[Blog] En dan ben je een weidepaard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Isabel_k
Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

[Blog] En dan ben je een weidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-19 21:50

*Bokt.nl
Blog


Hoi! Mijn naam is Isabel en ik ben één van de bloggers voor Bokt. Voor mij een perfecte combinatie van mijn twee passies: schrijven en paarden. In het dagelijks leven werk ik als Storyteller bij een duurzame organisatie, maar ik doe ook de instructeursopleiding bij de 2Lazy7 Ranch. Met mijn blogs neem ik jullie mee in mijn missie om natuurlijk paarden trainen en houden gemeengoed te maken én geef ik een (soms) frustrerend kijkje in de keuken bij het beleren van mijn arabier Joep. Hij is in maart 2018 bij mij gekomen met een ingewikkelde achtergrond vol angsten en trauma's. Samen werken we hard om deze achter hem te laten. Deze maand vertel ik jullie over de 'donkere kant' van het paardenhouden.

In mijn ogen was mijn paard onverslaanbaar. Er was geen haar op mijn hoofd die erover nadacht wat ik zou doen als hij bestempeld zou worden als weidepaard. Hij zou ontzettend oud worden en we zouden gaan galopperen op het strand. En toch staat mijn tienjarige nu 'op pauze' en werd mij verteld dat hij nooit meer belast zou mogen worden.

"Misschien moet je even komen kijken"
Joep staat in een kudde. Voor mij geen andere manier om een paard te houden, maar zo nu en dan zitten er ook kleine nadelen aan. Kapotte dekens (veel) en wondjes (ook veel) van het spelen met vrienden of het schuren aan bomen. Kleine nadelen als je kijkt naar de manier waarop de kudde in harmonie speelt en leeft. Maar als mijn paard een dagje niet lekker loopt gaan mijn alarmbellen niet direct enorm af. Misschien een misstap in de kudde of gewoon stom gedaan. Toen Joep een dag later écht stokkreupel liep vond ik het wel raar. Toevallig kwam de bekapper die dag en hij gaf aan dat ik het twee weken aan moest kijken en als het dan niet goed was, zou ik foto's moeten laten maken.

Ik heb al vaker foto's laten maken van paarden. Maar eigenlijk is er nog nooit iets uitgekomen. Ik stond gewoon te staan samen met mijn slaperige paard toen de dierenarts zei dat ik beter even kon komen kijken. In zijn been vonden we een oude breuk met een los stukje bot. Zeer waarschijnlijk de aanstichter van het probleem. We zouden ons een paar weken later moeten melden op de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek om te bewijzen dat het écht het probleem was.

Meer dan 1 probleem
Op de allerwarmste dag van het jaar gingen we naar de kliniek. We begonnen met het uitverdoven van de voet en bij het eerste rondje door de longeerbak liep hij niet veel beter dan eerst. Dus hup terug naar de binnenruimte en nog een verdoving iets hoger in het been. Toen ik heen en weer moest rennen merkte ik al aan de manier waarop hij achter mij aan stuiterde dat hij zuiver liep. Dat klinkt positief, maar in ons geval betekend dat dat er meer aan de hand is dan alleen last van een botchip. We begonnen met de peesscan en na handenvol snoepjes en een mueslireep van Verkade kwam daar het verlossende woord: een kapotte peesband. Aan de ene kant was er het stukje bot afgebroken en aan de andere kant zit er littekenweefsel. Waar er eerst nog hoop was op een operatie, was die gelijk voorbij. Geen genezing mogelijk, maar omdat hij al pijnloos tien jaar was geworden met deze problemen is er een enorm grote kans dat hij pijnvrij en weer correct kan gaan lopen.

Ik liep naar binnen met een gezond, jong paard. Ik liep in tranen, 500 euro én een hoop dromen armer weer naar buiten. Niet alleen is Joep afgeschreven als gebruikspaard, ik 'zit' ook met een tienjarig weidepaard.

Wat dan?
Eenmaal terug thuis keek ik naar hem in de paddock. In stap loopt hij meer dan prima en hij is elke dag een vrolijk en blij paard. Ik besloot daar direct dat hij de kans zou krijgen om pijnvrij te worden. Hij mag blijven, hij hoeft niet weg en we gaan gewoon andere dingen doen. Maar dat is niet het enige wat je moet beslissen. Ik kan mij voorstellen dat er eigenaren zijn die het paard verhuizen naar een rusthuis, andere stal of besluiten het paard in te laten slapen of ergens anders onder te brengen. En dat zijn allemaal opties. Ik besloot gelijk dat ik hem niet in zou laten slapen, maar ik heb wel gekeken naar de andere oplossingen. Verhuizen of misschien weggeven als coachingspaard. Maar ik kan het niet. Hij hoort bij mij, ook als hij niet meer bruikbaar is. Ook als wandelpaard of fulltime feestbeest (dat klinkt zo veel leuker dan weidepaard :)) ).

Doorgaan
Toen ik net hoorde dat er iets aan de hand was, merkte ik dat ik enorm verdrietig was. Ik verloor mijn plezier. Niet in het paard of de dingen die wij deden, maar het feit dat er 'iets' was knaagde aan mij. Daardoor durfde ik niets meer. Joep werd verdrietig van het nietsdoen. Ik werd verdrietig van mijn paard dat nauwelijks meer zijn leuke karakter toonde en daar werd hij weer ontzettend simpel van. Op die manier hadden wij niets aan elkaar en als je niets aan elkaar hebt, wat moet je dan? Ik besloot naar mijn gevoel te luisteren en begon met korte wandelingen. Niet wat de dierenarts had gezegd, wel wat goed voelde voor ons allebei. Binnen twee dagen was hij weer vrolijk.

Inmiddels is het al een paar weken na de dierenarts en heeft hij even op buut gestaan om weer normaal te leren lopen. Hij durfde niet meer zo goed en om nog meer problemen te voorkomen en de pees weer sterker te maken moest hij weer gaan lopen. Nu loopt hij nog niet helemaal correct in draf, maar ik merk dat hij weer wil. Als we kleine stukjes wandelen gaat hij al stuiterend het erf af op zoek naar avonturen. We voeren ellenlange discussies over het wel of niet grazen langs de kant van de weg en als hij een nieuwbouwproject ziet gaat hij met zijn zwaaistaart in een rotgang achter mij aan. En dat is oke. We komen er wel. Wat we nu gaan doen weet ik niet. Dat is niet iets waar je over nadenkt als je een paard overneemt. Dit is iets wat je gaat bedenken en uitvinden als je middenin de storm staat en als je daar bent kan je alleen maar wachten tot die voorbij is en je weer helder kan denken.

Het zadel is uit de kast
Dan is het echt officieel. Mijn mooie zadel - nog geen drie maanden oud - ligt weer thuis. De eerste wandelingen zijn weer gemaakt en ook nieuwe plannen worden gesmeden. Hopelijk kan ik over een paar weken een positieve update geven. En tot die tijd mag je mij bestormen met tips, tricks en veel hersenspelletjes voor paarden. :')
[ img ]
Joep maakt kennis met een paard-vretend nieuwbouwproject. Ontzettend eng. Zeker als je al weken niets doet. _O-

IG: @arabierjoep


ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [Blog] En dan ben je een weidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:29

Ah nee! Ik hoopte zo op een mooi vervolg onder het zadel. Jullie waren zo goed op weg!
Top hoe je met deze tegenslag om gaat. Ik blijf jullie gewoon lekker stilletjes volgen.

[o]

gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [Blog] En dan ben je een weidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 06:56

Ik herken de discussies over of je nou wel of niet een hap gras (of twee, of honderd) mag nemen op wandeling erg goed :')

Wel echt enorm balen dat het zo is gelopen!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:56

Balen zoiets! Wel fijn dat hij bij je mag blijven. Geef het tijd, wie weet wat er straks nog kan of wat voor leuke ideeën zich aandienen...

Duplo
Berichten: 1650
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [Blog] En dan ben je een weidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:01

Blijf het zulk naar nieuws vinden ;(

Hopelijk idd weer snel een pijnvrij blij paard in ieder geval

Isabel_k
Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Blog] En dan ben je een weidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 08:21

Wat een lieve reacties allemaal (op verschillende kanalen :D). Ik zie het glas liever halfvol dan half leeg, dus voor nu ben ik blij dat hij gewoon zijn ding doet en tegenwoordig ook in draf heuvels et cetera opgaat. O:)

Ik geloof niet zo in gewoon pech. Waarschijnlijk - of dat hoop ik dan toch - dient er zich nog iets aan dat veel beter bij ons past. :D

IG: @arabierjoep

Elisa2
Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Blog] En dan ben je een weidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:07

Wat sta je er ontzettend positief in! daar heb ik bewondering voor en ook dat hij gewoon mag blijven als weidepaard en je kijkt naar het maximale wat wel kan om het leuk te houden voor jullie beide.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:12

Isabel_k schreef:
Wat een lieve reacties allemaal (op verschillende kanalen :D). Ik zie het glas liever halfvol dan half leeg, dus voor nu ben ik blij dat hij gewoon zijn ding doet en tegenwoordig ook in draf heuvels et cetera opgaat. O:)

Ik geloof niet zo in gewoon pech. Waarschijnlijk - of dat hoop ik dan toch - dient er zich nog iets aan dat veel beter bij ons past. :D

Dat laatste vind ik heel mooi gezegd!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:15

Isabel_k schreef:
Wat een lieve reacties allemaal (op verschillende kanalen :D). Ik zie het glas liever halfvol dan half leeg, dus voor nu ben ik blij dat hij gewoon zijn ding doet en tegenwoordig ook in draf heuvels et cetera opgaat. O:)

Ik geloof niet zo in gewoon pech. Waarschijnlijk - of dat hoop ik dan toch - dient er zich nog iets aan dat veel beter bij ons past. :D



Sterkte en wat super dat hij blijven mag xxx

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Re: [Blog] En dan ben je een weidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:20

Ontzettend veel sterkte!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Eefje_Sammy, M1994, Mitch_Beauty, Nijbro, Phonix, SemrushBot, SUSANNEx en 20 bezoekers