Veulen bij oude merrie en ruin.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linny__93
Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Veulen bij oude merrie en ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 12:45

Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik mijn veulen (5maand) naar huis gehaald. Ze is hiervoor al een week afgespeend. Ze staat thuis met een oude merrie en shetlander ruin.

Maar... de merrie accepteert haar (Nog?) Niet.. met de shetlander samen gaat het super alleen word de merrie dan jaloers (staan al meer dan 10 jaar samen). En begint dan weer te jagen. Ze staan nu wel bij elkaar maar gewoon met een draadje ertussen dus veulen staat apart van de shetlander en merrie.

Mijn vraag, zijn hier ervaringen mee? Zou dit nog goed komen? Ik denk niet dat me veulen er moeite mee heeft is super braaf zoekt de merrie telkens weer op en gaat gewoon verder waarmee ze bezig is.

Alvast bedankt.

Linda


ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:52

Ik zou ze andersom scheiden. Dus niet het veulen apart.

Veulen bij merrie en shet apart. Dan heeft de merrie geen reden om jaloers te zijn.

Als dat ook niet goed gaat veulen bij shet en merrie er langs en over een paar weken nog eens proberen.

~Turbohoof Solutions ~

linny__93
Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 12:54

ClauH schreef:
Ik zou ze andersom scheiden. Dus niet het veulen apart.

Veulen bij merrie en shet apart. Dan heeft de merrie geen reden om jaloers te zijn.

Als dat ook niet goed gaat veulen bij shet en merrie er langs en over een paar weken nog eens proberen.


Dat gaat dus niet. De merrie jaagt haar op. En als ik de shet erbij zet word ze jaloers en rent de merrie alleen maar op en neer.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Veulen bij oude merrie en ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:59

Ik zou net het veulen en de shet bij elkaar zetten en de merrie apart.
Op termijn zal je er dan wel iets anders op moeten vinden want het kan zijn dat het veulen brutaal wordt en dat de shet daar geen antwoord op heeft.

MDWStables
Berichten: 1437
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:06

Komt waarschijnlijk wel goed. Ik had vorig jaar ook zoiets aan de hand; merrieveulen net afgespeend en mijn 35 jarige ruin. Kocht er een merrieveulen bij en mijn ouwe was echt des duivels. Mijn andere veulen ook trouwens. Eerste week heeft de nieuwe apart gelopen en toen het grote ding eraf was heb ik ze weer bij elkaar gezet (wel in een grote weide) mijn ouwe bleef aanvankelijk jagen en beschermde mijn andere merrietje, na een maand was het over en gingen ze gewoon prima met zijn allen.

Overigens heeft mijn veulen eerst nog weken bij mijn ouwe in de box gestaan want dat was vanaf begin af aan al dikke mik en later toen het echt helemaal prima ging de veulens bij elkaar op stal en mijn ouwe apart.

linny__93
Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 13:11

jeannaa schreef:
Komt waarschijnlijk wel goed. Ik had vorig jaar ook zoiets aan de hand; merrieveulen net afgespeend en mijn 35 jarige ruin. Kocht er een merrieveulen bij en mijn ouwe was echt des duivels. Mijn andere veulen ook trouwens. Eerste week heeft de nieuwe apart gelopen en toen het grote ding eraf was heb ik ze weer bij elkaar gezet (wel in een grote weide) mijn ouwe bleef aanvankelijk jagen en beschermde mijn andere merrietje, na een maand was het over en gingen ze gewoon prima met zijn allen.

Overigens heeft mijn veulen eerst nog weken bij mijn ouwe in de box gestaan want dat was vanaf begin af aan al dikke mik en later toen het echt helemaal prima ging de veulens bij elkaar op stal en mijn ouwe apart.


Dat brengt toch weer een beetje hoop voor me haha. Ze staan snachts wel op stal de merrie met shet samen met uitloop paddock. En me veulen apart (wel in de zelfde stal maar met een schot kunnen elkaar wel aanraken etc) en kan ook nog een stukje buiten lopen. Zo gaat het prima. Maar ik zie ze toch liever allemaal samen.


MDWStables
Berichten: 1437
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Veulen bij oude merrie en ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:20

Mij zonk de moed ook aardig in de schoenen, had expres een maatje erbij gekocht omdat ik dacht dat ik daar goed aan zou doen. Het kwam ook goed, maar het had tijd nodig.

linny__93
Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 20:59

jeannaa schreef:
Mij zonk de moed ook aardig in de schoenen, had expres een maatje erbij gekocht omdat ik dacht dat ik daar goed aan zou doen. Het kwam ook goed, maar het had tijd nodig.


Fijn dat het goed is gekomen. Ik wacht het even af. Dank je voor je reactie!

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen bij oude merrie en ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:46

Hoeveel ruimte hebben ze? Als je genoeg plaats hebt zou ik ze gewoon samen zetten na een week of twee dat ze elkaar hebben kunnen zien en neuzen.
Hier dacht ik in t begin ook...aiai dit komt niet goed. Hier gingen ze om de beurt achter het veulen aan...
Eerst mijn quartet ruin, dan mijn bwp merrie en mijn bwp merrie was daar behoorlijk brut in.
Om dan effe later de quater ruin op zijn plaats te zetten als hij wat lang naar haar goesting achter het veulen aan zat.
Ja paarden, ze kunnen soms speciaal reageren :D
Maar dit is met geduld ook goed gekomen hoor, de ruin en de nu jaarling gaat heel goed, ze spelen en krieken.
De merrie, tja op haar voorwaarden gaat dat ook heel goed. Ze kunnen ook samen spelen en staan krieken maar als zij het welletjes vind of er geen zin in heeft moet het jonkie ophoepelen van haar.
Zij is de baas en bepaalt wanneer en hoe lang. Ze "verplicht" hem soms ook om bij haar te blijven door gewoon voor hem te gaan staan als hij weg wilt zo van nee en nu blijf je bij mij.

Maar ik zou dus zeggen, geduld...
Komt meestal wel goed en als je veel ruimte hebt waarbij het veulen weg kan zou ik zeggen gewoon samen zetten en niet teveel mee moeien.
Geloof me, is niet makkelijk en ik heb meermaals mijn hart vastgehouden maar het is allemaal goed gekomen zonder kleerscheuren, ale hier en daar een knauw, een schram en buil... Maar mijn jonkie was dan ook zo n scheet, die alle tijd nam om aan de kant te gaan en dat was uiteraard nooit snel genoeg naar mijn merrie haar zin.
Maar echt rake klappen zijn er nooit gevallen.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:50

Ik zou wel voorzichtig blijven hoor.
Leuk dat het vaak zonder rake klappen gaat, maar een veulenbotje is snel kapot.
Ik heb ook een keer enorm veel geluk gehad dat mijn veulen nog heel was toen 1 van de merries ineens besloot dat ze haar weg wilde hebben :x
Als een serieus boze merrie begint te hameren dan vallen splinters.

Gewoon nog even aankijken met een draadje ertussen. Reageert je veulen wel goed naar de merrie met afkauwen enzo?

Mijn eigen merrie, die eigenlijk heel sociaal compatibel was in groepen heeft een keer bijna een pees van een andere merrie doorgehakt ivm een ruzie om een shetlander -O-

linny__93
Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 12:22

Esterke schreef:
Hoeveel ruimte hebben ze? Als je genoeg plaats hebt zou ik ze gewoon samen zetten na een week of twee dat ze elkaar hebben kunnen zien en neuzen.
Hier dacht ik in t begin ook...aiai dit komt niet goed. Hier gingen ze om de beurt achter het veulen aan...
Eerst mijn quartet ruin, dan mijn bwp merrie en mijn bwp merrie was daar behoorlijk brut in.
Om dan effe later de quater ruin op zijn plaats te zetten als hij wat lang naar haar goesting achter het veulen aan zat.
Ja paarden, ze kunnen soms speciaal reageren :D
Maar dit is met geduld ook goed gekomen hoor, de ruin en de nu jaarling gaat heel goed, ze spelen en krieken.
De merrie, tja op haar voorwaarden gaat dat ook heel goed. Ze kunnen ook samen spelen en staan krieken maar als zij het welletjes vind of er geen zin in heeft moet het jonkie ophoepelen van haar.
Zij is de baas en bepaalt wanneer en hoe lang. Ze "verplicht" hem soms ook om bij haar te blijven door gewoon voor hem te gaan staan als hij weg wilt zo van nee en nu blijf je bij mij.

Maar ik zou dus zeggen, geduld...
Komt meestal wel goed en als je veel ruimte hebt waarbij het veulen weg kan zou ik zeggen gewoon samen zetten en niet teveel mee moeien.
Geloof me, is niet makkelijk en ik heb meermaals mijn hart vastgehouden maar het is allemaal goed gekomen zonder kleerscheuren, ale hier en daar een knauw, een schram en buil... Maar mijn jonkie was dan ook zo n scheet, die alle tijd nam om aan de kant te gaan en dat was uiteraard nooit snel genoeg naar mijn merrie haar zin.
Maar echt rake klappen zijn er nooit gevallen.


Ze hebben een wei van zo'n 120 meter lang en 25 meter breed. Opgeslits in 2 delen en nog een ruime paddock. De shet en merrie staan nu in de paddock en kunnen ook de wei op me paint veulentje staat in de wei ernaast en zo gaat het wel prima. Merrie en veulentje stonden vanmorgen zelfs te kriebelen bij elkaar over de heining heen. Ik geef het nog even tijd en probeer over de weekje ze bij elkaar te doen.

linny__93
Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 12:25

Sizzle schreef:
Gewoon nog even aankijken met een draadje ertussen. Reageert je veulen wel goed naar de merrie met afkauwen enzo?


Ja als merrie dr een beetje weg jaagd gaat gelijk dr mondje open van ik doe niks ben een baby . Veulen zoekt ze wel steeds op dus dat is wel positief.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veulen bij oude merrie en ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:37

Ik zou er wel voorzichtig mee zijn.Een rake trap van je merrie en het wordt exit veulen.Ik zou ze voorlopig apart houden,waar ze elkaar wel kunnen zien. Zoals je nu ook al doet.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen bij oude merrie en ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:23

Ze even zo laten wennen aan elkaar kan nooit kwaad hoor.
Heb dat hier ook zo gedaan, al besliste het veulen hier na nog geen uur dat die draadjes met flink wat stroom hem niet gingen weg houden van twee facinerende soortgenoten.
Het geeft natuurlijk geen zekerheid dat als jij denkt dat het wel kan dat het ook rustig gaat verlopen. Elkaar leren kennen over een omheining heen is nog altijd heel anders dan dat ze effectief bij elkaar staan.
Garantie dat er niets gebeurd heb je spijtig genoeg nooit.

Toen wij vroeger nog af en toe een veulen trokken uit ons inmiddels overleden paard, werd hij verkocht.
Kwam prachtig terecht bij een springruiter die zelf ook kweekte en een dekhengst had.
Hij kwam in een kudde terecht met leeftijdsgenoten. Alles liep uitstekend. Maar op een dag kregen we telefoon, een telefoon die je als fokker gewoon niet wilt krijgen. Tijdens het spelen had hij een misplaatste trap gekregen op de verkeerde plaats (nek) en ze hadden hem moeten laten inslapen...hij liep daar al maanden.

Je moet dus vooral kijken waar jij je goed bij voelt maar garantie dat er niets gaat gebeuren, nu of over een bepaalde tijd is er spijtig genoeg niet.

Absoluut niet slecht bedoeld he. Volg gewoon je gevoel.
Sommige paarden zet je samen en er gebeurd niets anderen zet je samen en worden nooit dikke maatjes en hangen bij tijd en stond eens in elkaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Kabayo, MallyBelly, maroes, MDWStables, sorbetje, xoranlover, YvonneV en 12 bezoekers