Zuid Afrika

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Danii_
Berichten: 362
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:50

poes schreef:
Verrekijker of camera.

Ga je rondtrekken of?


Nee ik blijf op dezelfde plek. Helaas heb ik geen camera dus moet het met mijn mobiel doen. Maar verrekijker heb ik aan mijn lijstje toegevoegd. Bedankt!


Nyaleti
Berichten: 5993
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:24

Wat een goed vooruitzicht Dani :)
Waar zitten de vrienden van je ouders? Het inchecken is even spannend maar alles staat zo duidelijk aangegeven dat je je echt wel moet redden op het vliegveld. Heb je een tussenstop?
In Hoedspruit kun je nog vanalles kopen, zeker kleine dingen die je nodig hebt voor bv kamperen. In Acornhoek, half uurtje rijden, zit nu een groot winkelcentrum dus voor belangrijke dingen kun je altijd nog daar terecht!
Het kan écht koud zijn in Juli (ofja, 5 graden maar door het verschil van overdag lijkt het 10x zo koud). Wij gingen sochtends op drive met 2 broeken en een trui en dikke jas. Een muts is zeker een must ! Oh en een hoofdzaklamp!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:17

Reisverzekering betaalt het maximaal te vorderen bedrag volledig uit voor onze gemiste vlucht! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Dit dekt niet de volledige extra kost, maar wel bijna volledig de nieuwe vluchten (en het extra dagje was leuk genoeg en dus zijn geld waard). Blij mee!!!!

Tip van de dag: neem een reisverzekering (en dien een goed voorbereide claim in).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:22

Oh wauw dat is een meevaller !! Super fijn :D

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 18:29

Super Poes!!
Ik zou sowieso niet zonder reisverzekering op pad gaan nee.

Danii_
Berichten: 362
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:17

Na een lange vlucht goed aangekomen. Ik ben nu in Pretoria bij vrienden van mijn ouders. De eerste zebra's al gezien bij Groenkloof, een natuurpark. Het is erg fris hier, vannacht was het 2 graden.

[ img ]

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:03

O wat leuk veel plezier!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Denise_Storm
Berichten: 2368
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:07

Hallo allemaal!

Onze reis komt nu steeds dichterbij. Vrijdag 27 september vliegen we naar Johannesburg voor onze rondreis *\o/* We hebben onverwachts tussendoor nog een huis gekocht en zijn nu hard aan het klussen, waardoor de reis een beetje op de achtergrond is geraakt.

Alles is qua reis geregeld/geboekt, dus daar hoeven we ons niet meer druk om te maken. Vaccinaties hebben we ook al gehad. Maar ik wilde jullie vragen of jullie nog tips hebben wat we echt mee moeten nemen/moeten regelen van tevoren...

- Paspoort ga ik nu aanvragen dan is dat ook geregeld.
- Wat moeten we qua kleding mee? We beginnen en eindigen in Johannesburg (panoramaroute, Krugerpark, Swaziland, St. Lucia, Uhmlanga, Drakensberg, Golden Gate.
- Hebben jullie tips voor handige dingen om bij je te hebben/mee te nemen? Reisstekker hebben we.

Nog 67 nachtjes *\o/*

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:12

Qua kleding zou ik zorgen voor een goede variatie vooral. Het kan makkelijk 30+ graden zijn, maar het kan ook prima 's nachts zelfs licht vriezen. Zorg dus dat je genoeg lichte dingen mee hebt maar neem wel genoeg dingen mee die je daar overheen aan kan trekken als het koud wordt.

Ik zou zorgen dat je de Uber app geinstalleerd hebt op je telefoon, ik vond dat in Kaapstad (en ik denk dus ook in Jo'burg) echt een verademing. Het voelt veiliger dan een reguliere taxi aanhouden omdat je je route kan volgen en je betaalt gewoon via de app en hoeft dus geen cash mee te zeulen/geen kans om afgezet te worden.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:25

Verrekijker of camera.
Malariapillen.
Verder the usual shizzle.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:54

Denise, wij hadden ook een internationaal rijbewijs mee (weet niet of jullie zelf rijden?)
Wij hebben hetzelfde rondje gedaan. Ik weet nog dat St. Lucia heel vochtig was, Drakensberg was best koud in vergelijking met de andere gebieden. Niet zo koud dat je een jas nodig hebt...
Qua stekkers, bijna overal hadden ze zelf al een internationale stekker :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Nyaleti
Berichten: 5993
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:06

Zou zeker een jasje meenemen als je sochtends op safari gaat!
International rijbewijs is een goede en misschien malaria pillen? Kruger is in die periode risico gebied.

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:12

Ik ga in oktober naar Zuid Afrika en pak gewoon vanalles in mijn koffer, idd ook vesten zodat ik laagjes uit en aan kan doen.
In januari ga ik ook nog een weekje naar Gambia, heb volgende maand een afspraak bij de GGD en kan dan meteen voor beide plekken kijken wat ik nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:16

Internationaal rijbewijs is imo echt zonde van het geld. Mijn hele familie reist al jaren intercontinentaal, ook naar SA, en niemand heeft ooit een internationaal rijbewijs gehad, of nodig gehad. Dat geld zou ik dus gewoon in je zak houden. :D

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:32

Wij zijn in Kaapstad toch echt aangehouden en moesten hem laten zien. Geen idee of het goed was gegaan als we alleen ons gewone rijbewijs hadden kunnen laten zien.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:45

Ze kunnen in principe gewoon aan de pictogrammen zien waarvoor het geldig is. Er is ons in 20+ jaar tijd nog nooit specifiek om een internationaal rijbewijs gevraagd, niet bij gewone controles, niet bij staandehouding voor een snelheidsovertreding. Maar eenieder moet vooral doen waar ze zich zelf prettig bij voelen. :P

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:52

De ANWB raad wel aan om een internationaal rijbewijs mee te nemen. Je zou hem iig nodig hebben bij de autoverhuur.
Ik vond het wel prettig ook. Als je dan staande wordt gehouden, dan hoef je iig niet je echte rijbewijs weg te geven.

https://www.anwb.nl/vakantie/zuid-afrik ... documenten


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:05

Internationaal rijbewijs niet nodig gehad beide keren in ZA noch in Namibie. Nu is het wel zo dat verhuurbedrijven al eens makkelijker kunnen zijn dan de politie (en ook dan is het maar net wie je treft, in Belgie is het niet anders). Dus als je twijfelt: wetgeving opzoeken voor het betreffende land. Ik heb er eentje: zo duur is het ook niet en zijn best lang geldig.

Reisstekker: heel afhankelijk waar je slaapt of het al voorzien is of niet. In hostels zeker niet op rekenen!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nyaleti
Berichten: 5993
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:10

Ik heb er geloof ik 18 euro voor betaald bij de ANWB. Als je het vergelijkt met de hele reissom dan is dit niks :+ beter halen zodat je geen gedoe krijgt zou ik zeggen..

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:17

ANWB kan er geld aan verdienen, dus die raden het sowieso aan. Echt zonde van je geld.

Hier ook meerdere malen aangehouden voor controle’s, maar gewoon rijbewijs voldeed altijd.

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:21

het schijnt dat als je een ongeluk krijgt, het toch wel nodig is... kleine moeite om even op te halen bij de anwb. Verschillende reisorganisaties raden het ook aan overigens.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:00

Nogmaals: raadpleeg de lokale wetgeving als je zeker wil zijn. Dat is de enige goede bron van informatie.

Voor Belgie valt er geen pijl op te trekken, dus is het als verhuurbedrijf erg moeilijk om altijd maar te weten wat wettelijk moet en wat niet, en uit ervaring weet ik dat geen enkele politieagent het van buiten weet... Maar in geval van geschil pakken we er de wetgeving bij dus.
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... ijbewijzen

Voor ZA weet ik niet 123 waar je het kan vinden.

Vaak zegt men dat het ok is zolang je rijbewijs leesbaar is voor het land waar je heengaat, maar dat is te simpel gesteld.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:25

Toen wij staande werden gehouden in zuid Afrika werd er wel naar gevraagd. We kwamen er met een waarschuwing vanaf. Ik had er wel een, maar mijn vader die reed niet

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:27

Mijn man woont al 15 jaar in Namibie en rijdt nog steeds met zijn Duitse rijbewijs. Hij heeft wel altijd een vertaling bij zich, maar een boete heeft hij er nog nooit voor gekregen.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

manzano
Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-19 07:29

Bij ons is er niet naar gevraagd. Rijbewijs was op dag 3 in Kaapstad gestolen, dus we hadden alleen een briefje van de politie daar (en we hadden geen idee wat dat waard zou zijn hahaha)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gaucho, Kopmeeuw, Larissa123, Pieneappel, Schrompeltje, SemrushBot en 74 bezoekers