Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 00:08

lizy29 schreef:
Ik moet zeggen dat ik naar gelang dit topic vordert vooral heel erg verdrietig word van de veroordelende reacties van vele bokkers. Het is niet aan ons om wat te vinden van de keuzes die TS tot nu toe gemaakt heeft. Die zijn nu eenmaal gemaakt en daar verander je niets meer aan. Waarom kunnen we niet gewoon een klankbord en steun zijn voor iemand die op dit moment een luisterend oor nodig heeft.



Precies dit. Ondanks dat we/sommige er niet mee eens zijn. Wat prima is. TS heeft toch veel meer aan een klankbord of luisterend oor


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 02:15

Maar ik snap het luisterend oor niet? Je gaat iemand die eerst bewust met zijn auto tegen een paal rijd toch ook niet troosten als die achteraf komt jammeren dat de auto kapot is? Daar zeg je toch ook tegen: Joh, dat wist je op voorhand!

Zo is het wel heel makkelijk. Eerst een leven op het spel zetten en na 8 weken al komen jammeren en een luisterend oor willen. Dat had de voorbije 7/8 maand ook wel gekunnen voor de baby was gemaakt. Ten alle tijden kon Ts zeggen: Stop, wij doen het toch via ICSI.

Het kan dat jullie het niet snappen, ik snap jullie niet. Ik heb hier zelfs nog diepere gedachten en meningen over die ik voor mij zelf hou, want dit gaat voor mij het humane voorbij.

Ik vraag mij ook af waar de dokters en gynaecologes in dit verhaal zijn. Mijn vriend is drager van het muco gen. Ik ben getest hierop want als ik ook drager was moesten wij het medisch traject in met ei en zaadcel selectie. Ik was geen drager maar alsnog is er een dokter met ons komen praten dat wij een verhoogd risico hadden op een kind met muco, omdat niet alle varianten te testen zijn, enkel de grootste veroorzakers. Ons verhoogd risico naar andere koppels toe betrof 0.01%. Zelfs hiervoor gingen de dokters in gesprek, werden wij voorgelicht. Zaten wij daar aan een tafeltje met 1 gynaecoloog en 1 dokter omdat zij ons moesten inlichten op deze verhoogde kans. Als zij dit zelfs al doen voor zo iets kleins, dan kan ik mij niet voorstellen dat ze dit ok vinden en TS steunen.

Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 03:40

Dus omdat ze niet bij voorbaat alles heeft aangepakt zoals jij zou doen mag de TS geen luisterend oor, Molenhoek?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:15

Niet omdat het niet is zoals ik het zou doen. Dan vat je mijn post echt verkeerd op. Omdat ze gewoon eerst bewust het via de natuurlijke weg wilt proberen en nu ze 3 weken weet dat ze zwanger is ze al steun nodig heeft want het kind zou maar gehandicapt zijn.

Het was haar bewuste keus om het zo te willen doen. Ze heeft tijd genoeg gehad om zich te bedenken voor ze zwanger was. Ze is genoeg gewaarschuwd en nu heeft ze opeens steun nodig? Kom op...

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:34

Beetje empathie misstaat niemand hoor. Ook al maakt iemand in jouw ogen onbegrijpelijke keuzes.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:42

Ik heb empathie genoeg hoor, dank je. Het is niet omdat jullie spelen met een leven ok vinden dat een ander dat ook moet vinden.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:48

Empathie hebben voor iemand betekent dan ook niet dat je de keuzes die gemaakt zijn ok moet vinden.

[o]

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:57

verootjoo schreef:
Beetje empathie misstaat niemand hoor. Ook al maakt iemand in jouw ogen onbegrijpelijke keuzes.

Volgens mij heeft vrijwel iedereen hier op dit topic empathie voor het potentiele kind.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:15

verootjoo schreef:
Beetje empathie misstaat niemand hoor. Ook al maakt iemand in jouw ogen onbegrijpelijke keuzes.

Ik vind het lastig empathie te hebben voor iemand die heel bewust een keuze als deze maakt. Een keuze met hele slechte kansen. Voor haarzelf en haar mogelijke kind. Ik kan geen enkel argument bedenken die enige empathie kan opwekken.

En al helemaal niet wanneer er een mogelijkheid bestaat waarbij er gewoon een gezond kind geboren kan worden. Met een goede start. Maar dat 'teveel gedoe is'.

Nee, TS en haar partner (waar zat hij met zijn hersens?) hebben dit henzelf en hun kind bewust aangedaan. De enige waar ik enorm medelijden mee heb is het potentiële kind. Je ouders kun je niet kiezen. (En ja, ik weet dat er een káns is dat het kind gezond is, maar dan nog.)

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:21

DeMolenhoek schreef:
Ik heb empathie genoeg hoor, dank je. Het is niet omdat jullie spelen met een leven ok vinden dat een ander dat ook moet vinden.

Ze probeert juist niet met een leven te spelen !
Dat leven is we namelijk nog helemaal niet

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:23

Willl65 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik heb empathie genoeg hoor, dank je. Het is niet omdat jullie spelen met een leven ok vinden dat een ander dat ook moet vinden.

Ze probeert juist niet met een leven te spelen !
Dat leven is we namelijk nog helemaal niet

Het leven is wel in ontwikkeling. En is daar omdat er bewust gekozen is op deze manier een leven te maken.

Dit is wel zout op slakjes leggen hoor.

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:26

DeMolenhoek schreef:
Maar ik snap het luisterend oor niet? Je gaat iemand die eerst bewust met zijn auto tegen een paal rijd toch ook niet troosten als die achteraf komt jammeren dat de auto kapot is? Daar zeg je toch ook tegen: Joh, dat wist je op voorhand!

Zo is het wel heel makkelijk. Eerst een leven op het spel zetten en na 8 weken al komen jammeren en een luisterend oor willen. Dat had de voorbije 7/8 maand ook wel gekunnen voor de baby was gemaakt. Ten alle tijden kon Ts zeggen: Stop, wij doen het toch via ICSI.

Het kan dat jullie het niet snappen, ik snap jullie niet. Ik heb hier zelfs nog diepere gedachten en meningen over die ik voor mij zelf hou, want dit gaat voor mij het humane voorbij.

Ik vraag mij ook af waar de dokters en gynaecologes in dit verhaal zijn. Mijn vriend is drager van het muco gen. Ik ben getest hierop want als ik ook drager was moesten wij het medisch traject in met ei en zaadcel selectie. Ik was geen drager maar alsnog is er een dokter met ons komen praten dat wij een verhoogd risico hadden op een kind met muco, omdat niet alle varianten te testen zijn, enkel de grootste veroorzakers. Ons verhoogd risico naar andere koppels toe betrof 0.01%. Zelfs hiervoor gingen de dokters in gesprek, werden wij voorgelicht. Zaten wij daar aan een tafeltje met 1 gynaecoloog en 1 dokter omdat zij ons moesten inlichten op deze verhoogde kans. Als zij dit zelfs al doen voor zo iets kleins, dan kan ik mij niet voorstellen dat ze dit ok vinden en TS steunen.


Rare vergelijking je eerste alinea. Iemand die bewust de auto tegen een lantaarnpaal aanrijdt heeft denk ik een depressie en wilt zelfmoord plegen. Dan is een luisterend oor wel belangrijk. Maar de vergelijking is raar.

Verder iemand zei iets over dat t jammer is dat TS niet meer reageert, maar hallo vind je t gek?!?! Ik geef TS groot gelijk dat ze niet meer reageert ik zou ook niet meer (durven) reageren.

Pagina's lang t zelfde horen is wel heel erg akelig. Ook al is het dan wellicht terecht.

TS ook ik hoop dat je een eerlijke keuze maakt voor je kindje. Hoe ie hier echter reactie naar reactie kreeg vind ik evenmin eerlijk naar jou.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:28

Willl65 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik heb empathie genoeg hoor, dank je. Het is niet omdat jullie spelen met een leven ok vinden dat een ander dat ook moet vinden.

Ze probeert juist niet met een leven te spelen !
Dat leven is we namelijk nog helemaal niet


Iedereen heeft daar ook weer een andere mening over. Voor mij is er een kind onderweg. Het heeft een hartslag, het leeft. Nee, het kan niet leven buiten de baarmoeder, maar er is toch echt leven.

Dat er bokkers zijn die daar anders over denken snap ik hoor. :)

Maartje: Kom op zeg :') Gaan wij nu echt zo ver gaan dat je over zelfmoord gaat beginnen :+ Dat heeft nu eens niets met mijn vergelijking te maken.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:35

Maartje1990 schreef:
Verder iemand zei iets over dat t jammer is dat TS niet meer reageert, maar hallo vind je t gek?!?! Ik geef TS groot gelijk dat ze niet meer reageert ik zou ook niet meer (durven) reageren.

Pagina's lang t zelfde horen is wel heel erg akelig. Ook al is het dan wellicht terecht.

Ze had veel eerder alweer kunnen reageren, je hoeft niet te wachten tot er pagina's lang geschreven zijn, liever niet zelfs. Het is een beetje als een bom droppen en dan zelf wegblijven. Iemand zei ''TS wil een luisterend oor'', dan is het wel handig dat je meepraat en af en toe wat bijstuurt als er bijvoorbeeld verkeerde aannames worden gedaan.

koeien op de weg...

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:36

DeMolenhoek
[quote="Willl65 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik heb empathie genoeg hoor, dank je. Het is niet omdat jullie spelen met een leven ok vinden dat een ander dat ook moet vinden.

Ze probeert juist niet met een leven te spelen !
Dat leven is we namelijk nog helemaal niet


Iedereen heeft daar ook weer een andere mening over. Voor mij is er een kind onderweg. Het heeft een hartslag, het leeft. Nee, het kan niet leven buiten de baarmoeder, maar er is toch echt leven.

Dat er bokkers zijn die daar anders over denken snap ik hoor. :)

Maartje: Kom op zeg :') Gaan wij nu echt zo ver gaan dat je over zelfmoord gaat beginnen :+ Dat heeft nu eens niets met mijn vergelijking te maken.[/quote]

Je begeint zelf over een auto tegen een lantaarnpaal. Een rare vergelijking waar je totaal niet over hebt nagedacht

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:41

Nee. Geen rare vergelijking. In beide gevallen voert een persoon een actie uit waarbij die van ver kon zien aankomen dat het waarschijnlijk niet goed afloopt. Zwanger zijn is Ts ook afgeraden voor haar eigen gezondheid/leven. Triestig dat je in zo een topic er nog eens zelfmoord bij betrekt terwijl dat helemaal niet nodig is. Waarom? Om dit topic nog wat extra beladenheid te geven?

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:10

Blijf het dubbel vinden zelf nooit zwanger geweest maar kan mij voorstellen dat je onder invloed van alle hormonen opeens anders gaat denken en twijfels krijgt dus dat snap ik wel .

Stukje wat ik niet snap is dat he bewust kiest voor natuurlijk zwanger worden omdat je het andere zoveel gedoe vindt. Maar voor het kindje is het ook natuurlijk een behoorlijk gedoe om een erfelijke ziekte te hebben wat wel levenslang duurt.

Ts ik wens je veel succes met je beslissing. Zoek vooral mensen op die uit medische kennis advies kunnen geven.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:19

Ik wil niet oordelen (en vind dat niemand dat zou moeten doen) maar alleen zeggen: TS bespreek het inderdaad met de betrokken medici, ga voor een vlokkentest of alle testen die er maar zijn om te kijken of het embryo gezond is. Is het niet gezond en heeft het geen perpectief op een goed en gezond leven dan kun je het altijd nog laten aborteren (in NL dan) en heb je daar ook imo hele gegronde en redenen voor die getuigen van verantwoordelijkheid nemen. Voor de rest wil ik je heel veel sterkte wensen in deze situatie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:25

laraxXxemma schreef:
Ik vind dat iedereen zo'n keus voor zichzelf moet uitmaken. Of dat nou eigen voorkeur of uit geloofsovertuiging of wat dan ook is. Wat iedereen persoonlijk vindt is leuk en mag ook gevonden worden, maar uiteindelijk moet het wel TS zelf blijven die zelf tot haar keus komt en niet omdat iemand anders het zegt.

Ts heeft gekozen voor natuurlijk zwanger worden. Dat heeft ze lijkt mij met gezond verstand en goed doordacht gedaan. De andere opties heeft ze overwogen. Dat je nu twijfels krijgt lijkt mij vrij normaal voor elke zwangerschap. Denk je dat je nu beter had gevoelt als je wel ICSI had gedaan? En niet alleen nu op dit moment, maar in zijn totaal? Waarom koos je in eerste instantie voor jou keuze? Wat gaf jou de doorslag?
Ga terug naar de basis waarom je hiervoor gekozen hebt. Als je dan nog denkt, ja ik heb echt (voor mijzelf!) een fout gemaakt in die keus doe dan dat stapje terug en ga voor de juiste keus. Of je beseft je waarom je juist wel hiervoor gegaan bent en ga verder vooruit.

Ik weet wel wat ik zou doen maar het is uiteindelijk jouw keus. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe komende tijd.


Hier sluit ik me bij aan. Wat je wel of niet had moeten doen, daar gaat het nu helemaal niet meer om, want je bent nu zwanger. En nu sta je weer voor een volgende keus. Ik wens je wijsheid TS. Ik hoop dat je samen met je man en de artsen een goede beslissing kan maken.

xMarieke
Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:51

Los van je hele medische verhaal, hoort een beetje twijfel ook echt bij een zwangerschap. Het is heel normaal dat als je opeens echt zwanger bent je dan begint te twijfelen over zaken als, zijn we wel goede ouders, hebben we wel genoeg plek in huis, geld enzovoort. Hoe moet het met werk. Dus een beetje twijfel hoort er sowieso echt bij.

secricible
Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:54

Willl65 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik heb empathie genoeg hoor, dank je. Het is niet omdat jullie spelen met een leven ok vinden dat een ander dat ook moet vinden.

Ze probeert juist niet met een leven te spelen !
Dat leven is we namelijk nog helemaal niet


Nee, maar kom op... Ik ben pro choice, maar ik vind wel dat abortus een laatste redmiddel moet zijn. En als je dan de mogelijkheid hebt om het te voorkomen vind ik dat je daar ook voor moet kiezen.

Ik ben vooral nog heel nieuwsgierig wat voor conclusie TS en haar partner hadden wb "wat als we bij prenatale diagnostiek horen dat het kindje gehandicapt is". Dus voordat TS zwanger was.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:58

Misschien nog wel een handige tip voor anderen die graag zwanger willen worden. En zeker als dat onder lastige medische omstandigheden is, zoals met erfelijke aandoeningen, ziekten en/of medicatiegebruiik: ga naar de huisarts voor een preconceptieconsult. Indien nodig wordt je verwezen naar een klinisch geneticus, gynaecoloog, etc etc. Het is tegenwoordig heel normaal om je voor te bereiden op een zwangerschap om de kansen op een gezond kind te vergroten.

https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1778

Voor TS te laat, maar misschien komt deze tip voor anderen nog wel op tijd.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:00

Wat een belerende reacties hier soms. Bah. Daar is ts echt mee geholpen :roll:
Steek eerst maar eens de hand in eigen boezem mensen.
Want wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen, toch ?

Ts, ik hoop dat jullie een juiste beslissing kunnen nemen in overleg met de artsen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:21

Jeetje TS, wat een intens moeilijke en verdrietige situatie. Ik kan je keuzes lastig begrijpen maar heb wel begrip voor het afschuwelijke dilemma waar jullie nu voor staan. Dat het door eigen beslissingen zo is gekomen maakt het nú niet minder moeilijk en verdrietig, en je kunt de tijd niet terugdraaien. Ik hoop voor je dat je kindje helemaal gezond blijkt, dat jij de zwangerschap goed doorstaat en dat je met de schrik wegkomt.

Denk trouwens niet dat TS veel heeft aan allemaal reacties over hoe anderen reageren. :) Deze situatie is gewoon klote en iedereen heeft daar zo z'n mening over, TS snapt vast ook wel dat niet iedereen evenveel begrip kan opbrengen voor hun keuzes. Het is zo'n heftige situatie, dat roept nou eenmaal ook heftige gevoelens op. Van gehakketak op elkaar wordt de sfeer niet beter, het topic is al beladen genoeg.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

laura1987
Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:32

wat een lastige en moeilijke situatie!

Zelf had ik in eerste instantie al niet gekozen gezien jouw medische situatie, om buiten het ziekenhuis zwanger te worden.

Zelf hebben wij aan de kant van mijn vader verschillende soorten kanker in de familie. Omdat wij een kinderwens hadden, heb ik mij daarom eerst laten testen op dit gen. Gelukkig bleek ik dit niet te hebben en konden wij dus op de normale wijze zwanger proberen te worden.

Tijdens de bevalling hebben de kleine meid en ik het best zwaar gehad. Zodoende kwam zij met een gebroken sleutelbeentje door de vacuüm ter wereld. Zelfs hierover voelde ik mij schuldig en wenste ik dat ik iets had i.p.v. dat zij nu die breuk had. Ik moet er zelf dan ook niet aan denken een kindje ter wereld te laten komen die zeer waarschijnlijk ernstig ziek kan zijn/worden.

Mijn keuze zou dus zijn om abortus te plegen en mijn kinderwens of aan te kant proberen te zetten of het medische traject in te gaan om zo ( hopelijk) een gezond kindje te mogen krijgen.

Wat je keuze ook zal worden/zijn wil ik je heel veel sterkte wensen.

Vetder ben ik het ook eens met anderen dat twijfelen nu eenmaal bij de zwangerschap hoort, althans ik deed dat ook.
Zelf was ik ontzettend bang dat er iets mis zou gaan, dus heb ook pas laat alles aangeschaft. (Sowieso na de 20 weken echo).

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Durquia, farahtjuh, Kloesje, MariskadeJ, Myka, SjakieXX, Unicorn79 en 55 bezoekers