Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 08:12

*\o/*
Gisteren hebben wij onze ouwe trouwe vouwwagen weer opgehaald en komende week vertrekken we naar Schotland *\o/*

[ img ]

Onze Alpenkreuzer Allure is vermoedelijk een kleine 30jr oud. Ze stond bij een vriendin van m'n moeder in de stalling, maar de eigenaar deed er al tijden niks meer mee. Uiteindelijk zei hij, 'geef maar weg dat ding' en zo kwam ze bij ons terecht!
Ik twijfelde in eerste instantie of het wel wat voor ons was, ik bedoel: er zit een keukentje in, en echte matrassen. Toch een beetje valsspelen als je het mij vraagt :D je moet wel een beetje afzien tijdens het kamperen toch :')
Toch een keertje opgezet en tjee, het leek wel een kasteel zo groot! Rechtop kunnen staan in de voortent en van de grond af slapen is toch ook wel heel erg fijn... Dus ik was om!
We hebben haar sinds 2015 en hopelijk hebben we er nog jaren plezier van!

Wie heeft er nog meer een (oude) vouwwagen/Alpenkreuzer?

Ik zal ondertussen eens op zoek gaan naar 'actie'foto's :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 08:19


"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

blokje
Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:51

O geweldig.
Ik ging als kind altijd met precies dezelfde als jou op vakantie. Super herinneringen aan. Om onze kids net zo'n ervaring te geven hebben wij vorig jaar een jamet gekocht. Alleen slaan we deze zomer over omdat ik net bevallen ben.

Geniet van jullie vakantie.
Schotland lijkt me geweldig

<3 <3 <3 <3

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 08:54

Aah wat tof! Ik ben nog niemand tegengekomen met hetzelfde type vouwwagen!
Gefeliciteerd met jullie kindje :)
We gaan naar camping The Witches Craig bij Stirling, m'n man is daar als kind een aantal keer geweest, 25jr geleden en kan het nu aan z'n eigen kinderen laten zien :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Foaly
Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:46

Ooooooooh zo een hadden wij vroeger ook <3 <3 Fantastisch ding, veel ruimer dan een caravan :D

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:51

<3 sentiment. Wij hebben er twee gehad. Vroeger mijn ouders ook een. De eerste alpenkreuzer die ex en ik kochten was een stokoude super gt met bruin/oranje doek. En bolle lampjes <3 een van de eersten die gemaakt was. Met orginele boekjes zelfs. Die hebben we opgebruikt tot het doek en frame op waren. Daarna heeft een collega hem overgenomen. Had een volvo uit hetzelfde jaar en is er concoursen mee gaan rijden. *\o/*

Daarna is er een nieuwere gekomen, een van de laatst gemaakten. Die is verkocht omdat opzetten alleen voor ex onmogelijk werd. -O- zoveel plezier mee gehad. Bak op de grond geen verhogingen. Ruim slapen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 12:05

Ik had verwacht dat de onze ook wel bruin met bruin en-nog-meer-bruin zou zijn. Dus groot was de verrassing toen er een blauw met grijze tent tevoorschijn kwam. Toch een generatie later ;)
Er zitten bijpassende gestreepte gordijntjes bij, heel gezellig. En alles ruikt een beetje muf, onze kinderen associëren dat geurtje meteen met vakantie, dus zij vinden het lekker ruiken :)
Er hoort ook nog een luifel bij maar daar ontbreken geloof ik wat stokken van, en een van de ‘voordeuren’ kan niet meer open. Verder was het overcompleet, de parasol zat er bij, en zo’n hoge kast van stof met plankjes die je zelf in elkaar moet zetten. In het keukentje zaten zelfs nog theezakjes en nieuwe vaatdoeken :)
Hopelijk houdt het doek het nog lang uit! We hebben één keer wat lekkage gehad in een hoekje, na een monsterlijke uren durende onweersbui. Ik dacht serieus dat ik onszelf richting de zee zou zien drijven als ik ‘s ochtends naar buiten keek.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

01San
Berichten: 18750
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:15

Ik heb het nog nooit in het echt gezien, ik zie ze wel eens op de weg, maar hoe ziet het er van binnen uit? :D

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 12:22

Ik zal straks even zoeken naar interieur foto's :D

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Morrie
Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:23

Wij hadden er vroeger ook eentje, daarvoor een travelsleeper en erna een Paradiso (en nu we oud zijn een caravan :+ )

Ontbrekende stokken kan je zo nieuw kopen bij grote kampeerwinkels als Obelink of Hendriks :)*

daffieduck83
Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:26

Wat leuk, vroeger ging ik met mijn ouders ook altijd met de vouwwagen kamperen. We hadden er eerst een met een oranje tent en later een met een bruine. De oranje was zeker weten een Alpenkreuzer. Al sliep ik meestal in een klein tentje ernaast.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 16:55

01San, als je het dekzeil eraf haalt zie je dit:
[ img ]
Kussens eraf halen en dan de 'flappen' naar links en rechts openklappen. Dat zijn de slaapcabines. De matrassen zitten er al op. De tent die eraan vast zit, komt dan vanzelf omhoog (moet je wel verder omhoog zetten met stokken).

Van binnen:
[ img ]

Dit bevindt zich dus boven de aanhanger zelf. Je slaapt dus best hoog boven de grond. Er zijn bankjes (uiteraard met opbergruimte eronder) en je kan een tafeltje in het midden zetten, maar dat doen wij nooit. Die zetten wij in de voortent.
Er zijn losse rugleuningen voor de bankjes, die gebruiken we ook niet, want zo kunnen we onze slaapplek verbreden :)

Andere modellen klappen bijv naar één kant open. Een paar jaar geleden stonden we naast een Duits gezin met een soort bedoeïenen tent met allemaal punten eraan, super gaaf was die!
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 26-07-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:56

Jullie hebben een symetrische met instap. Wij de asymetrische versie. Geen instap en grote leefruimte binnen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Dammie
Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Jaaaah! Alpenkreuzer-fans!? Show your vouwwagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:58

Jeugdsentiment <3

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 17:00

Karuna, ja zonder voortent zou het errug krap zijn :')

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

01San
Berichten: 18750
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:11

Ooo wat grappig om te zien zo!
Ik wist echt nooit dat het zo werkte, maar wel heel leuk en handig!
Dankje voor de foto’s :D

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:23

Wordt het niet erg warm binnen als het is buiten plus 30 graden is en je verblijf de hele dag in de zon staat?

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 18:00

Trouwens, de achterkant met het nummerbord kan eraf, pootjes eronder schroeven en dat is het keukentje met een 3-pits gasstel, kastjes en een heel klein gootsteentje <3

Boras schreef:
Wordt het niet erg warm binnen als het is buiten plus 30 graden is en je verblijf de hele dag in de zon staat?

Valt reuze mee! Er is genoeg mogelijkheid tot ventileren. En het doek is van katoen of polycotton of zo.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Melia
Berichten: 9842
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:47

Boras schreef:
Wordt het niet erg warm binnen als het is buiten plus 30 graden is en je verblijf de hele dag in de zon staat?

Ik denk dat een caravan nog warmer is over het algemeen. Zeker als je er ook nog in gaat koken.
Warmte kan daar slecht weg en in een vouwwagen met katoenen doek lukt dat veel beter en is ook ruimer.

Om nog even ontopic te blijven.. vouwwagens zijn zeker wel leuk, maar wij hebben toch de keus voor een caravan gemaakt i.c.m. kids. Misschien ook wel omdat ik vroeger ook altijd in een caravan heb gelegen met mijn ouders.
Beide hebben zijn voor en tegens. Geen ervaring verder met Alpenkreuzer.

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:58

En waar zijn die antieke, bijzondere types? De Junior, de Senior of de Super?

Voor de liefhebber: diverse onderdelen in de aanbieding.

Klijntje: welke versie is dit precies? Zou je voor mij de buitenmaten van de bak eens op willen meten?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 19:29

ikke schreef:
En waar zijn die antieke, bijzondere types? De Junior, de Senior of de Super?

Voor de liefhebber: diverse onderdelen in de aanbieding.

Klijntje: welke versie is dit precies? Zou je voor mij de buitenmaten van de bak eens op willen meten?


Dit is de Allure van vermoedelijk begin jaren 90 (die van eind jaren 80 hadden geloof ik een andere kleur doek).
Ik zag er nu een paar voorbij komen op Marktplaats, eerder kwam ik nooit hetzelfde type tegen op internet.

U vraagt, wij draaien: de bak is precies 2.00m lang en 1.56m breed.

Zou ook wel plaatjes van andere vouwwagens willen zien maar ik denk dat het gros lang geleden met een analoge camera gemaakt is :D

Welke onderdelen heb je? Een hoekstok voor het dak, met een pin eraan toevallig? O:)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:53

Nee, sorry Klijntje. Wel bedankt voor de maten, daar kan ik wat mee.

Ik heb van de drie uit de serie:
https://www.mobile.de/nl/Camper/Andere- ... 38970.html
De junoir, Senior en Super.
Komplete tent van de Super, doorgestikt en wel.
Wielen met banden, een set geheel nieuw met gestraalde en gespoten velgen.
Onderstel (super en senior)
Nog wat wagenbak stokkensets en wellicht nog meer, maar ik heb daar niet helemaal overzicht over.

Diverse delen die op zich misschien niet de moeite zijn maar voor iemand die een wagen wil restaureren wel interessant.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:33

Wij hebben de super gt gehad twee keer

Heb je nog een werkend exemplaar? Ikke?

Fotos heb ik wel op oude pc staan idd deels analoog deels later digitaal. Anders biven in de foto doos

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:41

karuna schreef:
Wij hebben de super gt gehad twee keer

Heb je nog een werkend exemplaar? Ikke?

Fotos heb ik wel op oude pc staan idd deels analoog deels later digitaal. Anders biven in de foto doos

Nope, heb ik twee gehad maar een jaar of zes geleden ingeruild op onze caravan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:44

Oh, wat een leuk topic! Jeugdsentiment inderdaad! Wij hadden vroeger een aanhanger met bungalowtent, maar op vakantie kwam je dan wel eens bij mensen met een vouwwagen 'binnen'. Magisch vond ik die dingen! Het past allemaal zo mooi en handig in elkaar! En je had een echt bed in plaats van een luchtbed op de grond.

Als ik nu die dunne matrasjes zie weet ik niet of dat nou echt comfortabeler was, maar het idee is mooi. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Century, Deeks93, Fiero6, Firebug, marjan19, mvdende, nathe, Selina, Sure_lee en 63 bezoekers