tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:39

Met de beugels een gaatje korter gaat de knie toch nog meer naar voren en wordt de stoelzit erger? De beugelophanging lijkt gewoon wat naar voren te zitten in plaats van in het midden?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey



SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:44

Maflinger_S schreef:
Met de beugels een gaatje korter gaat de knie toch nog meer naar voren en wordt de stoelzit erger? De beugelophanging lijkt gewoon wat naar voren te zitten in plaats van in het midden?


Als je van de zijkant naar het been kijkt heb je 2 driehoeken. Eentje aan de voorzijde knie, teen, enkel. En eentje aan de achterzijde knie, hak heup. Als je in de stoelzit zit en te lang zit dan is je teen verder naar voren dan je knie. Als je een of meerdere gaatjes korter gaat zitten verklein je de hoeken, ze worden scherper. Daardoor wordt het makkelijker om je hak onder je heup te houden. Klinkt het zo logischer of juist ingewikkelder haha..

ladypaard
Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:08

het enige wat nog kan is dat je teveel op de achterkant van het zadel zit. Als je nog wat naar voren kunt komen hoop ik dat je beugelophanging beter voor jou hangt. Anders zal het never de nooit gaan werken want je kunt nu niet bewegen over de knie met lichtrijden.

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

pjer
Berichten: 1565
Geregistreerd: 18-03-05

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:28

ik heb hier niet heel veel verstand van maar wat ik zie in het filmpje is dat je je benen optrekt en dat je weinig balans hebt in dit zadel. een deel zal gewenning zijn, maar misschien heb je idd te weinig steun van het zadel. Ik lees veel over kortere beugels, zelf zou ik neigen naar een gaatje langer zodat je je benen kunt laten afhangen. succes met de zoektocht.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

zefiros
Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:57

ladypaard schreef:
het enige wat nog kan is dat je teveel op de achterkant van het zadel zit. Als je nog wat naar voren kunt komen hoop ik dat je beugelophanging beter voor jou hangt. Anders zal het never de nooit gaan werken want je kunt nu niet bewegen over de knie met lichtrijden.


Hier zat ik ook aan te denken.

Maar al met al zou ik op zoek gaan naar een zadelmaker die hier wel zelf naar kijkt. Dit ga je zelf niet meer oplossen ben ik bang.

sasja0705
Berichten: 1927
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:00

Is hier al langs gekomen maar toch nog eens : de barok modellen (zo ook eigenlijk alle iberische zadels) zijn eigenlijk niet bedoeld om licht te rijden.
De bouw is gewoon heel anders geconcipieerd, plus dat je er een galerie voor hebt.
Ik heb originele spaanse Vaquero zadels gehad, Portugees zadels EN 2 Deuber.
Bij alle zadels heb je een iets andere zithouding als bvb een Engels zadel.
Lichtrijden is niet onmogelijk maar toch even anders als in een Engels.
Ik weet niet (heb misschien overheen gelezen) of jou zadel nieuw is.
Als ja, dan gaat ie zich nog iets zetten en ook is die gebruikt gaat ie nog iets veranderen.
Deuber barok zadels zijn heerlik maar niet voor iedereen weg gelegd of voor het doel van de ruiter.
En daar wordt dan vaak even niet van ter voren over na gedacht, of ook gesproken ( maar dat is met veel zadels zo ) .
Er word gekeken naar het paard , ee word gekeken na de ruiter... maar zelden naar "het dagelijkse werk"
Voorbeeld wat duidelijk is : als ik af en toe (of vaker) wil springen, ga ik niet eens over een westernzadel nadenken, want die is erg beperkt voor springen.
Aan lichtrijden denken wenige.
Maar eigenlijk had jou zadelpasser en jij van ter voren over jou rijden en doel moeten praten en had hij/zij jou moeten vertellen dat lichtrijden in een barokzadel niet echt de bedoeling is.
Dan was je bvb bij een El Campo uit gekomen.
Als je jou voor
de rest goed,lekker, ontspannen en zeker voelt, dan vergeet gewoon het lichtrijden.
Als niet... tja, dan op zoek naar een ander zadel.
Imo mag "wennen" aan een zadel max 1 week duren. Of het past voor beiden of even niet. Maar als er ook alleen 1 min puntje is, dan gaat het op een duur meer en meer storen en dat gaat dan weer ten koste van jou plezier en gaat uiteindelijk ook over het paard.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:25

Tja de beugelophanging zit voor je bips, dus komen je voeten ook niet uit onder je bips. Stoelzit. Maar is dat echt zo erg? Veel zadels zijn expres zo gemaakt omdat het heel fijn zit als je veel uur in het zadel zit, zoals een aantal mensen ook al hebben uitgelegd. Mijn wn zadel heeft ook iets van een stoelzit en ik vind het heerlijk. Lichtrijden gaat trouwens ook prima, is misschien wel even wennen,

Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:48

Ik ga mee met wat hierboven genoemd word. elk type zadel is bedoelt voor een bepaalde tak van sport en een bepalde manier van zitte. De werkzadels zoals westernzadels en zoals het zadel wat jij hebt zijn gemaakt om door te zitten en liefst nog vooral stap en galop. Zadel is gemaakt om comfortabel te zitten en om stevig te zitten als er wendingen gemaakt moeten worden. Maar niet om een nette dressuurhouding in te hebben. Hiervoor zijn er weer andere moddellen portugese en spaanse zadels.
Ik heb ook een model zadel zoals die van jou maar laten maken met beugelophanging verder naar achter om die reden om meer dressuurmatig te kunnen zitten.

Het is dan verder nu aan jou de keuze wat het doel met je zadel is en of de ‘perfecte’ dressuurhouding voor jou echt nodig is.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 09:18

Oei, dank voor de vele reacties, had ik niet meer verwacht.
Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, ik moet dringend naar mijn paard, maar ik kom straks zeker terug.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 10:36

Zo, eindelijk tijd om te reageren, gisteren toch iets te lang bij de paardjes blijven hangen :o :)

Ik heb gisteren jullie tips uitgeprobeerd (dank!), en ik heb zeker de indruk dat er een positieve evolutie inzit.
Ik heb de beugels een gaatje korter gemaakt en regelmatig even in verlichte zit gereden om mijn balans te controleren. En er ook op gelet om mooi in het midden van het zadel te gaan zitten, ik zat inderdaad wat te ver naar achteren. Het ging al een stuk beter om mee te zijn met de bewegingen bij het op- en neergaan, had niet meer het gevoel van ergens achter diep naar omhoog te moeten komen. Ik val er af en toe nog eens uit, en moet er op letten mijn benen netjes stil te houden en de hakken naar beneden (trek ik inderdaad op bij het benen geven, één van mijn velen werkpunten :o ) maar het ging al hele stukken goed.
Nu valt me wel op dat mijn bijrijdster en mijn vriendin, die allebei een stuk langer zijn dan ik, geen problemen hebben met lichtrijden. Mijn bijrijdster rijdt wel een stuk beter dan ik, maar mijn vriendin heeft ongeveer hetzelfde niveau. Ik vermoed dat de stand van de beugelriemen er dus ook wel wat mee te maken heeft. Maar dankzij jullie tips zal het wel wennen.

Het zadel zit inderdaad wel anders dan een dressuurzadel. Het geeft weinig ondersteuning. Maar ik had nooit gedacht dat dat een probleem zou zijn, en als dat wel zo is moet ik dat leren oplossen, dan moet ik maar meer zitlessen volgen (die zijn gepland).

Ik heb voor dit zadel gekozen, omdat het gemakkelijk aan te passen is (mijn paard kan nogal een jojo zijn), en omdat hij er heel goed in liep.
Ook zijn we dit jaar begonnen met WE, en dat is echt zijn ding, dus daar gaan we ons in de toekomst meer op toeleggen. Veel afwisseling, veel rare dingen, zelf moeten nadenken... Hij leeft er helemaal van op. Dressuur is voor mij alleen een middel om hem en mezelf recht en in balans te krijgen, en hem gezond te houden, maar het gaat hem snel vervelen. Daarom dacht ik dat zo'n werkzadel ook wel goed zou passen. Met de tijd, als hij wat verder staat in zijn opleiding, zullen we het lichtrijden minder nodig hebben. En het zadel zit inderdaad heerlijk bij stap en galop. Het is een zeteltje :D . Mar ik hou de termijn wel in gedachten, ik geef het nog een maand (ik rij zelf niet zo heel vaak), als het dan niet beter is, dan zal ik wel weer uitkijken...
Het is een nieuw zadel dat wel als testzadel is gebruikt, en voor verkoop opnieuw gevuld. De passer is wel een paar weken terug gekomen om het na te kijken en weer aan te passen.
Het is ook één van de zeldzame zadel die passen op zijn korte rug. Daarvoor alleen al hoop ik dat ik snel wen, en ik niet moet gaan uitkijken naar een ander zadel, want dat is niet eenvoudig op zijn rug.

Nogmaals dank voor alle tips, die hebben me goed op weg geholpen, nu is het aan mij om ze ook te blijven volgen. Ik doe mijn best ...

Oh en dank dat jullie mij in het filmpje niet hebben neergesabeld. Ik was er toch niet helemaal zeker van of ik dat wel moest plaatsen, ik zie zelf nog zoveel werkpunten... pffiieeww :o :D .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annaxmaex, DayDream21, MecV, N_B_N en 23 bezoekers