Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 09:17

Discussie op de manege: ik spuit dagelijks ons paard lekker af met dit warme weer, ter verkoeling. Dit doe ik met de beste intenties.

Gisteren werd ik aangesproken door iemand dat ik dit beter niet kon doen; een paard kan de warmte heel goed reguleren zei hij en door hem af te spuiten ontregel ik dat juist. Zijn argumenten waren best plausibel maar toch zet ik er een vraagteken bij.
Ons paard vind het volgens mij echt lekker om natgemaakt te worden en is daarnaast ook nog eens donkerbruin dus houdt de hitte lekker vast.

Wat doen en vinden jullie?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:19

Zolang je niet met koud water gaat spuiten maar eerder lauw dan is het geen probleem. Met koud water stimuleer je juist het lichaam om warmte te gaan produceren en werkt het dus averechts.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:21

Ik ben ooit op vakantie geweest op een Spaanse ranch met Andalusiers en die moesten we na elke rit helemaal afspuiten en met een zweetmes afdoen. Het kraanwater zal daar niet erg koud zijn geweest want het was zomer.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:23

Na het rijden prima. Maar anders doe ik het niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:24

Alleen na het rijden doen idd om het opgedroogd zweet af te spoelen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:25

Zolang het geen ijskoud water is kan het prima hoor.

Wij hebben enkel grondwater wat dus koud is, en hiermee doe ik enkel de benen een beetje (ook meer om hem te laten wennen aan het water, hij vind dat nog spannend), en laat ik hem wat 'spelen' met het water, dan kan hij zelf kiezen wat hij ermee doet zeg maar :)

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 09:26

Ik doe het nu na het rijden. Of nadat hij in het land heeft gestaan en weer op stal gaat. Hij staat nu van 09.00-12.30 in de wei. De stal is best warm dus leek het me fijn als hij lekker fris de stal in kon. Water is niet ijskoud, maar wel meer koud dan lauw. Maar zeker niet ijskoud!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:26

Je schrijft dat je paard er van geniet. Wij hebben twee paarden en het is hier super heet. 's Middags roep ik: "Polie wil je douchen?", en dan komt ze op een holletje aangelopen. Ze vindt het heerlijk en geniet en draait alle kanten op zodat ik alle hoekjes en gaatjes kan afspuiten. Dan doe ik haar met het zweetmes af. Al het zweet zie je er van af komen. Zelf gaat ze daarna in de schaduw staan (paardje staat normaal het liefste in de zon, iets wat ik niet graag zie).
Als Polie komt aanrennen, dan rent Hercule zijn stal in mijn de staart tussen de benen zo van "sla je mij over vrouw?". }> En dat doe ik dan ook maar.
Dus als je paard er van geniet gewoon lekker doen. Polie en ik beleven het als kwaliteit tijd, want ze drinkt ook heel graag het water rechtstreeks uit de slang en het geeft haar niets als het water alle kanten op spettert. Ze geniet en dat is heel duidelijk zichtbaar en het is ook een spelletje van ons.
Dus doen!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-06-19 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:27

Als je paard het heet heeft, gaat-ie zweten. Als je 'm nat maakt, bespaar je hem die moeite. Maw, maak je paard gewoon lekker nat, geen zweetmes gebruiken, gewoon laten verdampen. Net zoals zweet dat ook doet.

Jenn_Mellow

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:27


EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:28

zorg dat je goed het water uit de vacht haalt, dat wormt namelijk op en dan woprdt het nog warmer.
koud water zorgt er ook voro dat de bloedvaten vernauwen, terwijl die juist wijder worden bij hitte.

dus niet koud afspuiten, niet te lang en goed met het zweetmes droogmaken

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:31


c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:32

Ibbel schreef:
Als je paard het heet heeft, gaat-ie zweten. Als je 'm nat maakt, bespaar je hem die moeite. Maw, maak je paard gewoon lekker nat, geen zweetmes gebruiken, gewoon laten verdampen. Net zoals zweet dat ook doet.

Water heeft een andere samenstelling dan zweet, en warmt meer op voordat het verdampt.
Dus wel altijd even het zweetmes er overheen. :)

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:36

c_alsemgeest schreef:
Water heeft een andere samenstelling dan zweet, en warmt meer op voordat het verdampt.
Dus wel altijd even het zweetmes er overheen. :)


Welnee. Water is water, dat zout wat er in zit doet niets. Daarom blijft dat ook op de huid achter bij een paar dat gezweet heeft.

En voor mensen die denken dat water eerst moet koken voor het verdampt, ook flauwekul natuurlijk. Dan zou ieder zwetend mens of paard iedere keer levend gekookt worden.
De individuele watermoleculen moeten hun verdampingspunt bereiken, en die bereiken dat punt doordat de warmte van het dier daarvoor zorgt. Die draagt zíjn warmte over, en koelt daardoor af.
Hoe meer watermoleculen moeten verdampen, hoe meer warmte een dier kan overdragen.
Simpele natuurkunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:41

Hier ook een paard die sinds de hitte een hele innige relatie heeft met de tuinslang <3

Gaat hier vrijwillig en vrijstaand onder de koude kraan en vind dit heerlijk.

Er gaan zoveel onzinverhalen in de rondte over het niet nat mogen spuiten |o . Lucht in de vacht isoleert warmte. Water in de vacht geleid warmte. Door verdamping van het water koelt het lichaam. Als je het niet geloofd; trek een trui aan, ga onder de koude kraan en daarna in de zon staan. Je zal echt niet oververhit raken. Waarom mag je in de kou nooit met kleren het water in........natte kleding en dus ook een natte vacht onttrekken warmte aan het lichaam.

Het verwijden en vernauwen van de bloedvaten gebeurd op initiatief van het lichaam. Omgevingstemperatuur heeft daar 0,0 invloed op. Met deze temperaturen is het juist goed om plekken met veel grote bloedvaten (zoals tussen de benen) te koelen! Op die manier koel je letterlijk het bloed en dus het lichaam.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:00

Als het zo warm is en ik ben zelf buiten aan het werk trek ik een shirt aan wat ik om de zoveel tijd helemaal nat maakt, en wat heeeerlijk verkoelend is.
Werkt bij een paard exact hetzelfde. Mijn ruin sleept me zelf mee naar de waterslang en is er ook zo eentje die zelf wel zorgt dat ik geen plekje oversla. Achterbenen als een hond opzij optillen bijvoorbeeld :')
Ik spuit hem helemaal drijfnat, geen zweetmes erover. Op de wei draagt hij een eczeemdeken, die maak ik ook vaak helemaal doornat, vindt hij heerlijk. Verdampend water geeft verkoeling, geen extra warmte, simpele natuurkunde.

BoBo1105
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:01

Koelen is prima, maar WEL altijd een zweetmes gebruiken om het overtollige water eraf te halen! Het koude water op de huid warmt in no time op en dan werkt het averechts. Voel maar hoe warm het water al is op het moment dat je het zweetmes erover haalt direct na het douchen met koud water. Na het zweetmes onstaat er een heel dun laagje water in de vacht, wat snel kan verdampen en dan juist wel weer de koelende werking heeft. Met een dikke laag warm water kan de vacht niet goed zijn werk doen en duurt het verdampen veel te lang. Dan is de verwarmende werking van de laag warme water groter als de verkoelende werking van de verdamping.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:02

Supertje schreef:
Achterbenen als een hond opzij optillen bijvoorbeeld :')
<3 Leuke dingen voor de mens is dat. Polie draait zich ook als een hond alle kanten op. Ze geniet zo zichtbaar.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:06

Mijn merrie staat zelfs gewoon los te slapen :Y) gewoon doen hoor. Maar wel een zweetmes gebruiken, het kleine beetje water dat overblijft kan verdampen

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:10

Mij is altijd verteld dat je ze lekker kan afspuiten met warm weer, maar dat het allerbelangrijkste is dat je ze vervolgens goed droog maakt. In de volle zon zetten als ze zeiknat zijn zorgt er alleen maar voor dat het warmer wordt, omdat al het water dan ook opwarmt

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:16

Ik spijt de mijne na het werk in de zomer sowieso af met koud water, dan zweetmes en dan stappen. Gisteren met de hitte hebben ze niet gewerkt maar ook even onder de koude kraan, dan weer zweetmes en stappen om verder af te koelen. Beetje wind langs een natte vacht helpt ook afkoelen. De laag water die anders op je paard blijft liggen wordt mega snel warm.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:18

Melewel94 schreef:
Jenn_Mellow schreef:
Zelfs met koud water afspuiten zou geen kwaad kunnen volgens dit artikel:

https://www.moxiesport.nl/hoe-kun-je-je ... -afkoelen/


Hmm oké, maar ik zou het toch niet leuk vinden als er een emmer ijswater over me heen gekapt werd :=


Doen ze met paarden na de cross anders wel hoor :j en dat zal niet voor niks zijn. Hoe sneller koelen hoe beter.

Goed droog maken moet je juist niet doen. Het water vormt een film op de huid waardoor ze juist extra kunnen koelen. Zelfde effect wat jij hebt als je in de zomer uit een zwembad komt. Kun je ook kippenvel krijgen terwijl het over de 30 graden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:18

Wat ik erover gehoord heb is dat je ze wel mag afsluiten maar niet in de zon zetten daarna.

Weet alleen niet of dat klopt :)

Ik spuit m'n paard gewoon af na het rijden en daarna lekker op de wei!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:22

Gewoon lekker goed door douchen en daarna laten rollen in het losse zand..

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Paard wel/niet (helemaal) afspuiten met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:25

Ik spuit hem altijd af met koud water en daarna paneren in de bak en op stal.
Hij vind het heerlijk.