Dressuur koning maar niet willen nageven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Dressuur koning maar niet willen nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:36

Hoi allemaal!
Ik twijfelde even maar gooi toch mijn vraag maar eens op bokt.
Ik rijd al een jaartje de 15 jarige nrps ruin Pablo op de manege, een ontzettend lief paard! Ik ben gek op hem, alleen ik stoei al een tijdje met het volgende;
Vorige week haalde hij zn hele truucendoos uit de kast. Ik kwam erachter dan hij travers kon, heel goed wijken, piafferen, appuyeren in draf en galop en noem maar op. Mijn instructrice zei dat hij dressuur wortels had gegeten. Ik kwam ook niet meer bij van het lachen, de clown.. maar nou het punt. Dit kan hij dus allemaal, maar als ik hem na wil laten geven gaat hij in protest. Houd zn kaken strak, en word echt een beetje boos. Kan dan ook niet meer normaal stappen maar alleen heel zachtjes draven. We zijn hard aan het trainen en krijg les, maar hebben jullie nog tips? :o <3

[ img ]


[ img ]
Laatst bijgewerkt door Lisapablo op 11-07-19 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.


Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Dressuur koning maar niet willen nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:43

Als hij niet nageeflijk is zullen jullie de oefeningen die je op noemt ook niet hebben gedaan maar alleen iets wat erop lijkt. Er is geen simpele tip om je paard nageeflijk te krijgen. Daar is veel voor nodig. Het eerste is het accepteren van je hand. Dat zal door het (verkeerd) nageeflijk vragen niet goed meer zijn als ik het zo lees. Dus eerst gewoon met een zacht contact lekker in de rondte rijden van je been naar je hand toe, dus lekker actief. Als ie je hand aan neemt kun je door stelling en buiging wat meer nageeflijkheid vragen.

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:51

Geryon schreef:
Als hij niet nageeflijk is zullen jullie de oefeningen die je op noemt ook niet hebben gedaan maar alleen iets wat erop lijkt. Er is geen simpele tip om je paard nageeflijk te krijgen. Daar is veel voor nodig. Het eerste is het accepteren van je hand. Dat zal door het (verkeerd) nageeflijk vragen niet goed meer zijn als ik het zo lees. Dus eerst gewoon met een zacht contact lekker in de rondte rijden van je been naar je hand toe, dus lekker actief. Als ie je hand aan neemt kun je door stelling en buiging wat meer nageeflijkheid vragen.


Bedankt voor je reactie! Ik vroeg deze oefeningen op de juiste manier, hij volgde wat ik vroeg dus de oefeningen waren wel degelijk de goede. Hij laat alleen de boel niet los en hoe we het graag zien 'nageeflijk'. We zijn er mee bezig en hij wil wel al steeds meer zakken, de rest van de oefeningen volgen daarna wel, eerst de ontspanning. Wilde op dat moment alleen even aanvoelen wat meneer kon hahaha!
Ik zal zeker je tips meenemen, dankjewel voor je snelle reactie!

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:52

Misschien houdt Pablo niet van veel gerommel in zijn mond.

Als manegepaard is het dragen van alle verschillende ruiters een hele opgave. En als zijn dressuur carrière lang geleden is zal hij de oefeningen vast nog kennen. Maar zijn lijf niet meer helemaal zo soepel gebruiken als toen.

Werk aan een fijne stille aanleuning, ontspanning en stelling. Hij zal het waarderen en je ook ontspanning terug geven.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:58

Kelly_ann schreef:
Misschien houdt Pablo niet van veel gerommel in zijn mond.

Als manegepaard is het dragen van alle verschillende ruiters een hele opgave. En als zijn dressuur carrière lang geleden is zal hij de oefeningen vast nog kennen. Maar zijn lijf niet meer helemaal zo soepel gebruiken als toen.

Werk aan een fijne stille aanleuning, ontspanning en stelling. Hij zal het waarderen en je ook ontspanning terug geven.


Ik zit ook zeker niet veel in zn mond! Gaan we zeker aan werken, dankjewel!

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dressuur koning maar niet willen nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:45

Wat is nageeflijkheid volgens jouw definitie?

xPabloBokt
Berichten: 9298
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:50

Nageeflijk houdt in dat een paard van voor naar achteren gereden wordt, over de rug loopt en rond en ontspannen in de hals is. Dat is dan ook niet direct via de voorkant/mond te vragen, maar doormiddel van ontspanning, gedragenheid en de motor achterin leggen.

Hoe "vraag" je hem normaal gesproken nageeflijk? Want er is een verschil tussen neus naar beneden en daadwerkelijk nageeflijk lopen.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

pien_2010
Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:56

xPabloBokt schreef:
Nageeflijk houdt in dat een paard van voor naar achteren gereden wordt, over de rug loopt en rond en ontspannen in de hals is. Dat is dan ook niet direct via de voorkant/mond te vragen, maar doormiddel van ontspanning, gedragenheid en de motor achterin leggen.

Hoe "vraag" je hem normaal gesproken nageeflijk? Want er is een verschil tussen neus naar beneden en daadwerkelijk nageeflijk lopen.


Pardon? Een paard dat correct gereden wordt die wordt van ACHTEREN naar voren gereden.

Minoes
Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:04

Geryon schreef:
Als hij niet nageeflijk is zullen jullie de oefeningen die je op noemt ook niet hebben gedaan maar alleen iets wat erop lijkt. Er is geen simpele tip om je paard nageeflijk te krijgen. Daar is veel voor nodig. Het eerste is het accepteren van je hand. Dat zal door het (verkeerd) nageeflijk vragen niet goed meer zijn als ik het zo lees. Dus eerst gewoon met een zacht contact lekker in de rondte rijden van je been naar je hand toe, dus lekker actief. Als ie je hand aan neemt kun je door stelling en buiging wat meer nageeflijkheid vragen.


Ik sluit me hierbij aan. Een paard kan de door jou genoemde oefeningen nooit correct uitvoeren als hij niet ontspannen nageeflijk loopt.
Begin echt bij de basis. Actief maken vanuit het achterbeen en naar je hand toe rijden.
Veel tempowisselingen, overgangen en niet naar beneden dwingen maar je hand aanbieden.


Joltsje
Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Dressuur koning maar niet willen nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:14

wat leuk dat je zo'n leuk paard rijdt TS.

zoals al genoemd is het voor een manege paard soms best moeilijk goed ontspannen te lopen.
er rijden veel verschillende mensen op, met verschillende niveau's. om al deze verschillende mensen te kunnen verdragen is het makkelijker met een stijve rug.

heb je iets van een filmpje? zoals je nu aangeeft kunnen we weinig oordelen.

een paard moet je inderdaad van achteren naar voren rijden. rij veel overgangen en figuren. dut alles zonder je hand te gebruiken, maar op je zit en beenhulpen. ook schijn overgangen werken erg goed. je zorgt er dan voor dat je paard steeds meer zijn gewicht gaat verdelen. als hij meer draagt kan hij ook makkelijker nageven.

Be your best self

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:27

Lisapablo schreef:
Geryon schreef:
Als hij niet nageeflijk is zullen jullie de oefeningen die je op noemt ook niet hebben gedaan maar alleen iets wat erop lijkt. Er is geen simpele tip om je paard nageeflijk te krijgen. Daar is veel voor nodig. Het eerste is het accepteren van je hand. Dat zal door het (verkeerd) nageeflijk vragen niet goed meer zijn als ik het zo lees. Dus eerst gewoon met een zacht contact lekker in de rondte rijden van je been naar je hand toe, dus lekker actief. Als ie je hand aan neemt kun je door stelling en buiging wat meer nageeflijkheid vragen.


Bedankt voor je reactie! Ik vroeg deze oefeningen op de juiste manier, hij volgde wat ik vroeg dus de oefeningen waren wel degelijk de goede. Hij laat alleen de boel niet los en hoe we het graag zien 'nageeflijk'. We zijn er mee bezig en hij wil wel al steeds meer zakken, de rest van de oefeningen volgen daarna wel, eerst de ontspanning. Wilde op dat moment alleen even aanvoelen wat meneer kon hahaha!
Ik zal zeker je tips meenemen, dankjewel voor je snelle reactie!

Zonder nageeflijkheid zijn deze oefeningen niet van toegevoegde waarde. Sowieso zijn manege paarden meestal niet in staat deze met de juiste lossigheid uit te voeren, er zitten teveel ruiters op. Ik wens je veel succes, maar ik stel wel een vraagteken bij de dingen die je wil van een manege paard. Overigens zou je aan jezelf ook wel wat meer eisen mogen stellen.

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:30

xPabloBokt schreef:
Nageeflijk houdt in dat een paard van voor naar achteren gereden wordt, over de rug loopt en rond en ontspannen in de hals is. Dat is dan ook niet direct via de voorkant/mond te vragen, maar doormiddel van ontspanning, gedragenheid en de motor achterin leggen.

Hoe "vraag" je hem normaal gesproken nageeflijk? Want er is een verschil tussen neus naar beneden en daadwerkelijk nageeflijk lopen.

Nee. Buiten de koe van een fout in je verhaal is de definitie van nageeflijkheid ook fout. Nageeflijk is het ontspannen van het paard in kaak en nek gewricht. Dat is de definitie. Niet meer. Niet minder.
Dat neemt niet weg dat het dier ook moet ontspannen in de rug etc. etc. Maar dat is nier de definitie van nageeflijkheid.

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 23:32

Joltsje schreef:
wat leuk dat je zo'n leuk paard rijdt TS.

zoals al genoemd is het voor een manege paard soms best moeilijk goed ontspannen te lopen.
er rijden veel verschillende mensen op, met verschillende niveau's. om al deze verschillende mensen te kunnen verdragen is het makkelijker met een stijve rug.

heb je iets van een filmpje? zoals je nu aangeeft kunnen we weinig oordelen.

een paard moet je inderdaad van achteren naar voren rijden. rij veel overgangen en figuren. dut alles zonder je hand te gebruiken, maar op je zit en beenhulpen. ook schijn overgangen werken erg goed. je zorgt er dan voor dat je paard steeds meer zijn gewicht gaat verdelen. als hij meer draagt kan hij ook makkelijker nageven.


Ik heb veel aan deze reactie, dankjewel. Duidelijk en fijn. Wat betreft een filmpje, die heb ik van mijn wedstrijd alleen ik vind dit te 'eng' om op bokt te gooien vanwege reacties. Vandaar dat ik het zo even uit heb getypt.. klopt zeker wat betreft verschillende ruiters, hij hoeft ook van bijna niemand zn rug te ontspannen en mag 'sjokkend' draven en galloperen, hij is daarom inderdaad niet zo actief als ik niks doe. Maar ik weet dat dit voor hem beter is vandaar dat ik het vraag. Puur voor hem! Ik rijd hem al extra actief, en wilde meer leren vanuit jullie oogpunt. Jouw reactie is erg fijn, nogmaals bedankt, ga er mee aan de slag

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.

xPabloBokt
Berichten: 9298
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:39

pien_2010 schreef:
xPabloBokt schreef:
Nageeflijk houdt in dat een paard van voor naar achteren gereden wordt, over de rug loopt en rond en ontspannen in de hals is. Dat is dan ook niet direct via de voorkant/mond te vragen, maar doormiddel van ontspanning, gedragenheid en de motor achterin leggen.

Hoe "vraag" je hem normaal gesproken nageeflijk? Want er is een verschil tussen neus naar beneden en daadwerkelijk nageeflijk lopen.


Pardon? Een paard dat correct gereden wordt die wordt van ACHTEREN naar voren gereden.


Sorry, dat bedoel ik. Lange werkdag gehad :7

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 01:06

rien10 schreef:
xPabloBokt schreef:
Nageeflijk houdt in dat een paard van voor naar achteren gereden wordt, over de rug loopt en rond en ontspannen in de hals is. Dat is dan ook niet direct via de voorkant/mond te vragen, maar doormiddel van ontspanning, gedragenheid en de motor achterin leggen.

Hoe "vraag" je hem normaal gesproken nageeflijk? Want er is een verschil tussen neus naar beneden en daadwerkelijk nageeflijk lopen.

Nee. Buiten de koe van een fout in je verhaal is de definitie van nageeflijkheid ook fout. Nageeflijk is het ontspannen van het paard in kaak en nek gewricht. Dat is de definitie. Niet meer. Niet minder.
Dat neemt niet weg dat het dier ook moet ontspannen in de rug etc. etc. Maar dat is nier de definitie van nageeflijkheid.


Vooraf, voor mij was het direct duidelijk dat xPabloBokt slechts een vergissing had gemaakt. Dat bleek overduidelijk uit de rest van de tekst. Om dan met krachttermen te komen, overkill perhaps?
Ook mevr pien_2010 sprong daarvoor al als een bok[t] op een haverkist.
MAAR wat betreft de definitie hebt u volgens mij 100% gelijk. Nageeflijkheid is de ontspanning van kaak- en nekspieren. Aan die definitie zijn nooit andere voorwaarden verbonden.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 01:39

@LisaPablo,
Jongedame, Dat wat u hebt meegemaakt, komt vaker voor bij paarden die een hogere opleiding hebben meegekregen. Soms komt dat weer terug 'aan de oppervlakte' op momenten van spanning en verwarring, wat in uw geval blijkt uit het feit dat uw rijdier dit onverwacht en plots toonde en daarbij niet nageeflijk was tijdens deze oefeningen. Er is dan waarschijnlijk een verwarring bij hem ontstaan, over wat u van hem wenst; hij graaft daarop in z'n geheugen, en doet iets waarvan hij denkt dat het datgene is wat u wilt. Op dat moment is hij echter erg gespannen, dus geeft hij niet na.
Wat zou kunnen helpen, indien u toch per ongeluk in zo'n oefening bent beland, is uw hand te ontspannen en tijdens de oefening hem uitvoerig belonen. [Niet 'erna' want dan beloont u het eindigen van de oefening, maar tijdens de oefening.] Daarbij ga ik ervan uit dat u deze oefeningen niet inzet als het rijdier niet 100% nageeflijk is, maar eerder als er enige spanning is. Dus dat u de inzet niet doelbewust hebt nagestreeft.

Blijft het dier dan toch stug niet-nageeflijk, staak dan die oefening onverwijld, want het bevestigt anders nog sterker het patroon die oefening met spanning te associëren en dat is, zoals zovelen hierboven al hebben gesteld contra-productief en ja, zelfs schadelijk.

Deze oefeningen doelbewust inzetten, terwijl het dier niet aan de absolute voorwaarde van nageeflijkheid voldoet, is onverstandig en gaat tegen alle regels van de rijkunst in, of u nu de Duitse of Franse rijstijl volgt. Bedenk een goed begin is het halve werk en dat geldt zeker in de rijkunst.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 05:20

Kadankovitch schreef:
@LisaPablo,
Jongedame, Dat wat u hebt meegemaakt, komt vaker voor bij paarden die een hogere opleiding hebben meegekregen. Soms komt dat weer terug 'aan de oppervlakte' op momenten van spanning en verwarring, wat in uw geval blijkt uit het feit dat uw rijdier dit onverwacht en plots toonde en daarbij niet nageeflijk was tijdens deze oefeningen. Er is dan waarschijnlijk een verwarring bij hem ontstaan, over wat u van hem wenst; hij graaft daarop in z'n geheugen, en doet iets waarvan hij denkt dat het datgene is wat u wilt. Op dat moment is hij echter erg gespannen, dus geeft hij niet na.
Wat zou kunnen helpen, indien u toch per ongeluk in zo'n oefening bent beland, is uw hand te ontspannen en tijdens de oefening hem uitvoerig belonen. [Niet 'erna' want dan beloont u het eindigen van de oefening, maar tijdens de oefening.] Daarbij ga ik ervan uit dat u deze oefeningen niet inzet als het rijdier niet 100% nageeflijk is, maar eerder als er enige spanning is. Dus dat u de inzet niet doelbewust hebt nagestreeft.

Blijft het dier dan toch stug niet-nageeflijk, staak dan die oefening onverwijld, want het bevestigt anders nog sterker het patroon die oefening met spanning te associëren en dat is, zoals zovelen hierboven al hebben gesteld contra-productief en ja, zelfs schadelijk.

Deze oefeningen doelbewust inzetten, terwijl het dier niet aan de absolute voorwaarde van nageeflijkheid voldoet, is onverstandig en gaat tegen alle regels van de rijkunst in, of u nu de Duitse of Franse rijstijl volgt. Bedenk een goed begin is het halve werk en dat geldt zeker in de rijkunst.


Top uitgelegd!

pien_2010
Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:35

xPabloBokt schreef:
Sorry, dat bedoel ik. Lange werkdag gehad :7


_O- Kan de beste overkomen. Gebeurt hier ook vaak.

Mischien TS kun je beter proberen om het paard voorzichtig in de les losser te werken. Zeker een paard die vroeger wel goed heeft leren gaan, kan dit soms verrassend snel oppakken. Is niet zo spectaculair wellicht voor jezelf maar wel eerlijker en beter/ gezonder richting het paard. Als je in staat bent om aan te sluiten bij het niveau en mogelijkheden van je manege paard, en hem iets beter na de les af te geven, zal hij je dankbaar zijn.

Meestal betekent dit basis oefeningen doen en proberen correct te rijden waardoor paard zich gaat ontspannen. Is niet gemakkelijk maar het kan wel.

Misschien kun je daarnaast een privé paard erbij gaan rijden, die wel lekker in zijn vel zit en met dat paard gaan lessen zodat je zelf ook verder komt. Blijkbaar ben je daar aan toe.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:37

rien10 schreef:
Top uitgelegd!

Waarvoor dank. Altijd prettig om te 'horen' dat het de juiste snaar geraakt heeft.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

rien10
Berichten: 14396
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:45

pien_2010 schreef:
Pardon? Een paard dat correct gereden wordt die wordt van ACHTEREN naar voren gereden.
Sorry, dat bedoel ik. Lange werkdag gehad :7[/quote]


OK, en al eerder opgemerkt, ik had ook niet zo als een bok(t) op de haverkist hoeven reageren.
Briljante woordspeling.

OK Quote ver**kt. Maar goed, je snap je wel toch?


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:47

Benzz schreef:
. Overigens zou je aan jezelf ook wel wat meer eisen mogen stellen.

Deze opmerking vind ik ietwat cryptisch, wat bedoelt u daar precies mee?

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:03

rien10 schreef:
OK, en al eerder opgemerkt, ik had ook niet zo als een bok(t) op de haverkist hoeven reageren.
Briljante woordspeling.

OK Quote ver**kt. Maar goed, je snap je wel toch?


Ik hoop dat u zich de woordspeling niet te ernstig opneemt. Ik wilde het iets luchtig houden, maar toch aanduiden dat ik soms vind dat als er fouten worden gemaakt met betrekking tot de theorie, men vaak [en ik maak mij daar ook wel eens schuldig aan] reageert als of er godslastering is gepleegd.
Ik ben toch tot het inzicht gekomen dat dit schrijvers eerder weerhoudt om ooit nog iets op Bokt te posten. Dat is jammer, immers iedereen heeft het recht om te leren, ergo dus ook het recht om fouten te maken.
In ieder geval, mijn opmerking was niet kwaadaardig bedoeld.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

manubres
Berichten: 2765
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:06

Ik ben ook benieuwd naar een filmpje. Een paard kan pas goed nageeflijk lopen als hij zijn lichaam goed kan gebruiken; geen pijn, geen stijfheid, geen spanning, geen mondproblemen, geen nek/schoft/rug/lendenen problemen. Een paard dat dit alles niet heeft en goed in balans loopt moet geen moeite hebben met nageeflijkheid. Een goede bouw draagt er ook zeker aan bij om makkelijker nageeflijk te lopen. Een wat meer opwaarts gebouwd paard met een mooie open hoofd/hals verbinding en een mooie bespiering in de bovenlijn van de hals zal makkelijker nageeflijk lopen dan een paard met weinig nek, onderhals en op de voorhand gebouwd.
Daarnaast is het belangrijk je paard van achter naar voren naar de hand toe te rijden met genoeg impuls en met een zachte hand weerstand te bieden.

Zoals je leest is het nog niet zo eenvoudig om goed nageeflijk te rijden als de voorwaarden niet in orde zijn.

Bitloos rijden geeft ook nog wel eens een goed effect. Sommige paarden houden gewoon niet van een bit in de mond. Maar als de andere voorwaarden niet aanwezig zijn zal bitloos ook niet gewenste effect geven.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 09:19

Kadankovitch schreef:
@LisaPablo,
Jongedame, Dat wat u hebt meegemaakt, komt vaker voor bij paarden die een hogere opleiding hebben meegekregen. Soms komt dat weer terug 'aan de oppervlakte' op momenten van spanning en verwarring, wat in uw geval blijkt uit het feit dat uw rijdier dit onverwacht en plots toonde en daarbij niet nageeflijk was tijdens deze oefeningen. Er is dan waarschijnlijk een verwarring bij hem ontstaan, over wat u van hem wenst; hij graaft daarop in z'n geheugen, en doet iets waarvan hij denkt dat het datgene is wat u wilt. Op dat moment is hij echter erg gespannen, dus geeft hij niet na.
Wat zou kunnen helpen, indien u toch per ongeluk in zo'n oefening bent beland, is uw hand te ontspannen en tijdens de oefening hem uitvoerig belonen. [Niet 'erna' want dan beloont u het eindigen van de oefening, maar tijdens de oefening.] Daarbij ga ik ervan uit dat u deze oefeningen niet inzet als het rijdier niet 100% nageeflijk is, maar eerder als er enige spanning is. Dus dat u de inzet niet doelbewust hebt nagestreeft.

Blijft het dier dan toch stug niet-nageeflijk, staak dan die oefening onverwijld, want het bevestigt anders nog sterker het patroon die oefening met spanning te associëren en dat is, zoals zovelen hierboven al hebben gesteld contra-productief en ja, zelfs schadelijk.

Deze oefeningen doelbewust inzetten, terwijl het dier niet aan de absolute voorwaarde van nageeflijkheid voldoet, is onverstandig en gaat tegen alle regels van de rijkunst in, of u nu de Duitse of Franse rijstijl volgt. Bedenk een goed begin is het halve werk en dat geldt zeker in de rijkunst.


Dit is nog is mooi uitgelegd, dankjewel. Duidelijk en het valt op zijn plek! Voelde inderdaad spanning.

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 09:24

Kadankovitch schreef:
rien10 schreef:
OK, en al eerder opgemerkt, ik had ook niet zo als een bok(t) op de haverkist hoeven reageren.
Briljante woordspeling.

OK Quote ver**kt. Maar goed, je snap je wel toch?


Ik hoop dat u zich de woordspeling niet te ernstig opneemt. Ik wilde het iets luchtig houden, maar toch aanduiden dat ik soms vind dat als er fouten worden gemaakt met betrekking tot de theorie, men vaak [en ik maak mij daar ook wel eens schuldig aan] reageert als of er godslastering is gepleegd.
Ik ben toch tot het inzicht gekomen dat dit schrijvers eerder weerhoudt om ooit nog iets op Bokt te posten. Dat is jammer, immers iedereen heeft het recht om te leren, ergo dus ook het recht om fouten te maken.
In ieder geval, mijn opmerking was niet kwaadaardig bedoeld.


Klopt, sommige reacties hier zijn al een reden waaron ik erg twijfelde om dit te plaatsen. Al helemaal een filmpje, ik heb best respect voor de mensen die filmpjes en rijfotos durven te plaatsen! Uit ervaring weet ik dat sommige het niet zo op manege ruiters hebben. Echter was ik in mijn hele jonge jaren manege ruiter. 4 privé paarden verder waaronder 2 hengsten, waar ik allemaal mee moest stoppen vanwege het gaan samen wonen aan bijna de andere kant van Nederland. De zoektocht naar een VP hier wilde niet lukken, dus om mijn rijtechnieken niet te verleren ben ik weer naar een 'manege' gegaan. Ik ben nu 24 en leer daar meer dan alle 9 jaar op de eerste manege. Deze is kleinschaliger en echt op persoon gericht! Dat even gezegd te hebben ben ik met veel reacties ook erg blij! Dank jullie wel. _/-\o_

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Siebel en 10 bezoekers