Eierstokken niet actief en hengstig spuiten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Eierstokken niet actief en hengstig spuiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 07:09

Mijn merrie is 29 april gescand en toen zaten er 2 eitjes op en verwachting was dat ze binnen 2 weken hengstig zou worden, 20 juni heb ik haar opnieuw laten scannen omdat ze nog steeds niet hengstig was.
Op de scan waren meerdere eitjes te zien maar haar eierstokken waren niet actief.
Nu is ze 20 juni hengstig gespoten en 23 juni was ze hengstig.
De hengst is gisteren geweest en het was nog te vroeg maar liet zich wel dekken, Deze komt deze week een paar x terug zolang ze hengstig is.

Nu heb ik 0.0 verstand van hengstig spuiten, nu vroeg ik mij af hoe dit precies werkt omdat haar eierstokken niet actief waren en ze eitjes had die nog niet groot genoeg waren.
Ervaringen met merries waarbij de eierstokken in standje winterslaap stonden?


booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 20:56

Deze topic omhoog misschien iemand die dit herkend?

Merrie was leeg en had een mooie grote ei op de eierstokken, zou 18 juli hengstig moeten worden maar weer geen hengstigheid.
Iemand ervaring hiermee?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:54

Mijn ervaring (25 jr) … als de merrie al verschillende keren hengstig is gespoten en niet drachtig raakt dan is de hormonen huishouden overhoop en zal het dat jaar niet lukken tot alles terug 'puur natuur' is.

Dat gezegd … er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Ik heb een 'maiden' merrie (nog nooit een veulen gehad) en die heeft geen hengstigheid 'getoond', is geinsemineerd en wel drachtig. Is niet hengstig gespoten. Haar 'normale' gang van zaken blijkt: hengstigheid te tonen na de eisprong, niets/noppes daar voor.
…. Misschien is dit ook bij uw merrie? Als het ei een goede maat heeft en de hals wat slapper wordt, dan misschien toch insemineren.

Het schijnt een moeilijk jaar te zijn om merries drachtig te krijgen.

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Eierstokken niet actief en hengstig spuiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:25

Mijn merrie was dit jaar ook erg onregelmatig met haar hengstigheid terwijl ze anders heel regelmatig hengstig wordt..

1e keer was ze zelf hengstig, helaas niet drachtig na inseminatie.. voor 2e keer was ze al een maand verder maar geen vrucht te vinden en ook geen ei dus hengstig gespoten, helaas weer geen vrucht.. Maar ze werd nu wel weer zelf hengstig. Helaas deze 3e keer ook niet drachtig.. Nu deze keer was ze ook niet optijd hengstig dus is ze ook weer hengstig gespoten en vanmiddag geinsemineerd. Ook nog voor deze laatste keer gewisseld van hengst, misschien dat dat nog helpt..

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:27

Wat zegt je DA?

Als het mijn merrie was zou ik haar nu nog één keer hengstig spuiten en dekken. (Ik begrijp uit je bericht dat je natuurlijk dekt) Gedurende de hele hengstigheid iedere 36 uur.

Als dit niet lukt wachten tot volgend jaar en in de eerste hengstigheid een swab van de baarmoeder laten kweken op bacteriën en dat zo nodig behandelen.
Wordt ze weer niet spontaan hengstig dan zou ik haar 10 dagen Regumate geven en op dag 11 hengstig spuiten om te zien of ze zo een mooie cyclus krijgt.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers