[FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

[FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 17:54

Al iets van 2 jaar geleden kwam ik in contact met een ervaren duiker die afhankelijk is van een rolstoel wegens een spierziekte. Kleine stukjes zonder duikuitrusting kunnen voor de duik nog gelopen worden, maar zelfstandig in en uit het water komen lukt niet. Eenmaal in het water kan de duiker gewoon zelfstandig zwemmen en is het eigenlijk net als iedere andere persoon gewoon een duiker. En haar wens: grotduiken.
De gemakkelijkste oplossing is gewoon nee zeggen. Het is ook de algemene opinie van grotduikers, dus het onderwerp is nogal beladen en controversieel. Maar als iemand in het water zichzelf kan redden, waarom kan die dan wel gewoon duiken en niet grotduiken?

Dus verder gezocht op internet naar ervaringen. Er zijn diverse duikorganisaties die zich richten op duiken met een handicap. Alleen, die gaan niet verder dan de sportduikgrens van 30 of 40m en niet over nultijden, geen decompressieduiken en zeker geen grotduiken. Na veel zoeken is er ooit 1 duiker geweest in een rolstoel die een cave brevet gehaald heeft, en in Amerika zwemt een grotduiker rond met 1 been. En verder? Het lijkt vooral of mensen met een handicap het vooral niet moeten doen.
Maar Germie is niet voor 1 gat te vangen en we gingen samen nadenken:

De uitrusting moet aangepast worden, met een enkele fles ga je geen grot in. Maar de duiker kan geen normale inflator bedienen. Dus kwamen we uit het op het normale trimvest met de handel en een extra fles aan het trimvest. Zo wordt er voldaan het de eis van 2 flessen.

In februari ontmoeten we elkaar weer. Ze meldt dat de kracht afneemt en dat het echt niet te lang meer moet duren. Want het is niet de kou, het is niet dat ze niet meer zal kunnen duiken, maar het is de kracht in de handen verliezen, en hoe kouder hoe erger dit is. En als je je kracht in de handen verliest, en dus ook al weinig tot geen kracht in de benen hebt, dan wordt zelfstandig duiken lastiger. Zeker grotduiken houdt dan op, want hiervoor heb je echt je handen nodig om een lamp vast te houden, maar ook om een lijn uit te kunnen leggen of te kunnen vasthouden.

Ik ga vragen of ik de grot die ik voor ogen heb kan gebruiken. Hiervoor moet ik met het gemeentehuis bellen en netjes in het Frans vragen of we die en die dag mogen duiken. Het nadeel is dat je een nee kunt krijgen, het voordeel is dat er die dag geen andere duikers meer mogen duiken. Gelukkig krijg ik een ja en ik geef netjes de namen, brevetten e.d. door. Dus in juli moet het plaatsvinden.

We hebben in mei in Nederland geoefend.

[ img ]

En dan is het juli. We ontmoeten elkaar op de parkeerplaats bij het park. Ze meldt dat de kracht in de handen afneemt en vraagt of de lamp i.p.v. op de linkerhand op de rechterhand gedragen mag worden. Want na ongeveer 10 minuten klapt de linkerhand dubbel onder het geringe gewicht van een duiklamp. Natuurlijk is dit geen probleem. Je moet voldoen aan 3 lampen per persoon mee en er staat nergens dat het per se links moet zijn. Zo ook het verhaal dat je 2 flessen mee moet. Dit mag een dubbelset op de rug zijn, 2 flessen aan de zijkant sidemount, maar nergens staat dat het niet 1 op de rug en 1 op de buik mag zijn. Dus dan doen we dat gewoon en voldoen netjes aan de '2 flessen' regel.

We doen skills. Er is iemand mee om op de kant te helpen, ik heb een extra instructeur gevraagd om mee te gaan en er is nog een andere ervaren duiker mee. Het was genieten.
Een heel bijzondere ervaring voor zowel de instructeurs als de duiker. En helaas zal een herhaling er zeer waarschijnlijk niet inzitten voor de duiker.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:59

Tof van jullie om je zo in te zetten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:02

Wat een mooi initatief om het mogelijk te maken dat ze dit toch kon mee maken!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Whizz
Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:29

Wat een ontzettend aardig initiatief zeg, geweldig dat je dit mogelijk hebt gemaakt. En de foto’s zijn natuurlijk ook leuk :D

Anoniem

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:34

Ontzettend gaaf!
Heel tof om je ondanks alle adviezen/ervaringen toch het vertrouwen hebt om met die persoon te grotduiken. Want inderdaad, de brevetten heeft ze niets voor niets.

Gaaf!

Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:58

Wat een fijn topic. Zo je best gedaan voor een mededuiker. Top!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:58

Twee weken terug een introductieduik gehad, en eindelijk snap ik iets van je Posts *\o/* :')

Super gedaan +:)+

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:17

Ah ik word ontroerd door je post. Eindelijk eens iemand die niet meteen nee kan niet zegt bij een vraag of wens van een minder fitte persoon. _/-\o_ en fijn dat het ook gelukt is met creatief denken en wat aanpassingen. *\o/*

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:21

Waanzinnig Germie, wat super dat door voor deze persoon mogelijk hebt kunnen maken.

Kaka
Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:30

Wat ben jij een topwijf! Mooi dat je je zo ingezet hebt om iemands wens te verwezenlijken.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

MarjanB
Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:47

Oh wat goed zeg! Lijkt me ook erg bevredigend om zoiets te doen :) wel heel sneu dat ze zo snel achteruit gaat dat dit ook gelijk de laatste keer was.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Anoniem

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:55

Germie wat ben jij bijzonder.

Suuszels
Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:09

Wow wat fijn dat je dit mogelijk kon maken voor haar! Klinkt alsof jullie het echt super hebben voorbereid en uitgedacht!
Bijzonder om vanaf deze kant van het scherm mee te kijken!

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

SdaphneS
Berichten: 11417
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:38

Wauw wat een fantastisch initiatief zeg. Wat mooi om iemand zo in het zonnetje te zetten. Bijzonder!

x_Jeanine_x
Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:02

Wauw wat een super initiatief!
Super gaaf dat jij haar droom heb kunnen verwezenlijken!

Maik79
Berichten: 1255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:25

Wat gaaf dat je dat voor haar geregeld hebt <3. Dat moet een geweldige ervaring geweest zijn, vooral nu het eigenlijk steeds slechter gaat.

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

noviceh
Berichten: 4765
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:33

Brrrr...!!! Ik vind het al doodeng als ik alleen al de foto's bekijk! Maar wat een prachtige dag hebben jullie ervan kunnen maken en zo te horen allemaal genoten! De route door deze grot was al bekend voor jou?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 05:54

noviceh schreef:
Brrrr...!!! Ik vind het al doodeng als ik alleen al de foto's bekijk! Maar wat een prachtige dag hebben jullie ervan kunnen maken en zo te horen allemaal genoten! De route door deze grot was al bekend voor jou?

Ja, ik heb vaker grotduikintros hier gegeven. De grot is niet lang, slechts 180m. Niet diep, max 17m. Altijd extreem helder. Maar soms sterke stroming, dus voor juli durfde ik het niet te plannen. De grot heeft alles, luchtbel, circuitje, zijtunneltje met klei. Ingang is wat smaller dan de Ressel waar ik meestal begin met grotduikers. Maar door het zicht en met juiste voorbereiding voor de duik kan het hier. Ressel was in deze niet zo geschikt. Je moet 60 m stroomopwaarts in een rivier zwemmen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:51

Wat een mooie actie van je, Germie. Super dat je dit mogelijk hebt kunnen maken voor iemand.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:55

Heel lief van jou en de andere duikers Germie!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"


pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:02

Ik las je verhaal al een poosje terug elders, leuk om er nu foto's bij te zien en wat fijn voor deze mevrouw dat je wat moeite voor haar wilde doen +:)+ Ziet er mooi uit daar zeg.

Waar is dat rode maskertje voor...?

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 08:18

pmarena schreef:
Ik las je verhaal al een poosje terug elders, leuk om er nu foto's bij te zien en wat fijn voor deze mevrouw dat je wat moeite voor haar wilde doen +:)+ Ziet er mooi uit daar zeg.

Waar is dat rode maskertje voor...?

Dat is om een nulzicht situatie te simuleren, het is een blindmasker. Je ziet dan niets meer. De andere optie is om je duikmasker af te zetten, maar dat is in 10 graden water niet zo fijn. Je moet oefeningen doen zoals de lijn geblindeerd volgen. Stel je komt opeens in stof terecht of je masker is lek. Of je lamp gaat uit. Dan moet je wel de uitgang weer weten te vinden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [FOTO] Grotduiken met een spierziekte in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:03

Oh puur om te oefenen dus? Ik dacht al, waarom zou je je ogen af gaan dekken...? :)

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:30

pmarena schreef:
Oh puur om te oefenen dus? Ik dacht al, waarom zou je je ogen af gaan dekken...? :)

Normaal doe je dit niet, je wilt immers ook wat zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:35

Is duiken trouwens ook iets voor iemand die licht claustrofobisch is en wat kortademig is?
Ik vind het een prachtige sport maar onder water in paniek raken is natuurlijk niet zo handig.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, friezenfan2, L_Flo, laura22, maaikemuis, Tazzey en 79 bezoekers