Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:15

Hallo,
Een kennis was graafwerken aan het uitvoeren om een bamboestruik te verwijderen uit een binnentuin in de stad. Bij deze graafwerken werden 4 kittens van 2,5 weken oud gevonden. Mama kon ook in veiligheid gebracht worden. Mama is ongeveer 8 maanden oud.
Ik heb het nest in huis gehaald tot ik de eigenaar kan terugvinden (binnen 14 dagen), of de kittens een nieuwe thuis te voorzien.
Zelf heb ik geen kat (meer) en kan ik de moeder en een of twee van de kittens een warm nest geven.

Maar sinds enige tijd is het verplicht in Belgie om kittens voor ze verhuizen te steriliseren en te chippen. Ik vind dit een super idee, maar nu heb ik wel niet meteen geld klaar om 5 katten te steriliseren en te chippen. Ga ik een huis vinden voor de kittens als ik er geld voor vraag?

Een van de kittens heeft ook een afwijking aan zijn beide voorvoetjes (ectrodactylie) waarbij hij enkel een pinkje, ringvinger en duimpje heeft. Een van zijn nageltjes kan hij niet optrekken dus ik vermoed dat hier een operatie voor nodig zal zijn. Veder is hij helemaal pijnvrij, rond en gezond.

Aangezien ik graag mamapoes en één of twee kittens hou breng ik ze niet naar het asiel. Iemand die mij tips kan geven ivbm de nieuwe wetgeving?

Dankjewel!


Saaams
Berichten: 13243
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:19

In nederland is de regel er niet. Ik weet niet hoe het qua regelgeving zit. Maar poesjes gewoon de grens over naar nederland?

Wat goed dat ze op tijd gevonden zijn.

Laerkens Beauty

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:20

Ja de regelgeving werkt niet indien je de katten exporteert, maar mag je katten zomaar op markplaats adverteren?


Annenas
Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:22

Zul je niet eerst even checken of mamapoes gechipt is? Klinkt namelijk niet als een wilde poes als je haar zo in huis kunt nemen. Misschien is ze weggeglipt en vond ze dat het perfecte plekje om haar kittens groot te brengen en is er nu iemand erg ongerust.

create your own sunshine

Saaams
Berichten: 13243
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:22

Denk het niet. Maar wellicht via facebook, boktadvertentie? Wellicht een bekende in nederland die de katten te koop wil aanbieden?
Ik heb geen idee hoe streng België qua controle is.

Laerkens Beauty

onpaard
Berichten: 2952
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:24

2a54z6e45r6r schreef:
mag je katten zomaar op markplaats adverteren?


Ja

*****

xoranlover
Berichten: 6526
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:25

2a54z6e45r6r schreef:
Ja de regelgeving werkt niet indien je de katten exporteert, maar mag je katten zomaar op markplaats adverteren?

Hou er wel rekening mee dat de kittens een rabiës enting moeten hebben als ze de grens over moeten. En dan zijn ze ook 15 weken oud.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:28

Annenas schreef:
Zul je niet eerst even checken of mamapoes gechipt is? Klinkt namelijk niet als een wilde poes als je haar zo in huis kunt nemen. Misschien is ze weggeglipt en vond ze dat het perfecte plekje om haar kittens groot te brengen en is er nu iemand erg ongerust.

Heb al tweemaal in de openingspost vermeld dat ik eerst de eigenaar ga zoeken, dus geen nood. Mamapoes is overgend niet gechiped en staat vermeld als gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:31

onpaard schreef:
2a54z6e45r6r schreef:
mag je katten zomaar op markplaats adverteren?


Ja


Dit is België, dus nee dit mag niet. Je mag geen kat adverteren indien deze niet is gechipt en steriel is.

Ik zou contact opnemen met een asiel uit jou buurt, de situatie uitleggen en misschien kun je dan wel gastgezin zijn voor de katten en betaald het asiel de kosten. Ik weet niet van waar je bent, maar omgeving Gent kan ik Kat Zoekt Thuis aanraden. Sowieso zal je de kosten van de katten die je wilt houden op jou moeten nemen. Dit zal rond de €400/€500 liggen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:35

Hebben ze bij jullie geen dierenasiels waar je ze af kunt geven? Het zijn niet jouw katten dus je hoeft dan toch geen boete te betalen mag ik hopen?

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:46

Ik bedoelde echt marktplaats.nl

Ik weet dat de katten die ik hou me geld gaan kosten ivbm registratie, vaccinatie en castratie.

Maar graag had ik de keuze wat uitgesteld om te zien welke kitten het beste bij mij past.
Maar dan moet ik een plan van aanpak hebben.

Zie het meer als een pleeggezin die evt adoptie ziet zitten (van een of meerdere katten).

Momenteel is het kittentijd en de asielen zitten al vol met kittens. In dit stadium kunnen de kittens niet weg van bij de moeder. En een verblijf in het asiel wil ik ze niet aandoen omdat ik moederpoes wil houden als haar baasje niet gevonden wordt.
De kittens naar het asiel brengen lukt volgens mij niet omdat ik dan als eigenaar gezien zal worden en ga moeten betalen om ze daar binnen te krijgen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:51

2a54z6e45r6r schreef:
De kittens naar het asiel brengen lukt volgens mij niet omdat ik dan als eigenaar gezien zal worden en ga moeten betalen om ze daar binnen te krijgen.

Dus laat men katten liever dood gaan dan dat ze binnengebracht worden? Zelf ben ik bijv geen kattenmens maar zou zo'n nestje best aanmelden bij een dierenopvang. Maar zodra ik dan zou moeten betalen dan haak ik af. Vind dat ze dat niet kunnen maken. Ik zou bellen met de dierenambulance en de lokatie doorgeven en dan is het verder aan hen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:55

2a54z6e45r6r schreef:
Ik bedoelde echt marktplaats.nl

Ik weet dat de katten die ik hou me geld gaan kosten ivbm registratie, vaccinatie en castratie.

Maar graag had ik de keuze wat uitgesteld om te zien welke kitten het beste bij mij past.
Maar dan moet ik een plan van aanpak hebben.

Zie het meer als een pleeggezin die evt adoptie ziet zitten (van een of meerdere katten).

Momenteel is het kittentijd en de asielen zitten al vol met kittens. In dit stadium kunnen de kittens niet weg van bij de moeder. En een verblijf in het asiel wil ik ze niet aandoen omdat ik moederpoes wil houden als haar baasje niet gevonden wordt.
De kittens naar het asiel brengen lukt volgens mij niet omdat ik dan als eigenaar gezien zal worden en ga moeten betalen om ze daar binnen te krijgen.


Nee niet waar. Gevonden is gevonden. Zoals ik zeg: Contacteer een asiel, geef jou op als gastgezin.

zonnebloem18
Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:56

Neem inderdaad even contact op met een asiel of stichting voor zwerfkatten in de buurt. Die kunnen vast wel iets voor betekenen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

onpaard
Berichten: 2952
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:23

Ik zou gewoon via marktplaats.nl een goed tehuis voor ze zoeken. De grenzen zijn open dus daar zou ik mij niet druk om maken. Ik denk dat dit voor de poes en kittens het fijst is. Verder vind ik t een achterlijke regel, je krijgt er rare situatie's van.

*****

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:35

Vorig jaar in zo een situatie gezeten, er zat sinds eind mei hier een zwarte poes maar ze durfde niet dichter komen helaas. Begin juli alsnog haar angst overwonnen voor ons en zo ook ontdekt dat ze of hoogdrachtig was of net een nest had gehad, uit angst om de boel te verstoren ze gewoon blijven voederen tot inderdaad eind augustus/begin september kittens mee kwamen met haar. Toen ook ermee gezeten van tja wat doen we nu het waren 3 kittens, eerste stap is ook geweest hun vertrouwen winnen zodat ze binnen zaten en niet meer konden verwilderen verder. Toen besloten mama (eigenaar gezocht en niet gevonden, had geen chip) en 1 kitten te houden en de andere 2 eenmaal ze oud genoeg waren naar een vriendin laten gaan die zelf opvang doet van kittens en deze heeft ze dan in orde gemaakt, gingen normaal herplaatst worden maar ze heeft ze nog steeds gewoon. Wij hebben toen moederpoes en een dochter van der in orde gemaakt, zo waren de kosten net wat meer te doen.

Merlen
Berichten: 1581
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:52

Ik vang al sinds mijn tienerjaren gedumpte katten op,maar meestal kittens.Een asiel of opvang contacteren heb ik ooit 2 keer gedaan omdat ik er wat veel had.Nooit meer.
Eerste maal werden de gevonden kittens opgehaald maar kreeg ik de volle lading alsof ik ze zelf dumpte.Mama poes namen ze niet mee want die was niet interessant voor adoptie.De tweede keer wilden ze ze enkel opvangen als ik ervoor betaalde.Dat heb ik dus mooi niet gedaan.
Voor de regelgeving van verplicht chippen en steriliseren voor verkoop,was het geen probleem om nieuwe thuis te vinden.
Chippen kost hier 45 €, sterilisatie 45€(katertje) of 100€.
Tel daar het ontwormen/ontvlooien en inenten nog eens bij dan kan je je wel inbeelden dat niemand dit wil betalen voor een kitten.
Ik moet dus stoppen met het opvangen van kittens.De laatste heb ik ook op Marktplaats geplaatst.Daar worden echter op dit moment tientallen kittens gratis aangeboden.
Begrijp me niet verkeerd.Ik ben voorstander van steriliseren.Maar niet op deze manier of op zo'n vroege leeftijd.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 23:02

VickyS schreef:
Ik vang al sinds mijn tienerjaren gedumpte katten op,maar meestal kittens.Een asiel of opvang contacteren heb ik ooit 2 keer gedaan omdat ik er wat veel had.Nooit meer.
Eerste maal werden de gevonden kittens opgehaald maar kreeg ik de volle lading alsof ik ze zelf dumpte.Mama poes namen ze niet mee want die was niet interessant voor adoptie.De tweede keer wilden ze ze enkel opvangen als ik ervoor betaalde.Dat heb ik dus mooi niet gedaan.
Voor de regelgeving van verplicht chippen en steriliseren voor verkoop,was het geen probleem om nieuwe thuis te vinden.
Chippen kost hier 45 €, sterilisatie 45€(katertje) of 100€.
Tel daar het ontwormen/ontvlooien en inenten nog eens bij dan kan je je wel inbeelden dat niemand dit wil betalen voor een kitten.
Ik moet dus stoppen met het opvangen van kittens.De laatste heb ik ook op Marktplaats geplaatst.Daar worden echter op dit moment tientallen kittens gratis aangeboden.
Begrijp me niet verkeerd.Ik ben voorstander van steriliseren.Maar niet op deze manier of op zo'n vroege leeftijd.

Exact dit dus.

Merlen
Berichten: 1581
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:13

Momenteel heb ik dus 12 katten waarvan nog 3 kleine kittens.Eentje is gereserveerd.Maar de andere zullen dus blijven.
Ik hoop echt dat ik geen gedumpte kittens meer vind.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:13

Er zijn in België steden die meewerken aan een plan om het aantal zwerfkatten in te perken. Een voorbeeld daarvan is Genk:
https://www.genk.be/zwerfkatten
Misschien de moeite om eens in die richting te kijken, toch zeker voor castratie.

Ook kan je eens horen bij dierenartsen die werk doen voor het plaatselijke asiel, die doen dat meestal op een vast moment en vanuit de beste bedoelingen. Misschien kan je daar eens polsen over een gereduceerd tarief.

Verder weet ik het zelf ook niet meteen, maar het is zo jammer dat je 'gestraft' wordt voor een goede daad.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Merlen
Berichten: 1581
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:16

Enkel de vzw's en asielen hebben recht op een gereduceerd tarief volgens mij.
Enkele dagen geleden nog een discussie gehad met een medewerkster van de lokale vzw.Iemand zocht via Facebook een gratis kitten.Dit veroorzaakte een hele hetze met pertinente voorstanders van de wetgeving.
Asiel en opvanggezinnen zaten overvol door eigenaars die hun kat niet laten steriliseren.Dus moesten ze kittens weigeren waardoor deze een verschrikkelijke hongerdood te wachten stond.Dat waren haar letterlijke woorden.
Mijn reactie daarop was om deze dan eventueel te plaatsen bij mensen die een gratis kitten zochten.Zo zou er toch nog een goede kans op een beter leven zijn.
Nou,ik heb me daar een hoop **** over me heen gekregen.
Ze sprak zichzelf op een gegeven moment tegen.Noodgevallen werden altijd beantwoord.
Toen vroeg ik of het dan niet humaner was om kittens een vreselijke hongerdood te besparen.
Nee,ze hebben een non-euthanasie beleid.Fijn een vzw die dieren liever laat creperen.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 11-07-19 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 23:17

Ik denk dat de maatregel van de overheid nodig is maar het belemmert ook het werk van vrijwilligers. De mentaliteit van de mensen verandert niet zo snel als de nieuwe wetgeving . Al mijn katten die ik ooit gehad heb zijn stuk voor stuk geadopteerd of gevonden (kritische lezers: ja eerst naar de baasjes gezocht, actief!)

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:21

VickyS schreef:
Enkel de vzw's en asielen hebben recht op een gereduceerd tarief volgens mij.


Ja, maar ik heb al wel eens gehoord van dierenartsen die een gewond diertje behandelen, zelfs als ze niet weten wie gaat betalen... zeker diegenen die werk voor het plaatselijke asiel doen, zitten echt wel in met de straatkatten, dus je weet nooit.

Als je eerlijk uitlegt dat je het je per toeval op de hals gehaald hebt en ze nu niet zomaar op staat wil zetten, is er kans op hulp lijkt me. Vaak kan een dierenarts ook helpen met herplaatsen daar hij/zij heel wat kattenliefhebbers over de vloer krijgt, dus het lijkt me sowieso geen verloren moeite.

Maar ik heb er relatief weinig ervaring mee. Ik ken iemand die opvangt voor het blauwe kruis, die betalen alles van dierenartskosten terwijl je ze opvangt, maar dit is natuurlijk een andere volgorde.

In het slechtste geval kan je ze misschien op en dag met mooi weer gewoon in een mandje in je tuin zetten en zeggen dat ze daar op te halen zijn door het asiel, dat je ze net gevonden hebt... dan kan je je achteraf opgeven voor de adoptie van mama poes.

edit; dat laatste is ervanuitgaande dat ze ze niet aannemen als je ze brengt, maar waarschijnlijk is dat wel het geval :+ misschien wat een omslachtige werkwijze dan hahahaha

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 23:27

De asielen komen vaak ook geld te kort. Mensen raken ontmoedigd. En dan hoor ik verhalen over kittens die tegen een hek dood gegooid worden omdat ze niet weten wat er mee moet gebeuren. Ik ben een dierenliefhebber en ik heb er wat voor over. Maar langs de andere kant moet ik ook duidelijk een grens trekken want ik ben ook niet de wilde weldoener die geld aan bomen heeft groeien natuurlijk. Morgen contacteer ik asielen in de buurt en bekijk ik mijn opties. Hopelijk kan het gezin hier verder in alle rust verblijven tot iedereen klaar is om zn eigen weg te gaan.

Mijn dierenarts weet dat ik af en toe wel met een dumpertje of vondeling langskom maar die kan ook niet opnieuw en opnieuw weldoener spelen.

Ik had al met het idee gezeten een fundraiser te doen maar vind persoonlijk dat de toekomstige eigenaar moet opdraaien voor de kosten. Want een dier die gratis is wordt ook sneller weer gedumpt natuurlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tribunals en 38 bezoekers