Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-19 12:02

Heerlijke foto’s SV! Vond je dat wat bij die kokerbomen? Wij vonden dat zo’n teleurstelling haha. Hebben er uiteindelijk een uur op de camping naar de vogeltjes zitten kijken :D heerlijke foto’s verder! Wij zijn toen niet in luderitz geweest.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Nyaleti
Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:49

Emmaa_ schreef:
Ik kom nu even om het hoekje kijken voor wat concretere tips. Wij gaan in december naar Tanzania en zijn nu begonnen met langzaam vorm geven aan onze reis. We weten in ieder geval dat we beginnen met een paar dagen Dar, eindigen met een week Zanzibar en dat we ergens tussenin een meerdaagse safari willen doen.

Nou ben ik me een beetje aan het orienteren op die safaris en ik kom op zulke enorm verschillende prijzen uit... We willen 3 dagen incl kamperen. De goedkoopste aanbieder zit rond de 600 euro, maar de duurste rond de 1200. Wat is nou wijsheid? Is het sowieso handig om dit van tevoren te boeken (vind het om eerlijk te zijn ook wel relatief spannend om een aanbetaling te doen) of kan je gewoon naar Arusha rijden en komt het dan wel goed met de safaris? Ik heb begrepen dat er heel veel aanbieders zijn en dat de driedaagse incl kamperen allemaal relatief dezelfde route afleggen en dus ook op dezelfde campings stoppen. Is dat zo? Is het dan echt een kwestie van de goedkoopste uitkiezen en daar boeken?

Ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen :)



Ik reageer hier straks uitgebreid op, mocht ik het vergeten kun je een PB sturen :) :+

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:12

Wauw gave foto’s Supervixen!
Gewn ervaring met Tanzania dus kan je niet helpen Emma

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:30

Over Tanzania ga ik ook nog reageren, ben net terug! En als ik het vergeet is een pbtje welkom!

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:34

Super, dankjulliewel! Ik zie jullie reacties graag tegemoet en als ik over een paar dagen denk nou waar blijft het dan stuur ik even een PB jullie kant op :))

Nyaleti
Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:24

Emmaa_ schreef:
Ik kom nu even om het hoekje kijken voor wat concretere tips. Wij gaan in december naar Tanzania en zijn nu begonnen met langzaam vorm geven aan onze reis. We weten in ieder geval dat we beginnen met een paar dagen Dar, eindigen met een week Zanzibar en dat we ergens tussenin een meerdaagse safari willen doen.

Nou ben ik me een beetje aan het orienteren op die safaris en ik kom op zulke enorm verschillende prijzen uit... We willen 3 dagen incl kamperen. De goedkoopste aanbieder zit rond de 600 euro, maar de duurste rond de 1200. Wat is nou wijsheid? Is het sowieso handig om dit van tevoren te boeken (vind het om eerlijk te zijn ook wel relatief spannend om een aanbetaling te doen) of kan je gewoon naar Arusha rijden en komt het dan wel goed met de safaris? Ik heb begrepen dat er heel veel aanbieders zijn en dat de driedaagse incl kamperen allemaal relatief dezelfde route afleggen en dus ook op dezelfde campings stoppen. Is dat zo? Is het dan echt een kwestie van de goedkoopste uitkiezen en daar boeken?

Ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen :)



Woehoe, ik ben het niet vergeten! :+
Ik heb in Januari een 5 daagse camping safari gedaan, 145 euro per dag. Dat was het goedkoopste wat ik kom vinden (rest was 160 +/- ) wat ook betrouwbaar overkwam. Het ligt natuurlijk ook wel aan de periode waarin je gaat, als er nog kans is om wat te zien van de grote migratie of in het hoogseizoen zit (Europese vakantie en December) is de prijs behoorlijk hoger.
Ik heb het daar gevraagd bij het hotel en ze kennen allemaal wel een mannetje die in die wereld zit, want Arusha is echt safari capital van Afrika :+. Die mensen wilde meteen langskomen met mooie praatjes en dan kom je eigenlijk niet onder een hogere prijs uit. "I am a friend from your host, came all the way down here jekenthetwel"
Uiteindelijk heb ik een berichtje op een Facebook groep gegooid en daar kwamen giga veel reacties op, toen kon ik dus mooi vergelijken! Je moet sowieso afdingen, want ze zullen beginnen met 200 dollar. (Altijd afdingen in Tanzania :+ )

Wat je zegt over hetzelfde aanbod, klopt zeker. Alle 3daagse safari's maken hetzelfde rondje en stoppen ook op dezelfde campings (voornamelijk dan) met een zelfde soort auto etc. Ik had wel het idee dat als je voor een wat duurdere gaat, het verschil het in het eten zit. Maar ik had een goedkope en het eten was echt wel prima.

Lang verhaal kort; je kan nu in NL al boeken via een reisbureau om het vast gelegd te hebben, maar ik zou wachten tot je in Arusha bent. Er is altijd wel plek voor je! Ik kan 3 wonders expeditions aanraden :)

Ben jij in ZA veel op safari geweest? Dan ga je in het begin wel eventjes huilen. :+ Je gaat met een dicht busje, waar het dak van omhoog kan en de gidsen zitten niet echt op FGASA niveau. :Y) ze weten een beetje de standaard dingen te vertellen en anders banketstaaf ze een mooi verhaal. Ik heb uiteindelijk de helft van de tijd zitten "gidsen" omdat onze driver het gewoon echt niet wist haha. Je staat ook in de file te wachten voor ongeveer alle dieren. Maar echt, het was zo prachtig!
3 daagse safari is denk ik, Tarangire, Sergenti en Nogorngoro?

(Zo joh, half levens verhaal getypt oepsie)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:37

Ik heb in SA alleen self drive gedaan, en ook alleen in Addo en eentje bij een game lodge. Dus ben niet heel veel gewend wat dat betreft. We willen echt vooral gaan om de natuur te zien, en dieren zijn mooi meegenomen. Dat die safari's druk gingen zijn had ik al verwacht, had eigenlijk de keuze al gemaakt om mijn camera een keer thuis te laten zodat ik gewoon kan genieten ipv de hele tijd door een zoeker aan het staren ben.

Thanks voor de tips! Ik had al zo'n vermoeden dat er een hoop aanbieders waren dus dat daar boeken prima kon. We hebben gelukkig ook wel een paar dagen speling dus als we een dagje moeten wachten is het niet het einde van de wereld.

Thanks in ieder geval! Vind het allemaal maar lastig. Aanbetaling doen vind ik met ons relatief losse reisschema moeilijk, maar vind het ergens ook spannend om het af te laten hangen van het aanbod op dat moment. Maar als ik jou zo hoor moet het goedkomen.. We zitten er in december, dus wel echt piek safariseizoen.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:38

Over Tanzania:

Ik ben het met een aantal dingen niet eens met Casperzazoe. Ben vorige week terug gekomen van 4 weken Tanzania. Het aanbod aan safari's is groot en qua inhoud verschillen ze inderdaad niet zoveel. Het is niet zo dat er een standaard rondje gereden wordt, en ook zijn er veel verschillende campingplaatsen.

De hoge prijzen die gevraagd worden zijn echter niet gebaseerd op 'toeristen hebben geld', maar juist omdat de entreeprijzen voor de national parks heel erg hoog zijn. Dit geld is dus niet voor de organisatie maar voor de overheid. Een safari van 3-4 dagen ga je niet goedkoper kunnen vinden dan 500/600 dollar omdat die entreeprijzen dus zo hoog zijn.

Ik heb zelf de safari al vanuit thuis geboekt, gewoon via een emailadres wat ik had gekregen. Het is een tanzaniaanse organisatie (angose travel). Ik heb hierbij inderdaad ook een aanbetaling betaald, was wel spannend maar het is uiteindelijk prima verlopen :)
Mijn ervaring tijdens de safari was helemaal niet die drukte die vaak beschreven word. Ja, als er een grote kudde leeuwen loopt, dan ben je niet de enige. Maar op de Serengeti hebben wij ook vaak een uur niemand gezien. Mijn gids sprak goed engels en hij had juist heel veel kennis van dieren en natuur. Hij vond het zelf ook gewoon heel erg leuk om te doen geloof ik.

In Tanzania is augustus de piek in het seizoen geloof ik hoor, niet december. Welke parken zou je willen bezoeken in die tijd? In het zuiden van de Serengeti zijn op dat moment volgens mij juist de kuddes grote grazers er niet ivm de big migration.

Ik zou zelf het risico niet nemen om met maar één dag speling in Arusha pas een safari organisatie te boeken. Zou daar zelf erg nerveus van worden haha. Maar waarschijnlijk komt het wel goed als je het doet, op straat staan een hele hoop mensen om je voor een safari te mogen boeken.

Je schrijft ook 'een paar dagen Dar': ik ben één dag in dar es salaam geweest. Ik vond er niks aan, ik zou daar niet al te veel tijd besteden. Als het kon zou ik er het liefst niet gestopt zijn, maar ik moest wachten op mijn verdere vlucht de volgende avond. Zanzibar ben ik niet geweest.

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:55

poes schreef:
Heerlijke foto’s SV! Vond je dat wat bij die kokerbomen? Wij vonden dat zo’n teleurstelling haha. Hebben er uiteindelijk een uur op de camping naar de vogeltjes zitten kijken :D heerlijke foto’s verder! Wij zijn toen niet in luderitz geweest.


Daar was geen camping waar wij waren hoor.. er was nog een plek met kokerbomen, misschien waren jullie daar dan. Dit was erg mooi. Werd beheerd door een jongen met twee honden.

Intussen zijn we in Swakopmund. Wij houden niet zo van de drukte, dus morgen maar een stukje langs de kust rijden.
Eergisteren eerst Kolmanskop bezocht.
Gisteren en eergisteren zaten we in het desert quiver camp. Fantastisch was dat! Middenin de woestijn. Wat een stilte en de sterren zijn ook zo mooi als het zo donker is.
Gisteren hebben we een duin beklommen en zijn we naar de Deadvlei geweest. Daarna nog naar Sesriem canyon.

Kolmanskop

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Deze duin hebben we beklommen. Man wat is dat zwaar.

[ img ]

Deadvlei

[ img ]

Ons huisje

[ img ]

Sesriem canyon

[ img ]

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 17:14

Echt heerlijke foto’s. Zal idd een andere plek geweest zijn denk ik!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:16

Dune 45 :D

Er komt nog steeds rood zand uit een wandelschoen van mij zetten.

Heerlijk om de foto’s te zien, het is een fantastisch land.

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:27

Nee dit was de duin voor dune 45, dune 45 was lager dan deze.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:22

Haha daar leek ie wel ook. Bij Deadvlei was ook zo’n enorme duin. Wel echt heel gaaf, maar vreselijk zwaar. Blijft een prachtige omgeving daar.

Echt gaaf om daar met zonsopkomst heen te gaan, waanzinnig hoe die schaduwen zijn bij die duinen.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:24

Prachtige foto’s!
Wij zijn gisteren thuis gekomen van 3,5 week Namibië, geweldig land <3

We hebben een drankje gedaan met IrisCope en haar man, hele leuke mensen :j

Vandaag de sleutel gekregen van ons nieuwe huis, moeten veeeel verbouwen dus volgend jaar geen verre reis. Maar het jaar daarna mss wel weer Afrika :D

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:59

Ik denk zelfs nu alweer aan wanneer ik weer kan gaan :')
Ik wil volgend jaar een nieuwe auto, dus dat wordt hem niet. Over twee jaar zou ik wel weer willen, maar dan toch misschien maar weer Zuid Afrika. Madagascar staat ook nog wel op de bucketlist. Pfff ik heb een geldboom nodig |o

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:45

Ik heb die geldboom ook nodig!
Tanzania lijkt me ook heel gaaf..
Maar ik ben ook dol op Azië. En ik wil graag naar midden/zuid amerika. En en en :')

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:46

Supervixen schreef:
Nee dit was de duin voor dune 45, dune 45 was lager dan deze.


Gave foto’s!! <3 Zou je deze duin aanraden om te beklimmen ? Ik lees dat de meesten dune 45 doen? Maar deze is misschien rustiger en mooier?

Ben ook benieuwd naar jou foto’s en verhalen Kdonna!

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 06:36

Als je op tijd bent, is Dune 45 ook niet zo druk. Wij waren er toen als enigen. Alleen bij Deadvlei was het beklimmen druk. Mensen die kris kras overal de duin opklommen.

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 06:43

Het maakte niet zoveel uit qua drukte. Dune 45 is wel makkelijker, die is minder hoog (88m) en minder steil, dan die wij deden.

Maar de echte aanrader is natuurlijk de hoogste beklimmen, big daddy. Hebben wij niet gedaan. Die is 288m hoog, beklimmen duurt 2 uur.
Als je die wilt doen, moet je zo vroeg mogelijk gaan, want je zweet je kapot.
En als je de eerste bent en je moet het pad maken, dan is dat echt heel zwaar.

Ja, bij de Deadvlei is het druk.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:26

Als het zo druk is, is het dan nog wel zo leuk?
Als ik naar Afrika ga, wil ik de ongereptheid zien! ;)


Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:35

Haha en dat wil iedereen, daarom is het op zoveel plekken juist zo druk ;)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:16

Gave foto’s, Supervixen! 8-)

Iriscope schreef:
Haha en dat wil iedereen, daarom is het op zoveel plekken juist zo druk ;)

Bovendien is het natuurlijk ook gewoon een Westerse fantasie dat Afrika zo ongerept en onaangeraakt is. :+

Supervixen
Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:35

Ja het is nog leuk als het zo druk is, maar tegen de middag gaat bijna iedereen weg omdat het heet wordt.
De ongereptheid zie je tijdens het rijden wel. Dan rij je uren en uren door het niks.

We zijn naar de cape cross seal reserve geweest. Man, man, wat een ervaring. Duizenden en duizenden zeehonden. En niet achter hekken hoor. Je loopt er voor een deel gewoon tussendoor. Alleen de lucht die er hing, die ruik ik nog steeds :r. Maar het was echt geweldig. Aanrader, anderhalf uur rijden ten noorden van Swakopmund.
Morgen richting Twijfelfontein en dan Etosha *\o/*

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Nyaleti
Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:50

Wipher: klopt, had ik er nog even bij moeten zetten :) de parken zijn van de overheid, dus de entree fees zijn erg hoog. Maar alsnog kan je bij alles afdingen hoor. Niet te laag gaan natuurlijk, voor bv een souvenirtje missen wij die 2 euro extra niet, maar een local kan voor die 2 euro wel zijn gezin eten geven. Met safari's zaten de meeste die ik sprak eerst rond de 900 euro, maar uiteindelijk voor 700nogwat gegaan.
Vergeet geen dikke fooi mee te nemen! Je kan onderweg op veel plekken nog wat drinken en souvenirs kopen, dus zorg dat je genoeg hebt. Ik had voor 5 dagen 100.000 TZS voor de chef & driver en dat was aan de lage kant.


Supervixen wat een heerlijke foto's <3 ik vind het zo jammer dat ik niet langer in Namibië kon blijven en meer heb kunnen zien. Vond de woestijn echt het mooiste wat ik ooit heb gezien, het is zo immens indrukwekkend!
Die duinen omhoog is inderdaad zo ontzettend zwaar, "ahjoh, is maar 80 meter" denk je dan maar pfffoe.. :=
Sommige van mijn groep hebben big daddy beklommen maar die waren die avond bijna allemaal ziekjes door de hitte icm de hoge inspanning.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:22

Ooo, dat babyzeehondje! <3 En ze stinken inderdaad echt onwijs. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, kosseh, Miiej, Monique1963, xkmmtjeee en 64 bezoekers