Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:14

elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Ga je met deze gedachtes niet naar een richting die je eigenlijk niet zou moeten willen inslaan?

Vind dat potentiele ouders zelf zo wijs moeten zijn die richting op te gaan. Waarom zou je een kind dat leven aan willen doen? En jezelf, want het blijft dan levenslang een zorgenkindje dus zeg maar dag tegen je droom van het gezinsleven.


Gelukkig sia je niet steeds een beetje door. Ik snap echt dat rellen leuk is, maar het is hier een beetje ongepast.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Ailill
Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:16

Kabayo schreef:
Als ik zwanger zou worden van een ziek/gehandicapt kind doe ik ook abortus... Wie wil er nou zo leven? Met zon aandoening?
Dat ligt toch geheel aan de aandoening/gradatie, of is ziek in alle gevallen ziek?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:20

MarcoBorsato schreef:
elnienjo schreef:
Vind dat potentiele ouders zelf zo wijs moeten zijn die richting op te gaan. Waarom zou je een kind dat leven aan willen doen? En jezelf, want het blijft dan levenslang een zorgenkindje dus zeg maar dag tegen je droom van het gezinsleven.


Gelukkig sia je niet steeds een beetje door. Ik snap echt dat rellen leuk is, maar het is hier een beetje ongepast.

Maar dit is toch puur en alleen een relaccount? Met zoveel berichten in zo korte tijd, overal net een beetje te aanwezig en net een beetje heftiger dan nodig, net een beetje olie op het vuur gooien, maar wel net binnen de grenzen.

Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:21

Ja ik ben blij dat ik niet de enige ben die het opvalt.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:21

Ik vind sommige reacties hier echt om te kotsen. Ga je schamen, alsjeblieft zeg..

JM :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:23

MarcoBorsato schreef:
Ja ik ben blij dat ik niet de enige ben die het opvalt.

Nee hoor zeker niet, het valt mij al een paar weken op. Maar het blijft telkens wat lafjes, niet irritant of heftig genoeg om op in te laten grijpen.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:24

Anoniem schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ja ik ben blij dat ik niet de enige ben die het opvalt.

Nee hoor zeker niet, het valt mij al een paar weken op. Maar het blijft telkens wat lafjes, niet irritant of heftig genoeg om op in te laten grijpen.


Same here

JM :#

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:32

Ibbel schreef:
Sunnda schreef:
Ik ben voorstander van abortus, maar ik dacht dat mensen er bewuster mee omgingen om eerlijk te zijn.


Iedereen die pak 'm beet boven de 30-35 zwanger wil worden (en dat zijn er nog al wat) neemt precies hetzelfde bewuste risico als TS.
De kans op een ziek kind is voor TS groter, maar de afwegingen zijn precies hetzelfde: "als het kind niet goed is (Down voor de meeste 30-plussers) laten we het aborteren". Bij volle verstand en bewustzijn worden dit besluit door vrouwen boven de 35 genomen. En iedereen vindt dit acceptabel.

Zelf heb ik overigens altijd gezegd: als mijn eierstokken pas boven de 35 gaan rammelen dan hebben ze pech gehad, ik ga het risico niet nemen. Mijn eierstokken zijn nooit gaan rammelen, maar ik vraag me af of ik me aan mijn eigen rationele besluit zou hebben gehouden.


Ik ben het met je eens :j

daantjuhhh
Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:38

nicolanca schreef:
Heel veel sterkte, ik heb er geen mening over en ik zou het ook een beetje belachelijk van mezelf vinden als ik het lef zou hebben hier een mening over te hebben. Zo ingewikkeld!

Hier idem dito.

Ik wil je alleen heel veel sterkte wensen met welke keuze je ook gaat maken.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:43

elnienjo schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Waarom niet? Degenen die je op tv ziet of in een brownies&downies zijn vaak degenen bij wie het de lichtste vorm is. Je kunt ook zwaar pech hebben. Vind dat in deze overbevolkte maatschappij waarin de zorg steeds verder uitgekleed wordt een risico wat men niet zou mogen nemen.

Wat ben ik blij dat de ouders van mijn “collega’s” op de zorgboerderij er niet zo over dachten als jij nu doet.
Ik had ze nl alle drie voor geen goud willen missen als “collega”

Avalanche
Berichten: 15885
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:54

Dat is mooi. Maar dat weet je dus niet van te voren. Mijn eierstokken dansen ook de salsa, maar realistisch gezien wordt de kans op een kind met down wel steeds groter, en ik zit daar niet op te wachten.
Ik heb al genoeg oliebol achter de rug, en ik ben niet van plan om een zorgenkindje op de wereld te zetten.

Ik wil graag kinderen, maar ik doe dat niet voor een ander. En daarmee geef ik alsnog geen oordeel over mensen die er wel voor kiezen, maar ik vind niet zwanger worden ook nog steeds een heel goede optie.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:00

Kabayo schreef:
Als ik zwanger zou worden van een ziek/gehandicapt kind doe ik ook abortus... Wie wil er nou zo leven? Met zon aandoening?


Lekker genuanceerd ook.
elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Ga je met deze gedachtes niet naar een richting die je eigenlijk niet zou moeten willen inslaan?

Vind dat potentiele ouders zelf zo wijs moeten zijn die richting op te gaan. Waarom zou je een kind dat leven aan willen doen? En jezelf, want het blijft dan levenslang een zorgenkindje dus zeg maar dag tegen je droom van het gezinsleven.


Kan je niet ff ergens anders gaan rellen?

[o]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:26

elnienjo schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Waarom niet? Degenen die je op tv ziet of in een brownies&downies zijn vaak degenen bij wie het de lichtste vorm is. Je kunt ook zwaar pech hebben. Vind dat in deze overbevolkte maatschappij waarin de zorg steeds verder uitgekleed wordt een risico wat men niet zou mogen nemen.


Ik werk zelf in de VG zorg en echt....ik kan daar niet bij. Waarom heeft de een meer recht op leven dan de ander. Waarom moet alles perfect en maakbaar zijn. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat het niet voor iedereen bewuste keus is om er wel voor te gaan. Aan de andere kant. Je kindje kan ook zuurstoftekort oplopen bij de geboorte en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Kun je qua voorzorg alles nog zo goed regelen, maar het leven loopt zoals het loopt en het balletje rolt niet altijd de kant op die je zelf wil of voor ogen had.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:58

Ik lees hier al even mee. En wil nu de discussie over een ziek/gehandicapt kind aborteren in het algemeen gaat toch ook even reageren.
Ik ben op dit moment zwanger van ons 3e kindje. Voor de 3e keer hebben wij er niet voor gekozen om bv nipt of combinatie test te doen. Ik merk dat de discussie elke x anders is. En de reden om niet te testen ook.
Bij de eerste was ik vrij pril in onze relatie zwanger. Ik moest om hele andere reden tijdelijk stoppen met de pil. Toen bewust gezegd, we willen beide graag kinderen, zijn al 28 en willen dit op dit moment ook samen. Als het snel gaat moet het zo zijn. 1x ongesteld en ik was zwanger.
De discussie was vrij snel klaar, dit kindje was hoe dan ook welkom. Als het iets zou hebben zou het ook zo moeten zijn.
Bij de tweede was het al anders, je hebt dan ook een ander kind waar je rekening mee moet houden. Wat zijn de gevolgen van een niet gezond kind dan.
Nu is onze hele werkomgeving veranderd waardoor we dagelijks diverse gezinnen met een kind met een beperking zien. Maar ook psychische problemen en hele andere casussen.
Ik zie gezinnen met een kind met een relatief lichte beperking die er als gezin aan kapot zijn gegaan. Scheidingen, problemen met oudere kinderen etc.
Maar ik zie ook gezinnen met een zeer zwaar gehandicapt kind die onwijs veel liefde en geluk kennen. Uiteraard is het ook voor hen zwaar, maar het is denk ik ook maar net hoe je in het leven staat, hoe je het geestelijk aan kan etc.
Rode draad in de discussie nu was vooral kwaliteit van leven en hoe kun je het als gezin aan?
Mijn partner komt uit een gezin met schizofrenie, drankprobleem, Ms, autisme, anorexia. En is bang het in ons gezin niet aan te kunnen, weer zoveel ellende. En dan dus de kwaliteit van leven. Heeft iemand met down kwaliteit van leven. Sommigen zeggen van wel, sommigen zeggen van niet. Ik denk dat je dat niet voor een ander kan bepalen. En waar ligt de grens dan? Bij zelfstandig leven, bij een ontwikkelings leeftijd? Ik denk dat dat per ziekte, per handicap verschilt. En per persoon. Omdat ik vind dat ik niet over een mensen leven kan bepalen en we er verder niet uit komen en dit kindje ook gewoon welkom is hebben we weer niet laten testen.dan zijn er nog zoveel dingen waar je niet op kan testen. Alle problemen in gezin van partner zijn niet te testen maar denk dat de persoon met schizofrenie in mijn ogen minder kwaliteit van leven heeft dan een vrolijke hoog niveau persoon met down. wel hebben we nog beter uitgezocht wat de risico's zijn, die zijn in ons geval nog zo klein dat het risico op miskraam na bepaalde testen groter is. Straks waren we ons gezonde kind verloren omdat we het perse moesten weten...

Maar ik heb ook alle begrip voor mensen die wel testen, en eventueel wel de keuze maken een kindje met een aandoening te laten weghalen. Zoveel redenen om het wel of niet te doen...

Wat ik een groot verschil vind met Ts is dat zij in het geval van een meisje met deze ziekte beter over kwaliteit an leven kan beoordelen. Ze heeft het immers zelf. Nou kan zij nog niet inschatten hoe haar kind het zal ervaren, maar haar mening is iig gebaseerd op ervaring.
Mijn advies is dan ook: praat, praat vooral met je partner. En neem de informatie van professionals hierin mee. Maar alleen jij en je partner kunnen oordelen wat voor jullie het beste is in deze situatie.
Jullie moeten straks met een ziek kindje leven, met een abortus, en kindje wat overlijd of welke opties er allemaal zijn,alleen jullie kunnen beoordelen wat je wel en niet aan kan, wat je eerlijk vind naar je kindje toe...

Pikkepor
Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:09

SusanH schreef:
Ik werk zelf in de VG zorg en echt....ik kan daar niet bij. Waarom heeft de een meer recht op leven dan de ander. Waarom moet alles perfect en maakbaar zijn. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat het niet voor iedereen bewuste keus is om er wel voor te gaan. Aan de andere kant. Je kindje kan ook zuurstoftekort oplopen bij de geboorte en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Kun je qua voorzorg alles nog zo goed regelen, maar het leven loopt zoals het loopt en het balletje rolt niet altijd de kant op die je zelf wil of voor ogen had.


Dit. Exact dit.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:17

SusanH schreef:
Ik werk zelf in de VG zorg en echt....ik kan daar niet bij. Waarom heeft de een meer recht op leven dan de ander. Waarom moet alles perfect en maakbaar zijn. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat het niet voor iedereen bewuste keus is om er wel voor te gaan. Aan de andere kant. Je kindje kan ook zuurstoftekort oplopen bij de geboorte en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Kun je qua voorzorg alles nog zo goed regelen, maar het leven loopt zoals het loopt en het balletje rolt niet altijd de kant op die je zelf wil of voor ogen had.

Draai het liever om naar "recht op niet te hoeven leven".

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:19

SusanH schreef:
Ik werk zelf in de VG zorg en echt....ik kan daar niet bij. Waarom heeft de een meer recht op leven dan de ander. Waarom moet alles perfect en maakbaar zijn. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat het niet voor iedereen bewuste keus is om er wel voor te gaan. Aan de andere kant. Je kindje kan ook zuurstoftekort oplopen bij de geboorte en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Kun je qua voorzorg alles nog zo goed regelen, maar het leven loopt zoals het loopt en het balletje rolt niet altijd de kant op die je zelf wil of voor ogen had.


Klopt natuurlijk maar volgens deze logica kun je ook prima geblinddoekt de snelweg overstekken, immers ook als je kijkt kan je aangereden worden.. tuurlijk lopen soms dingen anders maar sommige risico’s maken de kans wel erg groot dat het balletje verkeerd rolt, en waarom zou je die kans willen nemen?

Tenminste ik neem maar aan dat jullie wel uitkijken voor je oversteekt :)

Myfairytale
Berichten: 5382
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:26

Meningen verschillen gelukkig en dat blijkt ook in dit topic. Laat elkaar in ieders waarde. De reden en de gevolgen waarom men iets wel of niet wil of doet moeten de personen zelf voornamelijk mee leven.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:31

JustMe8484 schreef:
Ik lees hier al even mee. En wil nu de discussie over een ziek/gehandicapt kind aborteren in het algemeen gaat toch ook even reageren.
Ik ben op dit moment zwanger van ons 3e kindje. Voor de 3e keer hebben wij er niet voor gekozen om bv nipt of combinatie test te doen. Ik merk dat de discussie elke x anders is. En de reden om niet te testen ook.
Bij de eerste was ik vrij pril in onze relatie zwanger. Ik moest om hele andere reden tijdelijk stoppen met de pil. Toen bewust gezegd, we willen beide graag kinderen, zijn al 28 en willen dit op dit moment ook samen. Als het snel gaat moet het zo zijn. 1x ongesteld en ik was zwanger.
De discussie was vrij snel klaar, dit kindje was hoe dan ook welkom. Als het iets zou hebben zou het ook zo moeten zijn.
Bij de tweede was het al anders, je hebt dan ook een ander kind waar je rekening mee moet houden. Wat zijn de gevolgen van een niet gezond kind dan.
Nu is onze hele werkomgeving veranderd waardoor we dagelijks diverse gezinnen met een kind met een beperking zien. Maar ook psychische problemen en hele andere casussen.
Ik zie gezinnen met een kind met een relatief lichte beperking die er als gezin aan kapot zijn gegaan. Scheidingen, problemen met oudere kinderen etc.
Maar ik zie ook gezinnen met een zeer zwaar gehandicapt kind die onwijs veel liefde en geluk kennen. Uiteraard is het ook voor hen zwaar, maar het is denk ik ook maar net hoe je in het leven staat, hoe je het geestelijk aan kan etc.
Rode draad in de discussie nu was vooral kwaliteit van leven en hoe kun je het als gezin aan?
Mijn partner komt uit een gezin met schizofrenie, drankprobleem, Ms, autisme, anorexia. En is bang het in ons gezin niet aan te kunnen, weer zoveel ellende. En dan dus de kwaliteit van leven. Heeft iemand met down kwaliteit van leven. Sommigen zeggen van wel, sommigen zeggen van niet. Ik denk dat je dat niet voor een ander kan bepalen. En waar ligt de grens dan? Bij zelfstandig leven, bij een ontwikkelings leeftijd? Ik denk dat dat per ziekte, per handicap verschilt. En per persoon. Omdat ik vind dat ik niet over een mensen leven kan bepalen en we er verder niet uit komen en dit kindje ook gewoon welkom is hebben we weer niet laten testen.dan zijn er nog zoveel dingen waar je niet op kan testen. Alle problemen in gezin van partner zijn niet te testen maar denk dat de persoon met schizofrenie in mijn ogen minder kwaliteit van leven heeft dan een vrolijke hoog niveau persoon met down. wel hebben we nog beter uitgezocht wat de risico's zijn, die zijn in ons geval nog zo klein dat het risico op miskraam na bepaalde testen groter is. Straks waren we ons gezonde kind verloren omdat we het perse moesten weten...

Maar ik heb ook alle begrip voor mensen die wel testen, en eventueel wel de keuze maken een kindje met een aandoening te laten weghalen. Zoveel redenen om het wel of niet te doen...

Wat ik een groot verschil vind met Ts is dat zij in het geval van een meisje met deze ziekte beter over kwaliteit an leven kan beoordelen. Ze heeft het immers zelf. Nou kan zij nog niet inschatten hoe haar kind het zal ervaren, maar haar mening is iig gebaseerd op ervaring.
Mijn advies is dan ook: praat, praat vooral met je partner. En neem de informatie van professionals hierin mee. Maar alleen jij en je partner kunnen oordelen wat voor jullie het beste is in deze situatie.
Jullie moeten straks met een ziek kindje leven, met een abortus, en kindje wat overlijd of welke opties er allemaal zijn,alleen jullie kunnen beoordelen wat je wel en niet aan kan, wat je eerlijk vind naar je kindje toe...


Dit :)

Zelf kom ik uit zo’n vergelijkbaar gezin.
Mijn broer is nog steeds langdurig opgenomen in een GGZinstelling ivm PDDnos en Schizofrenie.
Heeft hij kwaliteit van leven? Ik hoop dat hij zich van binnen beter voelt dan hij zich naar buiten uit. Want als toeschouwer zeg ik dus heel duidelijk dat hij geen kwaliteit van leven heeft en dat het een in trieste situatie is. Echter weet ik ook dat je anders kan zien bij iemand met dezelfde beperking. En uit dezelfde ervaring bij een ander persoon met dezelfde aandoeningen zeg ik dat hij wel kwaliteit van leven heeft.
Net zoals met Down, de 1 is wat zwaarder op de hand dan de ander. Maar bij allen die ik ken met het syndroom van down zeg ik volmondig dat ze zeker kwaliteit van leven hebben.
Echter niet bij alle verstandelijk beperkten kun je stellen dat er ook kwaliteit van leven is.
Zoveel is persoons afhankelijk ook, net als bij mensen met verstandelijk onbeperkt leven.

Niet alles is te testen. Ook bij de geboorte kan er wat mis gaan waardoor er zuurstofgebrek ontstaat.
Daarnaast kan je ook op latere kindleeftijd een hersenbloeding krijgen, ongeluk waardoor er NAH ontstaat en er ernstige beperkingen ontstaan.

Het leven is gelukkig niet maakbaar.
Dan moeten we met z’n allen maar in een gouden kooitje gaan zitten. Dan weten we zeker dat we geen risico’s lopen

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:47

DeMolenhoek schreef:
Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Ik had het wel gedaan. Al heb ik geen testen gedaan . Stond goed onder controle omdat ik ondanks onvruchtbaar verklaard te zijn toch zwanger werd.
Diep respect voor mensen die het wel aankunnen maar ik zou er zelf niet voor kiezen.

secricible
Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:20

troi schreef:
SusanH schreef:
Ik werk zelf in de VG zorg en echt....ik kan daar niet bij. Waarom heeft de een meer recht op leven dan de ander. Waarom moet alles perfect en maakbaar zijn. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat het niet voor iedereen bewuste keus is om er wel voor te gaan. Aan de andere kant. Je kindje kan ook zuurstoftekort oplopen bij de geboorte en daar een verstandelijke beperking aan over houden. Kun je qua voorzorg alles nog zo goed regelen, maar het leven loopt zoals het loopt en het balletje rolt niet altijd de kant op die je zelf wil of voor ogen had.


Klopt natuurlijk maar volgens deze logica kun je ook prima geblinddoekt de snelweg overstekken, immers ook als je kijkt kan je aangereden worden.. tuurlijk lopen soms dingen anders maar sommige risico’s maken de kans wel erg groot dat het balletje verkeerd rolt, en waarom zou je die kans willen nemen?

Tenminste ik neem maar aan dat jullie wel uitkijken voor je oversteekt :)


Dit ja :') ik vind het altijd zo’n totale drogredenatie.
Als je WEET dat je een (mega groot) risico loopt, is dat toch volledig anders dan dat het in theorie ook iemand kan overkomen die het niet weet? Als dat je werkwijze zou zijn in het dagelijks leven zou je het nog geen dag volhouden :')

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:23

Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:27

Als het ging over een merrie met een erfelijke afwijking die toch willens en wetens naar de hengst werd gebracht, of een teefje met een aandoening met een pretnest, of vul maar iets in, was heel Bokt te klein geweest. Nu het een mens is die bewust de keuze maakt is het ineens oké?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-19 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

beert
Berichten: 2413
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:28

ElviraKelan schreef:
Niet alles is te testen. Ook bij de geboorte kan er wat mis gaan waardoor er zuurstofgebrek ontstaat.
Daarnaast kan je ook op latere kindleeftijd een hersenbloeding krijgen, ongeluk waardoor er NAH ontstaat en er ernstige beperkingen ontstaan.

Het leven is gelukkig niet maakbaar.
Dan moeten we met z’n allen maar in een gouden kooitje gaan zitten. Dan weten we zeker dat we geen risico’s lopen

Ik snap je redenatie en dat klopt ook zeker wel als het om Down gaat of andere aandoeningen waarvoor getest wordt bij de NIPT. Eerder in het topic werden de cijfers al aangehaald en dan heb je een risico van circa 1%. Dus 99% kans op een kind zonder Down (in dit geval). Dat is een hele andere vergelijking dan 50% waar TS het over heeft.

Het topic dwaalt af van de kansen waar zij het over heeft naar Down en dat is niet meer vergelijkbaar.

Wat NAH betreft (niet aangeboren hersenletsel) die pech is ons overkomen door een infectie na de geboorte en de kans daarop was 1 op misschien 10 miljoen?

Toen we middenin de onzekere ziekenhuisperiode zaten, heb ik ook wel tegen mijn partner gezegd "als ik dit van tevoren had geweten, had ik geen kind gewild". Achteraf gezien mogen we echt heel gelukkig zijn hoe ons kind zich nu ontwikkeld en ben ik heel blij met hoe het nu gaat. Het had zoveel slechter kunnen zijn.

Daarmee probeer ik te zeggen dat je ook absoluut niet moet onderschatten wat het als ouder met je doet als je kind in het ziekenhuis ligt. Het doet echt pijn als je je baby daar ziet liggen, wetende dat je kind aan het vechten is. Ik heb me daar ook schuldig over gevoeld, terwijl wij niks hadden kunnen doen om het te voorkomen. Sterkte !

secricible
Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:31

SusanH schreef:
Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.

Dat mag jou visie zijn, maar ik vind dat altijd een beetje dubbel... in alle opzichten maken we onse wereld maakbaar. Moet iemand dan sterven aan een longontsteking, want anders grijpen we in? Waarom eindigt hier ons recht op “maakbaarheid” en waarom juist hier?

Wie doe je een plezier met een leven vol zorgen als een kind zwaar gehandicapt is? En ik ben van mening dat een embryo niks merkt van abortus, dus waarom zou je dan een moeder met levenslange zware zorgen opzadelen als zij dat eigenlijk niet wil?
Voor het kind vind ik het moeilijk, in sommige gevallen is een kind onwetend tevreden(beseft zich niet dat het anders is), maar sommigen zullen zich ook levenslang bewust zijn van wat er speelt.
Als je dat kan vermijden heb ik daar persoonlijk geen moeite mee. Jou tweede voorbeeld kun je niet vermijden dus daar zul je mee moeten dealen. Er is ook niks mis met een gehandicapt kind, maar als je moeder en kind er voor kan behoeden zie ik niet in waarom niet (als moeder dat wil, dat als eerste uitgangspunt).

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 92Michelle, daniella_, Eleadoras, kiki1976, LiDi, Momo94, nps, Tieneke en 155 bezoekers