Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Rosebud
Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:56

Ik weet niet of het al gezegd is. Maar je kunt wel de zwangerschap afbreken na een vruchtwaterpunctie /vlokkentest (deze vindt gemiddeld bij 13-15 weken plaats en kan 100% zekerheid geven of je kind ziek is of niet. Als hieruit komt dat het kindje ziek is, wordt dit als medische reden gezien. Je kunt in NL tot ong. 22 / 23 weken kiezen voor een afbreking, omdat er ook nog officiële bedenktijd bij zit.


Balte
Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:18

Over de twijfels van de topicstarter kan ik mij niet uitspreken, ik zou wel graag nog iets toevoegen over adoptie.
Het is hier in het topic al aangehaald dat dat niet zo simpel is en dat klopt.
Wij zelf hebben zeker vijf jaar gewacht en ondertussen is het proces vaak nog moeilijker/langer geworden. Die wachttijd is echt een heel zware periode op emotioneel vlak.
Daarnaast raken de gezonde kinderen meer en meer in eigen land geplaatst, wat een positieve ontwikkeling is en gaan er vooral special needs kinderen naar het buitenland. Dat kan gaan om kinderen die al wat ouder zijn en daardoor als special needs worden gezien maar ook om kinderen met een medische aandoening.
Je kan als adoptieouder uiteraard je draagkracht op dat vlak aangeven.

Ik heb het geluk dat de hechting hier zeer goed is, maar ik lees ook heel veel andere verhalen. Zelfs met die goeie hechting, is er hier toch geregeld verdriet om datgene wat verloren is: biologische ouders, het eigen land....

Mijn zoontje komt ook uit het special needs programma van China, hij is geboren met een viervoudige hartaandoening. Het ironische aan heel dit gegeven is dat hier in België het hartje goed bekeken wordt op de echo van 13 weken en dat ze hier aan ouders die zwanger zijn van een kindje met die aandoening adviseren om de zwangerschap af te breken.
Terwijl ik hier dus met een geweldige, lieve, fantastische kerel zit, die als baby in China al geopereerd werd en die hier later ook nog een keer zal moeten geopereerd worden maar die op alle vlakken verder normaal functioneert.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 15:10

Goed, aangezien het topic nu opgesplitst is zal ik maar weer reageren.

Gisteren een zeer goed gesprek gehad met de geneticus, er is nog een extra traject in gang gezet rond prenatale diagnostiek, wat dat exact inhoud weet ik pas na het volgende gesprek. Er zijn blijkbaar tegenover 28 jaar geleden een hoop nieuwe technieken, maar daarvoor moet ik een gesprek hebben met een speciale gyneacoloog, daar kon de geneticus zelf geen duidelijke uitleg over geven (ieder zijn specialiteit eh)

Er is ook een duidelijke beslissing genomen voor onszelf (en nu ik dit hier typ begint de koudwatervrees weer raar te doen, dit neertypen is zo definitief).
Als uit de nipt test blijkt een meisje, gaan we niet verder testen en zien we wel bij de geboorte. Ikzelf heb namelijk gewoon een goed leven, mits een klein aangepast dieet, en zo wil ik ook wel een dochter grootbrengen, blijkbaar zijn er ook veel meisjes asymptomatisch, dus wel merkbaar in DNA en doorgeefbaar, maar niet ziek. Als uit de nipt test blijkt een jongen, dan wordt er verder getest en bij een slechte diagnose wordt de zwangerschap afgebroken.

Ikzelf kan het emotioneel nog redelijk plaatsen, maar nog 3 weken wachten tot we aan die 12 weken is wel stressvol, maar intussentijd zie ik elke week de huisarts en de dietist. Mijn partner heeft het er momenteel moeilijker mee, hij is kerngezond en snapt dat uren wachten in ziekenhuizen niet, doorgestuurd worden van A naar B naar C, heeft hij allemaal nooit moeten doen, en voor hem mag het allemaal wat sneller gaan. (in mijn ogen is een doorverwijzing van 1,5 week later al enorm snel...)

Ik ga later nog wat quoten en reageren, maar daarvoor wil ik rustig thuis achter de laptop zitten.

pmarena
Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:15

Klinkt als een prima beslissing Seltje, bedankt voor de update +:)+

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:25

Klinkt als een goed overwogen beslissing die voor beide goed voelt. Ik duim dat het goed is!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:28

Eerlijk TS?
Goed dat je actie onderneemt. Maar stel nu he, gewoon even stel dat. Stel dat ik jouw dochter was. En ik kom er later achter dat jij en jouw man/vriend bewust hebben gekozen om mij te laten leven ondanks dat je tijdens de zwangerschap al wist hoe groot de kans op ziekte was en ik ben ziek. Dan zou ik het jullie nooit vergeven en altijd kwalijk nemen, ook al is het ‘op te lossen’ met een dieeët.. zéker als ik dan ook nog eens op internet (of uberhaupt) zou terugvinden dat ik met een alternatief wél gezond zou zijn en een normaal leven zou kunnen hebben. Misschien werkt het voor jou prima maar dat kun je voor een ander toch niet oordelen?

Ik hoop, dat mocht het op die manier uitpakken, dat dat leed voor een ieder bespaart blijft.

Excuses voor de ik-vorm in deze post maar wist het niet beter te verwoorden. Ga hier verder geen woorden aan vuil maken. Het is en blijft een uiterst bijzondere casus/situatie.

Sterkte ermee.

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:33

sanso schreef:
Eerlijk TS?
Goed dat je actie onderneemt. Maar stel nu he, gewoon even stel dat. Stel dat ik jouw dochter was. En ik kom er later achter dat jij en jouw man/vriend bewust hebben gekozen om mij te laten leven ondanks dat je tijdens de zwangerschap al wist hoe groot de kans op ziekte was en ik ben ziek. Dan zou ik het jullie nooit vergeven en altijd kwalijk nemen, ook al is het ‘op te lossen’ met een dieeët.. zéker als ik dan ook nog eens op internet (of uberhaupt) zou terugvinden dat ik met een alternatief wél gezond zou zijn en een normaal leven zou kunnen hebben. Misschien werkt het voor jou prima maar dat kun je voor een ander toch niet oordelen?

Ik hoop, dat mocht het op die manier uitpakken, dat dat leed voor een ieder bespaart blijft.

Excuses voor de ik-vorm in deze post maar wist het niet beter te verwoorden. Ga hier verder geen woorden aan vuil maken. Het is en blijft een uiterst bijzondere casus/situatie.

Sterkte ermee.

Maar als ze ‘ik’ wel hadden laten komen doormiddel van een fertiliteitsbehandeling dan was ze er toch ook niet geweest. Dan was ‘ik’ diegene met het foute celletje en mijn ‘zus/broer’ van dezelfde lichting de gelukkige geweest?

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:34

sanso schreef:
Eerlijk TS?
Goed dat je actie onderneemt. Maar stel nu he, gewoon even stel dat. Stel dat ik jouw dochter was. En ik kom er later achter dat jij en jouw man/vriend bewust hebben gekozen om mij te laten leven ondanks dat je tijdens de zwangerschap al wist hoe groot de kans op ziekte was en ik ben ziek. Dan zou ik het jullie nooit vergeven en altijd kwalijk nemen, ook al is het ‘op te lossen’ met een dieeët.. zéker als ik dan ook nog eens op internet (of uberhaupt) zou terugvinden dat ik met een alternatief wél gezond zou zijn en een normaal leven zou kunnen hebben. Misschien werkt het voor jou prima maar dat kun je voor een ander toch niet oordelen?

Mee eens. En tevens leg je het ziekteverervingsprobleem dan ook weer weg bij die eventuele dochter mocht zij later een kind willen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:42

Veel sterkte ts en duim mee.
Trekt u niets aan van andere commentaar, het is jullie beslissing.

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 15:48

Napie schreef:
Je heb de keuze nu eenmaal gemaakt. Ik wil ten eerste zeggen respect dat je dit durft te delen en dat je kan toegeven aan je gedachte. Dit betekend dat je openheid kan geven aan je zorgen. Wat betreft de risico's voor je kind vind ik het risico van 50 procent niet heel groot. Testen en goed bedenken wat je wil met de uitslag (afbreken of doorgaan) is nu van belang.
Het risico op zwangerschapsdiabetus en pre eclampsie is niet heel veel hoger als bij een reguliere eerste zwangerschap. Ik weet niet wat de invloed van jouw aanfoening is op de behandeling. Als tip kan ik je geven om in een vroeg stadium met een dietiste je dieet zo inricht dat de koolhydrateninname beperkt blijft. Vrouwen in hoog risicogroep voor pre eclamsie krijgen soms asprine (acetylsalicylzuur) voorgeschreven. Daarmee moet vroeg gestart worden (12 tot 16 weken). Misschien kan je dat voorleggen aan je arts. Nogmaals, ik weet te weinig over jouw aandoening om zeker te zijn of dit bij jou ook kan.


Koolhydratenarm dieet is vrees ik geen optie, mijn huidige dieet is namelijk protëine-arm, als ik dan ook nog koolhydraten ga schrappen blijven er alleen lipiden over, en tja, alleen vet eten kan nooit gezond zijn voor een foetus. Indien ik effectief zwangerschapsdiabetes krijg ga ik nog enorm vloeken samen met mijn diëtist, maar dat los ik liever op die moment pas op, het huidige dieet maakt het soms al heel moeilijk, al ben ik een gewoontedier, zolang ik thuis eet is proteïnearm goed te doen. Maar ik wordt goed opgevolgd hoor, wekelijks bloedje prikken bij de huisarts op vrijdagochten, en dan op vrijdagavond rondje dietist voor een weekplanning (dietist doe ik al heel mijn leven, dat hoort al lang bij de routine)

Joltsje schreef:
Kunnem wij weer terug naar TS.

De meningen zijn voldoende gegeven.
Hoe gaat het nu met je?

Ben je ook bang voor veel zulke reacties in real life?


Euhm, welke reacties in real life? Eerlijk, er weet in mijn directe omgeving maar weinig volk dit, het gaat niet verder dan mijn partner, beste vriendin en (schoon)ouders, en dat wil ik ook zo houden, ik wil dit soort gesprekken niet persoonlijk voeren. Van achter een scherm kan ik mij een paar uur/dagen verstoppen en op een gepastere moment reageren.

Maar qua gezondheid gaat het goed, soms wat misselijk, maar blijkbaar hoort dat erbij. Emotioneel is het een hele rollercoaster, maar ook dat overleef ik wel.


elnienjo schreef:
sanso schreef:
Eerlijk TS?
Goed dat je actie onderneemt. Maar stel nu he, gewoon even stel dat. Stel dat ik jouw dochter was. En ik kom er later achter dat jij en jouw man/vriend bewust hebben gekozen om mij te laten leven ondanks dat je tijdens de zwangerschap al wist hoe groot de kans op ziekte was en ik ben ziek. Dan zou ik het jullie nooit vergeven en altijd kwalijk nemen, ook al is het ‘op te lossen’ met een dieeët.. zéker als ik dan ook nog eens op internet (of uberhaupt) zou terugvinden dat ik met een alternatief wél gezond zou zijn en een normaal leven zou kunnen hebben. Misschien werkt het voor jou prima maar dat kun je voor een ander toch niet oordelen?

Mee eens. En tevens leg je het ziekteverervingsprobleem dan ook weer weg bij die eventuele dochter mocht zij later een kind willen.


Moeilijke situatie inderdaad, het moeilijke is dat een vruchtwaterpunctie ook wat risico's met zich meebrengt, risico's waarvan wij zullen moeten beslissen of het dat waard is. Moest er geen risico aan vasthangen, had ik gewoon getest. Deze zwangerschap is een aaneenschakeling van risico's... Nu is het de voors en tegens afwegen en zien waar we uitkomen.

fleurtjeuh
Berichten: 10265
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:51

quera schreef:
sanso schreef:
Eerlijk TS?
Goed dat je actie onderneemt. Maar stel nu he, gewoon even stel dat. Stel dat ik jouw dochter was. En ik kom er later achter dat jij en jouw man/vriend bewust hebben gekozen om mij te laten leven ondanks dat je tijdens de zwangerschap al wist hoe groot de kans op ziekte was en ik ben ziek. Dan zou ik het jullie nooit vergeven en altijd kwalijk nemen, ook al is het ‘op te lossen’ met een dieeët.. zéker als ik dan ook nog eens op internet (of uberhaupt) zou terugvinden dat ik met een alternatief wél gezond zou zijn en een normaal leven zou kunnen hebben. Misschien werkt het voor jou prima maar dat kun je voor een ander toch niet oordelen?

Ik hoop, dat mocht het op die manier uitpakken, dat dat leed voor een ieder bespaart blijft.

Excuses voor de ik-vorm in deze post maar wist het niet beter te verwoorden. Ga hier verder geen woorden aan vuil maken. Het is en blijft een uiterst bijzondere casus/situatie.

Sterkte ermee.

Maar als ze ‘ik’ wel hadden laten komen doormiddel van een fertiliteitsbehandeling dan was ze er toch ook niet geweest. Dan was ‘ik’ diegene met het foute celletje en mijn ‘zus/broer’ van dezelfde lichting de gelukkige geweest?

Een ongeboren foetus weet nooit dat het niet wordt geboren.
Dus je kan ook niet weten dat 'jij' wel of niet bent gekozen.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:55

Seltje schreef:
Moeilijke situatie inderdaad, het moeilijke is dat een vruchtwaterpunctie ook wat risico's met zich meebrengt, risico's waarvan wij zullen moeten beslissen of het dat waard is. Moest er geen risico aan vasthangen, had ik gewoon getest. Deze zwangerschap is een aaneenschakeling van risico's... Nu is het de voors en tegens afwegen en zien waar we uitkomen.

Een vruchtwaterpunctie gaat ook heel vaak goed en dan kun je tenminste 100% voorkomen dat een mogelijke dochter jouw ziekte draagt.
Vind het een behoorlijk pittige opgave om eiwitarm te eten, dan valt er al heel veel (lekkers) af. En als je dan ook nog een vergroot risico loopt om koolhydraatbeperkt te moeten gaan eten wegens diabetes, dan zie ik dat toch als 'n serieuze handicap. En een probleem wat je eventueel dus ook weer op je dochters bordje legt.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:56

Ah Elnienjo jij gaat al ver dood als je 1x vegan
moet eten, niet iedereen is zo kortzichtig over eten.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:14

Er zijn ook enorm veel mensen met coeliakie, die zijn ook niet allemaal doodongelukkig.

Of kun je alleen gelukkig zijn wanneer je volledig gezond bent, een goed functionerend stel hersens hebt (want ja, je wordt alleen echt gelukkig met goede opleiding en dito baan) en zo weinig mogelijk kans op ook maar een greintje ongeluk in je leven...

Kom op, dit is de keuze van TS en zij weet als geen ander hoe het is om met deze aandoening te leven.

[o]

mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:21

Seltje schreef:
G
Als uit de nipt test blijkt een meisje, gaan we niet verder testen en zien we wel bij de geboorte. Ikzelf heb namelijk gewoon een goed leven, mits een klein aangepast dieet, en zo wil ik ook wel een dochter grootbrengen, blijkbaar zijn er ook veel meisjes asymptomatisch, dus wel merkbaar in DNA en doorgeefbaar, maar niet ziek. Als uit de nipt test blijkt een jongen, dan wordt er verder getest en bij een slechte diagnose wordt de zwangerschap afgebroken.


Puur uit nieuwsgierigheid, maar heb jij een lichte(re) vorm van jouw ziekte? En zo ja, kan het dan zijn dat jouw eventuele dochter wel de zware vorm krijgt? Want eerder in dit topic heb ik nogal heftige symptomen voorbij zien komen, die je zelf - voorzover ik begrijp - niet hebt?

lizy29
Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:38

Klinkt alsof jullie een heel goed doordacht plan hebben opgesteld samen en de geneticus jullie ook goed op weg heeft geholpen.

Ik wens jullie in ieder geval heel vee sterkte toe de komende tijd en dat de komende 3 weken maar snel voorbij mogen zijn. Hopelijk mogen jullie over een maand of 7 een gezond kindje op de wereld zetten.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:50

Het klinkt alsof je het heel goed hebt doordacht

Zelf heb ik een eiwit en zoutbeperkend dieet. En ik vind de reactie van Elnienjo dan ook echt super kortzichtig.

Voorbeeld ik kan nog steeds chips eten. Ik rijd even naar de biowinkel in de stad en koop daar mijn zoutloze chips. Prima te eten als je een zoutbeperkend dieet hebt. Vlees wil ik toch al uit principiële redenen niet te veel en 30+ kaas is prima eetbaar.

Fruit en groente ben ik welliswaar meer op aangewezen maar wie lust er nu niet een lekker watermeloentje, aardbeien of kersen? Stukje komkommer en snoeptomaatjes heerlijk.

Je eetpatroon wordt anders maar zeker niet minder erom.
En tja ik moest er op mijn 38e aan wennen dus ik wist heel goed beter. Moet ik mijn ouders dan maar kwalijk gaan nemen dat ik ooit op de wereld ben gezet omdat ik onverklaarbare verminderde nierfunctie heb gekregen?? Want daardoor moet ik eiwitbeperkend en zoutbeperkend eten. Om over de onzekere toekomst maar te zwijgen in dit opzichte.

TS heel veel sterkte en voor jou lijkt het mij erg prettig dat het topic is opgesplitst.

Ibbel
Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:55

Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:09

Ibbel schreef:
Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?

Dat duurt nog minstens 20 jaar als het niet langer is.
Wie weet hoe ver ze dan al zijn in de medische wetenschap

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 17:17

mylittlejoy schreef:
Seltje schreef:
G
Als uit de nipt test blijkt een meisje, gaan we niet verder testen en zien we wel bij de geboorte. Ikzelf heb namelijk gewoon een goed leven, mits een klein aangepast dieet, en zo wil ik ook wel een dochter grootbrengen, blijkbaar zijn er ook veel meisjes asymptomatisch, dus wel merkbaar in DNA en doorgeefbaar, maar niet ziek. Als uit de nipt test blijkt een jongen, dan wordt er verder getest en bij een slechte diagnose wordt de zwangerschap afgebroken.


Puur uit nieuwsgierigheid, maar heb jij een lichte(re) vorm van jouw ziekte? En zo ja, kan het dan zijn dat jouw eventuele dochter wel de zware vorm krijgt? Want eerder in dit topic heb ik nogal heftige symptomen voorbij zien komen, die je zelf - voorzover ik begrijp - niet hebt?


Er zijn enorm veel gradaties...
Asymptomatisch: drager maar niet ziek
Symptomatisch vrouw: Door lyonisatie (verdeling van de X-chromosomen in de levercellen) is er enorm verschil, als ik bijvoorbeeld veel te veel eiwit eet krijg ik hoofdpijn/misselijk, eet ik dan door dan kan ik richting flauwvallen/comateus gaan. Sommige hebben die klachten al bij het beetje eiwit dat in brood zit, ik heb dat pas na 2 pannenkoeken. Als baby wordt je verplicht door te eten als je hoofdpijn krijgt of misselijk wordt, en daar zitten de grote risico's bij flauwvallen/comateus worden, ikzelf ben ook comateus geweest op 3 weken, daardoor dat de diagnose gesteld is.
Momenteel heb ik geen strikt dieet, maar wordt ik wel wekelijks begeleid om er genoeg variatie in te houden, en alles met overdreven veel eiwitten links te laten liggen. Ik mag wel eens een lekkere pannenkoek eten, maar dan moet de maaltijd ervoor en erna echt eiwitarm zijn. Ik heb voor zover ik weet geen hersenschade opgelopen door als kind periodes met hoge amoniak door te maken, ik heb wel de luxe gehad heel vroeg gediagnosticeerd te zijn waardoor ik een strikt eiwitarm dieet heb gevolgd tot mijn 12 jaar, daarna zijn we stilletjes aan gaan uitbreiden naar een 'normaal' voedingspatroon.
Het voordeel (of nadeel) van deze stofwisselingsziekte is ook dat je heel snel merkt wanneer je te veel eiwit binnen krijgt, ergens halverwege het 2de niet-eiwitarme broodje op de receptie merk ik:oeps hoofdpijn komt op, ik stop met eten, ga direct verdunnen door water te drinken en kan weer verder voor de rest van de avond, zo leer je jezelf echt heel gemakkelijk grenzen aan (all-in restaurants zijn voor mij enorme geldverpilling, maar een gewoon restaurant kan ik gemakkelijk inplannen)

Jongens hebben maar 1 X chromosoom dus geen lyonisatie in de lever, dus elke levercel breekt geen ammoniak af, in de eerste week van de geboorte wordt er dus in dat jongenslichaam enorm veel ammoniak aangemaakt die niet wordt omgezet naar ureum, en dat vergiftigd de hersencellen. En dan gaat het heel snel achteruit. Er zijn wel gevallen bekend van jongens die er zijn doorgekomen, maar die verhalen bevatten een levertransplantatie en andere zeer zware ingrepen.

Voor mijn 'toekomstige dochter' zou er een zwaardere vorm kunnen zijn, maar ik weet hoe te 'voorkomen', ziekte present, dan gooien we het hele babymelksysteem om naar een eiwitarme melk en gaan we zo hersenschade kunnen voorkomen. Het zou kunnen dat die dochter wel heel haar leven zwaar zal moeten dieten, dan is dat zo, dieten doen wel meer mensen, ieders om een andere reden. Hersenschade loopt vooral op door veel te late diagnoses, en dan kunnen de ergere symptomen ontstaan.

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:19

Ibbel schreef:
Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?


[MWS] De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

We kunnen er hier verder over?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:24

Citaat:
Het zou kunnen dat die dochter wel heel haar leven zwaar zal moeten dieten, dan is dat zo, dieten doen wel meer mensen, ieders om een andere reden.

Ik vind dit eerlijk gezegd behoorlijk schokkend om dat willens en wetens een mogelijke dochter aan te willen doen. Zeker aangezien je schrijft van het eiwit in een broodje/pannenkoek al ziek te worden, dus vlees/vis/eieren/kaas etc zullen dan helemaal offlimits zijn? Maar als je die diabetes er bovenop krijgt dan moet je ook nog koolhydraten gaan beperken. Wat blijft er dan nog over om te eten?

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:28

elnienjo schreef:
Citaat:
Het zou kunnen dat die dochter wel heel haar leven zwaar zal moeten dieten, dan is dat zo, dieten doen wel meer mensen, ieders om een andere reden.

Ik vind dit eerlijk gezegd behoorlijk schokkend om dat willens en wetens een mogelijke dochter aan te willen doen. Zeker aangezien je schrijft van het eiwit in een broodje/pannenkoek al ziek te worden, dus vlees/vis/eieren/kaas etc zullen dan helemaal offlimits zijn? Maar als je die diabetes er bovenop krijgt dan moet je ook nog koolhydraten gaan beperken. Wat blijft er dan nog over om te eten?



Dit dus.

Mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap rustig doorgerookt, ik ben er een van een drieling en zowel ik als mijn twee zusjes hebben flinke astma en long problemen. Misschien wel een op een ander niveau omdat dit niet genetisch is, maar ik vergeef dit mijn moeder nooit.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Ibbel
Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:33

Avalanche81 schreef:
Ibbel schreef:
Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?


[MWS] De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

We kunnen er hier verder over?


Sorry, waar verbind ik een waarde aan welk leven dan ook? Ik heb een concrete vraag aan TS, geen academische discussievraag.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:49

Ts, jij kunt met de beperkingen van je ziekte, die jij niet in heftige mate hebt blijkbaar zo goed omgaan dat je zelf de beperkingen niet meer ziet. Ik lees elke week bloedprikken, weekoverleg met dietiste , zeer goed opletten wat je eet.
Voor jou normaal maar ik sta er van te kijken dat je dit geen gedoe vind en zorgen voor een gezonde eicel wel.
Je zadelt een eventuele zieke dochter met het zelfde dilemma op wanneer ze ooit aan kinderen wil beginnen, jij geeft sws de ziekte weer door, je dochter kan nooit een onbekommerde tiener zijn, een jaar backpacken? Bijna onmogelijk.

En zelf heb je geen zin in gedoe, ja je bent zwanger maar( natuurlijk hoop ik dit niet voor je) mocht dit een miskraam worden dan wens ik je veel wijsheid voor de volgende toe.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bellizdej, Casino13, cissy, Contemplate, Dennenboom, Elin_, HELder, Jiskaa, xColorCross en 45 bezoekers