Bokkers leggen uit: Z-proef met Nimber

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myrsky
Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Bokkers leggen uit: Z-proef met Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 14:47

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
In de proef. Foto: Nimber

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord om uitleg te geven over een bepaald onderwerp binnen de paardensport of -houderij. Deze maand vertelt Nimber over het rijden en de jurering van een Z-proef. Nimber is sinds 2013 jurylid en jureert tot het ZZL.

Wat zijn de typische onderdelen van de Z1?
Voor het eerst komt de verzameling aan bod. Ook de appuyementen zijn nieuw, evenals de eenvoudige wissels.

En van de Z2?
De vliegende wissels, de appuyementen in de galop.

Wat is het verschil qua jurering tussen M en Z?
Voor het eerst wordt er verzameling gevraagd. Het paard moet nu duidelijk meer gewicht op de achterhand hebben. Er wordt meer gekeken naar de oprichting. De lengtebuiging wordt steeds meer gevraagd in diverse oefeningen en het paard moet steeds beter aan de hulpen staan. Oefeningen komen snel achter elkaar en bij foutjes heb je minder tijd om te herstellen.

Waarin verschilt de jurering van de Z1 en Z2?
Ik beoordeel het scala in beide klasse hetzelfde. Het is niet dat ze meer moeten verzamelen in het Z2 dan in het Z1, maar in het Z1 zie ik nog wel wat balans verlies door de vingers. In het Z2 wil ik wel duidelijk meer balans en geslotenheid zien.

Maakt het type paard vaak verschil in het aantal punten dat gehaald wordt?
Ja, al heb je het dan over type paarden die een bouw hebben waardoor de oefeningen matig worden uitgevoerd. Op het moment dat je een paard hebt dat helemaal op de kop gebouwd is, zal het heel moeilijk worden om dat paard bergop te krijgen. Het is niet onmogelijk, maar het zal ruiter en paard veel meer moeite kosten dan een type paard dat uit zichzelf aanleg voor verzamelen heeft. Toch zie ik regelmatig dat paarden bovenin de uitslagen mee lopen als ze correct zijn afgericht, netjes gereden worden en de oefeningen goed worden uitgevoerd, ook al hebben ze misschien niet direct hun bouw mee.

Kan elk gezond paard de Z halen?
Zeker, elk paard kun je correct opleiden en wanneer de oefeningen bevestigd zijn zal naar mijn mening elk gezond paard een Z1 proefje kunnen lopen.

Wat is het belangrijkste bij de eenvoudige galopwissel?
De eenvoudige wissel moet je eigenlijk in 5 stukken hakken. Dan begrijp je direct beter waarom het best een lastige oefening is. Je hebt 1 de voorbereiding en de lijn waarop je de wissel maakt: Recht inrijden, genoeg sprong houden. Paard meer sluiten. 2 de overgang van galop naar stap: Paard moet bergop blijven. De aanleuning moet stil zijn de overgang vloeiend. 3 de passen stap: Takt, ritme en regelmaat, geen spanning, aanleuning blijft nog steeds stil. 4 het aanspringen in de andere galop: De overgang zelf. Direct op de hulp, recht houden. 5 het stuk galop tot aan de voorbereiding van de volgende oefening.
Je ziet het eigenlijk heel veel belangrijke aspecten voor 1 cijfer waarbij de scala ook mee genomen wordt.
[ img ]
Een proef rijden. Foto: Nimber.

Waarop let je bij het appuyeren (in draf, de zigzag in draf en in galop)?
Het belangrijkste is de inzet. Is de inzet niet goed dan gaat de correctie altijd ten koste van je appuyement. De voorhand moet een fractie voor blijven. Het paard moet goed hol worden om het binnenbeen waardoor je voldoende lengte buiging hebt .Het paard moet op twee teugels blijven en mag niet kantelen. Je wil duidelijk het scharen van de benen zien. In galop is het belangrijk dat je voldoende sprong hebt. Bij de zigzag valt en staat eigenlijk de hele oefening met het omstelpunt. Weer de inzet die zo belangrijk is. Ook kun je meteen zien hoe recht een paard is en wat zijn moeilijke kant is.

Hoe ziet een correcte vliegende galopwissel eruit?
Recht, bergop, van achteruit doorgesprongen, direct op de hulp.

Waar wordt bij de keertwending om de achterhand het meest op gelet?
Of de aanleuning stil blijft, er moet voldoende lengtebuiging zijn. Het paard moet zuiver en taktmatig doorstappen in de verzamelde stap, waarbij het paard blijft doortreden om het spilbeen heen.

Waarin verschilt de jurering van de uitgestrekte gangen met de M?
De uitgestrekte draf wordt nu vanuit de verzamelde draf gevraagd en moet ook weer terug naar die verzameling. In een aantal proeven zit zowel de midden als een uitgestrekte gang. Laat daar duidelijk verschil tussen zien. Probeer bij het uitstrekken over zoveel mogelijk bodem te gaan.

Heb je nog tips voor mensen die een Z-proef willen rijden?
Oefen goed op die eenvoudige wissels. Er zitten er best veel in de proef en ze zijn vaak een struikelblok. Zorg dat je paard klaar is voor deze klasse en geniet ervan als het zover is. Z is toch een mijlpaal!

Gerelateerd:
[VN] Bokkers leggen uit: B-proef met MerelV
[VN] Bokkers leggen uit: L-proef met MerelV
[VN] Bokkers leggen uit: M-proef met Nimber

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.


MarrieLeen
Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:24

Myrsky schreef:
Waarin verschilt de jurering van de uitgestrekte gangen met de M?
De uitgestrekte draf wordt nu vanuit de verzamelde draf gevraagd en moet ook weer terug naar die verzameling. In een aantal proeven zit zowel de midden als een uitgestrekte gang. Laat daar duidelijk verschil tussen zien. Probeer bij het uitstrekken over zoveel mogelijk bodem te gaan.

Allereerst, een leuk geschreven, duidelijk stuk!

Ik heb nog wel een vraag, meer 'ter lering ende vermaak', maar ik ben wel benieuwd naar jouw visie:
Wat is in jouw ogen het verschil tussen de midden-gang en de uitgestrekte gang? Wat voor beeld wil je bij beiden zien? :)

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:04

MarrieLeen schreef:
Allereerst, een leuk geschreven, duidelijk stuk!

Ik heb nog wel een vraag, meer 'ter lering ende vermaak', maar ik ben wel benieuwd naar jouw visie:
Wat is in jouw ogen het verschil tussen de midden-gang en de uitgestrekte gang? Wat voor beeld wil je bij beiden zien? :)


Goeie vraag! Ben ik ook wel benieuwd naar!

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:13

Ik ook. :) Vooral omdat ik er altijd moeite mee heb gehad, als er of midden of uitgestrekte draf/galop gevraagd werd haalde ik hele goede cijfers. Maar zodra ze allebei gevraagd werden was de middengang altijd te weinig. Die nog ruimer rijden vond ik lastig omdat er dan weinig verschil meer in zat.

Waarschijnlijk te voorzichtig van mijn kant, hoewel het wel echt verruimingen waren.

Ik vind het wel heel leuk om te lezen :j

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Bokkers leggen uit: Z-proef met Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:22

In de middengang moet er verruiming zichtbaar zijn, maar mag er ook een versnelling zijn (hoger tempo). Uitgestrekt daar wil je echt een duidelijke verruiming van de passen hebben (langere passen) en eigenlijk geen versnelling van het tempo. In de praktijk zie je alleen vaak ruiters vol gas wegjakkeren en gaat het paard al dan niet duidelijk verruimen.

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:24

hahahaha Relaxed lekker verwoord :D

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:33

Nou ja, zo heb ik het zelf ook jaren gedaan, was al blij als ie verruimde (en niet alleen maar harder krabbelde) en netjes in de aanleuning bleef, had niet echt verschil tussen midden en uitgestrekt :')

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Bokkers leggen uit: Z-proef met Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:45

Gas erop en gaan met de banaan en dan maar hopen :))

Nimber, je hebt er weer een mooi stuk van gemaakt, heel interessant om te lezen. In dit stuk (maar ook in je eerdere stukken) heb je het vaak over 'het scala'. Nu weet ik ongeveer wel wat er mee bedoeld wordt, maar zou je het eens in Jip en Janneke-taal uit willen leggen wat je daarin allemaal meeweegt en hoe zwaar dat weegt?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Nimber
Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:53

Relaxed heeft het al mooi verwoord.

Oscar dit is hoe de knhs het scala verwoord
https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... rzameling/

Je takt is vanaf de B al heel belangrijk. Onjuiste takt of taktfouten mogen geen voldoende zijn.
Afhankelijk van de graad van africhting neem je de aanleuning ook steeds strenger mee. Onrustig, tegen de hand straf je harder af dan iets voor of iets achter de loodlijn. Maar achter de teugel gaan of te diep straf je wel weer af ongeveer met een punt per onderdeel. Daarnaast neem je het onderaan weer mee.

Hoe verder je in de klassen komt hoe kritischer er gekeken wordt naar het rechtrichten

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Bokkers leggen uit: Z-proef met Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:57

En het stukje gehoorzaamheid dat het paard ook de laatste helft van de lijn door blijft gaan (zeker vanaf het M..) Vaak zie je ze het anker uitgooien na het midden en is het effect van de hulpen dus eigenlijk onvoldoende.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:02

Relaxed schreef:
In de middengang moet er verruiming zichtbaar zijn, maar mag er ook een versnelling zijn (hoger tempo). Uitgestrekt daar wil je echt een duidelijke verruiming van de passen hebben (langere passen) en eigenlijk geen versnelling van het tempo. In de praktijk zie je alleen vaak ruiters vol gas wegjakkeren en gaat het paard al dan niet duidelijk verruimen.

Klopt dat? Ik heb altijd geleerd dat bij middendraf de passen groter moeten worden, maar dat je net niet mag versnellen (aantal passen per tijdseenheid moet hetzelfde blijven). En dat uitgestrekte draf gewoon nog ruimer is dan middendraf.

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:59

Sclimpre schreef:
Relaxed schreef:
In de middengang moet er verruiming zichtbaar zijn, maar mag er ook een versnelling zijn (hoger tempo). Uitgestrekt daar wil je echt een duidelijke verruiming van de passen hebben (langere passen) en eigenlijk geen versnelling van het tempo. In de praktijk zie je alleen vaak ruiters vol gas wegjakkeren en gaat het paard al dan niet duidelijk verruimen.

Klopt dat? Ik heb altijd geleerd dat bij middendraf de passen groter moeten worden, maar dat je net niet mag versnellen (aantal passen per tijdseenheid moet hetzelfde blijven). En dat uitgestrekte draf gewoon nog ruimer is dan middendraf.


Wat jij schrijft klopt niet :n Middendraf mag je naast ruimere passen ook nog versnellen :j Daarom wordt er begonnen met middendraf en komt pas later de uitgestrekte draf. Middendraf is 'makkelijker'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Googlebot, Kabayo, Myrthe_bz, Phonix, Ponytante, siloux en 29 bezoekers