Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:51

poes schreef:
Nee dat is ook wel waar, ik weet alleen niet waarom mensen meningen willen brengen die er voor de huidige situatie helemaal niet toe doen?

Dit is gewoon bokt.nl en dus gebeurt dat gewoon. Het is en blijft een openbaar forum waar iedereen op kan reageren en je hoeft nog steeds geen psychologische test af te leggen of een toelatings examen te doen voordat je iets opschrijft op dit forum. Wij zijn geen club van wijze mensen, maar heel gewoontjes doorgaans. Dus let een beetje op wat je van een grote groep mensen verwacht.


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:52

Pipodipo schreef:
poes schreef:
Nee dat is ook wel waar, ik weet alleen niet waarom mensen meningen willen brengen die er voor de huidige situatie helemaal niet toe doen?

Dit is gewoon bokt.nl en dus gebeurt dat gewoon. Het is en blijft een openbaar forum waar iedereen op kan reageren en je hoeft nog steeds geen psychologische test af te leggen of een toelatings examen te doen voordat je iets opschrijft op dit forum. Wij zijn geen club van wijze mensen, maar heel gewoontjes doorgaans. Dus let een beetje op wat je van een grote groep mensen verwacht.


Het lijken wel mensen die zwanger gaan worden :')

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:52

Maar astorga, er is toch een verschil tussen “alle mogelijke scenarios af gaan en die dichttimmeren” en “willens en wetens met een kans van 50% op een zeer ernstige dodelijke ziekte toch kiezen voor zwangerschap op natuurlijke wijze”

Een beetje het verschil tussen je huis niet uit durven “omdat er wat kan gebeuren” of een huis met grote waarschuwingsborden “pas op instortingsgevaar” binnen lopen om daar op de muren te gaan timmeren....


En ik ben het eens dat ik veroordelend ben. Maar ik snap het gewoon niet, ik snap het echt echt echt niet. Dan kun je zeggen “het is al gebeurt”, maar dat is wel heel makkelijk...

Over de keuze nu is ook niet zoveel te zeggen denk ik. Dat is gewoon de discussie “laat je een ernstig ziek kindje aborteren” of (als het voor de DiAgnostiek gebeurt) “laat je een kindje met een kans van 50% op een ernstige ziekte aborteren.” TS weet nog niks, maar krijgt naar mijn idee koudwatervrees over een (m.i. Domme) keuze.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

senna21
Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:53

Eens met Astorga.
Bokt kan een mooi forum zijn, maar ook een vreselijk naar gebeuren.
Ik vraag mij af waarom velen hier de noodzaak voelen om keer op keer hun oordeel te herhalen. Daar is niks aardig of goedbedoeld aan.
Ze is al zwanger. Ze vraagt niet om steeds te moeten lezen hoe dom of ... ze is in de ogen van een aantal. Ik kan er niets anders in lezen dan neerbuigende betweterigheid. Bokt op zijn slechts...
Alsof dit TS op enigerlei wijze haar zou kunnen helpen.
TS, veel sterkte met alles.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34587
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:54

Dat laatste wat LindyH is echt zo waar. Mijn zusje heeft een vruchtje weg moeten laten halen wat niet levensvatbaar was vanwege een aangeboren afwijking (anencephalie, gezien met 1e echo) maar zelfs zij heeft enorm getwijfeld. Terwijl iedereen zei, niet voldragen. Kwam puur door de hormonen want rationeel gezien alle reden om voor abortus te gaan. Ze heeft er enorm veel moeite mee gehad want het kindje was zeer gewenst.

En ik snap ook niet waarom TS deze keus heeft gemaakt, maar dat doet niet terzake. TS schiet er niks mee op om dat te weten.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:54

maar aan de andere kant zit TS ook al lang genoeg op bokt om te weten dat je zo'n reacties krijgt.
dus als je als jarenlange bokker zo'n bericht op bokt plaatst,dan weet je toch ook dat daar enorm veel reactie op komt?

wat ik nog wou toevoegen,adoptie werd dan ook als optie naar voor geschoven door TS als zwanger zijn geen optie meer was,maar daar hangt echt een serieus kostenplaatje aan en ook een jarenlange onzekerheid en enorm veel geduld.
weinig mensen ervaren dat als aangenaam en leuk.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:55

Plus dat adoptie volgens mij ook veel kans heeft op complicaties... Dat is echt niet zo'n mooie oplossing als sommigen het hier lijken voor te stellen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:56

poes schreef:
Pipodipo schreef:

Dit is gewoon bokt.nl en dus gebeurt dat gewoon. Het is en blijft een openbaar forum waar iedereen op kan reageren en je hoeft nog steeds geen psychologische test af te leggen of een toelatings examen te doen voordat je iets opschrijft op dit forum. Wij zijn geen club van wijze mensen, maar heel gewoontjes doorgaans. Dus let een beetje op wat je van een grote groep mensen verwacht.


Het lijken wel mensen die zwanger gaan worden :')

En hier en daar een man... :D.

Maar, dit onderwerp kan ook weer leiden tot een gedachtengang over het hoe en waarom van gratis anticonceptie in het basispakket en geheimhouding van artsen. Maar dat gaat misschien te breed.

Niobe
Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:57

poes schreef:
Plus dat adoptie volgens mij ook veel kans heeft op complicaties... Dat is echt niet zo'n mooie oplossing als sommigen het hier lijken voor te stellen?


Niet meer dan bij een "normale" zwangerschap/eigen kind toch? Of wat bedoel je met complicaties?

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:58

poes schreef:
Plus dat adoptie volgens mij ook veel kans heeft op complicaties... Dat is echt niet zo'n mooie oplossing als sommigen het hier lijken voor te stellen?


En mentaal erg zwaar is.... zwaarder dan een PGD traject.

Verder ben ik het met LindyH eens, ik zou geen moeite hebben om in deze situatie nog abortus te plegen. maar begrijp niet hoe je Willens en wetens hier terecht komt, zo extreem zwaar is IVF nou ook weer niet, de zwangerschap lijkt me zwaarder in geval van TS.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34587
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:59

Denk aan hechtingsproblematiek (dat wens je niemand toe) of kinderen met een beperking. Plus dat het best een schimmige handel is. Ik zou nooit willen adopteren om die reden. Kinderen die zogenaamd wees zijn terwijl de moeder al jaren naar de kinderen op zoek is. Zulke verhalen zijn er genoeg.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:59

Niobe schreef:
poes schreef:
Plus dat adoptie volgens mij ook veel kans heeft op complicaties... Dat is echt niet zo'n mooie oplossing als sommigen het hier lijken voor te stellen?


Niet meer dan bij een "normale" zwangerschap toch? Of wat bedoel je met complicaties?


1. Vanwaar komt het kind? Is het vrijwillig afgestaan? --> ja, dan zit er sowieso een verdrietig verhaal achter. Die stress geef je in de zwangerschap door en dat heeft bewezen consequenties. Nee --> ja dan is het nog verdrietiger.
Hoe heeft de moeder geleefd tijdens de zwangerschap? Heeft ze gerookt? Gedronken? Veel stress gehad? Goed gegeten?
Wordt het kind goed getest en gecertifieerd afgegeven?
Op welke leeftijd krijg je het kind? Hechting gebeurt in de eerste levensjaren met levenslange gevolgen.
2. Hoe en wanneer kind vertellen over zijn/haar achtergrond? Wat zijn de gevolgen daarvan?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Niobe
Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:01

poes schreef:
Niobe schreef:

Niet meer dan bij een "normale" zwangerschap toch? Of wat bedoel je met complicaties?


1. Vanwaar komt het kind? Is het vrijwillig afgestaan? --> ja, dan zit er sowieso een verdrietig verhaal achter. Die stress geef je in de zwangerschap door en dat heeft bewezen consequenties. Nee --> ja dan is het nog verdrietiger.
Hoe heeft de moeder geleefd tijdens de zwangerschap? Heeft ze gerookt? Gedronken? Veel stress gehad? Goed gegeten?
Wordt het kind goed getest en gecertifieerd afgegeven?
2. Hoe en wanneer kind vertellen over zijn/haar achtergrond? Wat zijn de gevolgen daarvan?


Oh zo, ik zat nog even puur lichamelijk te denken, excuus.
Ja, je hebt helemaal gelijk.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:01

LindyH schreef:
Ik heb niet alle gelezen maar wil je toch nog even een invalshoek ter overweging geven, voor zover dat niet gedaan is.

'Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald', zegt men wel. Dat zou je ook op deze situatie kunnen toepassen. Natuurlijk had je het allemaal eerder kunnen bedenken, maar daar daar heeft het kind/mens/volwassene dat straks met een ernstige aandoening moet leven natuurlijk geen boodschap aan. Nu ben je nog in de gelegenheid om het mens dat gaat komen zo'n leven te besparen, los van wat je eerder wel of niet had moeten of kunnen doen.

Dus ik zou het helemaal los laten wat je eerder dacht, en je beslissing van nu daar niet van af laten hangen. Het vruchtje dat je nu eventueel weg laat halen zal het je echt niet kwalijk nemen, want dat kan het nog niet. Dat zit alleen in je eigen hoofd. Het mens dat straks met een ernstige aandoening moet leven kan dat jou wel kwalijk gaan nemen. Neem dus je beslissing niet op basis van het vruchtje van nu, maar op het mens van later, dat wellicht 100 jaar moet leven met het lichaam dat het nu van jou meekrijgt.

Overigens lijkt het mij vrij normaal dat je anders gaat denken over het komende leven zodra je zwanger bent. Hormonen zorgen ervoor dat je beschermender wordt ten opzichte van het leven dat in je groeit. Als dat zich bij jou uit door anders te gaan denken over de gezondheid van dat leven en dat je nu eigenlijk liever dat mens wilt behoeden voor een aandoening, dan is dat een compleet normale en natuurlijke gang van zaken. Don't beat yourself up for it.

Mooie post, helemaal mee eens!

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:02

Het is heel normaal om tijdens zwangerschap enorme twijfels te voelen.
En ik ben miet voor of tegen abortus. Baas over eigen lichaam !
Wel denk ik dat het goed is dat welke keuze je ook ga maken het er 1 is waar je volledig achter sta.
Opvoeden van een gezond kind is al rete zwaar is mijn ervaring. Zeker als er een sterke persoonlijkheid in zit. Als ouder doe je het als snel fout.
Sterkte TS bij welke uitkomst dan ook, volg je verstand alsmede je hart

candalisa
Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:05

Ik vind het ook allemaal nog netjes gaan hoor jullie zeggen waf heeft TS er aan om te veroordelen? Nou wat heeft TS eraan dat iedereen zegt ah wat jammer nou voor je komt allemaal wel goed schatje!? Veranderd toch oom niks van de situatie?

Ik ven het namelijk wel eens met een aantal voorgangers het is zeer egoïstisch om maar te denken ach we proberen het wel via de gewone manier het ergste kan zijn dat het kindje dood gaat of een lange lijdens weg heeft zolang ik maar niet door de medische molen hoef want dat is zwaar. Je had de kans om een gezond en blij kindje te kunnen verwelkomen maar je “koos” voor de makkelijke weg en nu achteraf blijkt het toch niet zn slimme keus?! Het is geen jurkje wat je koopt en spijt van heb.
Zijn genoeg mensen die geen ander keus hebben en die medische molen in gaan omdat ze niks liever willen en alsnog met een hoop teleurstelling achterblijven.
Ik vind het dapper dat je dit heb gedeeld en hoop oprecht dat op welk manier dan ook het kindje er niet onder lijdt ...

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

fleurtjeuh
Berichten: 10307
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:10

[ img ]

Punt is:
Niemand kan je vertellen wat te doen.
Ook de mensen die zeggen: denk aan het leven in je buik!
Jou keuze en van niemand anders.
Grof gezegd is het nieteens een keuze van je partner.
Als jij dit wil, dan moet je daar voor gaan. Met grote kans dat je kind er misschien zelfs erger aan toe is dan jij.
Misschien heb jij altijd wel een positieve attitude gehad dat je daarom goed met je aandoening kan dealen en voelt het daarom niet als een te grote last.
Maar dat is voor je kind misschien wel heel anders en wordt het elke dag een gevecht om door te komen.

Probeer eerlijk te zijn naar je zelf. Echt heel eerlijk.
Dat kan heel pijnlijk, vervelend en confronterend zijn. Maar uiteindelijk wel het beste.

Om voor te bereiden op het ergste:
Zou je gelukkig zijn met je keuze als je een jongetje krijgt met de ziekte als hij binnen een jaar(en ik gok niet zonder pijn bij leven) overlijdt?
Als je daar ja op kan antwoorden, dan heb je je keuze.
Is je antwoord nee, dan is dat je antwoord denk ik.
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 12-07-19 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Love is Love

My current situation is not my final destination.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37229
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:11

De discussie gaat nu vooral over het eventuele kindje. Ik denk gek genoeg vooral aan de mogelijke gevolgen van de zwangerschap voor ts zelf. Groter risico op diabetes (kan blijven of weggaan) zwangerschapsvergiftiging (kan dodelijk zijn voor moeder en kind) en kan ts voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen voor haar en haar ontwikkelende kindje? En in het allerzwartste scenario kan een achterblijvende partner het aan?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

KellyDV
Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:18

Ik zou het raar vinden als je abortus zou plegen, aangezien jij zelf bent gestopt met de pil en de risico's wist.
Dan had je verstandiger moeten nadenken en niet moeten stoppen met de pil denk ik zo..
Maar het is wel je eigen lichaam en je eigen keuze. Door alle extra hormonen begin je nu meer te twijfelen.
Als er bijvoorbeeld uit de NIPT blijkt dat het kindje Down of een van de andere 2 ziekte's/afwijkingen heeft zou ik wel abortus begrijpen..
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 12-07-19 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:20

secricible schreef:
Maar astorga, er is toch een verschil tussen “alle mogelijke scenarios af gaan en die dichttimmeren” en “willens en wetens met een kans van 50% op een zeer ernstige dodelijke ziekte toch kiezen voor zwangerschap op natuurlijke wijze”

Een beetje het verschil tussen je huis niet uit durven “omdat er wat kan gebeuren” of een huis met grote waarschuwingsborden “pas op instortingsgevaar” binnen lopen om daar op de muren te gaan timmeren....


En ik ben het eens dat ik veroordelend ben. Maar ik snap het gewoon niet, ik snap het echt echt echt niet. Dan kun je zeggen “het is al gebeurt”, maar dat is wel heel makkelijk...

Over de keuze nu is ook niet zoveel te zeggen denk ik. Dat is gewoon de discussie “laat je een ernstig ziek kindje aborteren” of (als het voor de DiAgnostiek gebeurt) “laat je een kindje met een kans van 50% op een ernstige ziekte aborteren.” TS weet nog niks, maar krijgt naar mijn idee koudwatervrees over een (m.i. Domme) keuze.

Statistiek is niet zaligmakend en zegt al helemaal weinig over één enkel geval. Het is maar net de vraag welke kant het dubbeltje op valt en zowel TO als alle bokkers kunnen niet in de buik van TO kijken. We weten gewoon nu niets meer dan wat percentages, iets wat kan veranderen na onderzoeken en uitslagen. Maar om dan bij voorbaat TO het gevoel te geven dat ze de domst beslissing sinds de domesticatie van het paard gemaakt te hebben gaat mij veel te ver.

Maar goed, statistiek: TO heeft 25% kans op een kind met een levensverwachting van <1 jaar. Wanneer je dagelijks rookt heb je 23% kans dat je je 65e verjaardag niet haalt. In die jaren dat je dan leeft is de kans groot dat je je omringt met mensen die van je houden, mogelijk zelfs nageslacht, en die dus ook zullen lijden onder de kans van 23% dat je voortijdig sterft. De impact van die 23% is daardoor mogelijk groter dan de impact van de 25% op de levensverwachting van het kind van TO. En toch, als ik om mij heen op straat kijk, zijn er veel mensen die geen moeite hebben met die 23%. Die er ook niet zo streng op veroordeeld worden als TO nu hier.

Overigens heb ik ook die psychologische test niet gedaan om hier te mogen reageren. Wel heb ik veel ervaring met mensen met een levensbedreigende aandoening of erger. Dat kan mij soms boos of verdrietig maken, maar het heeft mij ook genuanceerd gemaakt.
En of die levensbedreigende aandoening nu ontstaan is door erfelijke pech of door risicogedrag heeft dat geen invloed op de manier waarop ik naar diegene kijk en luister.

Dammie
Berichten: 3316
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:20

Wat is de kans op zwangerschap vergiftiging dan normaal ? TS zegt 50% meer kans te hebben.
Normaal is https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pre-eclampsie 3 tot 5%.
Dus bij TS is het dan 7,5% kans.

Ik lees dat een aantal mensen hier 50% kans noemen, maar in haar eerste post zegt ze " meer" . Dan is het dus de helft meer dan normaal.
Of lees ik het verkeerd?

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:24

Cayenne schreef:
Zo'n ISCI traject mag dan wel fysiek en mentaal zwaar zijn, maar een overleden kindje of levenslang voor een gehandicapt kind zorgen is nog veel zwaarder, dus in die zin ontgaat de logica van TS mij ook volledig.


Als de logica ergens van lijkt te ontbreken, ontbreekt er vaak een stuk informatie. Hier zit misschien wel een heel verhaal achter. Een verhaal dat wij (nog) niet weten. En wat verheldert waarom TS redeneert zoals ze redeneert. Ik ben daar oprecht benieuwd naar. Want ik zie de logica ook niet.

Babootje
Berichten: 26210
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:26

LindyH schreef:
'Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald', zegt men wel. Dat zou je ook op deze situatie kunnen toepassen. Natuurlijk had je het allemaal eerder kunnen bedenken, maar daar daar heeft het kind/mens/volwassene dat straks met een ernstige aandoening moet leven natuurlijk geen boodschap aan. Nu ben je nog in de gelegenheid om het mens dat gaat komen zo'n leven te besparen, los van wat je eerder wel of niet had moeten of kunnen doen.


Daar zet ik dan toch ook nog maar even mijn vraagtekens bij.
Seltje heeft een ziekte. Een handicap zou je kunnen zeggen, die dus blijkbaar onder controle te houden is met een dieet. Is haar leven dan ook werkelijk zodanig dat haar kindje dat bespaard zou moeten worden?
Zou je met zo'n vreselijk leven, dat maakt dat je dat je kindje wil besparen eigenlijk wel moeder moeten worden?

KellyDV
Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:27

Babootje schreef:
LindyH schreef:
'Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald', zegt men wel. Dat zou je ook op deze situatie kunnen toepassen. Natuurlijk had je het allemaal eerder kunnen bedenken, maar daar daar heeft het kind/mens/volwassene dat straks met een ernstige aandoening moet leven natuurlijk geen boodschap aan. Nu ben je nog in de gelegenheid om het mens dat gaat komen zo'n leven te besparen, los van wat je eerder wel of niet had moeten of kunnen doen.


Daar zet ik dan toch ook nog maar even mijn vraagtekens bij.
Seltje heeft een ziekte. Een handicap zou je kunnen zeggen, die dus blijkbaar onder controle te houden is met een dieet. Is haar leven dan ook werkelijk zodanig dat haar kindje dat bespaard zou moeten worden?
Zou je met zo'n vreselijk leven, dat maakt dat je dat je kindje wil besparen eigenlijk wel moeder moeten worden?

Nou daar valt ook mijn mond van open.. Dat had ze ook kunnen bedenken voor dat ze met de pil stopte, en dan moet ze nu maar omdat er een kans is dat het kindje niet gezond is het weg laten halen????? Een kans.. Het is niet 100% vast!

Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:32

KellyDV schreef:
Nou daar valt ook mijn mond van open.. Dat had ze ook kunnen bedenken voor dat ze met de pil stopte, en dan moet ze nu maar omdat er een kans is dat het kindje niet gezond is het weg laten halen????? Een kans.. Het is niet 100% vast!


He joh, lees eens goed. Ze wil een eventueel gezond kind helemaal niet laten weghalen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ballard_L, Binck8, FleurSandro, Googlebot, hesterve, Inney, Jannie79, MyLittleAnna, petje86, Rije, Room_Soesje, Selina, sterregoud, xColorCross en 100 bezoekers