Dressuur koning maar niet willen nageven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:28

Kadankovitch schreef:
Ik hoop dat u zich de woordspeling niet te ernstig opneemt. Ik wilde het iets luchtig houden, maar toch aanduiden dat ik soms vind dat als er fouten worden gemaakt met betrekking tot de theorie, men vaak [en ik maak mij daar ook wel eens schuldig aan] reageert als of er godslastering is gepleegd.
Ik ben toch tot het inzicht gekomen dat dit schrijvers eerder weerhoudt om ooit nog iets op Bokt te posten. Dat is jammer, immers iedereen heeft het recht om te leren, ergo dus ook het recht om fouten te maken.
In ieder geval, mijn opmerking was niet kwaadaardig bedoeld.


Precies. Geen enkel probleem mee. Ik mag best wel ‘s teruggefloten worden.


xPabloBokt
Berichten: 9305
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Dressuur koning maar niet willen nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:40

Wat fijn hoe jullie op elkaar reageren! Kunnen veel topics op bokt een voorbeeld aan nemen. Zelfreflectie is belangrijk :j

Hier ook excuses als ik een fout heb gemaakt, maar ik kan ook nog een hoop leren :+

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

LoveUggs
Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur koning maar niet willen nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:45

Het mooie aan je eigen rijfoto's plaatsen is dat je zelf ook kan kijken wat je goed of niet goed doet, daar leer je ook onwijs veel van! En ondanks dat je misschien reacties gaat krijgen die je niet wilt lezen, kunnen ze wel een eye opener voor je zijn en kan je daar veel van leren, want op den duur ga je zien wat iemand bedoeld mijn zijn of haar feedback :)

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:58

Ik begrijp uit de openingspost dat het paard gewoon een beetje scheef is gaan lopen en wat is gaan hupsen en doen. En dat je daar allemaal interessante namen aan hebt gegeven zoals piaffe en appuyeren, waar dit uiteraard niets mee te maken heeft.
Je geeft zelf aan dat je “de oefeningen op de juiste manier vroeg” maar “dat hij niet nageeft”. Deze twee dingen spreken elkaar nogal tegen want als je niet in staat bent om je paard nageeflijk te rijden kunt je per definitie de oefening al niet op de juiste manier vragen.
Ik zou toch proberen om met dit paard op B niveau te komen in plaats van hiermee doorgaan. Dus werken aan voorwaarts, recht lopen en nageven. Dribbelen en scheef lopen is niet goed voor een paard namelijk. Apart ook dat je instructrice je daarin niet lijkt te begeleiden.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 11:58

Dorine92 schreef:
Ik begrijp uit de openingspost dat het paard gewoon een beetje scheef is gaan lopen en wat is gaan hupsen en doen. En dat je daar allemaal interessante namen aan hebt gegeven zoals piaffe en appuyeren, waar dit uiteraard niets mee te maken heeft.
Je geeft zelf aan dat je “de oefeningen op de juiste manier vroeg” maar “dat hij niet nageeft”. Deze twee dingen spreken elkaar nogal tegen want als je niet in staat bent om je paard nageeflijk te rijden kunt je per definitie de oefening al niet op de juiste manier vragen.
Ik zou toch proberen om met dit paard op B niveau te komen in plaats van hiermee doorgaan. Dus werken aan voorwaarts, recht lopen en nageven. Dribbelen en scheef lopen is niet goed voor een paard namelijk. Apart ook dat je instructrice je daarin niet lijkt te begeleiden.


De bedoeling is ook zeker niet Z oefeningen te gaan doen. B is voldoende vooral voor hem maar ook zeker voor mij. Wat ik uit veel reacties haal is inderdaad het voorwaarts en van achter naar voren rijden, we gaan hier zeker aan werken. Bedankt! Dat is bij hem zeker niet makkelijk, maar we hebben alle tijd! Op den duur voelt hij ook wel dat het beter is voor hemzelf denk ik :=

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:02

Waarom zou je niet eens proberen om wat hogere oefeningen te rijden met een paard dat dat ooit ook goed kon?

Ik vind jullie wel erg belerend en streng!

Alle puzzelstukjes vallen pas op hun plek met een paard dat los door het lijf is, nageeft, voorwaarts en recht is. Maar onder leiding van je instructeur kan het echt geen kwaad eens te oefenen op zijgangen. Ook met een roestig dressuurpaard.

Gewoon blijven oefenen en dan komen dat soort momenten vanzelf!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:57

Kelly_ann schreef:
Waarom zou je niet eens proberen om wat hogere oefeningen te rijden met een paard dat dat ooit ook goed kon?

Ik vind jullie wel erg belerend en streng!

Alle puzzelstukjes vallen pas op hun plek met een paard dat los door het lijf is, nageeft, voorwaarts en recht is. Maar onder leiding van je instructeur kan het echt geen kwaad eens te oefenen op zijgangen. Ook met een roestig dressuurpaard.

Gewoon blijven oefenen en dan komen dat soort momenten vanzelf!

Op zich ben ik het wel met u eens, met dat voorbehoud, dat het mij niet goed lijkt om die oefeningen vanuit spanning in te zetten, om de reden die ik hiervoor al noemde. Maar zodra het paard er nageeflijk bij blijft en zich niet spant, is daar niets meer op tegen. Ook al is de beweging dan verre van perfect.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:43

@ TS: ik weet niet zo 1,2,3 of ik tips heb - ik ben qua dressuur meer van de degelijke verhalen.

Wel eerst nog een opmerking die ik herhaaldelijk tegen mijzelf zeg: 'kijk uit met het woord "willen"'' - soms wil een dier best, maar kan het niet of snapt het niet.
Nagefelijkheid hoort een dier dat hoger liep in de sport op zich te weten, maar weten wat de bedoeling is is nog niet het kunnen doen....

"Ik weet en aanvaard de definitie van nagefelijkheid", O:) ikzelf spreek liever ;) van 'dürchlassigkeit door het gehele lichaam, tot en met het kaakgewricht'.

....hoe krijg je een dürchlassig paard?
Ik hou erg van de verticale balans dwz gelijkelijk gewicht op beide voorbenen. Doorgaans geeft dat in termen van 'das Skala der Ausbildung' ontspanning en het helpt met rechtrichten. Of nu ja, gelijkelijke aanspanning van nog al wat spieren in ontspanning.
Verder neemt een dier vanuit de verticale balans een juiste houding aan - gesteld dat het dier niet te erg verreden is - inclusief dragende achterhand, 'bolle' rug en ""krul"" in de hals.
Remmen en gasgeven (al dan niet onder het motto van voorwaarts rijden) is nergens voor nodig. Het geeft maar een duwend achterbeen.
Voor een dier dat weinig voorwaarts is, geldt vaak dat 'vierkantjes stappen' met correcte stelling en buiging echt zoden aan de dijk zet- dat brengt het achterbeen onder de massa.

En kneepjes hebben ook weinig zin. Pas als een dier prettig kan lopen kun je just for fun eens met 1 kneepje kijken 'of je de kaak los kunt vragen'.
Zolang het dier voor zijn balans een andere hoofdhouding NODIG heeft kun je uiteraard als je niet beter weet een paard in de krul trekken, maar met dürchlassigkeit heeft het niets van doen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers