Paard zuigt net lucht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:30

Kendra schreef:
Ik weet het niet hoor. Wij hebben jaren een luchtzuiger op stal gehad.
Ook een topdressuurpaard, maar ik vond het echt niet fijn.
Ik koop liever geen problemen, die komen toch wel...


Ja waar, maar nu weet je wel welk probleem je koopt. :)

Maar je moet er tegen kunnen en je er niet aan irriteren inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:35

Bedenk ook goed of jij echt zomer en winter naar een paard toe wil dat 24/7 buiten staat, dat je dan wil rijden en dat hij drijfnat is of dat je een vliegendeken op had gedaan in de zomer, maar dat het ineens hard is gaan regen, deken af, paard nat, maar er kan niet zo een regendeken op... Ik denk misschien te moeilijk hoor, maar ik ga er even vanuit dat jouw paard uit Spanje of Portugal o.i.d. is geïmporteerd.
Die hebben het toch vaak sneller koud dan paarden die hier geboren en getogen zijn.
Als hij iets heel anders gaat mankeren en daardoor op stal moet, zit je dus wel met een paard dat luchtzuigt ( als hij het in het land niet doet). Daar moet je tegen kunnen, ik heb het van verschillende paarden die bij ons op stal hebben gestaan gehoord en ik vond het geen fijn gehoor. Dan moet je ook tegen al het commentaar van stalgenoten kunnen. Wat je hier aan negatieve reacties hebt, heb je op stal ook en je zal je meermaals moeten "verdedigen".

Daarbij vraag ik me even af of er bij die handelaar ook paarden op stal stonden of dat alles in de wei liep, liep hij daar apart of bij andere paarden in het land? Was hij makkelijk te pakken in het land? Hoe is het gegaan met poetsen en opzadelen? Stond hij toen ergens vast of gebeurde dat ook in het land?

Ik persoonlijk zou hem terugbrengen, je geld terugkrijgen en gaan zoeken naar een ander, vind maar een plek waar ze ook in de winter 24/7 buiten kunnen met schuilgelegenheid en voldoende ruwvoer, waar je ook nog een goed berijdbare bak bij hebt. Dat hangt natuurlijk af van waar je woont, maar bij ons in de buurt zou ik het niet weten, tenzij op zelfverzorging met een groepje anderen, waarbij de ene keer de ene voor alle paarden zorgt en de andere keer de ander.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:37

Winter zomer ik kan altijd opstappen op mijn buitenplaats zonder deken. Ik sta wel op een droge wei dus moet niet door het slijk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:11

Ik heb niet alle reacties gelezen. (Wel die van TS)

Maar ik heb zelf een kwpnner van 10 jaar nu en gekocht en later er achter gekomen dat hij dus deed luchtzuigen.

Hij heeft nog nooit koliek gehad, zuigt wel meer na evt krachtvoer. (Hij krijgt alleen vitamine korrel nu)

Sinds hij bij mijn man staat sinds 2014 (24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer is het luchtzuigen heel erg afgenomen) maar als gewoonte doet hij het nog wel.

(Heb ook een periode gastro guard achtig iets gegeven, maar gedrag bleef 100% hetzelfde, dus kon iig maagzweer uitsluiten)

Als je je er niet aan ergert en het verder de pony/het paard van je dromen is, gewoon houden.

Zorg wel dat hij/zij ruim voldoende ruwvoer krijgt, niet langer dan 2-3 uur zonder staat en lekker veel(of nog beter 24/7) buiten komt met vriendjes.

Dan kan het verder voor zover ik vind, geen kwaad. :)

We always try to do our best for our horses :)

sakwly
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 22:15

Jet schreef:
Bedenk ook goed of jij echt zomer en winter naar een paard toe wil dat 24/7 buiten staat, dat je dan wil rijden en dat hij drijfnat is of dat je een vliegendeken op had gedaan in de zomer, maar dat het ineens hard is gaan regen, deken af, paard nat, maar er kan niet zo een regendeken op... Ik denk misschien te moeilijk hoor, maar ik ga er even vanuit dat jouw paard uit Spanje of Portugal o.i.d. is geïmporteerd.
Die hebben het toch vaak sneller koud dan paarden die hier geboren en getogen zijn.
Als hij iets heel anders gaat mankeren en daardoor op stal moet, zit je dus wel met een paard dat luchtzuigt ( als hij het in het land niet doet). Daar moet je tegen kunnen, ik heb het van verschillende paarden die bij ons op stal hebben gestaan gehoord en ik vond het geen fijn gehoor. Dan moet je ook tegen al het commentaar van stalgenoten kunnen. Wat je hier aan negatieve reacties hebt, heb je op stal ook en je zal je meermaals moeten "verdedigen".

Daarbij vraag ik me even af of er bij die handelaar ook paarden op stal stonden of dat alles in de wei liep, liep hij daar apart of bij andere paarden in het land? Was hij makkelijk te pakken in het land? Hoe is het gegaan met poetsen en opzadelen? Stond hij toen ergens vast of gebeurde dat ook in het land?

Ik persoonlijk zou hem terugbrengen, je geld terugkrijgen en gaan zoeken naar een ander, vind maar een plek waar ze ook in de winter 24/7 buiten kunnen met schuilgelegenheid en voldoende ruwvoer, waar je ook nog een goed berijdbare bak bij hebt. Dat hangt natuurlijk af van waar je woont, maar bij ons in de buurt zou ik het niet weten, tenzij op zelfverzorging met een groepje anderen, waarbij de ene keer de ene voor alle paarden zorgt en de andere keer de ander.


Het is een Tinker en hij komt uit Ierland. Tinkers zijn wel meer buitenpaarden natuurlijk. Hij stond bij hun in de bak/paddock en hij werd daar ook gewoon opgezadeld en in het bos gereden.

sakwly
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 22:17

Silly_Woman schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen. (Wel die van TS)

Maar ik heb zelf een kwpnner van 10 jaar nu en gekocht en later er achter gekomen dat hij dus deed luchtzuigen.

Hij heeft nog nooit koliek gehad, zuigt wel meer na evt krachtvoer. (Hij krijgt alleen vitamine korrel nu)

Sinds hij bij mijn man staat sinds 2014 (24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer is het luchtzuigen heel erg afgenomen) maar als gewoonte doet hij het nog wel.

(Heb ook een periode gastro guard achtig iets gegeven, maar gedrag bleef 100% hetzelfde, dus kon iig maagzweer uitsluiten)

Als je je er niet aan ergert en het verder de pony/het paard van je dromen is, gewoon houden.

Zorg wel dat hij/zij ruim voldoende ruwvoer krijgt, niet langer dan 2-3 uur zonder staat en lekker veel(of nog beter 24/7) buiten komt met vriendjes.

Dan kan het verder voor zover ik vind, geen kwaad. :)


Hij staat nu alleen in de paddock en heeft alleen op stal 2x wat hooi. Ik denk/hoop dat het dus daar aan ligt en dat gewoon moet worden aangepast.

_Reneee
Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:30

Oei die van mij is ook een Tinker. En bij die van mij houdt t waarschijnlijk verband met z’n pssm...

Tinkers gaan ook gewoon niet zo lekker op stal vind ik. Hopelijk vermindert het als je z’n ruwvoer aanpast. En erger je je er niet aan. Ik kan er gruwelijk chagrijnig van worden :=

Zidore
Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:33

En wat als het daar alleen niet mee ophoud TS? Hoe lang ga je door? Nu je hem net hebt denk je misschien dat het ‘te genezen’ Valt maar veel paarden doen dit hun hele leven. Wij hebben jarenlang alles geprobeerd en zijn er pas na 4 jaar vanaf. Dus we hebben geluk.

Voor iedereen die hier een maagscopie adviseert zou ik zeggen: niet doen! Dit kan de maagwand nog meer beschadigen en zegt niets, sommige luchtzuigers zuigen vanwege darmzweren (die daarmee niet zichtbaar zijn). Buiten dat is er een nieuw middel op de markt (vraag je DA) wat aan de hand van mest kan zien of je paard zweren heeft, vele malen vriendelijker, ook in de prijs begreep ik. Maar kan hier inmiddels geen slotje op? In het topic over luchtzuigers lees je veel meer en zitten alle bokkers met luchtzuigers of vragen daarover.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:36

hij staat de hele dag in de paddock zonder eten? En op stal maar 2x hooi?

Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:58

sakwly schreef:
Silly_Woman schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen. (Wel die van TS)

Maar ik heb zelf een kwpnner van 10 jaar nu en gekocht en later er achter gekomen dat hij dus deed luchtzuigen.

Hij heeft nog nooit koliek gehad, zuigt wel meer na evt krachtvoer. (Hij krijgt alleen vitamine korrel nu)

Sinds hij bij mijn man staat sinds 2014 (24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer is het luchtzuigen heel erg afgenomen) maar als gewoonte doet hij het nog wel.

(Heb ook een periode gastro guard achtig iets gegeven, maar gedrag bleef 100% hetzelfde, dus kon iig maagzweer uitsluiten)

Als je je er niet aan ergert en het verder de pony/het paard van je dromen is, gewoon houden.

Zorg wel dat hij/zij ruim voldoende ruwvoer krijgt, niet langer dan 2-3 uur zonder staat en lekker veel(of nog beter 24/7) buiten komt met vriendjes.

Dan kan het verder voor zover ik vind, geen kwaad. :)


Hij staat nu alleen in de paddock en heeft alleen op stal 2x wat hooi. Ik denk/hoop dat het dus daar aan ligt en dat gewoon moet worden aangepast.


Daar valt nog veel winst te behalen dus. :)

Koop bij de ej oid een paar flinke hooinetten (met een redelijke kleine maas, wij hebben deze: https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet-epplejeck-slowfeed_1819.html?channable=e12894.MTAyMDg2LTAwMC04NUNN&sqr=Hooinet& )

Zo kan hij iig lang(er) met zijn eten doen en kan je een flinke portie geven.

Evt een paar extra netten kopen en vragen of die vaker in de stal gehangen kunnen worden.

We always try to do our best for our horses :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 01:47

Nogmaals TS, laat je niet bang of gek maken.

Ten eerste kan echt elk paard 24/7 buiten gehouden worden. De omstandigheden moeten alleen goed zijn, dus gezelschap, ruwvoer en beschutting.
Maar ook paarden met een heel dun velletje redden zich prima buiten en een tinker kan er zeker tegen.
Wel hebben de eigenaren vaak veel moeite met kou en of regen etc.

Daarnaast zijn paarden die buiten staan amper vies. Onze paarden liggen niet in hun eigen stront. En de dagen dat ik niet kan rijden omdat ze echt te nat zijn, vallen echt reuze mee. Paarden kunnen ook heel goed 1 of meer dagen niet werken ook. Dat is zelfs heel goed. Vooral als ze vrije beweging hebben.

Bij paarden op een pp zie je bijv ook veel minder koliek en dat is niet voor niks.

Het is verder heel simpel. Vind jij dit paard echt leuk? Hou je hem gewoon. Als jij hem niet houdt, neemt een ander hem wel, dus kan jij net zo goed diegene zijn als je hem leuk vindt. Beestje moet toch ergens terecht komen en wordt hier echt niet om ingeslapen.

Veeartsen kunnen heel goed diagnose stellen en symptomen bestrijden, maar kijken nauwelijks tot niet naar de oorzaak of langdurige oplossingen zoals het management. Ze hebben ook te weinig verdieping in voer gehad bijv. Dat is eigen interesse of een veearts daar wel of niet iets mee doet.

Als hij buiten stopt is dat gewoon prima.
Maar als hij blijft zuigen is een maagscopie gewoon goed om even te kijken. Veeartsen doen dit vaker en beschadigen echt niet alle magen die ze van binnen hebben gezien......
Wel kan een tijdje gastrogard helpen als het een oorzaak is en een paard erge maagzweren heeft. Dat wil niet zeggen dat ze daarna stoppen met luchtzuigen, maar aangezien het vaak als oorzaak wordt gezien, is het heel goed om ernstige maagzweren wel te behandelen.
Je kan dit namelijk ook aan het karakter van je paard gaan merken.

En wat stalgenoten ook zeggen en mensen acceptabel vinden; Begin nooit aan luchtzuig banden en cribox en andere middeltjes. Als een paard moet luchtzuigen, kan je het beter maar toelaten. Het beste is dan een stuk stevig rubber op iets te bevestigen om zijn tanden wat te sparen.

Overigens is het de grootste onzin dat paarden met afgesleten tanden niet kunnen grazen of eten. Onze shet heeft geen snijtanden meer en kan heel goed gras grazen en eten, ook hooi, brokjes etc.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:24

Maarja mensen, het dier is pas 4 en zuigt zich nu al suf. Dat is toch wel wat zorgelijk te noemen.

TS, goed dat je gaat kijken wat er mogelijk is voor hem. Ik hoop dat je een goede oplossing vind.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:37

sakwly schreef:
We gaan nu proberen om een proefperiode te krijgen. Dan zetten we hem 24/7 buiten met andere paarden en kijken we of het dan over gaat. Als dat het geval is dan kan ik hem houden en als hij het in de wei nog steeds doet denk ik dat ik hem weg moet doen..



Wel dit op papier zetten (of mail) dat je hem na de proefperiode terug kan brengen. Anders zit er nog veel tijd tussen aankoop en terugbrengen vanwege verborgen gebrek. Overigens zal dierenarts ook vast willen verklaren. Lief dat je het wilt proberen 24/7 buiten. Hoop dat het lukt. Sneu voor dit paardje

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:43

Wat is er zorgelijk aan? het begint vaak na het afspenen. Soms zijn de oorzaken allang over maar blijven ze het doen.

Ben het ermee eens dat het zuigen niet altijd komt vanuit maagzweren, mijn zuiger had darmproblematiek waar het zuigen een verband mee had. En ja, het was lastig en niet altijd makkelijk maar aan de andere kant was het een keihard paard die nauwelijks andere problemen had. (behalve dan op latere leeftijd)

Het luchtzuigen toe laten is belangrijk inderdaad, ik ben het met Superpony eens voor de rest.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:51

Tallie1979 schreef:
Maarja mensen, het dier is pas 4 en zuigt zich nu al suf. Dat is toch wel wat zorgelijk te noemen.

TS, goed dat je gaat kijken wat er mogelijk is voor hem. Ik hoop dat je een goede oplossing vind.


Welnee. Het is vervelend en een naar geluid, maar maak er geen hele drama's van. Mensen kunnen elkaar met internet tegenwoordig helemaal gek maken.

Ons paard was 5 dat wij hem leerde kennen en was toen al een luchtzuiger. Hij is nu 10 en bij ons gestopt omdat hij 24/7 buiten kan lopen met vriendjes en onbeperkt hooi. Hij is sinds eind April bij ons en heeft ook prima tanden. Had een week later tandarts voor de rest erbij, dus gelijk nog gekeken.

Ik heb liever een paard dat luchtzuigt dan alle andere verborgen en nare kwaaltjes die paarden kunnen hebben of krijgen.

Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:49

Tallie1979 schreef:
Maarja mensen, het dier is pas 4 en zuigt zich nu al suf. Dat is toch wel wat zorgelijk te noemen.

TS, goed dat je gaat kijken wat er mogelijk is voor hem. Ik hoop dat je een goede oplossing vind.


Mijne was 3,5 toen we hem kochten en deed het toen ook al. Is nu 10, z’n tanden worden elk jaar gecontroleerd en aan zijn voortanden is nog nooit iets opgemerkt. (En hij pakt echt nog wel paaltjes vast om te zuigen)

Ook heeft hij nooit koliek oid gehad.

Is bij ons met 24/7 buiten en nagenoeg onbeperkt hooi in slowfeeders bijna weg, maar doet het random nog wel.

We always try to do our best for our horses :)

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:42

Voor degenen die het verband tussen luchtzuigen en koliek betwijfelen:

2.1.KOLIEK
Luchtzuigen wordt geassocieerd met een hogere kans op het krijgen van koliekin het algemeen(Malamed et al., 2010).Luchtzuigers lopen ook een groter risico op recidiverende koliekaanvallen (Archer et al., 2008; Scantlebury et al., 2011).Zo had 30% van de paarden die Brouckaert et al. (2002) opereerden om luchtzuigen te verhelpen regelmatig kolieksymptomen vertoond voor de operatie. Na de operatievertoonde een ruime meerderheid (90%) deze symptomen niet meer, de overigen vertoonden minder vaak kolieksymptomen.Er zijnookassociaties aangetoond tussen luchtzuigen en twee specifieke vormen van koliek. Allereerst vonden Hillyer et al. (2002) een duidelijke associatie tussen luchtzuigen en colonobstructie en -distensie. De verlengde transittijdvan het distale spijsverteringsstelselbij luchtzuigende paarden die McGreevy et al. (2001) aantoonden zou deze associatie kunnen verklaren (Hillyer et al., 2002).De andere vorm vankoliek waarvooreen sterk positief verband met luchtzuigen is gevonden, is beklemming van de dunne darm in het foramen epiploicum (Archer et al.,2004a; Archer et al.,2004b; Archer et al.,2008), wat een veel voorkomende oorzaakis van dunne darm strangulatie bij paarden(Archer et al.,2008). Van de populatie paarden die aangeboden werdmet deze vorm van koliek was 47% tot 68% luchtzuiger (Archer et al.,2004a; Archer et al.,2004b; Archer et al.,2008).De kans op beklemming bij paarden met dunnedarmletselsis 35 keer hoger bij luchtzuigers ten opzichte vanniet-luchtzuigers. Van de paarden met koliek hebben luchtzuigers een 8 keer grotere kans op beklemming in het foramen epiploicum dan andere vormen van koliek (Archer et al.,2004b). Een mogelijke manier waarop luchtzuigen deze vorm van koliek kan veroorzaken, is dat tijdens het luchtzuigen de intra-abdominale druk verandert en zo de dunne darm richting het foramen epiploicum geduwd wordt (Archer et al., 2004a).Houtbijten en andere stereotypieën werden niet geassocieerd met een groter risico op deze vorm van koliek (Archer et al.,2008).Dit betekent echter niet dat er een causaal verband bestaat tussen luchtzuigen en koliek.Wellicht hebben koliek en luchtzuigen gemeenschappelijke predisponerende factoren en wordt zo de associatie verklaard. Verder onderzoek is nodig om de relatie tussen luchtzuigen en koliekte verduidelijken (Archer et al., 2004a; Malamed et al., 2010)

Er is een verband tussen koliek en luchtzuigen, maar niet is aangetoond of koliek (gevoeligheid) de oorzaak of het gevolg is. Daarvoor zijn meer studies nodig.
Geldt overigens ook voor alle andere genoemde oorzaken.

Hieronder het hele (overigens zeer interessante) onderzoek:
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf

Andere gevolgen zijn:
Slijten van tanden en verslechtering van de totale algemene conditie en

Temporohyoidale osteoartropathie (die kende ik ook nog niet, maar begrijp hem goed als ik het zo lees) maar dat komt kort gezegd neer op acute neurologische symptomen door de krachten die tijdens het luchtzuigen inspelen op het kaakgewricht en de atlas. Het blijkt dat paarden tijdens luchtzuigen veel kracht uitoefenen. Bij het buigen van de nek wordt een kracht uitgeoefend die genoeg is om 30 kg te tillen.

Denk niet dat paarden in de wei dit niet doen. Het stereotiepe gedrag kan losstaan van de oorzaak. Ze zullen het minder doen omdat er minder voorhanden is om aan te zuigen, maar vinden altijd nog wel de paaltjes van de omheining o.i.d.
Er ken zelfs een paard diat lucht zuigt zonder iets te gebruiken. Op de kliniek na de koliekoperatie zagen ze pas dat het een luchtzuiger was en op welke manier hij dat deed.

Het paard is nog jong begrijp ik (4 jaar) en zuigt al aan de lopende band. Ik denk dat jouw DA al heel goede raad heeft gegeven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:00

En dat verhaal is dus al achterhaald en ook zeker niet in alle gevallen waar.

Ze zoeken altijd net zolang tot ze een oorzaak hebben, maar ten eerste worden er vele onderzoeken gedaan en resultaten wisselen per onderzoek en per tijd waarin we leven.

Het is wel degelijk zo dat veel paarden het buiten niet meer doen. Er is genoeg te vinden bij buiten plekken om het op te doen en paarden kunnen het zelfs op een ander paard doen of idd in de lucht happen. Maar dit is heel duidelijk.

Tanden slijten echt niet altijd af en is ook geen groot probleem bij rijden of eten.

_Reneee
Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:11

superpony schreef:
En dat verhaal is dus al achterhaald en ook zeker niet in alle gevallen waar.

Ze zoeken altijd net zolang tot ze een oorzaak hebben, maar ten eerste worden er vele onderzoeken gedaan en resultaten wisselen per onderzoek en per tijd waarin we leven.

Het is wel degelijk zo dat veel paarden het buiten niet meer doen. Er is genoeg te vinden bij buiten plekken om het op te doen en paarden kunnen het zelfs op een ander paard doen of idd in de lucht happen. Maar dit is heel duidelijk.

Tanden slijten echt niet altijd af en is ook geen groot probleem bij rijden of eten.


[ img ]

Bij rijden geen probleem nee. Met hooi eten wel enigszins... plus dat je hele stal en weidepalen eraan gaan :')

Die van mij zoog er gewoon gaten in, zoog zelfs op klinken van de stal. En op kozijnen, zie je ook duidelijk.

[ img ]

Ik geloof dat ze eerder luchtzuigen door koliek dan andersom. En dat er een verband is wil dus helemaal niet zeggen dat koliek door luchtzuigen komt. Is niet aangetoond.

TS: als je er nog geen band mee hebt zou ik er hard over nadenken. Als je hem 24/7 buiten kunt zetten is het nog te overwegen. Dat scheelt misschien. Bij die van mij wel iig, in samenwerking met een goed (pssm)dieet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:19

Dat hoeft dus echt niet altijd te gebeuren. Dat er voorbeelden zijn, wil niet zeggen dat het altijd zo is.

En nogmaals; Onze shet en ik weet inmiddels veel paarden zijn hun snijtanden kwijt door EOTRH en eten en grazen gewoon prima. Vallen niks af ook. En wij zelf voeren echt hooi. Grazen gaat exact hetzelfde en even snel en goed als met snijtanden.

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:54

_Reneee schreef:
[
Ik geloof dat ze eerder luchtzuigen door koliek dan andersom. En dat er een verband is wil dus helemaal niet zeggen dat koliek door luchtzuigen komt. Is niet aangetoond.


Dat klopt, maar andersom ook niet.
Er is wel een verband aangetoond en met 68% is dat fors. Het kan best zijn dat koliekgevoeligheid in een aantal gevallen leidt tot luchtzuigen, maar dat maakt op zich niet uit. De pony van TS kan dus best koliek gevoelig zijn. Nou dat wil je zeker ook niet.

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:57

superpony schreef:
Tanden slijten echt niet altijd af en is ook geen groot probleem bij rijden of eten.


Dat zou ik zeker niet willen beweren.

2.2.SLIJTAGE VAN TANDEN EN VERSLECHTEREN VANALGEMENE CONDITIE
Slijtage van de tanden is een gevolg van luchtzuigen wanneer paarden een object gebruikenom hun tanden op vast te zetten tijdens het luchtzuigen (kribbebijten). Bij erge slijtage kan dit leiden tot problemen bij het opnemen en kauwen van voeder, wat uiteindelijk tot een verminderde algemene conditie kan leiden (McGreevy en Nicol, 1998a; McGreevy et al., 2001). Bovendien rusten luchtzuigende paarden minder, spenderen ze minder tijd aan eten en verbruiken ze energie tijdens het luchtzuigen, wat kan bijdragen tot gewichtsverlies(Houpt en McDonnell, 1993; McGreevy et al., 2001).

Ook de reden waarom een operatie te overwegen is, bijvoorbeeld bij paarden die moeten presteren zoals bij Aqiedo is gedaan van Adelinde.


sakwly
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-07-19

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 20:50

Ik heb nu stalling geregeld waar hij van februari tot november 24/7 buiten staat en die andere maanden staat hij 1/2 buiten per dag en 1/2 binnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:51

Babootje schreef:
superpony schreef:
Tanden slijten echt niet altijd af en is ook geen groot probleem bij rijden of eten.


Dat zou ik zeker niet willen beweren.

2.2.SLIJTAGE VAN TANDEN EN VERSLECHTEREN VANALGEMENE CONDITIE
Slijtage van de tanden is een gevolg van luchtzuigen wanneer paarden een object gebruikenom hun tanden op vast te zetten tijdens het luchtzuigen (kribbebijten). Bij erge slijtage kan dit leiden tot problemen bij het opnemen en kauwen van voeder, wat uiteindelijk tot een verminderde algemene conditie kan leiden (McGreevy en Nicol, 1998a; McGreevy et al., 2001). Bovendien rusten luchtzuigende paarden minder, spenderen ze minder tijd aan eten en verbruiken ze energie tijdens het luchtzuigen, wat kan bijdragen tot gewichtsverlies(Houpt en McDonnell, 1993; McGreevy et al., 2001).

Ook de reden waarom een operatie te overwegen is, bijvoorbeeld bij paarden die moeten presteren zoals bij Aqiedo is gedaan van Adelinde.


En inmiddels weten we heel veel over EOTRH en worden steeds vaker alle snijtanden verwijdert. Zelf ervaring mee en daardoor later meer contact gehad met andere mensen.

Paarden eten dezelfde dag na het verwijderen van de snijtanden gewoon weer hooi en kunnen ook goed grazen.
Misschien is luisteren naar mensen met (werk) ervaring zoals vroeger wel beter dan het internet steeds afzoeken naar allerlei onderzoekjes.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:52

Babootje schreef:
_Reneee schreef:
[
Ik geloof dat ze eerder luchtzuigen door koliek dan andersom. En dat er een verband is wil dus helemaal niet zeggen dat koliek door luchtzuigen komt. Is niet aangetoond.


Dat klopt, maar andersom ook niet.
Er is wel een verband aangetoond en met 68% is dat fors. Het kan best zijn dat koliekgevoeligheid in een aantal gevallen leidt tot luchtzuigen, maar dat maakt op zich niet uit. De pony van TS kan dus best koliek gevoelig zijn. Nou dat wil je zeker ook niet.


Paarden die op stal staan hebben vaker koliek dan paarden die 24/7 vrij kunnen bewegen. Maar dat interesseert ook nog niet heel veel mensen. Dat kost geld en moeite om dingen aan te passen en te veranderen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laura_estee en 111 bezoekers