Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110637
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:47

Oprechte vraag: maar hoe staat een verzekering in zo'n situatie? Vergoeden zij ook alle extra testen om zeker te zijn of het embryo gezond is?
Want het lijkt me wel ontzettend duur wanneer je het zelf moet betalen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


veerledec
Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:23

Dit is België, dus dat werkt anders. Maar de nipt kost in België niet veel. Vlokkentest wordt in Nederland bij bepaalde indicaties vergoed.

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:25

Cayenne schreef:
Oprechte vraag: maar hoe staat een verzekering in zo'n situatie? Vergoeden zij ook alle extra testen om zeker te zijn of het embryo gezond is?
Want het lijkt me wel ontzettend duur wanneer je het zelf moet betalen?

Kinderen zelf zijn ook duur... :Y)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:29

@TS, heb je ook nagedacht over de mogelijke implicaties voor je kind wanneer zij (als het een meisje is) ook kinderen zou willen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:41

Jezus mensen, het gaat om het dilemma waar TS NU voor staat. Niet om de keuzes die ze al gemaakt heeft, die kunnen toch niet terug gedraaid worden. Daarover doorbomen en vingertje wijzen heeft geen zin. Integendeel, voor mij voelt het alleen maar als een gigantisch schuldgevoel laten ontstaan.

Over de toekomst van het kind hoeft ook nog niet gesproken te worden: die toekomst is nog heel onzeker. Die zal pas in beeld komen als TS het kindje houdt én als dat kind niet gezond blijkt, of als niet alles getest kan worden.

Nu is de vraag: gelijk aborteren of toch eerst gesprekken en testen afwachten?
En daarin adviseer ik: testen wat je kan testen en laten begeleiden door experts.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:42

Varekaj schreef:
Jezus mensen, het gaat om het dilemma waar TS NU voor staat. Niet om de keuzes die ze al gemaakt heeft, die kunnen toch niet terug gedraaid worden. Daarover doorbomen en vingertje wijzen heeft geen zin. Integendeel, voor mij voelt het alleen maar als een gigantisch schuldgevoel laten ontstaan.

Over de toekomst van het kind hoeft ook nog niet gesproken te worden: die toekomst is nog heel onzeker. Die zal pas in beeld komen als TS het kindje houdt én als dat kind niet gezond blijkt, of als niet alles getest kan worden.

Nu is de vraag: gelijk aborteren of toch eerst gesprekken en testen afwachten?
En daarin adviseer ik: testen wat je kan testen en laten begeleiden door experts.

Waarom zou je niet nu al nadenken over de toekomst die je een kind geeft? Dat lijkt me júist iets om zwaar mee te laten wegen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:47

_San87_ schreef:
Waarom zou je niet nu al nadenken over de toekomst die je een kind geeft? Dat lijkt me júist iets om zwaar mee te laten wegen.

Vind ik persoonlijk ook. Zeker aangezien de zorg steeds verder uitgekleed wordt (in Nederland dan toch) waardoor de toekomst voor chronisch zieken nog lastiger wordt financieel gezien.

Palmera
Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:56

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:
Waarom zou je niet nu al nadenken over de toekomst die je een kind geeft? Dat lijkt me júist iets om zwaar mee te laten wegen.

Vind ik persoonlijk ook. Zeker aangezien de zorg steeds verder uitgekleed wordt (in Nederland dan toch) waardoor de toekomst voor chronisch zieken nog lastiger wordt financieel gezien.

En dat doet de rest die een kind wil ook? Hou nou toch op, hier op bokt alleen al zat moeders die vanwege hun situatie beter geen kinderen hadden kunnen krijgen. Die hebben ook niet nagedacht.

Dan hebben we het misschien niet over chronische ziekte, maar wel over chronische problrmen die een kind óók negatief kunnen beïnvloeden voor de rest van het leven.

Echt, mijn broek zakt af van de hypocritie in dit topic.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:00

Palmera schreef:
elnienjo schreef:

Vind ik persoonlijk ook. Zeker aangezien de zorg steeds verder uitgekleed wordt (in Nederland dan toch) waardoor de toekomst voor chronisch zieken nog lastiger wordt financieel gezien.

En dat doet de rest die een kind wil ook? Hou nou toch op, hier op bokt alleen al zat moeders die vanwege hun situatie beter geen kinderen hadden kunnen krijgen. Die hebben ook niet nagedacht.

Dan hebben we het misschien niet over chronische ziekte, maar wel over chronische problrmen die een kind óók negatief kunnen beïnvloeden voor de rest van het leven.

Echt, mijn broek zakt af van de hypocritie in dit topic.

Ik mag toch hopen dat het gros van de mensen wel nadenkt over de toekomst die hun mogelijke kind kan hebben :?. Je hebt niet op alles invloed, maar juist op de zaken waar je invloed op hebt wil je die invloed toch ook gebruiken voor een zo goed mogelijke start?

Zelf wil ik geen kinderen, ik kan ze niet geven wat ze nodig hebben om een goede start te hebben en op te groeien tot gezonde en blije volwassenen. Is het dan echt zo naïef om te denken dat mensen die voor een kind kiezen daar ook over nadenken?

Palmera
Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:04

Je wilt ze de kost niet geven die niet nadenken.
Dus deze hetze tegen één persoon die óók niet nagedacht heeft is gewoon misselijkmakend.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:05

Palmera schreef:
En dat doet de rest die een kind wil ook? Hou nou toch op, hier op bokt alleen al zat moeders die vanwege hun situatie beter geen kinderen hadden kunnen krijgen. Die hebben ook niet nagedacht.

Dan hebben we het misschien niet over chronische ziekte, maar wel over chronische problrmen die een kind óók negatief kunnen beïnvloeden voor de rest van het leven.

Echt, mijn broek zakt af van de hypocritie in dit topic.

Daar ben ik ook gewoon op tegen hoor, zorg dat de start in elk geval goed is. Dat het leven op termijn tegenslagen kan geven die het perfecte plaatje alsnog in de war sturen kun je niet voorkomen, maar een slechte start wél.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:11

Palmera schreef:
Je wilt ze de kost niet geven die niet nadenken.
Dus deze hetze tegen één persoon die óók niet nagedacht heeft is gewoon misselijkmakend.

Hetze? Hier is pertinent geen sprake van een hetze.

Goed. Ervan uitgaande dat er inderdaad veel (potentiële) ouders zijn die niet nadenken, dan zou ik net zo goed een probleem vinden. En daar dus ook een mening over hebben wanneer daarom gevraagd wordt.

Niobe
Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:18

_San87_ schreef:
Palmera schreef:
Je wilt ze de kost niet geven die niet nadenken.
Dus deze hetze tegen één persoon die óók niet nagedacht heeft is gewoon misselijkmakend.

Hetze? Hier is pertinent geen sprake van een hetze.

Goed. Ervan uitgaande dat er inderdaad veel (potentiële) ouders zijn die niet nadenken, dan zou ik net zo goed een probleem vinden. En daar dus ook een mening over hebben wanneer daarom gevraagd wordt.


Precies!

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:18

Ts, in je openingsbericht geef je aan dat je er lang en veel met je partner over hebt gepraat , wist hij ook alle risico’s vooral voor jou en daarna voor het kind? Ik vind het namelijk nogal wat en vraag me af waarom hij er mee ingestemd heeft want jouw leven zou boven aan moeten staan voor hem. Los van het geen zin in gedoe kan het ook nog gebeuren dat je kind gezond ter wereld komt na een spoedkeizersnede en jij dood gaat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 12:20

Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen. Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:20

Ik begin eigenlijk te denken dat TS zich gewoon rot geschrokken is toen ze er achter kwam dat testen pas met 12 weken kan, en dat abortus dan normaalgesproken in België niet meer kan.

Er zijn zát stellen die op de normale wijze zwanger (willen) worden en (moeten) testen omdat ze weten dat er een erfelijke aandoening in het spel is, waarbij dan ook (late) abortus vanaf het begin wordt meegenomen in het besluit. In die zin is TS echt geen uitzondering. In NL is echter vanaf het begin aan duidelijk dat late abortus een optie is, dat is/was in België iets anders.

Hopelijk weet TS nu dat een besluit tot abortus ook in België dus gewoon tot ná het testen kan worden uitgesteld. Haar dilemma en reden om dit topic te openen lag - denk ik - in het probleem dat ze dacht dat ze eventueel zou moeten aborteren zónder te weten of het een gezond embryo was.

Verder heeft ze ook een verhoogde kans op een miskraam, dus misschien staat ze uiteindelijk helemáál niet meer voor de keuze.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:24

Doe toekomst komt vanzelf.

Nu eerst direct abortus of eerst testen?
Kies je testen, dan bekijken wat de uitslag wordt.
Kindje gezond? No prob.
Kindje niet gezond? Dan ga je terug naar ofwel abortus ofwel testen als dat nog verder kan voor de kansen ofwel sowieso houden.
En dan pas, als je zou willen kiezen voor niet gezond en houden, moet je je hoofd gaan breken over de toekomst die het kind gaat krijgen. Of je dat wel moet willen doorzetten, of het haalbaar is, of het kwalitatief goed genoeg is wat er gaat komen.

Als nu uit testen blijkt dat het kind perfect gezond is, dan is het vooral TS zelf die risico loopt en gaat moeten opletten. Maar dat zijn zaken die ook met ICSI van toepassing zullen zijn.

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:52

DeMolenhoek schreef:
Nee. Geen rare vergelijking. In beide gevallen voert een persoon een actie uit waarbij die van ver kon zien aankomen dat het waarschijnlijk niet goed afloopt. Zwanger zijn is Ts ook afgeraden voor haar eigen gezondheid/leven. Triestig dat je in zo een topic er nog eens zelfmoord bij betrekt terwijl dat helemaal niet nodig is. Waarom? Om dit topic nog wat extra beladenheid te geven?


Iemand die willens en wetens tegen een lantaarnpaal rijd ziet waarschijnkijk het leven niet meer zitten. Kampt met een depressie. Die vergelijking waar jij mee begint (en ik hoogstens extra toelichtte!) gaat dus compleet spaak. Je komt zelf met zo'n vreemde vergelijking. Dan mij triestig noemen? Heb je je eigen reacties wel gelezen? Die zijn pas triestig.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

rien10
Berichten: 14632
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:56

Vergis je niet in hormonen TS. zij sturen alles in je lichaam aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:08

Seltje schreef:
Oh help, ik had niet gedacht dat het zo'n beladen topic zou worden. Ook nog nooit zoveel reactie op een topic gehad.

Ik heb niet alles gelezen, wel het meeste en ga ook nergens persoonlijk op reageren.

Natuurlijk zwanger worden is echt een heel bewuste keuze geweest. En ja, als het kind ziek blijkt te zijn wordt het weg gehaald, ik wordt enorm gemonitord qua eigen gezondheidsproblemen.
Alleen zijn mijn hormonen nu mijn beslissingen in twijfel aan het brengen. Blijkbaar doen hormonen dat wel vaker.

Voorlopig blijf ik hopen op de goede 50%, samen met mijn partner.

Ik wil iedereen met lieve woorden bedanken, ook bedankt voor de pb's. En diegene met de minder lieve woorden snap ik ook. Echt 5 jaar geleden had ik ook gereageerd in zo'n situatie moet je geen kinderen willen. Ik had nooit gedacht dat hormonen zo'n dingen met je onderbewustzijn kunnen doen.

Dikgedrukte had je misschien in de OP moeten zetten :+.

Ailill
Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:15

Maartje1990 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Nee. Geen rare vergelijking. In beide gevallen voert een persoon een actie uit waarbij die van ver kon zien aankomen dat het waarschijnlijk niet goed afloopt. Zwanger zijn is Ts ook afgeraden voor haar eigen gezondheid/leven. Triestig dat je in zo een topic er nog eens zelfmoord bij betrekt terwijl dat helemaal niet nodig is. Waarom? Om dit topic nog wat extra beladenheid te geven?


Iemand die willens en wetens tegen een lantaarnpaal rijd ziet waarschijnkijk het leven niet meer zitten. Kampt met een depressie. Die vergelijking waar jij mee begint (en ik hoogstens extra toelichtte!) gaat dus compleet spaak. Je komt zelf met zo'n vreemde vergelijking. Dan mij triestig noemen? Heb je je eigen reacties wel gelezen? Die zijn pas triestig.
Nou, Molenhoek benoemde enkel met een auto tegen een paal aan rijden. Dat kan net zo goed dat irritante paaltje zien die net buiten je spiegel valt naast de oprit.

Depressie ben jij er aan gaan hangen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:32

Laten we zeggen dat de bestuurder een half krat bier heeft gedronken voordat hij tegen de paal reed.

rien10
Berichten: 14632
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:33

En voor de zoveelste keer gaat het totaal niet meer over het onderwerp van TS

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:37

Kunnen we niet gewoon overeen komen dat de vergelijking met de paal op niets sloeg...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:51

poes schreef:
Kunnen we niet gewoon overeen komen dat de vergelijking met de paal op niets sloeg...

Het was een beeldspraak van iemand die de consequenties van een handeling weet, de handeling toch doet en vervolgens steun zoekt vanwege de consequenties.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Ginny135, GoogleAdsense, lisanne87, Mette, othelloster, Solleke_Noah, Tess__ en 116 bezoekers