[OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

[OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-19 22:12

*Bokt.nl
Bokt community
Door Marjoow

Vandaag beginnen we met wat nieuws op Bokt, namelijk de opiniestukken. Deze artikelen geven de mening weer van 1 bokker, en dus niet de mening van Bokt.nl noch de Nieuwsredactie. Wil jij ook een opiniestuk insturen? Dat kan middels een PB naar het Nieuwsredactie account of via de mail naar nieuwsredactie@bokt.nl . Dit zal nog wel gescreend worden, dus het is geen vooraf gegeven dat elk stuk ook daadwerkelijk geplaatst zal worden.

[ img ]
Foto: Mark Smith
Vanmorgen, tijdens het scrollen door mijn Facebook feed, kwam ik een merkwaardig nieuwsartikel tegen van Horses.nl. In het Britse Chepstow werd ruiter Mark Smith gediskwalificeerd tijdens een eventingwedstrijd vanwege verkeerd gebruik van het hoofdstel. In plaats van het bit in de mond van het paard te doen, had hij deze onder de kin bevestigd.

De regels zijn duidelijk. Toch? Het reglement stelt namelijk dat het verplicht is om een hoofdstel en bit te dragen, en dat dit op conventionele wijze gebruikt dient te worden. De teugels moeten aan het bit zitten en op conventionele wijze vastgehouden worden. Nergens staat letterlijk beschreven dat het bit in de mond van het paard moet zitten, maar ik denk persoonlijk dat iedereen wel weet wat er met 'conventioneel' bedoeld wordt.

Dus: is de uitsluiting terecht? Ja, zijn optoming was duidelijk in strijd met de reglementen. Dit is echter wel een punt van discussie. Waarom mag een combinatie niet bitloos starten? Dit is iets dat mij al langere tijd verbaast in de hedendaagse paardensport.

Wanneer ik een springwedstrijd op hoog niveau fotografeer, zie ik daar soms de meest merkwaardige combinaties voorbij komen. Scherpe bitten die worden gecombineerd met een hackamore, bitten waar een hefboomwerking aan zit waar je u tegen zegt. Ik zal de laatste zijn om dat af te keuren overigens; ik ga er (wellicht zeer naïef) vanuit dat de ruiter of amazone zijn of haar paard het beste kent, en het beste weet wat goed werkt.

Toch stel ik wel mijn vraagtekens bij de regels omtrent harnachement, en dan met name de bitten. In Nederland is het in de dressuursport t/m M2 toegestaan om bitloos te starten. De toelichting die de KNHS hierop geeft is de volgende:

"Als nationale federatie kan en mag de KNHS tot bepaalde hoogte afwijken van het FEI-reglement. In dit geval is ervoor gekozen om dat te doen tot het punt waar verzameling wordt gevraagd. Volgens de internationale principes van de dressuur wordt het bit vanaf daar immers een steeds belangrijker onderdeel in de aanleuning en verzameling van het paard. Tot 1 april 2016 werd verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse M. Bitloos rijden voor winstpunten is daarom toegestaan tot en met de klasse L2. Na 1 april 2016 wordt verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse Z. Vanaf die datum is bitloos rijden voor winstpunten op KNHS-wedstrijden dan ook toegestaan tot met de klasse M2."

Volgens de KNHS zijn zij, samen met Zuid-Afrika pas de tweede nationale federatie die bitloos rijden toestaat.

Is dat niet gek? Is het niet gek dat er mensen zijn die jou nog nooit hebben zien rijden, die jouw paard niet kennen en al helemaal niet weten hoe jullie als combinatie door de baan gaan, dat die besluiten met welk harnachement jouw paard het beste loopt? Wie zegt dat er geen verzameling gevraagd kan worden zonder bit? En wat ik nog gekker vind: je hebt het als combinatie tot het M2 weten te schoppen zonder bit. Maar nu wordt er van je verwacht dat je voor de training ineens een bit in de mond van het paard hangt, omdat je anders niet de juiste verzameling zou kunnen vragen.

Ik ben benieuwd naar de mening van Bokkers over dit onderwerp. Wie van jullie rijdt bitloos op wedstrijden? Is er al iemand die de knopjes van het Z op zijn paard heeft weten te zetten zonder bit?

Disclaimer
Dit artikel is een opiniestuk. Dit betekent dat dit de mening betreft van 1 bokker, en niet de mening van Bokt.nl noch van de Nieuwsredactie weergeeft. Opiniestukken zijn te herkennen aan de tag [OP]. Is er een onderwerp waarover jij een duidelijke mening hebt? Wil je die graag kenbaar maken op Bokt.nl? Stuur je opiniestuk dan in naar het account van de Nieuwsredactie of naar nieuwsredactie@bokt.nl, en wie weet zie jij jouw stukje terug op de voorpagina. Ingezonden opiniestukken worden eerst beoordeeld, en ook hier gelden natuurlijk de Boktregels.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Re: [OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:34

Goed stuk! Nu proberen mensen waarschijnlijk straks de knuppel in het hoenderhok te gooien door te zeggen dat je bitloos ook heus schade aan kunt richten, en dat is natuurlijk ook zo, maar ik vind dat iedere ruiter voor zijn eigen paard mag beslissen wat het beste werkt. En wat betreft de ruiters die zelf wel weten dat een bepaald scherm bit goed is voor een paard... Je hebt zo’n YouTube kanaal van zo’n vet jong meisje die z springt met haar pony. Dat beest loopt gigantisch op de voorhand en in plaats van dat ze eens aan haar eigen houding en zit gaat werken, komt er een scherper bit in. wat dat betreft vind ik dat je als knhs juist meer mogelijkheden moet geven voor zachtere optomingen dan voor scherpere optomingen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: [OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:53

Persoonlijk zou ik ook denken, men doet maar, zolang je ze maar foutloos en scherp het parcours rond kan krijgen. Maar waarom zou je bewust een goed hulpmiddel willen skippen?

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:59

Maar je mag toch ook zelf weten wat je met je paard doet? Alleen als jij mee wil doen aan wedstrijden kiezen ze voor bepaalde regels en manieren om je te beoordelen.

Bij ons mag bitloos wel, heb dit enkele keren gezien. Ik denk dat het in onze sport makkelijker beoordelen is: Wie als eerste over de finish komt wint.

Beoordeel je iemand die bitloos rijd op dezelfde manier als iemand die met bit rijd? Kan dat met de in het Z gevraagde oefeningen? Daar zou ik wel eens een jurylid over willen horen :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

JosefienE
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:17

Heel erg interessant en iets waar ik mij over blijf verwonderen. Ik rij mijn eigen paard zonder bit, op de manege met bit en overigens geen wedstrijden. Maar ik vind dat ieder die keus voor zichzelf hoort te maken, op welk niveau of welke tak van sport dan ook. Ik hoor vaak mensen die gestopt zijn met wedstrijden omdat ze bitloos wel raar aangekeken werden of inderdaad niet verder mochten. Ze gaan er vanuit dat de oefeningen bitloos niet gedaan kunnen worden, maar is daar wel bewijs of onderzoek naar.

Ik vind het erg krom in ieder geval!

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:00

Wellicht een leuke nieuwe discipline in de wedstrijd sport. Bitloos!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Letizia
Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:02

Ik rij bitloos wedstrijden, ben nog lang geen M2, dus laatstaan Z startgerechtigd, maar toch vraag ik mij het zelfde af. Als ik ooit de M2 mag behalen, is dat voor mij de eindstreep, tenzij ze de regels in de tussentijd aanpassen. Ik weiger om voor een regelement een bit in m'n paard d'r mond te gaan hangen.
Ben ik anti-bit? Nee, maar wel bij mijn paard, deze heeft zo weinig ruimte in d'r mond dat ze gewoon niet fijn met bit loopt en ze doet het dus veel beter zonder, dus waarom zou ik er 1 in hangen? Laatstaan 2!

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:11

Popstra schreef:
Wellicht een leuke nieuwe discipline in de wedstrijd sport. Bitloos!


Hoe wil je hier invulling aan geven dan? Want alleen bitloos is natuurlijk geen discipline.

Ik denk dat er de laatste jaren al heel veel positieve veranderingen zijn doorgevoerd omtrent diervriendelijkheid in de wedstrijdsport. Waaronder bijvoorbeeld ook de optie tot bitloos kunnen starten, hetzij op dit moment slechts tot en met het M2. Ik denk dat als er maar genoeg vraag naar blijft, de KNHS vanzelf gaat proberen en beoordelen of het vanaf Z en hoger ook interessant is, of dat de meeste bitloze ruiters dan alsnog afhaken.
Juryleden zullen er ook voor open moeten gaan staan, maar tegenwoordig zie ik ook veel meer Z combinaties op een simpel trensje in plaats van meteen over te stappen naar stang en trens, omdat het "zo hoort". Net zoiets als dat het hoedje steeds vaker in de kast blijft liggen, en er met een cap gereden wordt en tegenwoordig in de hoogste klasses ook gewoon geaccepteerd wordt. :j
Veranderingen hebben alleen tijd nodig, en sommige veranderingen meer tijd dan andere.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:21

Ik ben het er mee eens dat het een raar iets is. Snap ook niet zo goed waarom je maar tot de M mag. Als het daarboven zonder bit niet te doen is komen die mensen daar zelf achter als ze geen winstpunten rijden. Dat is dan een teken dat ze er iets aan moeten doen en dat het misschien met bit wel gaat.
Lijkt me alleen iets wat iedereen voor zichzelf moet uitvinden

Ibbel
Berichten: 48929
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:36

Er zijn natuurlijk al zát mensen die aangetoond hebben dat je bitloos ook verzameling kunt hebben.
Te beginnen met de paarden van de Spaanse Rijschool die tussen de pilaren aan het kaptoom levade (altijd benoemd als het toppunt van verzameling tenslotte) en andere oefeningen laten zien. Maar kennelijk heeft de FEI nog nooit van de Spaanse Rijschool gehoord :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:45

ruitje schreef:
Beoordeel je iemand die bitloos rijd op dezelfde manier als iemand die met bit rijd? Kan dat met de in het Z gevraagde oefeningen? Daar zou ik wel eens een jurylid over willen horen :)

Ik neem aan dat de uitvoering van een oefening beoordeeld word.Dan zou het niet uit moeten maken of er bij wijze van 2 bitten in hangen of geen een, het is de uitvoering die telt.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [OP] De zin en onzin van de regels omtrent het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:52

Moest gelijk aan dit filmpje denken! https://www.instagram.com/p/Bzpsao1Axbg ... fb7d2v2e12

Ik vind het ook onzin. Als bepaalde oefeningen dan zogezegd niet zouden lukken, geraken die ruiters ook niet verder en dan is het toch het probleem van de ruiter zelf. Ik geloof er ook in dat ruiters dat zelf kunnen inschatten en aanvoelen.

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:55

Volgens mij is er toen een proefdag geweest vanuit de KNHS met bitloos in hogere klasses. Daardoor mocht het tot en met het M2, daarvoor was het geloof ik L2. Als er genoeg mensen bitloos in het M2 komen, komt er ook wel weer een proefdag als genoeg mensen dat aanvragen. Dan is het aan die mensen om te laten zien dat het ook gewoon bitloos kan in het Z. Als ik het me goed herinner (en dat ben ik aan het opzoeken) waren er toen ook mensen die in het Z bitloos startten, maar was dat niveau te laag.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:55

Dressuur is dan ook wel een extreme jurysport, dus smaakafhankelijk. Maar bij andere takken van paardensport waar het gewoon om foutloos en/of snelste te zijn gaat zou het m.i. niet uit hoeven maken. Al heb ik nog nooit gehoord dat ruiters uit de springsport liever bitloos zouden rijden. Zo'n freerider doet dat gewoon voor de fun niet op wedstrijdsport: https://www.youtube.com/watch?v=zcPqXfck9Hs

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:04

ik ga niet verkondigen dat bepaalde maten van verzameling niet te bereiken zijn zonder bit, want ik denk zeker dat dat wel degelijk mogenlijk is. verzameling moet je verdienen, met of zonder bit is dat mogelijk, en welke weg het 'makkelijkst' is zal van jezelf als ruiter, en je paard afhangen.
maar heel veel mensen schuiven het niet rijden van hoge punten wel vaak op het, ja maar ik rijd bitloos(/koudbloed/geen totilas 2.0) en dat zien ze gewoon niet graag.
realiteit is idd dat bepaalde paarden meer moeite hebben met verzameling, maar dat is geen vrijbrief om die mate van verzameling die het niveau vraagt niet te beheersen.
ik vind het wel hypocriet hoor, alle martelwerktuigjes toegestaan, maar een bitloos hoofdstel niet.
losse bitloze rubrieken is/was niet genoeg animo voor, die hebben ze een paar jaar gehad voordat in de gewone rubrieken toegestaan was.
en met springen mag/mocht je vanaf het Z met een hack volgens mij

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:05

Volgens mij mag jr bij springen tegenwoordig juist wel op alle niveau's bitloos met de aangewezen optomingen :j


Als iemand voldoende punten haalt in de M2 is die waarschijnlijk klaar voor het Z.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:09

fransje23 schreef:
Volgens mij mag jr bij springen tegenwoordig juist wel op alle niveau's bitloos met de aangewezen optomingen :j


Als iemand voldoende punten haalt in de M2 is die waarschijnlijk klaar voor het Z.

Klopt! Bij springen zijn een heleboel optomingen toegestaan, waaronder dus bijvoorbeeld deze:

[ img ]
(gezien op Indoor Brabant)

Maar dat is dan ook precies het punt waar bij mij de vraagtekens ontstaan. Waarom is er in de springsport een breed scala aan bitten/neusriemen/bitloze optomingen toegestaan, maar zijn we in de dressuursport beperkt tot 2 bitten en bepaalde neusriemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de strengere bitten en dergelijke, maar juist het verschil vind ik zo groot dat ik het beleid van de FEI en de KNHS hierin niet helemaal kan volgen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:14

Met een hackemore rijden ze overigens wel op hoogste niveau:
Citaat:
Denis Lynch (IRL) brought out new mount GC Chopin’s Bushi, this their first CSI5* show together. Lynch made a few changes, opting to ride the horse in a hackamore today and it paid off, the duo delivering the first clear of the evening and within the time allowed.

Bron: https://www.gcglobalchampions.com/news/ ... s-showdown

Maar goed, met een hackamore heb je natuurlijk ook gewoon een rem erop omdat je de neusgaten afklemt.

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:19

Maar ook de standaard bitlose optomingen zijn toegestaan,
Hackamore was op een hoger niveau al heel lang toegestaan.

Vermoed overigens dat er in de nabije toekomst wel een verbod kont op sommige erg strenge optomingen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:20

elnienjo schreef:
Maar goed, met een hackamore heb je natuurlijk ook gewoon een rem erop omdat je de neusgaten afklemt.


Misschien moet je je eens verdiepen in de werking en afstelling van een hackamore :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:31

Marjoow schreef:
fransje23 schreef:
Volgens mij mag jr bij springen tegenwoordig juist wel op alle niveau's bitloos met de aangewezen optomingen :j


Als iemand voldoende punten haalt in de M2 is die waarschijnlijk klaar voor het Z.

Klopt! Bij springen zijn een heleboel optomingen toegestaan, waaronder dus bijvoorbeeld deze:

[ [url=m/8FGjn3.jpg]Afbeelding[/url] ]
(gezien op Indoor Brabant)

Maar dat is dan ook precies het punt waar bij mij de vraagtekens ontstaan. Waarom is er in de springsport een breed scala aan bitten/neusriemen/bitloze optomingen toegestaan, maar zijn we in de dressuursport beperkt tot 2 bitten en bepaalde neusriemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de strengere bitten en dergelijke, maar juist het verschil vind ik zo groot dat ik het beleid van de FEI en de KNHS hierin niet helemaal kan volgen.


denk dat dat verschil vooral komt omdat de essentie van de dressuursport harmonie tussen paard en ruiter is, daar past zo'n optoming niet bij.
begrijp me niet verkeerd voor springen moet de samenwerking tussen paard en ruiter ook goed zijn, maar als je dit soort optomingen toestaat in de dressuur ga je volgens mij het doel voorbij.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Marjo
Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:34

bettyvn schreef:
Marjoow schreef:
Klopt! Bij springen zijn een heleboel optomingen toegestaan, waaronder dus bijvoorbeeld deze:

[ [url=m/8FGjn3.jpg]Afbeelding[/url] ]
(gezien op Indoor Brabant)

Maar dat is dan ook precies het punt waar bij mij de vraagtekens ontstaan. Waarom is er in de springsport een breed scala aan bitten/neusriemen/bitloze optomingen toegestaan, maar zijn we in de dressuursport beperkt tot 2 bitten en bepaalde neusriemen?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de strengere bitten en dergelijke, maar juist het verschil vind ik zo groot dat ik het beleid van de FEI en de KNHS hierin niet helemaal kan volgen.


denk dat dat verschil vooral komt omdat de essentie van de dressuursport harmonie tussen paard en ruiter is, daar past zo'n optoming niet bij.
begrijp me niet verkeerd voor springen moet de samenwerking tussen paard en ruiter ook goed zijn, maar als je dit soort optomingen toestaat in de dressuur ga je volgens mij het doel voorbij.


Oke, daar heb je een heel goed punt.

Wat ik vooral probeerde aan te halen is het feit dat er zo'n enorm verschil zit in toegestane optomingen. In de springsport kun je dus wel met een hackamore starten op het allerhoogste niveau. In de dressuur moet je in de Grand Prix met stang en trens rijden. Waarom heb je met stang en trens meer harmonie dan met een hackamore?

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:52

omdat er in de dresuur een lichte constante verbinding gevraagd word, en dat is met een hack volgens mij niet echt haalbaar, want dat werkt als druk of geen druk (volgens mij) daar is niet echt echt een tussenweg van licht constant contact. en dat is overigens met veel bitloze hoofdstellen zo, maar niet met allemaal. natuurlijk is maar net hoe hoog je je hack ophangt hoe hoog/gemeen de druk is.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Janneke2
Berichten: 22650
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:02

Even inkoppen: ik hoor tot diegenen die vinden dat "das Skala der Ausbildung" een wenteltrap is.
En dat grasgroene jonkies al verzamelende oefeningen kunnen uitvoeren zoals de overgang stap-halt met stoppen op de achterhand.

Ik begrijp heus dat in de Z en hoger meer verzameling gevraagd wordt da in de B.
....maar 'verzameling pas in de Z' vind ik raar.

Uiteraard vind ik dat het bit nauwelijks een rol speelt in de verzameling.
Helaas is er die malle uitdrukking "aan de teugel".
Volgens mij gaat dit over de toepassing van alle 6 aspecten van het skala.
Zo kan de aanleuning goed zijn bij een dier dat iets te diep loopt, maar de Schwung en verzameling/ dragen op het achterbeen blijven achter.
En dragen op het achterbeen ontstaat niet door aan het bit te trekken, maar door houding en zit van de ruiter, plus het correct rijden van overgangen, wendingen en zijgangen.

Wat ik nog wel een argument vind mbt "bit verplicht":
we willen zien dat het dier tot en met het kaakgewricht dürchlassig is.
(Wat uiteraard niet gaat over houding maar over ontspannen aanspannen, het eerste aspect van het skala.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:24

Het verschil is natuurlijk dat bij dressuur men nageeflijkheid, verzameling etc. wil. Dat kun je niet afdwingen met een scherper bit. Wanneer je dat probeert krijg je de zogenaamde valse knik, wegedrukte rug etc. Natuurlijk lukt veel ruiters dat ook met een simpele trens.
Bij springen werkt het bit voornamelijk als rem en stuur. Niet heel veel meer dan dat. Natuurlijk is het mooi en wenselijk als het paard ook goed nageeft en los door het lijf loopt, maar daar win je geen prijzen mee. Normaliter worden dergelijke scherpe optomingen dan ook niet in de training gebruikt, maar dienen die in het parcours voor meer controle. Wanneer je je paard kwijt bent met een hindernis van 1,60m voor je neus loop je namelijk wel serieuze kans om beide je nek te breken (ik weet niet of ik hiermee elke optoming te rechtvaardigen vind; ik neig naar nee).

Ik vind hierbij wel dat veel springruiters te makkelijk naar een scherpere optoming of hulpteugel grijpen. In het B & L zou dat van mij zo al mogen worden afgeschaft. Ga eerst maar eens basisdressuur rijden, iets wat veel springruiters toch al vergeten want "dat is saai". Zie al hoeveel er sneuvelen nu het B op rijstijl gaat; een goede zaak als je het mij vraagt.

Wat betreft het bitloze is er inderdaad een testdag geweest waarbij er niet heel best gereden werd. Meen je nou echt bitloos Z te kunnen starten dan zou ik je adviseren om eerst een verdienstelijk in het M2 te rijden, verzamel een klein groepje mensen die dat ook doen en stap dan nog eens naar de KNHS. De KNHS is zo gericht op het nageven op het bit dat ook de juryleden moeten worden bijgeschoold dus het kan dan nog wel even duren, maar ik vind het er niet op lijken dat KNHS hier helemaal niet voor open staat.

Het verschil tussen de reglementen dressuur en springen komt natuurlijk ook omdat hier andere mensen voor zijn aangesteld. Soms zou het wel fijn zijn als hier wat meer eenheid in is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hennos, lies_sparkle, Padoertje, Sydney_Zorro, Tatjanaa, tessaroos en 26 bezoekers