Canada of nieuw zeeland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 21:10

Beste bokkers

Volgend jaar willen we een reis gaan maken van 5/6 weken.

Nu kunnen we niet kiezen canada of nieuw zeeland.

We kunnen gaan wanneer we willen dus kijken dan naar t land wanneer we gaan.

Iemand die beide landen heeft bezocht en ons iets kan aanraden.

We houden van
Natuur
Wandelen
Wauw effecten
Dieren
Gezelligheid
Maar ook relax dagen aan een meer/strand
Leuke bijzondere overnachtingen

Hoor onwijs graag tips en ervaringen


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:19

Ik ben in beide landen geweest en zeg: Nieuw Zeeland!
Niet omdat ik Canada minder mooi vond, maar het is vooral minder ver, dus dat doe je makkelijker en ook als je maar 3-4 weken weg kan.

Zelf was ik omstreeks februari in NZ wat in dat jaar een mooie tijd bleek. November lijkt me ook gaaf omdat er dan allemaal lupines staan, maar volgens mij wel meer regenkans.

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:19

Canada is uitgestrekt, NZ heeft bijna alle ecosystemen op relatief weinig oppervlak. Elke vallei waar je doorheen rijd is anders. Waar Canada heel veel hetzelfde is. Beide adembenemend mooi maar NZ is afwisselender.
NZ heeft geen groot wild, wel veel unieke dieren en eindeloos veel vogels. Geen kans dat je beren, coyotes of uitzonderlijk een wolf of coger tegen komt in NZ. Beide landen zijn zeer vriendelijk naar toeristen en in beide landen voelde ik me overal veilig. (Rond mensen, canada wildlife was wel eens spannend) Canada is groot en je moet dan echt kijken wat je wilt zien of binnenlands vliegen, NZ is goed te doen met de auto in 6 weken en dan zie je van boven tot onder of andersom bijna alles. Wel beide eilanden meepakken als je toch gaat!
Jou wensenlijstje kan je in beide landen vinden.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:20

Persoonlijk denk ik dat nieuw Zeeland meer afwisseling heeft qua landschappen. Het is wel een veel langere reis en behoorlijk prijzig. Maar zelf ben ik bezig met eerst zoveel mogelijk ver weg bezoeken omdat dichterbij makkelijker is :') volgens mij kun je met 6 weken ook een mooie rondreis maken over beide delen van nieuw Zeeland, Canada is nog veel groter.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:28

In NZ heb ik beide eilanden bezocht. Mooiste plekken vond ik Bay of Islands, Rotorua (geysers), Lake Taupo en Wanaka, de Tongariro crossing (vulkaanhike) en op zuid Abel Tasman NP en adrenaline hoofdstad Queenstown. Voor een echte adrenalinekick kun je daar je hart wel ophalen. Zelf ben ik gaan hanggliden: aanrader!!

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:31

West Canada heb ik met Montana/Wyoming gecombineerd in 4,5 week, door die combi met Yellowstone en verblijf op een dude ranch was het ook enorm afwisselend.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 08:16

Bedankt voor alle tips! Degene die naar NZ zijn geweest hoe hebben jullie je route bepaald? En had je alles vooraf geboekt of ter plekke gekeken?

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:36

Ik ben meerdere keren in Canada geweest en nog nooit in NZ, maar als ik zo lang weg kon, zou ik voor NZ gaan. Canada vlieg je veel sneller naartoe en is voor 3 weken ook goed te doen.

VivianHesen
Fotograaf
Berichten: 970
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:45

Ik heb me van te voren ingelezen op het land, bepaald welke dingen ik absoluut wilde zien en die een marker gegeven in my maps (via google maps). Aan de hand daarvan een globale route gemaakt. Wij hebben heel weinig van te voren geboekt, alleen de vlucht, auto en eerste slaapplek.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 12:49

VivianHesen schreef:
Ik heb me van te voren ingelezen op het land, bepaald welke dingen ik absoluut wilde zien en die een marker gegeven in my maps (via google maps). Aan de hand daarvan een globale route gemaakt. Wij hebben heel weinig van te voren geboekt, alleen de vlucht, auto en eerste slaapplek.



Thanks
Welke periode ben je geweest? Heb je toevallig een polarsteps of dergelijke bijgehouden van jullie reis?

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:03

Zou zeer zeker reisverslagen van mensen lezen en daar dingen uithalen...

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Indy_Mouse_9
Berichten: 2109
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:30

Wij zijn in west Canada geweest (British Columbia), en in Nieuw Zeeland.

Ik ga mee met wat de meesten hier zeggen, als je zo lang de tijd hebt, ga naar Nieuw Zeeland. Je kan dan in 5/6 weken lekker rustig aan alles bekijken. Canada is veel groter, maar ook minder ver dus daar vlieg je makkelijker nog een keer heen om een ander deel te bekijken.

Mijn man en ik kijken meestal in reisgidsen wat de grote georganiseerde reizen de moeite waard vinden, lezen wat de Lonely Planet een goed idee vind, lezen reisverslagen van andere mensen... En op basis daarvan trekken we ons eigen plan :)
We plannen zo min mogelijk van tevoren (tenzij het echt niet anders kan), zodat we onderweg nog de vrijheid hebben ons plan aan te passen.

Onze 'avonturen' kan je doorlezen op www.scribbles.nl

VivianHesen
Fotograaf
Berichten: 970
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:25

HouVanUtopia schreef:
VivianHesen schreef:
Ik heb me van te voren ingelezen op het land, bepaald welke dingen ik absoluut wilde zien en die een marker gegeven in my maps (via google maps). Aan de hand daarvan een globale route gemaakt. Wij hebben heel weinig van te voren geboekt, alleen de vlucht, auto en eerste slaapplek.



Thanks
Welke periode ben je geweest? Heb je toevallig een polarsteps of dergelijke bijgehouden van jullie reis?


Wij zijn in januari geweest. Mijn vriend heeft zijn blog in die tijd bijgehouden: www.gradje.nl

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:30

Mijn NZ reis is al langer geleden en toen was er nog geen google(maps) enzo. Ik zou gewoon de highlights googlen met als basis tripadvisor.

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:09

Ik geef dit topic even een schop omhoog.... Wij zouden eigenlijk afgelopen maart naar NZ gaan, maar helaas. Nu staat deze voor oktober, maar dat is in onze optiek ook wat optimistisch..... We hebben in oktober de periode vrij (van 5 weken). En aangezien er vanaf 7 september weer toeristen naar Canada mogen, twijfelen we om naar Canada te gaan in de periode die we dus eigenlijk naar NZ zouden gaan!

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:19

Lastig, maar Canada is ook prachtig mocht je toch weg willen. Vriendin woont er in British Columbia en daar is het prachtig wat betreft natuur.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Escada
Berichten: 3832
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:59

Sowieso nieuw Zeeland :D!
Ik heb er 3 maanden gereisd met een ouderwetse kaart en de lonely planet :) mooiste land ter wereld!

Volg ons! @purarazavalerio

Zebraatje
Berichten: 135
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:28

Nieuw Zeeland verwacht ik ook niet dat gaat lukken komende oktober.
Helaas.
Wij willen ook graag naar Nieuw Zeeland ooit. Plan was voorjaar 2021, maar corona...
Zal eerder 2023 worden denk ik.

Wanneer vertrek je in oktober?
Qua weer lijkt het me wel een gok in Canada. Wel iets om rekening mee te houden.
Maar natuurlijk wel de prachtige herfstkleuren.

Wij zijn in 2018 in west Canada geweest. New foundland en regio Toronto/Montreal.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:18

Wij zijn in zowel Canada als Nieuw Zeeland geweest, in beide landen 4 weken met een camper rondgetrokken. En echt, ik heb mijn hart verloren aan NZ <3 <3 <3 <3 Wát een prachtig land, met name de diversiteit van de natuur.
Nu hadden we in NZ echt superveel geluk met het weer, veelal tussen de 20 en 25 graden dus we leefden echt buiten. Canada hadden we minder mazzel, zelfs nachten op een natuurcamping zonder stroom en elektriciteit doorgebracht met een temperatuur van -4 :brr: Wij waren er in september, was al een gokje.. Of prachtige Indian Summer, of veel kou en regen. Helaas hadden wij het laatste :Y) Canadezen die we spraken wisten ons te vertellen dat september het jaar ervoor een prachtige maand was..

Wellicht heeft dat ons beeld ook wat beïnvloedt, maar nee ik zou echt absoluut zonder twijfel voor Nieuw Zeeland kiezen.

edit: hoewel oktober wellicht niet helemaal top is voor Nieuw Zeeland? Wij waren er in februari.

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:45

Wij willen sowieso niet in NZ hoogseizoen, dus maart of oktober is voor ons helemaal prima! Oktober is daar zelfs lente!

@zebraatje, vanaf 21 oktober zijn we vrij.

Zebraatje
Berichten: 135
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:17

iirrssjjee schreef:
Wij willen sowieso niet in NZ hoogseizoen, dus maart of oktober is voor ons helemaal prima! Oktober is daar zelfs lente!

@zebraatje, vanaf 21 oktober zijn we vrij.


Eind oktober en november naar Canada zou ik denk ik zonde van het geld vinden.
Grote kans dat veel dingen dan ook al dicht zijn.
maar die afweging moet je zelf maken.

Helaas zijn er weinig landen op het zuidelijk halfrond al bereisbaar dit najaar denk ik.

purny
Berichten: 27393
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Canada of nieuw zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:27

NZ zal misschien volgend jaar ook nog dicht zijn. Ik dacht altijd als ik naar NZ kan wil ik ook naar Australië toe.
Canada laat wel al toeristen toe...
Maar mijn keuze zou toch echt NZ zijn

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:59

iirrssjjee schreef:
Wij willen sowieso niet in NZ hoogseizoen, dus maart of oktober is voor ons helemaal prima! Oktober is daar zelfs lente!


Ah ok! Dacht nog net winter, maar nee dan is oktober prima voor NZ :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: danielle_x, DexterM, Domi_94, Fenn, Fly_high, fohadie, Furst, GoogleAdsense, Ineke2, lovemyhorse1, mireilledons en 64 bezoekers