Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 13:39

Helaas een lang verhaal geworden maar hoop dat jullie dit willen lezen en ons eventueel kunnen helpen.

Wij hebben begin dit jaar een hond (MH) geadopteerd vanuit het asiel. Ik wou een waak/erfhond waarmee ik ook wel eens kon gaan wandelen en die, wanneer ik op het erf of met de dieren bezig was, overal achter me mee huppelt. Een beetje gezelschap daar ik in de week altijd alleen ben.

Nu hadden we die dachten we gevonden. Waaks, erg aanhankelijk, goed met andere dieren, konden rond het asiel mee wandelen en leek andere honden te negeren maar de verzorgers daar gingen wel standaard een andere richting met hem uit wanneer we een andere hond naderden. Wij niet en dat lukte met afleiden toen wel perfect.

Nu is hij helaas totaal niet wat ons beloofd werd. Ja hij is waaks, blijft bij ons en hij is echt super lief naar ons maar naar mijn mening hangt hij iets teveel aan ons/mij en hij komt, in tegenstelling wat ons beloofd is, totaal niet overeen met de andere dieren.

Hierdoor is het constant schipperen tussen hem en de huiskat wanneer wie in huis mag en kan hij totaal niet los op het erf lopen. Hij heeft een van mn stalkatten eens bijna vermoord en hij hapt naar de paarden. De koeien vliegt hij vol gas naartoe, wil niet weten wat dan gebeurt moest hij niet aan de lijn hangen.

Dus nu zit hij constant in de tuin, die overigens mooi groot is met een grote binnenruimte. 's avonds en 'snachts, wanneer het echt slecht weer is of wanneer de kat op bed slaapt mag hij ook binnen.

Maar, nu is het. Wanneer ik over het erf loop en al zeker wanneer ik met de paarden bezig ben loopt hij constant te blaffen en vooral enorm te janken en piepen. Zo erg dat ik er gewoon pierezot van wordt. Ziet hij de katten blaft hij alsof er iemand het erf op komt.

Gaan wandelen waar we zouden kunnen een andere hond tegenkomen lukt ook al niet meer. Nadat we voor een standaard evaluatie zijn moeten terugkeren is hij helemaal doorgeslaan daar, ging zelfs mensen aanvallen, kwam aan mij hangen van paniek en valt sindsdien honden aan. Volgens mij uit schrik.

Dusja, heel veel kan ik dan ook niet met hem doen. Ik speel wel met de bal en doe snoep zoekspelletjes.
Nu ben ik begonnen met aan de lijn te wandelen op en rond het erf met een muilkorf aan zodat hij met de tijd miss los met de muiskorf op kan maar hij krijgt hem helaas uit wanneer ik even niet oplet. Vandaar nu aan de lijn zodat hij deze hopelijk gewoon wordt.


Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:08

Jeetje, dat klinkt eigenlijk heel zielig. Hij wil dus heel graag bij jou zijn en aandacht krijgen? En jij wil dat hij gewoon ‘normaal’ doet. Hij zal best een verleden hebben en het is eigenlijk al bijzonder dat hij zich al zo hecht aan jou. Waarom moet hij nu een muilkorf om? Wie of wat bijt hij?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:09

Ach, arm dier..
Is zijn geschiedenis bekend? Hoe oud is de hond?


XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:11

Honden zijn gezelschapsdieren en hij zit de hele dag in zn uppie buiten aan de lijn. Logisch dat ie daar niet gelukkig bij is.
Als je hem niet meer dan dit kan bieden zou ik hem herplaatsen.
Is dit gewoon niet passend nu.

(Euh via een goede dierengedragsdeskundige, niet even op marktplaats zetten natuurlijk. Al zie ik je daar niet zomaar voor aan hoor. Maar dat wou ik er wel nog even bijzetten)

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:14

XxLMMxX schreef:
Honden zijn gezelschapsdieren en hij zit de hele dag in zn uppie buiten aan de lijn. Logisch dat ie daar niet gelukkig bij is.
Als je hem niet meer dan dit kan bieden zou ik hem herplaatsen.
Is dit gewoon niet passend nu.

(Euh via een goede dierengedragsdeskundige, niet even op marktplaats zetten natuurlijk. Al zie ik je daar niet zomaar voor aan hoor. Maar dat wou ik er wel nog even bijzetten)


Dit :j

wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
-Loesje-

Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:15

"Beloofd" Zowel voor jou als voor dat asiel geldt dat het een levend wezen betreft met eigen karakter en levenservaring. Ik vind het nogal wat om daar beloftes omheen te bouwen en die klakkeloos aan te nemen.

Kun je dit niet met een ervaren trainer proberem op te lossen?
Ik vind het namelijk doodzielig dat hij nu maar aan de lijn en buitengesloten word.
Dat hij meer kabaal maakt verbaasd me dan ook niets.

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:20

Zou absoluut retour asiel sturen. Van deze situatie worden zowel hond als jullie niet gelukkig en als je niet enorm veel ervaring hebt qua training dan ga je dit niet verhelpen. Ook niet met af en toe professionele hulp omdat vele professionele hulp niet professioneel is.

Kies voor zijn en jullie geluk en ga niet lopen klieren maar doe hem retour.

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:34

Ik heb een DH uit het asiel gehaald. Zij was toen 2,5. Volgens het asiel een super lieve hond, kon met andere dieren en honden overweg, kon netjes aan de lijn lopen en kende wat commando's.

Helaas bleek thuis dat het toch iets anders was. Ze kon eigenlijk niet met andere dieren. Andere honden viel ze enorm naar uit. Aan de lijn lopen kon ze eigenlijk ook niet, behalve als je flink trekken goed rekent. Commando's heb ik nooit kunnen ontdekken, zelfs op haar naam reageerde ze niet, dus kreeg ze een andere en ben ik zelf wat aan gaan leren. Lief was ze wel, voor mensen. Ze kan eigenlijk goed alleen zijn, als ik haar maar niet opsluit. Ze hangt erg aan haar mensen, zoals normaal is voor herderachtige. Als ik haar buiten in de kennel opsluit, gaat ze blaffen en piepen tot ze er weer bij mag. Ik vind dat niet meer dan normaal eigenlijk.
Ondertussen is ze 10,5 jaar en heb ik er verschillende trainers bij gehad en gedragstherapeuten, maar met andere dieren en honden kan ze nog steeds niet. Angstagressie naar honden, dat is wel iets verbetert, maar nooit helemaal weggegaan. Ik neem het het asiel absoluut niet kwalijk dat we dat niet wisten of gemerkt hebben met wandelen, omdat ze met wandelen andere honden uit het asiel tegen kwam en die kende en dan valt ze niet uit (zaten in grote groepen, niet allemaal alleen).
Andere dieren is ze fel op, maar daar is geen reden voor geweest om haar beter aan te laten wennen, dus nooit gedaan. Ik ga geen hond meenemen naar stal die niet met andere honden kan. Ik heb haar altijd gehouden, omdat het de liefste hond is die je kan wensen voor mensen, zowel bekende als vreemden, volwassenen als kinderen. En ik heb geen andere dieren, behalve een andere hond die er al 6,5 jaar bij woont en waar ze dus wel goed mee overweg kan. Ik kan haar ook niet in de tuin laten als de buurhond buiten zit, die blaft veel en vaak en zij reageert daarop. Ze kan ook nog steeds niet opgesloten worden, dan blijft ze blaffen en piepen. Haar geluk is dat dat 1 keer per week maar nodig is, verder ben ik bijna altijd thuis en als ik weg ben mag ze gewoon los binnen.

Als ik jullie was zou ik erover nadenken om de hond terug te brengen naar het asiel. Deze situatie is voor de hond en jullie niet fijn.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 14:41

Ik denk dat jullie even verkeerd lezen.

In het asiel hadden ze na mijn vraag hoe is hij met katten beloofd dit uitgebreid te testen.

Neen de hond zit niet de hele dag aan een lijn en ook niet de hele dag met een muilkorf om.
Hij zit in een grote goed omheinde tuin met binnenruimte waar hij een mooie slaapplaats heeft. 's avonds, 's nachts, bij erg slecht weer en wanneer de kat in de slaapkamer ligt te slapen mag hij binnen.

Het klopt dat hij constant bij mij wilt zijn en aandacht wil en mijn hoop was dan ook dat hij constant los rond mij kon lopen maar dit is totaal niet mogelijk met hem omdat hij gewoon alle dieren op het erf wat zou aandoen.
Vandaar dus dat hij met mij aangelijnd en met muilkorf pas over het erf en omgeving om toch wat jm te doen kan wandelen. Tijdens die wandelingen doen we afwisselend los langelijn wandelen, gehoorzaamheid, hopelijk gewenning aan de muilkorf e n passeren we met beloningen voorbij de dieren zodat hij ze hopelijk bzter leert kennen en weet dat ze hem niets doen. Want het is volgens mij vooral angst, behalve bij de katten dan.

Mijn doel hiermee is dat hij daarmee binnenkort met mij mee los over het erf kan lopen maar met muilkorf aan, vooral uit veiligheid voor mijn katten.

Maar dat janken pff. Ik kan moeilijk de hele dag met hem bezig zijn.?

MyWishMax, hij is helemaal wat jij nu beschrijft!

cursebreaker
Berichten: 11368
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:53

Mijn eerste gedachte is om een hele goede gedragstherapeut te contacteren en hier met een therapeut of trainer/instructeur mee aan de slag te gaan. Zeker ook gezien zijn reactie naar andere dieren, wat zo te zien dan idd uit angst voorkomt. Een therapeut kan je misschien sneller vooruit helpen als dat je het nu in je up doet bv. en je andere inzichten geven die je zelf misschien niet ziet en zowel het gedrag van de hond als jouw reactie erop kan zien en hierop kan reageren. Het is imo echt fijn om nu iemand langs te laten komen die jullie even objectief bekijkt. Je zult hier ook vast wat tips krijgen die kunnen helpen, maar alsnog ziet niemand hier hoe het er echt aan toe gaat.

Ik zou dus in ieder geval een therapeut laten kijken naar de situatie en eventueel kijken of je begeleiding van therapeut of een instructeur van een hondenschool ofzo kunt krijgen. Lijkt me een lastige taak om in je up mee bezig te zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-08-19 14:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:53

Ellende :(:)
Denk eerlijk gezegd dat dit nooit gaat matchen met je katten of andere dieren. Als ze van jongsaf aan samen opgroeien en goed opgevoed zijn, wil het nog wel eens lukken.
Maar mechelaars staan er nu niet meteen om bekend dat alle dieren hun vriendje zijn.

Dit is ook een werkhondenras met een grote will to please en hebben dus wel wat werk nodig om zich goed te voelen. Bij verveling krijg je dus dit.

Terugdoen naar het asiel is een optie natuurlijk.
Maar hoeveel ervaring heb je zelf met werkhonden ? Misschien valt er, mits de juiste training en begeleiding nog wel wat van te maken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:54

Een hond werkt natuurlijk net zoals een paard.Op het asiel kan hij mischien best heel braaf in het katengedeelte zijn geweest.Stil zittende katten in een hok zijn namelijk iets heel anders dan los rennende katten buiten of in een tuin.
Verder is het ook wie er aan de andere kant van de lijn zit.Bij het asiel kon je er blijkbaar prima mee wandelen ,thuis niet .Dus wat doe je anders?
Dat ze geen koeiengarantie kunnen geven vind ik logisch.Maar een herder is heel goed trainbaar,dus ik zou zeggen zoek een goede trainer op en laat je begeleiden.
Het miepen is een herder dingetje en dat is omdat ze bij je wilt zijn.
Dus eigenlijk ligt de bal in jou kamp.Ga je er mee aan de slag of breng je ze terug...

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:04

een mechel is zeker een hond die leiding nodig heeft, graag wil werken met en voor de baas, alles wat je nu gedaan hebt en doet, hoe de situatie is etc. is totaal niet wat ie juist zo nodig heeft om zich lekker te voelen geestelijk en lichamelijk, en dat uit zich in dit soort gedrag, wat ws steeds erger gaat worden.

of jij dat met trainen en gedragsterapeut kan ombuigen ligt helemaal aan jouw inzet, wil en situatie.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:40

Wat er nu gezegd wordt is trouwens ook erg belangrijk. Het zijn werkhonden, die willen bezig zijn. Dat hoeft geen 10 uur per dag, maar ze moeten wel geestelijk uitgedaagd worden.

Hoewel ik het geluk heb dat mijn teef 0,0 werkwilligheid heeft. Die heeft het ook niet nodig, vreselijk lui en rustig. Die wordt juist erger qua uitvallen als ze overprikkeld raakt en dat raakt zij door veel honden tegen te komen of wanneer je te veel van haar vraagt. :+ Dat was aan de ene kant een tegenvaller voor, want wij wilden juist leuk gaan trainen met een hond. Hebben dat ook 2 jaar gedaan, maar ze knapte eigenlijk veel meer op toen we stopten. Maar zij is daar echt een uitzondering is, absoluut niet typisch herderachtig.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:53

Persoonlijk een hekel aan MH, ben meermaals aangevallen door honden, bijna altijd een MH... :=
Hoe oud is hij nu? Het zijn honden die leiding nodig hebben en absoluut niet agressief behandeld mogen worden want dan worden ze het uiteraard zelf ook, wat ik denk met zijn geschiedenis wel gebeurt is? Denk ook gewoon dat hij meer ruimte en aandacht nodig heeft. En je moet de vraag bij jezelf stellen of je dat ervoor over hebt. Want deze hond moet sowieso professionele training nodig hebben, misschien dat je het daarmee wel goed krijgt maar dat eist natuurlijk ook van jou tijd/energie. Zie je dit niet zitten zou ik hem een passende thuis zoeken, en zelf eerder naar een hond gaan kijken zoals een border collie (maar let wel goed op, deze hebben echt heel veel beweging nodig maar zijn hier echt super naar de paarden/andere dieren toe)

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 16:03

Calipsolover, hij is 6 en heeft idd al een ferm verleden achter hem. Politieinbeslagname samen met broer, broer ingeslapen wegens bijtincidenten en erg dominant, geadopteerd, jaar later aan andere kant v land teruggevonden, eigenaars spoorloos en toen wij hem zagen alweer 10 maand in asiel. Agressief is hij totaal niet tegen ons, eerder onderdanig, maar wel slim.

Op reis (ardennen) uren in het bos gewandeld en hem perfect los kunnen laten. Maar dan wandelden we ook wel in niemandsland.

In het asiel heeft men ons uitdrukkelijk gezegd dat hij niet in de sport mocht gaan. Dat hij daar niet de hond voor is. En hetgeen wij hem konden bieden van beweging voor hem voldoende was.

Ik ben zelf beginnen met het "speuren" naar snoepjes. Maar slim is hij op dat gebied soms niet echt. :') Wil hier graag in verder doen omdat ik dit nog als een "rustige" sport aanzie. Maar er is hier in de buurt geen club voor.
Verder kent hij sinds hij hier is heel wat commando's bij.

Het wandelen ging bij ons ook goed tot we terug moesten naar het asiel, toen knapte er echt iets bij hem. Terugbrengen wil ik dan ook zeker niet.

Naast het wandelen met de muilkorf heb ik nu ook een andere lijn en is hij helemaal anders dan hoe we vroeger wandelden. Ik hoop binnenkort straten te doen waar er "leven" en volk is. En zo voorzichtig terug opbouwen.

Ik heb al een aanbod van hulp gekregen van een hondenclub twee gemeentes verder waar er ook meerdere MH zitten. Misschien daar toch ook eens naartoe gaan.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:18

Maar ja, in het asiel hebben ze je wel meer dingen verteld die nu niet lijken te kloppen, dus daar zou ik eigenlijk geen rekening mee houden. Een goede hondenschool of professionele trainer opzoeken lijkt mij het beste. Is er nergens een plek waar je hem een gedurende periode naartoe kunt brengen voor training? De hond heeft een zwaar verleden en is niet meer piepjong wat het zeker niet makkelijk maakt.

Wat mij zorgen baart is dat hij naar je paarden en koeien bijt, dit is voor de rest van je dieren gevaarlijk maar ook voor hem. Het moet maar een keer misgaan, een klap raak en het is gedaan.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:02

MH zijn werkers, ongeacht of ze uit een werklijn komen of niet. Willen altijd bezig zijn en uitdaging hebben, zowel fysiek als mentaal. Echte werkers! Het zijn honden die gevoelig zijn, slim zijn en een ervaren, zeer consequente baas nodig hebben die weten wat ze doen en de honden op een positieve maar correcte manier aanpakken zonder poespas of "koetiekoetie".

Wat ik zo lees uit je situatieschets bied jij deze hond (nu in ieder geval) niet wat hij nodig heeft.
Daarbij heeft de hond een verleden, zie ik staan.
Helaas zien veel mensen, honden met een verleden als dieren waar aan niets veranderd kan worden. Echter, net als bij mensen; Véél gedrag is trainbaar. Zeker bij een ras als deze.

Ik vind het nogal wat om te beginnen over een hond die "niet is zoals beloofd". Het gaat hier om een levend dier, niet om een auto of andere materiële zaken.
Wellicht is dit niet de juiste hond voor jullie TS, dat zou kunnen natuurlijk.
Ik vind het niet fair om alles te wijten aan de hond.
Daarbij; Je hebt de hond nog geen jaar! Het dier begint hoogstwaarschijnlijk nu pas een beetje zichzelf te worden (en grenzen af te tasten).

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:45

Mag ik adviseren om eens te starten met tranquil van het merk puur? Dit in eerste instantie tegelijk met de nervo van dit merk.

Gewoon even flink rust in hem krijgen met middelen op natuurlijke basis. Als de nervo op is dan verder gaan met de tranquil. Deze kun je blijvend geven. Mijn duitser x mechel die erg snel overprikkeld is en behoorlijk dosis angst agressie heeft die heeft al half jaar erg veel baat bij de tranquil. Iedereen in mijn omgeving vind hem ook erg opgeknapt qua gedrag.
Net eens gestopt na half jaar dagelijks geven en na 3 weken kreeg ik de eerste vragen of ik soms gestopt was met de tranquil. Inmiddels weer gestart dus.

Zelf heb ik eerst tranquil hond genomen en daarna toen het bleek te werken tranquil paard. Is dezelfde dosering maar stukken goedkoper omdat ze 1 toevoeging veranderd hebben. Honden vinden dat minder lekker maar de mijne eet het sowieso niet dus krijgt het in vanille yoghurt haha

Let wel op dat ook met korf op ze nog gemakkelijk dood kunnen klemmen. Gebruikte zelf in de heftigste periode ook vaak een muilkorf maar nooit met idee om zo alsnog los te kunnen laten in risico gebied. Wel met het idee dat ik zo in risico gebied hem aangelijnd gerust vrijheid kon geven aan 10 meter rollijn omdat ik altijd controle had en hij niet gelijk iets kon mocht er onverwachts een hond aan komen vliegen zonder baas

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:37

TS: Is dit je eerste hond? Heb je eerder al ervaring gehad met werkhonden?

BarbaLala schreef:
MH zijn werkers, ongeacht of ze uit een werklijn komen of niet. Willen altijd bezig zijn en uitdaging hebben, zowel fysiek als mentaal. Echte werkers! Het zijn honden die gevoelig zijn, slim zijn en een ervaren, zeer consequente baas nodig hebben die weten wat ze doen en de honden op een positieve maar correcte manier aanpakken zonder poespas of "koetiekoetie".

Ik vind het nogal wat om te beginnen over een hond die "niet is zoals beloofd". Het gaat hier om een levend dier, niet om een auto of andere materiële zaken.
Wellicht is dit niet de juiste hond voor jullie TS, dat zou kunnen natuurlijk.
Ik vind het niet fair om alles te wijten aan de hond.
Daarbij; Je hebt de hond nog geen jaar! Het dier begint hoogstwaarschijnlijk nu pas een beetje zichzelf te worden (en grenzen af te tasten).


Ik kan me hier in grote lijnen wel in vinden.

Ik hoor in het verhaal helemaal geen angst terug. Ik geloof écht niet dat je hond aanvalt omdat hij bang is. Wat ik wel vermoed is onzekerheid in combinatie met te weinig leiderschap van jouw kant, waardoor hij omslaat in extreem beschermend gedrag ten opzichte van jou.

Een Mechelaar is zeker niet per definitie een zelfzekere en dominante hond. Heel veel Mechelaars zijn zelfs eerder onzeker, nerveus, prikkelgevoelig van aard. Dat in combinatie met een enorme intelligentie en werklust, maakt het voor iemand zonder ervaring met honden een heel erg moeilijke hond, omdat ze elke kleinste twijfeling van jou oppikken en hierop reageren. Waar je bij pakweg een labrador 15 keer een fout kan maken voordat de hond je hierop gaat afrekenen, kan je dat bij een Mechelaar 1 keer doen. Pas op, omgekeerd is dat net hetzelfde. Waarbij je bij een labrador 15 keer iets moet doen en belonen, voordat hij doorheeft wat de bedoeling is, moet je dat bij een Mechelaar ook maar één keer doen.

Een hond die uit een asiel komt heeft sowieso al vaak een vorm van verlatingsangst en gaat zich énorm hechten aan zijn baas, hetgeen het piepen en zeuren helemaal logisch maakt. Zet daar dan een baas bij die waarschijnlijk (zelfs zonder het zelf door te hebben) een stukje onzekerheid toont en geen sterke leider is voor de hond, en dan krijg je een hond die de nood voelt om zijn baas te gaan beschermen. Dat begint bij de dieren. Daarna mensen die in de buurt komen. Daarna partner en kinderen.... terwijl hij voor baaslief de allerliefste hond ter wereld blijft.

In dit verhaal is het ook héél goed mogelijk dat hij zich in het asiel heel netjes gedragen heeft ten opzichte van andere dieren en honden. Andere leider, andere hond. Daarnaast is het niet omdat een hond in omgeving X iets kan, dat hij dat in omgeving Y ook kan. Dat is net de reden dat er zoveel mensen op een hondenschool zo vloeken op hun hond, want "thuis kan hij dat allemaal perfect en hier weigert hij dat te doen". Andere omgeving, en het leren begint vaak helemaal terug vanaf 0.

Mijn advies?
- Laat het verleden los. Dit is geen zielige hond met een zielig verleden die weetikveelwat meegemaakt heeft. Dit is een hond die nu leeft en nu opnieuw deftig opgevoed moet worden.
- Een hondenschool is goed, maar nu nog niet. Jij hebt nu één-op-één training nodig, voordat je naar een hondenschool gaat. Eerst stabiliseren en leren je hond lezen en leiden. Daarna is een hondenschool prima.
- Zoek een gedragstherapeut met ervaring met werkhonden. Zoals mijn voorganger zei, een Mechelaar heeft een positieve benadering nodig, maar je gaat niet alles oplossen met een aai over zijn bol en een snoepje. Af en toe moeten ze gewoon ook even heel duidelijk gemaakt worden waar ze staan en wat wel/niet kan.

Veel succes ermee alvast. Het is zeker niet omdat een hond niet rond bepaalde dieren opgegroeid is, dat dit niet meer te leren zijn. En éénmaal je op de goeie weg bent, is een Mechelaar een heerlijke hond. Maar durf naar jezelf te kijken om het probleem te vinden.


(En geloof me, het stopt niet hoor. Onze Mechelaar is in 90% van de gevallen een heerlijke hond, maar ik heb ook nog altijd problemen met het aangelijnd passeren van andere aangelijnde reuen. En dat ligt voor een groot stuk aan de combinatie van het overenthousiasme van mijn hond, in combinatie met te weinig leiderschap van mijn kant uit. Maar het probleem herkennen en erkennen is al een groot deel van de oplossing.... En zeg nu zelf, een beetje uitdaging moet erin blijven zitten, toch :+ )

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 20:50

Ohja, miss doet het ook iets, hij is een ongecastreerde reu.

Verdovings/kalmeringsmiddelen ga ik nu niet beginnen geven. Vind dit wat een stap te ver.

Dit is zeker niet onze/mijn eerste hond. Wel eerste MH.
Ik ben geen persoon die hem zieliger gaat maken. Hij is slim, hij luisterd goed en als het bij mij zo is dan is het ook zo. Ook niet een keer wel een keer niet, daar zijn ze veel te slim voor en ben je anders zo verloren.

Verder is hij wel een hele eerlijke en duidelijke (signalen) hond die goed weet wie zijn baas is en dit mooi respecteerd en niet gaat testen.
In het asiel hebben ze mooi hun karakter uitgelegd en op welke manier je het best met hem om gaat.
We zijn ook niet het asiel binnengestapt en direct met hem naar buiten gekomen. We zijn toch redelijk wat keren met begeleiding langs geweest.

Ik heb al gemerkt in sommige situaties dat hij liever zo snel mogelijk weg is bij die andere honden. Laatst voor het eerst naar mijn ouders gegaan, hij kwam de auto uit, de twee chihuahua's! begonnen te blaffen en je zag zo dat hij niet durfde te kijken en vanaf hij de kans zag sprong hij weer de auto in.

Bij de paarden heb ik idd het gevoel dat hij ze niet vertrouwd en het voor mij dan ook niet veilig vindt dat ik bij ze ben.
De koeien die zijn gewoon te imposant }:0 En de katten, tja die veranderen bij hem wss in konijnen.

Nu heb ik vandaag onverwacht kunnen testen of onze training wat opgeleverd heeft.
Met vriendlief mee op rit kunnen gaan en de hele namiddag vrij gehad. Hele wandeling los id natuur gemaakt. En daarna even een stad in, ik twijfelde even of hij wel klaar was maar we zijn rustig aan naar de drukte gegaan. Eerst zonder maar na 2 min toch de muilkorf aangedaan en het was direct een andere hond. Mooi naast me lopen, niet trekken, zitten wanneer we stoppen. Honden die hem negeren gaat super, honden die blaffen hangt er wat van af maar toch 2 gehad die zich ferm stelden en dan verloor hij toch ook even zijn concentratie.
Nu na een warme douche (die hij super vindt) per totale naast mij in de zetel.

Het is echt puur dat janken.
Ik probeer zoveel mogelijk met hem te doen maar heb natuurlijk ook nog andere dieren die wat aandacht vragen.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:47

Ik denk dat je het janken echt een langere periode echt puur moet negeren, niet op ingaan, geen blik gunnen. Op den duur zal hij ook snappen dat dit niets opbrengt. Maar het zijn doorzetters, dus ik denk dat dit wel even kan duren voor hij het zelf door heeft.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:43

Skyla schreef:
Nu heb ik vandaag onverwacht kunnen testen of onze training wat opgeleverd heeft.
Met vriendlief mee op rit kunnen gaan en de hele namiddag vrij gehad. Hele wandeling los id natuur gemaakt. En daarna even een stad in, ik twijfelde even of hij wel klaar was maar we zijn rustig aan naar de drukte gegaan. Eerst zonder maar na 2 min toch de muilkorf aangedaan en het was direct een andere hond. Mooi naast me lopen, niet trekken, zitten wanneer we stoppen. Honden die hem negeren gaat super, honden die blaffen hangt er wat van af maar toch 2 gehad die zich ferm stelden en dan verloor hij toch ook even zijn concentratie.
Nu na een warme douche (die hij super vindt) per totale naast mij in de zetel.

Ik lees al een tijdje mee en wil hier even op inhaken.
Je schrijft dat hij direct een andere hond wordt als hij zijn muilkorf om heeft. Waarom reageert hij daar zo sterk op? Mechelaars zijn gevoelige honden. Het klinkt of hij jouw energie oppikt. Jij voelt je zelfverzekerder als hij een muilkorf om heeft, toont beter leiding en hij reageert daar op. Wie weet geef je onbewust meer signalen af dan je denkt, ook in andere situaties, en is dat iets om mee aan de slag te gaan?

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:08

Uhm de middelen die ik aan gaf die verdoven absoluut niet!!! Er zitten enkel natuurlijke ingrediënten in die invloed hebben om de gemoedstoestand van de hond. Helemaal niets verslavends of verdovends of welke ongein ook. Enkel maar supplementen die kalmerend werken. Net zoiets als glucosamine geven aan honden die botafwijkingen hebben om zo hun pijn te verlichten (en artrose vorming te remmen)


Uiteraard ben je niets verplicht ;) echter weet dat veel mensen er niet aan willen beginnen omdat ze denken hun dier te verdoven oid. Dit is dus absoluut niet zo, je ondersteunt hem enkel. Ik zie het bij mijn hond als aanvulling op zijn dagelijkse voeding. Hondenvoer is gemaakt voor alle honden en gebaseerd op wat een gemiddelde hond nodig heeft. Onderling verschillen de merken en de honden ook. Mijn herder heeft kennelijk andere behoeften dan de gemiddelde hond en daardoor deze toevoeging nodig. Zo heb je ook honden met diverse allergieën die op andere gebieden toevoegingen nodig hebben en zo heb je gelukkig ook een gigantische groep honden die het uitstekend doen op brok of vlees of combinatie er van. Daar heb ik ook 5 exemplaren van gelukkig. Dat is toch stuk simpeler ;). Hoewel eenmaal uitgevonden wat werkt dan is probleem ook opgelost natuurlijk.

En is ondersteuning dus training blijft noodzakelijk. Vergeet echter nooit, wat er in zit dat zit er in. Er is veel te veranderen met juiste training maarrrr wat er in zit dat blijft er in zitten. Het kan onderdrukt worden en weg lijken te zijn maar het zal ergens aanwezig blijven en kan altijd plotseling weer op duiken omdat hij net iets meer ruimte had, andere opwinding zat of de baas is ziek en daardoor de leiding anders enz enz enz
Blijf dat beseffen want daar gaan ook veel mensen de mist mee in.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 21:03

CalipsoLover schreef:
Ik denk dat je het janken echt een langere periode echt puur moet negeren, niet op ingaan, geen blik gunnen. Op den duur zal hij ook snappen dat dit niets opbrengt. Maar het zijn doorzetters, dus ik denk dat dit wel even kan duren voor hij het zelf door heeft.


Wel, dat was dus ook mijn eerste reactie en idee. Gewoon negeren maar man die heeft meer geduld dan ik hoor. En dan spreek ik al over meerdere weeeeken.

amber15, miss komt het ook wat omdat ik dat mooi meelopen enzo pas echt gaan oefenen ben met die muilkorf aan. Wou dat hij er gewoon aan raakte en wou dan terwijl hij deze aan had dingen met hem doen zodat ik kon gaan belonen en hij ervan afgeleid was.
Oefenen zonder is dan ook wel een slim idee.

Dierenfan, als er echt niets anders helpt wil ik er zeker eens om informeren.

Deze avond een andere zoektocht gedaan. Snoepjes in een handdoek (brokken zijn niet interessant genoeg) ging goed tot het bij de laatste 3 moeilijker werd, dan haakte hij af. :') Lang concentreren is nog niet zn ding. De handdoek vloog op het einde door heel de keuken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 28 bezoekers