Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-19 16:02

Hoi allemaal,
Sinds vorige week maandag ben ik hele trotse eigenaar van een knappe PRE hengst van 7jaar oud.
Een schat van een paard, helemaal rustig, super om te rijden, kijkt of schrikt niet.
Nu gaat het mis op de weide.
Hij loopt over een stukje van 10meter neurotisch rond, van de ene kant naar de andere kant, luid hinnikend naar de paarden in de buurt.
De hele dag door, het gras is er al helemaal weg.
Hij zou het uren lang kunnen doen, als ik hem niet terug in zijn stal zou zeggen. Daar is hij echt heel kalm en rustig, ziet hij de andere paarden ook niet staan.
Hij wordt deze week chemisch gecastreerd om de zomer te overbruggen naar de chirurgische castratie in oktober (teveel vliegen nu, kans is groter op infectie met zoveel vliegen).
Heeft er iemand tips of trics om hem wat rustiger te krijgen op de weide? Ik had gehoord van monnikspeper?
Hij staat alleen, ik heb enkel nog een merrie, maar daar kan die niet bij. Zij staat ook een hele eind verder van huis.

Amie <3
Onassis <3
Opium <3


eva1969
Berichten: 4024
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:03

Hij staat alleen en hinnikt luid naar de paarden in de buurt en er gaat geen belletje rinkelen?
Is ie gewend om buiten te staan? Hoe werd hij eerst gehouden?

Insta: ArtbyEvaRoeters

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:05

Is er geen mogelijkheid om er een hengst of ruin tijdelijk bij te zetten, of eventueel je hengst te verhuizen waar die toch een maatje heeft.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Isabel_k
Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:05

Ik zou zeggen: castreer hem nu of koop er een ruintje bij. Je kan een paard niet alleen zetten.

IG: @arabierjoep

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:06

Ach gos het arme dier! Een dier dat voor zijn veiligheid afhankelijk is van zijn kudde in eenzaamheid zetten lijkt me een recept voor ellende! Hier krijg je maagzweren, luchtzuigen en weven van.

Ik zou ofwel heel snel een ruin regelen of hem elders in een kudde zetten.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:10

Gooi er een Shetje (ruin) bij op de wei.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:34

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:08

Vast wel paard in je vrienden groep de je week kunt lenen. Zet desnoods je Merrie er naast met 100meter afstand en goed stroom op de draad.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:11

Paard erbij inderdaad. Beestje is doodongelukkig zo. Mijn paard kon dit ook uren doen als zijn vriendje er niet was.

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:16

Kun je er een paard of pony dichter bij in de buurt zetten?
Of anders toch eerder castreren zodat hij sneller bij de rest kan?

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:20

Nu laten castreren , desnoods een paar dagen op de kliniek laten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:34

Opereren op de kliniek door de Lies heb je geen grote wond.

Iets erbij zetten geeft ook risico merrie op afstand met flink stroom zou ik dan zeker niet doen wat iemand hierboven noemt. Word die alleen maar nog erger hengst van.

The end

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:41

Hij staat alleen. Dat is idd het probleem.
Een hengst wil overzicht over zijn kudde. Dat is basisinstinct.
Neem je dat weg, dan krijg je vaak dit.
En zal ook niet meteen opgelost zijn na de castratie.

Chemisch castreren zou ik niet doen. Gewoon naar de kliniek en laten castreren. Ze naaien de wonde dicht zodat er geen probleem met de vliegen is.


LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:18

Vooral geen ruinen erbij zetten, ook geen shetje, dat geeft ellende.
Wel kijken of je een rustig ruintje wat dichterbij kan zetten. Met voldoende stroom en een strook ertussen van een paar meter moet voldoende zijn.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:24

Komt hij uit Spanje? Ik heb ook een PRE en hiervoor eentje gehad. Die heb ik weggedaan, omdat hij dus hetzelfde gedrag vertoonde als wat jij omschrijft.
In Spanje zijn de paarden het niet gewend om buiten te staan en sommige kunnen dus ook niet in paddock staan. Het klinkt een beetje vreemd, maar de eigenaar waar ik mijn twee PRE’s vandaan had vertelde dat hij dat probleem wel met meer PRE’s heeft gehad en dat sommige dus ook niet naar buiten kunnen.
Mijn vorige PRE raakte van in de paddock staan heel gestresst en was op stal heerlijk relaxed.

De Spanjaard die ik nu heb kan er wel tegen, maar die is van zichzelf al heel rustig. Ik weet niet of castreren gaat helpen, die andere was namelijk ook een ruin en die deed het nog steeds, en die ik nu heb was als hengst al rustig.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:30

Ohja, nog iets vergeten; pas op met er een paard bijzetten! Omdat ze zo aanhankelijk zijn kunnen ze super erg gaan kleven en dat wil je echt niet! Toen ik bij mijn vorige PRE mijn andere paard erbij zette was het probleem voor een klein deel opgelost, maar zodra ik mijn andere paard meenam brak hij de hele boel af, want dan was hij inderdaad weer alleen.

Maiske
Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:31

amiraanouk schreef:
Komt hij uit Spanje? Ik heb ook een PRE en hiervoor eentje gehad. Die heb ik weggedaan, omdat hij dus hetzelfde gedrag vertoonde als wat jij omschrijft.
In Spanje zijn de paarden het niet gewend om buiten te staan en sommige kunnen dus ook niet in paddock staan. Het klinkt een beetje vreemd, maar de eigenaar waar ik mijn twee PRE’s vandaan had vertelde dat hij dat probleem wel met meer PRE’s heeft gehad en dat sommige dus ook niet naar buiten kunnen.
Mijn vorige PRE raakte van in de paddock staan heel gestresst en was op stal heerlijk relaxed.

De Spanjaard die ik nu heb kan er wel tegen, maar die is van zichzelf al heel rustig. Ik weet niet of castreren gaat helpen, die andere was namelijk ook een ruin en die deed het nog steeds, en die ik nu heb was als hengst al rustig.



Hier dezelfde ervaring, kende het simpelweg niet. Hij wist totaal niet wat hij daar moest. In paniek uit de wei breken om maar terug naar zn stal te gaan. Ik had het niet meteen door. Uiteindelijk is het wel goed gekomen. Uitbouwen over paar weken en er af en toe bij blijven in de wei of paddock.

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:34

Ik zou gewoon castreren over de lies en een ruin dichterbij zetten. Klein strookje ertussen (looppad voor jezelf). Ik heb 2 PRE hengsten laten castreren over de lies en nooit problemen gehad. Gewoon 2 keer per dag stappen en verder niks. Het was vooral voor het eerste paard een wereld van verschil. Die stijgerde non-stop in zijn stal, klom echt tegen de muur aan en sinds de castratie nooit meer gedaan. Mijn andere paard was al rustig en wist denk niet eens dat hij hengst was.

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:35

Castreren.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Supertje
Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Hengst loopt neurotisch rond op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 19:25

Ik zou ook niet wachten tot oktober met castreren.
Maar wij hadden hier op stal vorig jaar ook een pre staan, 11 jaar oud en zeer recent gecastreerd, nooit in de wei/paddock gestaan en nooit met andere paarden.
Die werd ook behoorlijk neurotisch zodra hij buiten stond, zijn eigenaar heeft het heel langzaam opgebouwd met grazen aan de hand in de wei, eerst zonder andere paarden in de buurt en dan steeds dichterbij. Later af en toe even los zonder andere paarden in de wei op een kleiner stukje, opbouwend naar andere paarden in de buurt.
Uiteindelijk is hij de wei in gegaan bij mijn ruin en nog een andere vriendelijke ruin, en dat is prima gegaan, heeft toen ook nooit meer neurotisch gedaan in de wel. Eerste keer bij andere paarden was wel spannend, maar bewust bij mijn ruin gezet, die is behoorlijk dominant maar niet agressief. Die maakte hem vrij snel duidelijk dat als een idioot in de rondte rennen niet gewaardeerd werd. De pre kleefde daarna wel enorm aan mijn ruin.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers