KWPN dekhengst met beste karakter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
annvdg
Berichten: 104
Geregistreerd: 24-07-19
Woonplaats: Herveld

KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-19 20:07

Hoi,

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen.

Welke KWPN dekhengst heeft het beste karakter, daar bedoel ik mee fijn, rustig, koel en sociaal

Ik ben namelijk op zoek naar een hengst met zo'n fijn karakter, ik heb zelf een makkelijke merrie en ik wil graag de dressuur in. Mijn merrie is 1,57 en is van san remo x silvano n

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 66/zilvana

Alvast dankjewel :o
Laatst bijgewerkt door annvdg op 29-07-19 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt


Mayasfrenk
Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:14

Misschien handig om er bij te zetten wat het doel is? Spring gericht of dressuur? Allround ( denk gelders). Onbeperkt budget? Of een maximaal aan dekgeld? Minimale stokmaat/ maat vererving? En houd er rekening mee dat braaf etc niet voor iedereen hetzelfde betekend en je met een nog zo brave hengst kunt fokken, als je merrie een " pittig" karakter heeft loop je altijd nog 50% kans dat ze dit doorgeeft. Plus het veulen zal gedrag van haar ook overnemen/ afkijken.

Suzanne F.
Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:19

Brave hengst kan ook rotveulentjes fokken dus het zegt niks. Beetje rare vraag zo. Grote kans dat als je met een moeilijke merrie fokt, het veulen dit kopieert of gewoon erft.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

GJ9
Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:14

Vast geen moeilijke merrie die Z dressuur en z springen loopt

Ik zou een veelzijdige hengst nemen! Die vind je bij het Gelders paard, en daar vind je ook hele brave hengsten

Ik heb zelf een super brave Casaron, echt het aller braafste paard waar ik ooit op heb gezeten. En dit hoor ik ook over de andere nakomelingen van deze hengst. De mijne is heel cool, schrik nergens van, heeft heel veel vertrouwen in de mens, als jij zegt dat het goed is doet hij het. Super ongecompliceerd karakter.
Casaron heeft vergrotend gefokt op mijn merrie, en er lopen meer grote nakomelingen van rond

Dit is de mijne: [ img ]

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:34

Héél lastige vraag... gaat m.i. meer over wat jij verwacht qua prestaties;

een Jazz aan een lang teugeltje kan nogal kijkerig/schieterig zijn. Maar datzelfde paard kan in het werk áltijd zijn best doen en "flitsend" braaf reageren op jou hulpen, mét een enorme inzet.

daarnaast zijn er aan lange teugel/in het basiswerk hele brave paarden te vinden, die eenmaal écht aan het werk gezet jou liever alle hoeken vd bak laten zien en/of nooit zich 100% zullen geven

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:33

Je merrie heeft fijn gepresteerd, er zit veel prestatie in de merrielijn en je geeft zelf aan dat ze een goed karakter heeft. Ik begrijp dat je er een veulen uit wilt.

Dat je een hengst zoekt met een gemakkelijk karakter, daar kan ik als amateur perfect inkomen. En dat je langs deze weg hierover info zoekt ook. Op het onderzoeksrapport van kwpn kan jen niet teveel vertrouwen, daar zijn de hengsten superjong en zitten ze in een professionele omgeving. Charmeur kreeg bijvoorbeeld een 9 voor rijdbaarheid en instelling en enkele jaren later schrijft Van Uytert zelf op de site: "Zijn nakomelingen hebben gemiddeld een sterk karakter met eigen wil maar zijn goed bewerkbaar en onder het zadel vallen ze echt op zeker met hun sterke galop." Charmeur heeft dus zijn kwaliteiten, maar is dus niet wat jij - en vele mensen met jou - zoekt.
Ik vind dus dat ze jouw vraag naar een hengst die een gemakkelijk karakter doorvererft niet mogen wegrelativeren.

Wellicht zal ook de stokmaat een aandachtspunt moeten zijn want als je je merrielijn bekijkt dan gaat die in 4 generaties trapje af van 167 naar 157.

Een hengst vooropstellen doe ik niet, anderen op dit forum hebben hier een véél grotere kennis over. Ik volg wel heel geïnteresseerd mee!

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:50

EHK --> F-AM

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:53

Jazz/Charmeur/Bordeaux/Pion :j

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

LevyJansen
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-19

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:07

Ik heb ergens gehoord dat Spielberg ook hele fijne nakomelingen geeft die ook groot worden.
Of alexandro P zou ook iets kunnen, maar ik denk dat spielberg beter is.


LevyJansen
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-19

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:11

en van van olst horses zouden daar nog goede hengsten tussen staan?

Everdale is mooi, maar ik weet niet of everdale een fijn karakter heeft

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:10

Spielberg zoals ik al eerder genoemd hebt fokt vergrotend en fijne werkbare karakters door.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:13

Kijk eens bij de Duitse hengsten , bvb fidertanz geeft fijne dieren.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:15

Ailill schreef:
Jazz/Charmeur/Bordeaux/Pion :j


Alleen Bordeaux staat bekend om een fijn karakter van dit rijtje..

Sandreo fokt ook brave paarden maar is diepvries. Duitse paarden, Donnerhall bloed geeft ook fijne en werkbare karakters over het algemeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:40

Ze zijn welliswaar al dood maar voor brave dieren voor amateurs staan bij mij Wolfgang en Rubiquil bovenaan.
Rubiquil heeft dat vooral meegekregen uit de vaderlijn en binnen die lijn zitten wel vaker eerlijke gebruikspaarden.

Als je een braaf dier wil dan is dat vaak (niet altijd) niet datgene wat je in de top ziet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:44

Even voor de kenners: Hoe fijn is de lijn van Waterman? (Tuigpaard)
Zijn daar fijne goedgekeurde dekhengsten van?

Ik kende een waterman-merrie die zo ontzettend braaf was! Wilde altijd werken, was makkelijk, niet uitmuntend qua beweging, maar 100% betrouwbaar.

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:46

Ailill schreef:
Jazz/Charmeur/Bordeaux/Pion :j

Is dit een test :+ ????

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:49

Kendra schreef:
Ailill schreef:
Jazz/Charmeur/Bordeaux/Pion :j

Is dit een test :+ ????
Was een grapje, al blijf ik het wel zeggen: De beste paarden die ik heb gereden zijn komen toch echt van Jazz en Houston. Ze staan vaak bekend als lastig, ik vind ze eerder eerlijk en duidelijk. Én ze willen altijd lopen.

Al moet ik ook toegeven dat er minstens een zwarte Jazz x Ferro merrie ergens rondloopt en die heeft het me heel lang heel erg moeilijk gemaakt. Toch leer je daar als ruiter enorm van.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:51

Ik zou ook zeker ook goed kijken naar de stokmaat.
Een merrie die Z springen en Z dressuur is daar wil je wel een veulen van, dat snap ik. Maar 1.57 is wel klein..

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:52

Zowel mijn fijnste eerlijkste paard als mijn meest onbetrouwbare gevaarlijkste paard waren van Houston. Tot zover de voorspellingen :P

Maddy_Paola
Berichten: 1325
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:02

Bubblewrap schreef:
Even voor de kenners: Hoe fijn is de lijn van Waterman? (Tuigpaard)
Zijn daar fijne goedgekeurde dekhengsten van?

Ik kende een waterman-merrie die zo ontzettend braaf was! Wilde altijd werken, was makkelijk, niet uitmuntend qua beweging, maar 100% betrouwbaar.


Ik heb zelf bij landzicht stage gelopen, mark de groot, hadden ook een waterman, superfijn beest, was ook een van mark zn favoriete paarden wel, en wat ik van hem weet is dat dat wel uit die lijn komt dat karakter ja

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

mala26
Berichten: 4970
Geregistreerd: 05-02-13

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:15

Utrecht kwam bij mij meteen in gedachte. Super super braaf maar wel presteren.
Heb de hengst zelf in handen gehad en heb een nakomeling gereden van hem. Die met zijn eigenaresse zz-zwaar liep.
Maar die is al een paar jaar geleden overleden.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:21

Vivaldi fokt ook fijne karakters door en maat btw

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Suzanne F.
Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:01

Elisa2 schreef:
Vivaldi fokt ook fijne karakters door en maat btw


Die zou ik inderdaad overwegen als ik de TS was.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: KWPN dekhengst met beste karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:20

Toen ik een echte kenner (van de sgw sport) zei waar mijn paard vanaf stamde, zei hij (eigenlijk vrij negatief) gelijk al dat het wel een moeilijk dier zou zijn. Oftewel een gare rotbok. Dat gaf de hengst namelijk door.
Nu ken ik toevallig nog een nakomeling die idd niet erg fijn is.. Maar mijn merrie is super braaf.. Zou geen fijner paard kunnen wensen om mee te werken.

Dus ja. Zo kan het ook. Het blijft een gok.


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:21

Ik heb nu een jong paard van Total US x Vivaldi en heeft echt een zachtaardig karakter!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Seventeen en 47 bezoekers