Warm water gebruiken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Warm water gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 16:35

Gebruik jij warm water...

Om mee te koken?
Om te drinken?

Ik heb een eeuwigdurende discussie met m'n vriend. :+ Ik gebruik altijd warm water zodat 't water sneller kookt. M'n moeder drinkt sochtends een glas warm water met citroensap. M'n zoontje drinkt wel eens een slok water als ie aan het douchen is.

Mn vriend is daar in alle gevallen bijzonder op tegen. Vind het niet veilig want de waterbedrijven geven online aan dat het niet gecontroleerd is. Dus geen gegarandeerde veiligheid.

Nu ben ik benieuwd wat de gemiddelde Nederlander (naja de gemiddelde Bokker) met warm water doet.

Brand los. :))

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:37

Nee, eigenlijk vrij weinig. Alleen douche en handen wassen.
Warm water drinken hou ik niet van. Liever ijskoud.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:37

Wat zou er niet veilig aan zijn? Nederlands water is toch gewoon drinkwater? En of je het nou koud of warm uit de kraan drinkt maakt toch geen verschil?

Maar ik gooi ook vaak warm water in de pan zodat het sneller kookt, ga geen uur wachten totdat het water kookt :P.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Warm water gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:39

Op Nederlands kraanwater word meer controle uitgevoerd dan op bronwater uit fles :+

Ik gebruik niet veel warm water, als ik snel warm water wil om te koken doe ik het in de waterkoker. Mijn handen wassen doe ik met koud water. Maar je vriend snap ik niet helemaal :o

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:40

Warm water is gewoon koud water wat verhit is in je boiler//ketel/whatever je hebt. Wat zou daar niet veilig/niet gecontroleerd aan zijn?

Ik gebruik weleens warm water voor het koken, verder zelden omdat ik het niet lekker vind om te drinken.

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 16:41

Citaat:
Wij raden het af.

Misschien vind je het fijn om de dag te starten met een glas warm kraanwater met citroen of een slok warm water onder de douche. Er zijn ook mensen die warm kraanwater voor de thee of koffie gebruiken. Echter, als drinkwaterbedrijf raden wij het drinken van warm water rechtstreeks uit de kraan af. Het is namelijk mogelijk dat metalen in het warme water oplossen in de leidingen in je huis. Dit geldt zowel voor oude als nieuwe leidingen. Het is beter om water op te warmen met de waterkoker of op het gasfornuis.

Waterleidingen zijn gemaakt van metalen zoals koper, lood of cadmium. Deze stoffen lossen op in warm water en komen dus mee uit de kraan. Dit is niet goed voor de gezondheid.


Dit zegt bijvoorbeeld Vitens.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:41

Ik drink in ieder geval geen warm water uit de kraan, lauw of warm water drinken vind ik niet echt lekker.
Soms inderdaad warm water in de pan zodat het sneller kookt.


Sting
Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:42

Hier ook nooit nagedacht over dat warm water minder goed voor je zou zijn. Onder de douche na het sporten neem ik ook gerust een slok.

Duhelo
Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:43

en die kranen dan waar er kokend water uitkomt en je zo direct een soepje kan maken?
Ik maak me geen zorgen over warm kraanwater in de keuken, al onze waterleidingen zijn vernieuwd en de boiler zit vlak onder de kraan.

Chapeau2002Jarig
Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:43

Ik vind warm leidingwater niet lekker, maar anders zou ik het met een gerust hart drinken. Het Nederlandse leidingwater is volgens mij hartstikke veilig.. :j

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:44

Legionella is een grotere 'dreiging' dan metaaldeeltjes. Maar die leeft alleen bij temperaturen rond de 50-60 graden en in stilstaand water. Verwarmt je boiler/ketel tot een hogere temperatuur dan 60 graden, en gebruik je dagelijks warm water, is er weinig tot niets aan de hand.
Als je helemaal op safe wilt spelen, zou je je leidingen na een vakantie een paar minuten moeten spoelen. Ook je koudwaterleiding trouwens. Als je dat allemaal niet doet, hoef je ook niet bang te zijn om met heet water thee te zetten of de aardappels te koken. Doe ik trouwens ook.
En zelfs de vaatwasser is op de heetwaterleiding aangesloten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-07-19 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper
Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:44

Handen wassen en douchen doe ik met warm water. Meubilair/vloer reinigen ook. En tandenpoetsen. Mond spoelen met koud water vind ik echt afgrijselijk.

Voor koken gebruik ik koud water. Duurt langer voordat 't kookt ja. Maar voor warm water moet de boiler weer aanslaan dus energie kost 't sowieso wel :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:44

Mij is ook altijd gezegd geen warm water uit de kraan te drinken, omdat bepaalde stoffen (?) uit het leidingmateriaal sneller zouden oplossen in warm water en dat niet gezond zou zijn. Of het klopt weet ik niet. Ik gebruik de waterkoker (en vul die met koud water) tijdens het koken.

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:44

Wij hebben een Quooker en daarmee vul ik idd mn kookpan om te gaan koken.
Of een glas om thee van te maken.

Maar dit is dan wel kokend water.

Toen we de Quooker nog niet hadden, pakten we idd wel warm water om in te koken, maar voor thee maken pakte ik koud water in de waterkoker en gewoon warm water drinken, vind ik niet lekker.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:45

Iris82 schreef:
Citaat:
Wij raden het af.

Misschien vind je het fijn om de dag te starten met een glas warm kraanwater met citroen of een slok warm water onder de douche. Er zijn ook mensen die warm kraanwater voor de thee of koffie gebruiken. Echter, als drinkwaterbedrijf raden wij het drinken van warm water rechtstreeks uit de kraan af. Het is namelijk mogelijk dat metalen in het warme water oplossen in de leidingen in je huis. Dit geldt zowel voor oude als nieuwe leidingen. Het is beter om water op te warmen met de waterkoker of op het gasfornuis.

Waterleidingen zijn gemaakt van metalen zoals koper, lood of cadmium. Deze stoffen lossen op in warm water en komen dus mee uit de kraan. Dit is niet goed voor de gezondheid.


Dit zegt bijvoorbeeld Vitens.


Vooral echt oude leidingen zijn een risico, maar dan is het met koud water ook al een risico.
Je water word in eigen huis opgewarmd en voor dat kleine stukje pijp neem ik het risico wel. Had hier nog nooit van gehoord en klinkt me helemaal niet zo logisch. Tegenwoordig is echt alles gevaarlijk.

Denk dat een verkeerde pan eigenlijk een groter risico is :o

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:45

Ik heb wel eens gehoord dat de metalen van je leiding meer/sneller in het water komen als het warm is en dat je daarom geen warm water uit de kraan mag drinken. Of het klopt, geen idee. Ik gebruik warm water uit de kraan alleen om te douchen en om schoon te maken.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Ryder
Berichten: 1489
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:46

Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn kindjes dronken altijd flesjes op basis van warm kraanwater plus melkpoeder. En... ze leven nog :+

Nu gebruik ik nooit meer warm kraanwater, nu gebruik ik de Quooker en als ik warm water nodig heb pak ik gekookt water plus koud water.

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Warm water gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:50

Mijn vriend die loodgieter is zegt dat dit onzin is om hier bang voor te zijn. Vitens zet dit alleen op de site om zichzelf in te dekken voor die ene minuscule kans.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Warm water gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:12

Mijn vader waarschuwde daar vroeger ook altijd voor. Had inderdaad iets met de leidingen te maken, maar ik heb me er nooit heel druk om gemaakt.
Het duurt bij ons best lang voordat de kraan goed heet is, dus heet water in een pannetje doen vind ik verspilling van het koude water (en het hete water wat in de leiding blijft zitten en weer afkoelt), en mijn inductieplaat is zo snel dat koud water toch binnen no-time aan de kook is.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Warm water gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:26

Dat is een overblijfsel van vroeger toen er nog koper in de leidingen zat.
Behalve als je een heel oud huis met originele leidingen hebt is dat tegenwoordig onzin om geen warm water te kunnen gebruiken.
Ik deed ook gewoon warm water uit de kraan bij de baby melkpoeder.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Warm water gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:41

Waterleiding is nog steeds van koper. Tyleenbuis wordt over het algemeen alleen buiten en in stallen gebruikt, omdat je dan minder snel vorstschade hebt bij bevriezen.
Lood en cadmium (waar Vitens het over heeft) is wel redelijk verouderd. Maar vroeger kwam loodvergiftiging door loden waterleiding zeker wel voor. Alleen was dat ook gewoon met koud water, warm waterleidingen had je toen nauwelijks.

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Warm water gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:01

Ik las vroeger ergens ook dat het niet goed voor je zou zijn, sinds dien heb ik eigenlijk nooit meer echt warm water gedronken. Maar ik vind het ook helemaal niet lekker.
Douche is eigenlijk het enige wat ik doe met warm water. En bij de paarden om ze is af te spoelen, :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

F_Orumster
Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:03

Om sneller te koken verhit ik koud water met de waterkoker voor ik het in de pan doe.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:08

Om een fles te maken voor baby’s wordt het inderdaad wel vaker besproken. Maar ook dat wordt regelmatig wel gewoon gedaan. Ik drink echt liters water onder de douche. Altijd als ik er sta heb ik dorst. En na het tanden poetsen vind ik koud water echt niet fijn voelen. Ben niet bang voor legionella. De warm water kraan staat vaak aan.
Voor koken deed ik vroeger water in de waterkoker om snel heet water te hebben. Nu heb ik een inductie kookplaat met boost knopje. :D

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Badeendje
Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:10

Nee, ik vind dat vies. In warm water lossen metaaldeeltjes (relatief veel) makkelijker op. Gewoon koud water verwarmen is beter.

Elk bad heeft er eendje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, Emese_Flower en 13 bezoekers