Val-les geven aan kind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:46

Ik kom nog uit de tijd waarin zonder cap rijden normaal was, een bodyprotector niet bestond, en een cap ook niet veel meer was dan een laagje plastic met fluweel eroverheen wat op zn plaats moest blijven met een dun elastisch bandje (waarin een knoop kwam als het uitlubberde).

In ''die goede oude tijd'' was val-les ook normaal, kreeg je in de manegelessen al. Want goed leren vallen, gecontroleerd leren vallen, maakte de gevolgen van een val vele malen kleiner.

Tegenwoordig echter wordt er op onze manege bijvoorbeeld geen val-les meer gegeven. Wat ik spijtig vind. Onze dochter is al minstens 20 keer gevallen, en rolt daarbij naar mijn mening niet goed door.. Ze heeft nooit echt veel last gehad van haar val, stapt ook zo weer op en rijd weer verder, maar ik denk dat ze toch baad kan hebben bij val-les. Dus ik wil mijn dochter zelf val-les gaan geven met haar pony, maar hoe pak ik dat het beste aan..?

Nu stuitte ik bij mijn zoektocht op dit artikel met dit filmpje;

https://www.horses.nl/algemeen/leren-ho ... alt-video/

Citaat:
Alvast wat tips voor het moment dat je dreigt te vallen:

1.Buig je lichaam en breng je armen om je hoofd
2.Houd je ellebogen gebogen en je handen in een vuist, zodat de buitenkant van de elleboog, je onderarm en de rug van je hand als eerste de grond raken.
3.Buig je hoofd met je kin op de borst
4.Probeer door te rollen in een soort scheve voorwaartse rol via de zijkant van je hoofd, over je schouder, rug en heup.
5.Rol weg van je paard




Bij deze nog een linkje met filmpje;
https://jeugdjournaal.nl/artikel/209097 ... paard.html


Zelf was mijn val-les echter eerst op de grond de judo-rol oefenen, daarna in stap zonder zadel van het paard af komen, vervolgens in draf zonder zadel van het paard af komen, en de echte durf-als die mochten het in galop proberen.

Die laatste methode lijkt mij ook het meest geschikt, want als kind heb je zelf de controle over hoe en wanneer je wilt vallen.. Zijn er nog meer manieren om zelf val-les te geven? Hoe zouden jullie dat aanpakken?


Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:11

Het lijkt mij beter om te oefenen hoe je erOP blijft zitten dan om te oefenen met vallen. Straks breek je wat tijdens het oefenen met vallen. Beetje raar om van je pony af te springen in galop. Nog nooit van gehoord en erg onverantwoord. Op een judomatje oefenen oké. Ieder zn ding

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:17

Uiteraard is het beter om te oefenen hoe je er op blijft zitten, maar als je valt kan je maar beter goed vallen dan als een plank plat op je rug vallen bijvoorbeeld. De val-les is dan ook om te leren hoe je goed kan vallen (doorrollen) en zo dus je val kan beïnvloeden waardoor de gevolgen van een val minder erg kunnen zijn. De val-les is juist om te voorkomen dat je dingen breekt bij een val.

Paardrijden gaat nou eenmaal, net als elke andere sport, met vallen en opstaan. Vallen is niet altijd te voorkomen, dus dan maar beter leren hoe je moet vallen toch?

Sastaic
Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:26

Ik vind het wel een goed idee! Ik had zelf vroeger op judo gezeten en kreeg daar val-les, toen ik laterop paardrijden mocht kon ik dus al vallen en dat was echt een voordeel.

Hoe je dat toe moet passen, dat weet ik dan weer niet.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:00

Goed idee, valles!
We kukelen ten slotte allemaal wel eens.

Op het moment dat je denkt 'dit gaat niet meer':
adem in, (dat wordt een soort van luchtkussentje)
kijk in je handpalm terwijl je je armen iets boger hebt dan je normaliter te paard hebt
...en dan landen op die judomat.
Op het moment van landen gaat je adem naar buiten.

Bedenk ook dat we als mens onze door-rol reflexen moeten ontwikkelen.
Dat klinkt raar: ik heb het niet (alleen) over gewoonten maar echt een aantal reflexen. Soms ontwikkelen die reflexen zich niet goed omdat de blijvende aanwezigheid van een primitief reflex dit tegenhoudt.
(Een kind met een 'overgebleven' atnr reflex kan bovenstaande manoeuvre niet vloeiend uitvoeren. Wat heus wel weer op te lossen is. www.inpp.nl)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:10

Ik volg.
Ik heb een (lichte) angst voor van mn paard flikkeren gekregen na een flinke rodeo vorig jaar, en ben sindsdien op zoek naar iemand die me goed kan leren vallen, ook specifiek in combinatie met paarden.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:13

Ik heb ook vroeger, en dan praten we over 28 jaar geleden, valles gehad.

Ik heb er heel veel aan gehad.

Sizzle
Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:17

Ik heb vroeger nooit val les gehad (30 jaar geleden) :n
Wel vaak gevallen :P

Twee jaar geleden heb ik met een valtraining mee gedaan en dat was zeker zinvol :j


chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:55

Ik begeleid ponykampen en dagkampen en hierbij geef ik ook altijd valtraining. Niet te pony, maar de judo rol van een grote paarden voetbal af. Eerst vanuit stilstand en daarna de bal laten rollen. Terwijl de ene groep de val training doet krijgt een andere groep op en afstap les. Nadat alles goed gaat wisselen de groepen om.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Anoniem

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:05

Ik heb het nooit gehad maar eigenlijk is het inderdaad wel nuttig!

MallyBelly
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:20

Hier doen/deden ze het op de voltige vereniging(en). Wellicht daar even contact mee opnemen in de buurt.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

hagelslag
Berichten: 8986
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:11

Geen officiele valles gehad ivm paardrijden maar wel tijdens gym vroeger op school gehad.
Weet niet meer het fijne ervan maar geholpen heeft het ook niet _O-
2 september goed mijn arm gebroken.

Maar ik vind het zeker belangrijk. Niet alleen ivm paardrijden maar ook fietsen en weet ik wat allemaal meer

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:18

Vroeger kon ik goed vallen maar de laatste jaren val ik keihard op m'n kop als ik val, altijd weer :+

Vallas lijkt me super handig! Ik zou wel eerst zonder paard oefenen.

evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:40

Goed idee! Je kunt op de grond beginnen en daarna van een lage bok oid proberen door te rollen. Als dit helemaal goed gaat kun je evt nog van een paard/pony proberen, maar die moet hier niet van opkijken.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:42

Misschien een judo rol kun je haar leren? Ik heb er altijd profijt van gehad dankzij mijn judo lessen

jumpyhorse
Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:51

Ik moest verplicht 2 maand elke week 2 keer op val les van mn ouders voor ik mocht rijden!

x_Milou
Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:53

Rijdt je dochter met een bodyprotector? Ik merk dat dat mijn vallen eigenlijk alleen maar lastiger maakt. Met die bodyprotector aan val ik als een baksteen naar beneden en kan ik idd onvoldoende doorrollen omdat ik die bewegingsvrijheid mis die ik zonder bodyprotector heb.. Mocht ik later kinderen heb die willen rijden, dan krijgen ze een airbagvestje of zon dunne rugbeschermer aan. Kost wat (hoop dat ik later een goede baan heb :+ ) maar mijn god ik voel me zo belemmerd als ik met dat ding aan val.

evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:59

x_Milou Er bestaan ook bodyprotectors met zulke blokjes, daarin kan je je al veel makkelijker bewegen en dus makkelijker doorrollen. Ik weet niet of je dit al kent, maar ik dacht ik zeg het even :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:01

Val les normaal? Ik ben in 1985 begonnen met ponyles op een FNRS manege en nooit val training gehad. Wel heel vaak gevallen trouwens :+ nooit over gesproken om daar les in te krijgen.

Dochter heeft het ook niet gehad trouwens. Die heeft wel een BP aan gehad met haar eigen pony (dat was een draakje) daardoor nooit veel pijn er aan over gehouden. Laatste val was tijdens een cross training, daardoor ook BP, en wel schrik, maar geen pijn. Ik zou bij vaak vallen dus toch opteren voor een goed passende BP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:02

Ze rijd meestal zonder BP. Alleen bij cros-les heeft ze een BP aan (dan is het verplicht), inderdaad zo’n blokjes-ding.

Ik dacht inderdaad eerst haar de judo-rol te leren, een fitness-bal klinkt als een goede 2e stap! En dan als dat vlekkeloos gaat kunnen we de shet zonder zadel pakken, als dat goed gaat kan ze eventueel ook nog vanaf de B-pony oefenen :+

Van wat ik weet is hier geen voltige-vereniging in de buurt..

webster543
Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:26

Heb vroeger ook valles gehad. Een dikke mat ( zoals die van hoogspringen) naast de hoefslag en een voor een je van je paard laten vallen. Eerst linksom, dan rechtsom en in alle gangen.
Als kind deden wij dat allemaal en was dat zelfs leuk. Nu denk ik wel dat ik een paar “technieken” nog automatisch zou toepassen.

Het zou zeker interessant zijn op dat weer te integreren in de lessen. Niet alleen om letsels te voorkomen, maar ook om de schrik voor het vallen wat weg te nemen.

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:41

webster543 schreef:
Heb vroeger ook valles gehad. Een dikke mat ( zoals die van hoogspringen) naast de hoefslag en een voor een je van je paard laten vallen. Eerst linksom, dan rechtsom en in alle gangen.
Als kind deden wij dat allemaal en was dat zelfs leuk. Nu denk ik wel dat ik een paar “technieken” nog automatisch zou toepassen.

Het zou zeker interessant zijn op dat weer te integreren in de lessen. Niet alleen om letsels te voorkomen, maar ook om de schrik voor het vallen wat weg te nemen.


Dat laatste is ook zekers een punt, vooral bij kinderen die enkel op de manege leren rijden en nooit vallen.. Mijn dochter zit al vanaf dat ze 2 is op het paard (we hebben zelf pony’s) en heeft er al zoveel naast gelegen dat het er bij hoort. Leuk is vallen nooit, maar ook bij ballet, turnen, voetbal, elke andere sport kan je vallen en dat hoort er bij.
Er zijn echter ook zat mensen op de manege nog nooit gevallen, en 9 van de 10 vermijden ook dingen waarbij ze denken dat ze zouden kunnen vallen. Onwijs jammer natuurlijk!

x_Milou
Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:06

evaval schreef:
x_Milou Er bestaan ook bodyprotectors met zulke blokjes, daarin kan je je al veel makkelijker bewegen en dus makkelijker doorrollen. Ik weet niet of je dit al kent, maar ik dacht ik zeg het even :)


Ja die heb ik! Past ook goed, maar blijft voor mij oncomfortabel :+

pien_2010
Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:31

Val lessen geven vind ik helemaal niet verkeerd. Maar dit kun je ook via judo lessen. Mijn man (was toen al 70 jaar) is ooit van Hercule buiten afgevallen en dank zij zijn vroegere judo lessen liet hij zich doorrollen waardoor hij niets had. Zelf roemde hij zijn judo lessen

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:40

Ik stam ook uit de tijd die TS beschrijft; we reden zonder cap en van bodyprotectors nog nooit gehoord.
Maar van val-les ook niet!
Ik viel na 2 jaar voor het eerst van een paard tijdens een buitenrit. Ik had geleerd teugels vast te houden en dat deed ik instinctief ook. Gelukkig maar, want het betreffende paard stond er om bekend naar huis te rennen zodra hij z'n ruiter gelost had. En ik kon dus weer gewoon opstijgen.
Ik heb Zeker 15 jaar heel intensief gereden, gesprongen, paarden zadelmak gemaakt, lastige paarden gereden, maar de keren dat ik in het zand belandde zijn op de vingers van 2 handen te tellen. En denk hooguit 2 keer met paard zelf onderuit gegaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers