Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:21

Ja hoor je kunt hier geloof ik gewoon wel een krop rode kool kopen. Stoofvlees zullen ze bij de grotere ICAs ook wel moeten hebben, die zijn best heel uitgebreid.

Ik ben weer terug op weg naar huis van een weekend wedstrijden in Halmstad, altijd leuk om zo op wedstrijd een heel ander deel van het land te zien! Halland lijkt wat dat betreft best wel op Holland :+ plat, winderig, windmolens en heeeel veel landbouw.


Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:01

Ik bedoelde eigenlijk rode kool in pot :o. En het stoofvlees komt dan wel goed daar. Ze hebben een flinke Ica en Coop in de buurt.

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:25


wendely
Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:43

Prachtig!

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:16

Ha , wat een plekkie joh , alleen op de wereld.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:24

Ja het was heerlijk, we gaan er morgen naar terug !

We zitten nu op een camping net na atlantic road, het plaatsje Lyso. Maar hier valt het een beetje tegen dus we gaan gewoon nog 2 daagjes lekker terug. 10nok voor het huren van een bootje per uur manlief blij aan het hengelen en ik heerlijk in de zon. Iedereen blij!

Dit was trouwens op Blahammer camping in Bud. Niet alle recensies zijn even top maar het is een heerlijke relax plekje.

De trappen in Alesund zijn me trouwens gelukt. Wat was is kapot toen ik boven was _O-
Hetgeen je zei over het stadje klopt helemaal! Pizzeria heb ik trouwens denk ik gezien. We zijn alleen ergens anders beland. De ochtend erna heerlijk ontbeten in een koffie en breakfastshop. Heerlijk stadje !


[ img ]
[ img ]
[ img ]

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:35

Mooi daar zeg. Jullie hebben ook goed weer op de foto's te zien.

Over het proces van het kleiner worden van de Briksdal gletsjer... Wij zijn er in 2001 en 2003 geweest en toen konden we nog tot aan de gletsjer lopen. In 2001 hebben we zelfs er nog op gewandeld en geklommen . Met een gids natuurlijk.
Zal eens kijken of ik de foto's nog kan vinden.

Ik ben 3 jaar geleden met een vriendin naar de Jostedal gletsjer geweest (aan de andere kant dus) en ook daar hebben we weer een tocht over de gletsjer gemaakt.

Of ze hier milieubewust zijn .... tja, ik vind van niet. Er worden hier overal maar hutten en vakantiehuizen neergeplemd (ook in natuurgebieden). Dat vind ik nou niet echt o.k. voor het milieu,want ze rijden er ook elk weekend met z'n allen naar toe. En het zijn echt niet van die l**lige hutjes maar echt huizen die een normaal mens soms niet eens gewoon als huis kan betalen.
Electrische auto's zijn wel heel aanwezig hier,omdat er nog een goede subsidie op zit en ik denk dat men het meer daarom doet dan voor het milieu.

Je ziet het ook met de jacht. Er is hier niet echt een beleid. Ze geven een quota af per gebied en dat wordt dan door mensen gedaan die bijna nooit in het gebied komen,dus geen idee hebben wat er eigenlijk leeft. Waar in andere landen het vooral gezellig is tijdens de jacht en het niet eens zozeer gaat om een dier schieten ,maar gewoon gezellig samen zijn.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:51

Het kwalijke rondom al de natuurschoon vind ik ook echt wel het toerisme.. het is echt niet normaal hoeveel boten en bussen er af en aan die gletsjers (en andere bezienswaardigheden) rijden. Ik heb het verbazing af gekeken...

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:56

Dat is ook niet normaal. Het is veels te druk geworden. Al die busladingen met Aziaten die bus in- en uit hoppen om een paar foto's te nemen.
Heel anders als degenen die echt gaan wandelen en dat natuurschoon dus op een andere manier beleven.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:09

Vraagje. Wij gaan Göteborg. Vandaar steken we met het veer over naar Frederikshaven voor een weekje Denemarken.
Hebben jullie tips hoe je het handigste naar Göteborg reist met je eigen auto? Veerboot? En van waaruit dan met de veerboot? Of de tolbrug bij Kopenhagen?

Prachtige foto's komen hier trouwens langs.

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:05

Als je de tolbrug noit hebt gereden, zou ik dat zeker doen. Het kost wat, maar is echt een belevenis.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:27

Oh, ik vond de brug nou niet zo interessant. Wij hebben 'm gereden omdat we niet vast wouden zitten aan de tijden van de ferry - maar ik reed dan ook niet naar Zweden voor vakantie. Vond 't eerder eng op de brug want als je vanachter zo'n pilaar komt, komt er ineens een hele sterke windgust aanzetten en je word dus elke kant op geslingerd :oo

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 00:09

Hmmmphf, het zit er alweer op -O- we zijn bijna thuis.


Ik denk zo tot volgens jaar Noorwegen =:) :evaw:

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:45

Altijd jammer als het er weer op zit :( . Wij zijn zondag vertrokken en zitten hier nog even "vast". Eergisteren, dus op dag 3, wilde de camper na 5 minuten niet meer schakelen.. Zeer waarschijnlijk koppeling kapot of iets anders daar in de buurt. Als de reparatie niet tegenvalt wordt hij maandag gemaakt :D. Dan even kijken of we genoeg vertrouwen in hem hebben om de reis volgens planning voort te zetten of dat we het gaan veranderen. We wilden namelijk via Noorwegen terug maar pech in een tunnel lijkt mij doodeng.

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:42

A_nouk schreef:
Hmmmphf, het zit er alweer op -O- we zijn bijna thuis.


Ik denk zo tot volgens jaar Noorwegen =:) :evaw:


Jullie hebben een mooie tijd gehad, volgend jaar een ander gebied ??

En wat viel je als eerste op bij de terugkomst in ons kikkerlandje ? :roll:

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:45

Glad midsommar *\o/*

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 09:52

Dat wordt in scandinavie, denk ik, veel groter gevierd dan in Nederland ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:06

Jazeker :j In de stad is hier eigenlijk niks te doen en alles is ook twee dagen dicht, maar op een paar plekken rondom word het gevierd met dansen, muziek, hapjes etc. Vorig jaar waren mijn ouders hier en zijn we naar Skansen (grooooot outdoormuseum in Stockholm) geweest. Dit jaar gaan we een nachtje wildkamperen :)

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:23

Ik wilde vorig jaar met mijn moeder naar Gothenborg op deze dag, daar was inderdaad niet zoveel te doen, afgezien van midzomerfeesten. Maar bijna alle winkels en restaurantjes waren gesloten. Op sommige plekken zelfs het hele weekend...

Hier in Denemarken wordt midzomer niet gevierd. Wij vieren Sankt Hans, dat is de 23e. Dan worden er grote vuren aangestoken om de heksen te verjagen.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:28

ja alles is dicht hier :+ word goed geviert! Normaal is Göteborg wel echt een leuke stad :P

Glad midsommar ik heb de dag bij de dierenarts gespendeerd :') einde middag toch veel regen dus who cares :+

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3


Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:28

A_nouk schreef:
Het kwalijke rondom al de natuurschoon vind ik ook echt wel het toerisme.. het is echt niet normaal hoeveel boten en bussen er af en aan die gletsjers (en andere bezienswaardigheden) rijden. Ik heb het verbazing af gekeken...

Ironisch... ;)

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:35

Kuggur schreef:
A_nouk schreef:
Het kwalijke rondom al de natuurschoon vind ik ook echt wel het toerisme.. het is echt niet normaal hoeveel boten en bussen er af en aan die gletsjers (en andere bezienswaardigheden) rijden. Ik heb het verbazing af gekeken...

Ironisch... ;)


Je hebt toeristen en toeristen ;)
Ik doelde op de gigantische touringcars, die amper op de weg passen en waar 100de toeristen tegelijk uit komen en die crouse schepen waarvan de rook gewoon in fjorden hangt :+

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 05:42

Er zitten geen honderden mensen in een touringcar, meestal rond de 45. De impact van die 45 in 1 touringcar is minder groot dan als die mensen in 22 auto's zouden rondrijden.

Mensen zijn altijd enorm geïrriteerd over de touringcars en cruiseschepen. Maar deze groep toeristen is maar een heel klein % van het totaal aantal toeristen in bestemmingen als bijvoorbeeld Flåm. Deze groepen zijn wel duidelijk zichtbaar en kunnen prominent aanwezig zijn, maar onderschat de impact van de grote hoeveelheden individuele reizigers niet.
Ook omdat de busgroepen en cruiseschepen zich vaak beperken tot deze toeristische highlights, de impact op deze plekken is dus groot, maar als je naar het totaalplaatje kijkt zijn er maar een beperkt aantal plekken die echt schade ondervinden van toerisme.
Door het toerisme te centraliseren op bepaalde plekken, zorg je dat de rest van de natuur ongestoord zijn gang kan gaan. Totdat de individuele toerist daar komt.

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:22

Daar ben ik het niet helemaal mee eens :)
Of je toeristen hebt die daar vanwege de natuur maar toe gaan en deze waarderen en ook voorzichtig mee om gaan is compleet wat anders als de bussen en boten vol met mensen die de boel vertrappen rotzooi achterlaten etc etc. Er zit wel echt een verschil in als het mij vraagt...

Over het milieu technische 1 bus tov 20 auto’s ben ik het wel met je eens :j centraliseren idd

Maar, we hebben het hier over het mooie Scandinavië :+ :D

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-19 10:43

Is het nu in Noorwegen en Zweden ook warm ? Hier in Nederland 30 plus graden ..

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 59 bezoekers