Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:52

lijkt me nuttiger,inderdaad.

TS laat je goed medisch begeleiden en duim heel hard voor je,dat jullie een gezond kindje mogen krijgen.


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:25

TS het is een feit dat hormonen rare dingen doen met ons.

Ik duim op een positieve afloop voor jou en het kindje

Hutcherson
Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:58

Soms moet je gewoon inzien dat je een fout hebt gemaakt.
Of dat je er fout aan hebt gedaan door naar je partner te luisteren die het gewoon 'op hoop van zegen' te proberen.
Own it en herstel je fout, of leef met de gevolgen.

laraxXxemma
Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:50

Seltje schreef:
Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen. Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.

Succes TS! Ik duim voor jullie op een gezond kindje

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Pikkepor
Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:04

Seltje schreef:
Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen. Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.



Ik hoop dat je je ook bewust bent dat het de volgende zwangerschap dan ook weer 50/50 kan zijn? En de zwangerschap daarna en die daarna... en dat abortus (en zeker meerdere keren) ook risico's met zich meebrengt?

Ik denk dat je nog eens samen met je partner moet nagaan waarom je voor de natuurlijke weg gekozen hebt. Zet het desnoods voor jezelf op papier. Zodat je het kunt nalezen als je hormonen weer een loopje met je nemen.

Daarnaast is het misschien ook wel iets om jezelf in vraag te stellen: jij was zelf dus ook een abortus geweest, is je leven onhoudbaar genoeg om niet te kunnen leven? Kun je niet gelukkig zijn met je aandoening?
Stel je bent nu zwanger van een dochter met dezelfde aandoening als jij, dan wordt ze toch geboren in de beste armen die ze maar kan wensen? De expert herself.

Daarnaast is er in België tot 22 weken de mogelijkheid om een zwangerschap te beëindigen als het om medische redenen is. Is de aandoening ook met de NIPT te vinden? Dan weet je het misschien al eerder. Je weet dan in ieder geval het geslacht al.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:24

Pikkepor schreef:
Seltje schreef:
Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen. Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.



Ik hoop dat je je ook bewust bent dat het de volgende zwangerschap dan ook weer 50/50 kan zijn? En de zwangerschap daarna en die daarna... en dat abortus (en zeker meerdere keren) ook risico's met zich meebrengt?

Ik denk dat je nog eens samen met je partner moet nagaan waarom je voor de natuurlijke weg gekozen hebt. Zet het desnoods voor jezelf op papier. Zodat je het kunt nalezen als je hormonen weer een loopje met je nemen.

Daarnaast is het misschien ook wel iets om jezelf in vraag te stellen: jij was zelf dus ook een abortus geweest, is je leven onhoudbaar genoeg om niet te kunnen leven? Kun je niet gelukkig zijn met je aandoening?
Stel je bent nu zwanger van een dochter met dezelfde aandoening als jij, dan wordt ze toch geboren in de beste armen die ze maar kan wensen? De expert herself.

Daarnaast is er in België tot 22 weken de mogelijkheid om een zwangerschap te beëindigen als het om medische redenen is. Is de aandoening ook met de NIPT te vinden? Dan weet je het misschien al eerder. Je weet dan in ieder geval het geslacht al.

Alleen een verschil: de ouders van TS hebben niet bewust russisch roulette met haar gezondheid gespeeld. Ik zou het mijn ouders echt kwalijk genomen hebben als ze me bewust een ziekte aan hadden gedaan omdat de andere weg teveel gedoe was.

Pikkepor
Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:36

@elnienjo, dat is dus de vraag die TS zich het beste zelf af kan vragen. Was ze er liever niet geweest? Of heeft ze, ondanks een aantal aanpassingen, toch een prima kwaliteit van leven?

Er kunnen zich naast deze aandoening en de dingen die uit de prenatale testen komen nog 101 dingen voordoen wat aanpassingen in het leven van een kind en diens ouders vereist zijn. Het ene sluit het andere niet uit, maar dat is een algemenere discussie.

TS is degene die er nu mee leeft en weet hoe het is. Niemand kan dat beter beoordelen dan zijzelf, denk ik.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:40

Pikkepor schreef:
@elnienjo, dat is dus de vraag die TS zich het beste zelf af kan vragen. Was ze er liever niet geweest?


Dat is een vraag die niet te beantwoorden is. Want zeg je ja, dan betekent dat dus in feite dat je liever dood zou zijn, waarmee je suicidaal zou zijn. Maar iedereen die chronisch ziek is (of dat te vermijden is geweest of niet) zal - neem ik aan tenminste - áltijd zeggen liever gezond te zijn.

En vergeet niet, het gaat niet alleen om eventueel een ziek meisje op de wereld te zetten, maar ook het vermijden een kort / niet-levensvatbaar jongetje op de wereld te zetten


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:43

Ibbel schreef:
Pikkepor schreef:
@elnienjo, dat is dus de vraag die TS zich het beste zelf af kan vragen. Was ze er liever niet geweest?


Dat is een vraag die niet te beantwoorden is. Want zeg je ja, dan betekent dat dus in feite dat je liever dood zou zijn, waarmee je suicidaal zou zijn. Maar iedereen die chronisch ziek is (of dat te vermijden is geweest of niet) zal - neem ik aan tenminste - áltijd zeggen liever gezond te zijn.

En vergeet niet, het gaat niet alleen om eventueel een ziek meisje op de wereld te zetten, maar ook het vermijden een kort / niet-levensvatbaar jongetje op de wereld te zetten

Maar een de levensverwachting van 1 jaar gaat een jongetje er niet veel van meekrijgen. Een meisje heeft levenslang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:23

Pikkepor schreef:
@elnienjo, dat is dus de vraag die TS zich het beste zelf af kan vragen. Was ze er liever niet geweest? Of heeft ze, ondanks een aantal aanpassingen, toch een prima kwaliteit van leven?

Er kunnen zich naast deze aandoening en de dingen die uit de prenatale testen komen nog 101 dingen voordoen wat aanpassingen in het leven van een kind en diens ouders vereist zijn. Het ene sluit het andere niet uit, maar dat is een algemenere discussie.

TS is degene die er nu mee leeft en weet hoe het is. Niemand kan dat beter beoordelen dan zijzelf, denk ik.


Dat is niet alleen waar je naar moet kijken imo. Als je er bewust voor kiest een kindje met dezelfde aandoening op de wereld te zetten dan kies je dus bewust voor een kindje met "beperkingen". Terwijl dat dus niet nodig is als ze het niet via de natuurlijke weg doen, waarom zou je dat wél willen? Er zijn al zoveel mensen, werk vinden is dan al snel een groter probleem, de zorgkosten zijn er gegarandeerd als er een ziek kindje geboren word, en dat het kindje als zij ouder is tegen dingen aan gaat lopen is wel duidelijk. Als het een jongetje is dan zal hij dus maar een jaar oud worden ongeveer, naast het feit dat het kindje dus helemaal niks aan het leven gaat hebben doe je jezelf ook gewoon onnodig veel verdriet aan.. En dat is ook een beetje waarom ik de keuze niet snap, een abortus is ook niet niks en ook daar zal een hoop verdriet van gaan komen, ik denk dat dat zwaarder is dan een traject in gaan waardoor je wel een gezond kindje op de wereld kan zetten..
TS heeft al gezegd dat ze het kindje weg laat halen als er wel uit de testen komt dat het doorgegeven is maar ik vind het hele idee van ik heb niet zoveel moeite met mijn ziekte dus mijn kind ook niet veel te makkelijk. Kinderen op de wereld zetten moet niet, het is een keuze en in deze tijd waarin de zorgkosten de pan uit rijzen, er al flink bezuinigd moet worden en het over het algemeen al zo is dat er vrij veel werkelozen zijn vind ik dat mensen best eens wat beter mogen nadenken voordat ze een kind op de wereld zetten. Niet omdat een mens geen geld mag kosten maar omdat er genoeg opties zijn om geen kinderen op de wereld te zetten waarbij op voorhand al duidelijk is dat het niet gezond gaat zijn.
Wat dat betreft kan ik me er nog steeds over verbazen dat we met dieren mensen de grond in stampen omdat ze een dier met een overbeetje (bijvoorbeeld) inzetten voor de fok maar dat je bij een menselijke baby helemaal niets mag vinden of zeggen want dan is het ineens gevoelloos en moet je empathie hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:58

Seltje schreef:
Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen. Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.


Ts, ik heb oprecht niemand (met uitzondering van een enkeling) zien zeggen dat je geen kinderen moet willen hoor. Ik denk dat nagenoeg iedereen jou een kind(eren) gunt :j De meesten vallen over de manier waarop, niet dat je kind wilt :)

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:04

DeMolenhoek schreef:
Seltje schreef:
Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen. Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.


Ts, ik heb oprecht niemand (met uitzondering van een enkeling) zien zeggen dat je geen kinderen moet willen hoor. Ik denk dat nagenoeg iedereen jou een kind(eren) gunt :j De meesten vallen over de manier waarop, niet dat je kind wilt :)

Dit dus.
Jeetje ik vond de openingspost schrikken, maar deze post helemaal.
Ik ben voorstander van abortus, maar ik dacht dat mensen er bewuster mee omgingen om eerlijk te zijn.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:02

Sunnda schreef:
Ik ben voorstander van abortus, maar ik dacht dat mensen er bewuster mee omgingen om eerlijk te zijn.


Iedereen die pak 'm beet boven de 30-35 zwanger wil worden (en dat zijn er nog al wat) neemt precies hetzelfde bewuste risico als TS.
De kans op een ziek kind is voor TS groter, maar de afwegingen zijn precies hetzelfde: "als het kind niet goed is (Down voor de meeste 30-plussers) laten we het aborteren". Bij volle verstand en bewustzijn worden dit besluit door vrouwen boven de 35 genomen. En iedereen vindt dit acceptabel.

Zelf heb ik overigens altijd gezegd: als mijn eierstokken pas boven de 35 gaan rammelen dan hebben ze pech gehad, ik ga het risico niet nemen. Mijn eierstokken zijn nooit gaan rammelen, maar ik vraag me af of ik me aan mijn eigen rationele besluit zou hebben gehouden.

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:08

Ibbel schreef:
Sunnda schreef:
Ik ben voorstander van abortus, maar ik dacht dat mensen er bewuster mee omgingen om eerlijk te zijn.


Iedereen die pak 'm beet boven de 30-35 zwanger wil worden (en dat zijn er nog al wat) neemt precies hetzelfde bewuste risico als TS.
De kans op een ziek kind is voor TS groter, maar de afwegingen zijn precies hetzelfde: "als het kind niet goed is (Down voor de meeste 30-plussers) laten we het aborteren". Bij volle verstand en bewustzijn worden dit besluit door vrouwen boven de 35 genomen. En iedereen vindt dit acceptabel.


Gelukkig liggen die percentages niet zo hoog als de kans dat ts nu heeft om een ziek kind te krijgen. :o

https://delook.nl/combinatietest.html

[o]

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:12

Vind ook wel dat men abortus vaak enorm opblaast. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:12

Dat maakt niet uit. De stelling was dat mensen-in-het-algemeen er bewuster mee om zouden gaan. Dat doen ze dus niet - of juist wel.
De kans die je ergens op hebt maakt de keuze die je maakt niet meer of minder bewust.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:14

Zolang men geen tienrittenkaart bij de abortuskliniek nodig heeft kun je beter een keer jezelf tegenkomen en terugkomen op een foute beslissing, dan levenslang op de blaren zitten.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:30

Ibbel schreef:
Iedereen die pak 'm beet boven de 30-35 zwanger wil worden (en dat zijn er nog al wat) neemt precies hetzelfde bewuste risico als TS.
De kans op een ziek kind is voor TS groter, maar de afwegingen zijn precies hetzelfde: "als het kind niet goed is (Down voor de meeste 30-plussers) laten we het aborteren". Bij volle verstand en bewustzijn worden dit besluit door vrouwen boven de 35 genomen. En iedereen vindt dit acceptabel.


Nee hoor niet iedereen :D

Anoniem

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:33

Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:54

Maar je calculeert het risico wél in. En als je dat niet doet/gedaan hebt, mag je dat TS ook niet verwijten.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:05

DeMolenhoek schreef:
Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Waarom niet? Degenen die je op tv ziet of in een brownies&downies zijn vaak degenen bij wie het de lichtste vorm is. Je kunt ook zwaar pech hebben. Vind dat in deze overbevolkte maatschappij waarin de zorg steeds verder uitgekleed wordt een risico wat men niet zou mogen nemen.

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:07

elnienjo schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wij hadden een kind met down ook niet laten aborteren :)

Waarom niet? Degenen die je op tv ziet of in een brownies&downies zijn vaak degenen bij wie het de lichtste vorm is. Je kunt ook zwaar pech hebben. Vind dat in deze overbevolkte maatschappij waarin de zorg steeds verder uitgekleed wordt een risico wat men niet zou mogen nemen.
Ga je met deze gedachtes niet naar een richting die je eigenlijk niet zou moeten willen inslaan?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:09

Ailill schreef:
Ga je met deze gedachtes niet naar een richting die je eigenlijk niet zou moeten willen inslaan?

Vind dat potentiele ouders zelf zo wijs moeten zijn die richting op te gaan. Waarom zou je een kind dat leven aan willen doen? En jezelf, want het blijft dan levenslang een zorgenkindje dus zeg maar dag tegen je droom van het gezinsleven.

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:11

elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Ga je met deze gedachtes niet naar een richting die je eigenlijk niet zou moeten willen inslaan?

Vind dat potentiele ouders zelf zo wijs moeten zijn die richting op te gaan. Waarom zou je een kind dat leven aan willen doen? En jezelf, want het blijft dan levenslang een zorgenkindje dus zeg maar dag tegen je droom van het gezinsleven.
Niet iedere handicap staat gelijk aan geen prettig/volwaardig leven.

Ik vind de gedachte dat ouders zelf zo wijs moeten zijn, persoonlijk, onjuist. Het blijft namelijk niet bij een 'lichte' handicap.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:13

Als ik zwanger zou worden van een ziek/gehandicapt kind doe ik ook abortus... Wie wil er nou zo leven? Met zon aandoening?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bagheera_206, collendoorn, Eelmo, joke165, LV19952, MarjanB, Pina22, Sourire en 34 bezoekers