereids
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:40

Kairos, mocht diergeneeskunde je wat lijken. Heb je er ook al eens over nagedacht dat het ook in België kan? Daar heb je volgens mij alleen je P nodig en geen vwo vakken of diploma. Mocht je vragen over de studie hebben mag je me altijd een PB sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:41

als je met je p naar de universiteit wilt, heb je vaak ook aanvullende eisen aan je middelbare school diploma. misschien kun je contact op nemen met de universiteit waar je graag heen wilt in de toekomst en dit even navragen?
het is in ieder geval niet meer zo simpel dat dit altijd kan, helaas

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 20:51

nereids schreef:
Kairos, mocht diergeneeskunde je wat lijken. Heb je er ook al eens over nagedacht dat het ook in België kan? Daar heb je volgens mij alleen je P nodig en geen vwo vakken of diploma. Mocht je vragen over de studie hebben mag je me altijd een PB sturen!

Ik zit helaas met een gezondheid ding, waardoor ik het niet helemaal zie zitten om op kamers te gaan :)

Thanks iedereen, ben zeker van plan mijn situatie uit te leggen aan studieadviseurs van de opleidingen die mijn interesse wekken :)
Wat me naast dgk en pb leuk lijkt:
Bewegingswetenschappen
Criminologie
Sociologie

~ The comeback is always stronger than the setback ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 20 bezoekers