tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:14

Sinds een tweetal maanden heb ik een nieuw zadel voor mijn PRE: een Deuber Barok.
Het zadel ligt super op mijn paard (staat hem ook erg mooi, al is dat bijzaak natuurlijk), en mijn bijrijdster rijdt er ook heel netjes in, maar ik bots tegen een vervelend probleem aan:
Bij stappen, doorzitten en galop kan ik doorzitten en heb ik een goede zit (al zit ik ook dan beter zonder stijgbeugels), maar van zodra ik in draf op- en neer wil gaan tuimel ik in stoelzit, waardoor ik echt moeite heb om recht te blijven zitten en niet voorover te vallen (lukt eigenlijk niet), dat terwijl ik toch echt geen beginneling ben.
Ik had dat wel wat gemerkt bij het uitproberen, maar ik dacht dat het alleen wennen was aan het feit dat het zadel geen wrongen heeft, en dat dat wel zou overgaan. Ik heb dat probleem namelijk met andere zadels nog niet gehad, ik kreeg eerder net complimenten op mijn goede zit.
De verkoopster stelt voor om wrongen te bestellen (die kunnen als optie toegevoegd worden), en dat uit te proberen. Zij denkt dat de kans groot is dat het probleem daarmee opgelost zal geraken. Ik mag die uitproberen en indien het toch niet helpt terug geven.
Maar ergens vind ik het wel jammer dat ik niet in staat zou zijn zonder wrongen te rijden, voel dat toch een beetje als een blaam op mijn rijden.
Dus zijn er misschien oefeningen die ik kan doen om hieraan te werken? Of tips die mij helpen om toch netjes recht te blijven, of is de kans groot dat het gewoon een mismatch is tussen mij en het zadel... wat ik erg zou vinden want ik vind het verder een heerlijk zadel. Vooral ook omdat je het zo vlot kan aanpassen.


alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:18

Heeft de zadelmaker ook gekeken of jij goed in het zadel past? Ik zit ook niet goed op alle zadels, dan vlieg ik voor of achter over en dat heeft niks te maken met mijn zit of houding maar het zadel die mij in een houding zet.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:23

Ik zou zeggen, probeer eens je beugels een gaatje langer te maken, zeker omdat je aangeeft dat je zonder beugels beter zit. Daarnaast: hou je benen, en vooral je knieen goed aan je paard tijdens het rijden

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:24

@alic0cullen: Daar vrees ik dus een beetje voor. We hebben daar wel naar gekeken, en ik had toen ook moeite, maar omdat het bij doorzitten wel ging en enkel bij het op- en neer gaan niet, had ik gedacht dat het wel zou wennen. En mijn paard zelf was er heel gelukkig mee.
Het zadel duwt je net weinig in een houding omdat het dus geen wrongen heeft, vandaar dat ik hoop dat ik er wat kan aan werken.

@nessitor: heb ik geprobeerd, maar lijkt niet te helpen... Maar de tip voor de knieën neem ik mee. Ik probeer net niet teveel mijn knieën eraan te houden, klemmen is ook niet goed?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:27

Het klinkt alsof het zadel niet bij jou past. Kan bijvoorbeeld liggen aan de beugelophanging, als die voor jou te ver naar voren hangt dan is het heel moeilijk om je hak onder je heup te houden. Een gaatje korter gaan zitten kan helpen. Of het kan liggen dat de inchmaat van je zitting niet goed is voor jou. Goede oefening is ook even verlichte zit; lukt het dan wel om je balans te houden? Wrong zou kunnen helpen, maar dat is uitproberen, als het zadel echt goed voor je is dan zou het ook zonder wrong goed moeten zitten. Heb je een foto misschien?

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 15:42

@SuperZodiax: Ik begin daar dus ook voor te vrezen, dat het niet past, vandaar ook een beetje mijn post, in de hoop dat er toch een oplossing kan gevonden worden.
De oefening van de verlichte zit is een hele goede, die deed ik met mijn vorig zadel altijd als controle. Die ga ik zeker eens proberen. Foto's heb ik helaas niet maar ik probeer er morgen te maken. Hopelijk is mijn vriendin er dan ook en kan ze mij even op de foto zetten. Wordt vervolgd...


Neon
Berichten: 4907
Geregistreerd: 03-07-06

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:33

Oei... ik vrees ook dat het voor jou niet past... ik zou de zadelverkoper bellen en aangeven dat het niet goed zit voor jou... wellicht is er wat aan te passen of een ander zadel..

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:35

Bierviltjes tussen knie en zadel doen, neem maar een hele stapel mee want ze vliegen in begin alle kanten op.

Stoelzit is vaak het met te korte beugels rijden en anders is het zadel misschien te klein voor jou? Dat je bij het lichtrijden bvb de achterkant raakt ? Voor over vallen is vaak wel met reden dat het zadel niet goed in balans ligt, te hoog aan de voorkant . Maar met dit soort zadels geen ervaring .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Nirvana_
Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:39

Ligt je zadel niet gewoon heel iets achter of voor over?

Door de zadelwrongen kan het bijna niet komen. Die horen je been niet naar achteren te dwingen, en doen ze dat wel ga je jezelf volledig vast zetten of ergens anders compenseren.

Denk toch dat het ergens de zitting is, die tebreed/tesmal/achterover/voorover ligt.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Phrono
Berichten: 8931
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:40

Ik denk dat wrongen niet zoveel gaan doen. Ik heb zelf een deuber Renaissance met wrongen en of ik die er wel of niet op plak, ik merk weinig verschil. Je hebt er niet opeens extra steun aan ofzo. Ik denk ook dat het meer te maken heeft met de ophanging van de beugelriemen of het zadel past niet goed genoeg voor jou inderdaad..

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:10

Als je paard stil staat en jij zit gewoon in het zadel (zonder veel spieren aan te spannen om zo correct mogelijk te zitten) hoe is dan de lijn van je schouder, heup en hak? Vaak bij stoelzit, liggen de benen te ver naar voren, vergeleken met de heup en schouder. Voor goede zit balans moeten je schouders, heup en hak op 1 lijn hangen (van de zijkant gezien).
Kan aan te lange beugels liggen, maar ook gewoon aan niet goed zadel wat past bij jouw zit. Ik heb bijv korte benen, en met de normale beugelophanging van de meeste zadels, hangen de beugels te ver naar voren voor mij. Daardoor moet ik altijd net iets verder van achteruit het zadel komen om te gaan staan met lichtrijden en dat brengt al onbalans met zich mee (waardoor je paard ook moeilijker zijn balans kan houden). Mijn oplossing van het nieuwste type zadel van Bates, dressuur. Daar kun je de beugelophanging verplaatsen naar achter. Daardoor hangen de beugels voor mij precies goed en hangt mijn hak mooi onder mijn heup en schouder in 1 lijn.

een goede zadelpasser moet hier ook op letten, maar mijn ervaring is dat heel veel dat niet doen. Letten vooral hoe het op paard ligt.

zefiros
Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:28

orion456 schreef:
Als je paard stil staat en jij zit gewoon in het zadel (zonder veel spieren aan te spannen om zo correct mogelijk te zitten) hoe is dan de lijn van je schouder, heup en hak? Vaak bij stoelzit, liggen de benen te ver naar voren, vergeleken met de heup en schouder. Voor goede zit balans moeten je schouders, heup en hak op 1 lijn hangen (van de zijkant gezien).
Kan aan te lange beugels liggen, maar ook gewoon aan niet goed zadel wat past bij jouw zit. Ik heb bijv korte benen, en met de normale beugelophanging van de meeste zadels, hangen de beugels te ver naar voren voor mij. Daardoor moet ik altijd net iets verder van achteruit het zadel komen om te gaan staan met lichtrijden en dat brengt al onbalans met zich mee (waardoor je paard ook moeilijker zijn balans kan houden). Mijn oplossing van het nieuwste type zadel van Bates, dressuur. Daar kun je de beugelophanging verplaatsen naar achter. Daardoor hangen de beugels voor mij precies goed en hangt mijn hak mooi onder mijn heup en schouder in 1 lijn.

een goede zadelpasser moet hier ook op letten, maar mijn ervaring is dat heel veel dat niet doen. Letten vooral hoe het op paard ligt.


Precies dit! Ik ben ook helemaal fan van mijn Bates om deze reden. Aanpasbaar voor zowel ruiter als paard.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-19 18:52

Dank voor alle tips, al zie ik dat jullie het redelijk eens zijn... helaas want het lijkt slecht nieuws te worden :(

Het zadel ligt mooi recht en past goed, denk ik, dus dat zal het niet direct zijn, maar de andere mogelijkheden zouden wel eens kunnen. Ik ben ook een stuk vermagerd, misschien dat dat ook speelt.

@ Nirvana: ik heb ook niet de indruk dat het komt omdat ik de wrongen mis, maar dat gaf de passer als mogelijke oplossing, en omdat ik die niet moet betalen als ze niet helpen wil ik dat graag toch eens proberen, je weet nooit.

@ neon: als de wrongen niet helpen ga ik zeker vragen of ze nog iets kan aanpassen. Ik dacht dat het wel mogelijk is om de riemen te verplaatsen. Als dat het probleem zou zijn
Ik tracht morgen foto’s te plaatsen, dan is het misschien wat duidelijker waar het aan ligt. Ik hoop zo op goed nieuws...

@ Bigone: de bierviltjes ga ik ook eens proberen, lijkt mij echt niet gemakkelijk :o

@ Nirvana: te smalle zitting zou ook zomaar eens kunnen want mijn vorig zadel was heel erg breed, daar konden veel anderen niet op zitten, kregen pijn aan hun lies, maar ik zat er goed in. Dit zadel is een stuk smaller.

@orion: ik zal mijn zit in ontspanning op foto zetten. Want ik herken het vanachter komen en daardoor voorover vallen. Da’s precies wat er gebeurt. Het lijkt alsof ik van heel ver naar boven gaan.

@prono: ik hoop zo dat je mis bent :D

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:49

bigone schreef:
Bierviltjes tussen knie en zadel doen, neem maar een hele stapel mee want ze vliegen in begin alle kanten op.


Deze zou ik, als centered riding instructeur, afraden. Je wil soepel met zachte spieren om je paard heen zitten. Met bierviltjes ga je je aanleren om je knieen aan te knijpen waardoor de verende functie van je knie gedeeltelijk wegvalt, je veel spierspanning creeert en minder met je paard mee kan zitten in de beweging. En dan niet te vergeten dat je als een wasknijper je paard zn rug af aan het knijpen bent, ook niet heel fijn voor je paard.

Ik zou dus de verlichte zit af gaan wisselen met lichtrijden. In verlichte zit mooi de vering in je gewrichten voelen en als je goed in balans bent met je hak onder je heup weer langzaam in een aantal passen weer terug gaan naar het lichtrijden en dan kijken of je je beenpositie het zelfde kan houden

vbu1016
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-08-18

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:53

Bij doorzitten zit je wel goed? Zijn barokke zadels daar ook niet vooral op afgestemd?

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:55

Afhankelijk van het type zadel kan het ook een soort van de bedoeling zijn als het een ‚werk‘ zadel is. Net als bij western zadels, is het zwaartepunt verschillend bij zadels voor drijf werk en die voor dressuurwerk.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 15:07

[ img ]

https://share.icloud.com/photos/09HdMYY ... _Munkzwalm

Zo, heb een foto. Ik merk dat ik toch ook in stap en doorzitten in draf een beetje in stoelzit zit. Ik heb ook een filmpje en daar zie ik nog veel meer fouten op, maar die komen niet alleen door het zadel ☺️. Ik heb echt nog wat werkpunten. Toch confronterend zo’n filmpje.

Ik zat nu iets beter dan de vorige keer in draf bij het op en neer gaan, met dank aan de oefening van het rijden in verlichte zit.

Liselot
Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:09

Volgens mij heb je je beugels ook gewoon te lang

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Steppe
Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:31

Je beugels zijn te lang en je been buigen in je knie en iets naar achter leggen en vooral je onderbeen, kijken wat dat oplevert.
Volgens mij duw je jezelf tegen de achterkant van je zadel ga eens staan en gewoon zitten zonder duwen oid dat geeft ook al vaak een ander gevoel met het gaatje korter en je benen meer naar achter leggen

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:35

Ik denk dat het idd scheelt als je je beugels korter doet

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:49

Het zou fijn zijn als het op te lossen is met je beugels een gaatje korter, maar het is denk ik ook niet de bedoeling dat je in spring maat komt te zitten. Dit zadel lijkt je zit op niet veel plekken te ondersteunen, dus dan is het des te belangrijker dat je er zelf zo goed mogelijk in balans op kunt zitten (dus schouder, heup, hak in 1 lijn). Het maakt niet uit dat het verder een kaal zadel is (dus zonder wrongen e.d.), er zijn ook dressuurzadels die weinig tot geen wrong hebben. Belangrijkste is dat je in balans in het zadel zit en doordat iedereen weer anders gebouwd is (lang, kort, stevig, dun, lang bovenbeen, kort been, holle rug, bolle rug) is niet elk zadel voor iedereen geschikt of goed.

Succes met je zoektocht naar de oplossing.

Liselot
Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:51

Met de beugels 1 gat korter zit TS nog steeds langer dan de gemiddelde dressuurruiter, dus beugels op springmaat zal nog wel meevallen ;)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 18:28

Ok dank voor de tips. Morgen probeer ik het met de beugels 1 à 2 gaatjes korter. Benieuwd hoe het dan gaat.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 18:29

Ok dank voor de tips. Morgen probeer ik het met de beugels 1 à 2 gaatjes korter. Benieuwd hoe het dan gaat.

SvS88
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: tips voor vermijden stoelzit in nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:33

Ik heb het idee dat je beugelophanging ook vrij ver naar voren zit tov het diepste punt van je zadel, maar dat is lastig oordelen van een foto en filmpje.. Overigens vind ik 'de stoelzit' meevallen, maar zie wel wat je bedoeld. Ik hoop dat oefenen helpt, zou zonde zijn als hij niet geschikt blijkt! :)

Onderschrift

Tears are words from the heart that can't be spoken
*Voor altijd in mijn hart ♡ Rust zacht lieve Amarinske*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fritsfrats, JornaR, N_B_N en 19 bezoekers