Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:33

Ga je bij aankoop vertellen dat je alle opties open houd zoals je het zelf omschrijft? Ze word toch als rijpaard verkocht voor een mindere prijs, lijkt me wel zo fair om te melden.


Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:54

DatBenIkNou schreef:
Ilse_123 schreef:
Je kan lijders ook gewoon voorkomen door geen dragers met dragers te kruisen, iets wat ontzettend gemakkelijk is aangezien alle hengsten in elk geval al getest zijn en het als fokker zijnde ook een beetje je morele plicht is om nu die paar euro uit te geven om je merrie te laten testen. En als je dan toch niet je merrie wilt laten testen dan zijn er genoeg vrije hengsten om uit te kiezen.

Maar dan kan er toch alsnog wel een drager uit voortkomen? Ik weet dat de drager daar geen gezondheidsproblemen van ondervind, maar je moet toch ook het dragerschap proberen in te perken. Dan komen er automatisch toch ook minder lijders in de toekomst?

Als je alleen een drager op een niet-drager zet komen er ook automatisch minder dragers. Iedere generatie 50% minder statistisch gezien. En lijders komen er dan helemaal niet meer.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Suzanne F.
Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:02

Isabel schreef:
Als je alleen een drager op een niet-drager zet komen er ook automatisch minder dragers. Iedere generatie 50% minder statistisch gezien. En lijders komen er dan helemaal niet meer.


Nee maar het gaat sneller als je alleen nog maar met niet dragers fokt. Dan is het snel de fokkerij uit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:22

Suzanne F. schreef:
Isabel schreef:
Als je alleen een drager op een niet-drager zet komen er ook automatisch minder dragers. Iedere generatie 50% minder statistisch gezien. En lijders komen er dan helemaal niet meer.


Nee maar het gaat sneller als je alleen nog maar met niet dragers fokt. Dan is het snel de fokkerij uit.

Maar wat levert dat op? Een kleinere genenpool en helemaal niks positiefs. Wat maakt het uit hoe snel de dragers eruit gefokt zijn?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 18:35

Ik neem dit topic sowieso niet meer serieus gezien het altijd hetzelfde clubje is die onrust creëren en moeten stoken zowel hier als in andere topics. Diegene die wel inhoudelijk gereageerd hebben op m'n vragen. Bedankt voor 't meedenken.

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:33

Jammer dat je het zo ziet ts. Ik vind dit een heel interessant topic met veel nuttige informatie (ook over andere genetische defecten)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 07:47

Amber_anne schreef:
Jammer dat je het zo ziet ts. Ik vind dit een heel interessant topic met veel nuttige informatie (ook over andere genetische defecten)



Ik ook! Vind het hele interessante materie en heb echt wat bijgeleerd hierdoor.

Jammer dat je het zo ziet TS, misschien zou je toch ook eens kritisch naar je eigen vraagstellingen en manier van reageren kunnen kijken?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 08:19

Er zijn twee partijen nodig om een gesprek leuk en gangbaar te houden wellicht kunnen we daar ook even bij stilstaan i.p.v. alle andere verwijten erbij te halen en persoonlijk te worden :)* Ik heb helemaal nergens gezegd dat dit topic niet interessant zou zijn of geen nuttige informatie bevat. Ik blijf bij mijn mening. Ik neem dit topic gewoonweg niet meer serieus het is altijd het zelfde clubje die de boel moeten verzieken voor en ander en ja daar kan ik zeker wel voorbeelden van benoemen.

Babootje
Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:28

conclusie:
Alleen WFFS drager x WFFS drager geeft 25% kans op een WFFS lijder. (50% is drager en 25% is vrij)
Een WFFS drager x WFFS vrij geeft een 50x50% kans op een WFFS drager of WFFS vrij paard.
Een WFFS drager x WFFS vrij geeft nooit een WFFS lijder.

Het WFFS dragerschap heeft geen enkele invloed op de sportkwaliteiten van het paard.
Het maakt een merrie niet ongeschikt als fokmerrie; het beperkt alleen de hengstenkeuze.

Waarom sommige hengstenhouders de keuze hebben gemaakt om de dragerhengst terug te trekken uit de dekdienst, c.q. te laten castreren is mogelijk gewoon een kosten/baten analyse. De inkomsten uit de dekdienst lopen toch terug en sommige hengsten hebben zoveel 'last' van het hengst zijn in het dekseizoen dat ze als sportpaard nauwelijks presteren.

Dat een fokker liever geen drager merrie in zijn lijn heeft kan ik mij ook voorstellen. Het beperkt de keuze voor een hengst en het duurt echt jaren voor je een goede merrielijn hebt opgebouwd. Andere fokkers hebben er ook geen probleem mee en fokken gewoon met een vrije hengst.

Enfin, om terug te komen op de OP waarin TS ook de vraag stelt of en hoe WFFS van invloed is op de prijs van het paard denk ik zeer weinig. Als je dan een fokker treft die zijn merrie om die reden weg doet heb je mazzel, want dan zal dat iets verschillen in prijs. Maar zo denkt niet iedereen erover.

Babootje
Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:30

maria1990 schreef:
Er zijn twee partijen nodig om een gesprek leuk en gangbaar te houden wellicht kunnen we daar ook even bij stilstaan i.p.v. alle andere verwijten erbij te halen en persoonlijk te worden :)* Ik heb helemaal nergens gezegd dat dit topic niet interessant zou zijn of geen nuttige informatie bevat. Ik blijf bij mijn mening. Ik neem dit topic gewoonweg niet meer serieus het is altijd het zelfde clubje die de boel moeten verzieken voor en ander en ja daar kan ik zeker wel voorbeelden van benoemen.


Ik heb meer de indruk dat je je topic zelf verziekt Maria door de manier waarop jij antwoord geeft. Dus misschien moet je daar eens iets aan doen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:38

maria1990 schreef:
Er zijn twee partijen nodig om een gesprek leuk en gangbaar te houden wellicht kunnen we daar ook even bij stilstaan i.p.v. alle andere verwijten erbij te halen en persoonlijk te worden :)* Ik heb helemaal nergens gezegd dat dit topic niet interessant zou zijn of geen nuttige informatie bevat. Ik blijf bij mijn mening. Ik neem dit topic gewoonweg niet meer serieus het is altijd het zelfde clubje die de boel moeten verzieken voor en ander en ja daar kan ik zeker wel voorbeelden van benoemen.


Inderdaad: er zijn 2 partijen nodig. En enige zelfrelexie.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 08:41

Babootje schreef:
Ik heb meer de indruk dat je je topic zelf verziekt Maria door de manier waarop jij antwoord geeft. Dus misschien moet je daar eens iets aan doen.


Dan wordt bij deze mijn verhaal dus weer bevestigd. Het is altijd het zelfde clubje die de boel moeten verzieken voor en ander en ja daar kan ik zeker wel voorbeelden van benoemen. Ik ga lekker van mijn dressuurtoppers genieten en al mijn vrije tijd daarin steken :D :D

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:44

Je bent wel erg tevreden met je slachtofferrol, Maria1990
Echt joh... maar nu zal ik ook wel in het groepje vallen waar jij je door aangevallen voelt.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:28

Inderdaad je kruipt wel heel erg makkelijk in een slachtofferrol Maria1990.. Het spreekwoord gaat "het is de toon die de muziek maakt".. Jij bent degene die hier keer op keer mensen aanvalt, "schreeuwt" en spreek je jezelf tegen.. En je bent eigenlijk je eigen topic aan het verzieken is. Zo jammer...

Je wilt informatie over dekken met WFFS om dan te zeggen dat je niet niet fokt met een WFFS merrie. Vervolgens wil je alle optie's open houden om "toch" met zo'n merrie te fokken, om dan even later te zeggen met een "sport" merrie fok je niet want dan is de merrie er te lang uit..
Wat ik al eerder aangegeven heb ik krijg het idee dat je "bewust" merrie's zoekt met een bemerking om daar mee te fokken. Moet je natuurlijk ook zelf weten, maar val dan geen mensen aan die een andere mening zijn toegedaan..

Ik vind dit ook een interessant topic, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegredenen waarom mensen dan toch met zo'n merrie zouden willen fokken.. Voor mij is het een NOGO maar dat neemt niet weg dat ik ook open sta voor andere meningen en gedachtes van andere..
Moet je ook eens proberen te doen.

Babootje
Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:41

flitzz schreef:
Ik vind dit ook een interessant topic, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegredenen waarom mensen dan toch met zo'n merrie zouden willen fokken.. Voor mij is het een NOGO maar dat neemt niet weg dat ik ook open sta voor andere meningen en gedachtes van andere..
Moet je ook eens proberen te doen.


Voor mij is fokken met een fysiek gebrek waar een erfelijjke component aan zit zoals KS of OCD in het gewricht echt een no-go. Ik wil gewoon geen paard fokken met op voorhand kans op de slager. Fokken met een paard met WFFS moet ieder voor zich weten. Het WFFS dragerschap heeft geen enkele invloed op de fysieke gezondheid van het toekomstige paard. Dat vind nog wel een andere afweging.

Mijn merrie heb ik op WFFS laten testen voor aankoop en heb ook een WFFS vrije hengst uitgekozen om te fokken puur omdat ik geen flauw idee heb wat het stamboek op termijn hiermee gaat doen en wat voor invloed het dragerschap heeft op de prijs. Puur een kosten/baten idee, maar misschien helemaal niet nodig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:01

Isabel schreef:
DatBenIkNou schreef:
Maar dan kan er toch alsnog wel een drager uit voortkomen? Ik weet dat de drager daar geen gezondheidsproblemen van ondervind, maar je moet toch ook het dragerschap proberen in te perken. Dan komen er automatisch toch ook minder lijders in de toekomst?

Als je alleen een drager op een niet-drager zet komen er ook automatisch minder dragers. Iedere generatie 50% minder statistisch gezien. En lijders komen er dan helemaal niet meer.


In theorie zou je idd door doordacht te fokken het WFFS gen in iedere generatie kunnen halveren.
Dan baseer je je hierop :
Citaat:
Alleen WFFS drager x WFFS drager geeft 25% kans op een WFFS lijder. (50% is drager en 25% is vrij)
Een WFFS drager x WFFS vrij geeft een 50x50% kans op een WFFS drager of WFFS vrij paard.
Een WFFS drager x WFFS vrij geeft nooit een WFFS lijder.

Dat is het verhaal van de groene en de gele erwtjes in de biologieles.
Dat schema klopt in de veronderstelling dat er maar 1 enkel gen in het spel is.
Voorlopig ziet het er naar uit dat dat zo is, maar zekerheid bestat er niet ver. Let maar eens op alle artikel hierover, als er een wetenschapper aan het woord is houden ze steeds enig voorbehoud.
Verder kan het alleen werken als alle dieren getest zijn, de testen 100% betrouwbaar zijn en i de veronderstelling dat er nooit een 100% drager toch overleeft en zich voortplant.
Dus toch nog wel wat haken en ogen aan dit verhaal.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 10:08

Accepteer gewoon dat er met KS gefokt wordt. De feiten liegen er niet om. Ik heb met meerdere fokkers gesproken en die beamen dat er prima met KS gefokt kan worden mits er een hengst wordt gekozen die een sterke bovenlijn doorgeeft aan zijn nakomelingen. Inmiddels had ik met meerdere fokkers gesproken en gehoord dat hun met meerdere merries fokken die KS hebben en de nakomelingen die uit die merries voortkwamen waren gezond verklaard op de röntgenfoto's zonder KS of andere afwijkingen op de benen. OCD valt gewoonweg door middel van een operatie goed te verwijderen.

Ik ga zelf niet fokken met WFFS gezien dat daar nog veel onduidelijkheden over zijn. Ik heb besloten om deze merrie te laten staan want ik heb er geen goed gevoel bij. Het is altijd nog maar de vraag of de eventuele nieuwe koper wel de volle mep wil betalen voor een WFFS drager en omdat ik niet kan zeggen of de merrie nog voor de verkoop gaat in de toekomst dan kijk ik liever verder voor een paard die actief in de sport meeloopt, die geheel vrij is van WFFS.

Babootje
Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:11

Dat klopt Sclimpre. Je weet gewoon (nog) niet wat de toekomst brengt v.w.b. WFFS betreft. Maar voor de genenpool in het KWPN bestand is het op dit moment niet verstandig om dragers uit te sluiten van het fokken.
Ik vind wel dat er een verplichte test moet komen voor merries want alleen zo krijg je het defect goed in beeld.


emilyslaluna
Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:11

maria1990 schreef:
Het is altijd nog maar de vraag of de eventuele nieuwe koper wel de volle mep wil betalen voor een WFFS drager en omdat ik niet kan zeggen of de merrie nog voor de verkoop gaat in de toekomst dan kijk ik liever verder voor een paard die actief in de sport meeloopt die geheel vrij is van WFFS.

Maar er verandert toch niks aan de vraagprijs vanwege WFFS? Als het een merrie is die evenveel kwaliteit vertoont als een goede sportruin, dan is die net zo veel geld waard. Maar dit is ook al vaak genoemd in het topic.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:22

maria1990 schreef:
Accepteer gewoon dat er met KS gefokt wordt. De feiten liegen er niet om. Ik heb met meerdere fokkers gesproken en die beamen dat er prima met KS gefokt kan worden mits er een hengst wordt gekozen die een sterke bovenlijn doorgeeft aan zijn nakomelingen. Inmiddels had ik met meerdere fokkers gesproken en gehoord dat hun met meerdere merries fokken die KS hebben en de nakomelingen die uit die merries voortkwamen waren gezond verklaard op de röntgenfoto's zonder KS of andere afwijkingen op de benen. OCD valt gewoonweg door middel van een operatie goed te verwijderen.

Ik ga zelf niet fokken met WFFS gezien dat daar nog veel onduidelijkheden over zijn. Ik heb besloten om deze merrie te laten staan want ik heb er geen goed gevoel bij. Het is altijd nog maar de vraag of de eventuele nieuwe koper wel de volle mep wil betalen voor een WFFS drager en omdat ik niet kan zeggen of de merrie nog voor de verkoop gaat in de toekomst dan kijk ik liever verder voor een paard die actief in de sport meeloopt, die geheel vrij is van WFFS.



Maria1990 Als dit een reactie is op Babootje: zij schrijft Voor mij is het een no go

Misschien zou je zelf ook kunnen accepteren dat er meerdere meningen mogen bestaan, en niet alleen de mening die jij hebt de almachtige waarheid is? Dat maakt het hele leven sowieso prettiger hoor...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 10:26

Dat is dus inderdaad de vraag ook? Er zullen ook genoeg mensen zijn die er niet meer dan de slager prijs ervoor over hebben en een andere koper wil er waarschijnlijk wel de volle mep ervoor betalen. Stel dat de merrie een blessure krijgt en daardoor niet meer gebruikt kan worden als sportpaard of als recreatiepaard dan heb je immers niks meer aan de merrie vanwege dat ze een WFFS drager is en dan zul je hoe dan ook altijd tegenstanders van krijgen waardoor je uiteindelijk met een grasmaaier komt te zitten die niet iedereen als fokmerrie wil gebruiken i.v.m dat er een kleine kans erin zit dat het veulen doodgeboren kan worden. Ik maak voor mezelf bepaalde afwegingen waar ik wel en niet mee wil fokken wat betreft de fokkerij.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 15-06-19 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:30

WFFS is wel even een ander verhaal dan KS.

WFFS zou ik onder bepaalde (strakke)voorwaarden geen probleem vinden om mee te fokken.

KS vind ik een groter probleem, zeker zoals de casus in jouw andere topic.


Vraag me wel oprecht af waarom je nu net dit type topics op bokt zet, in combi met de manier waarop je reageert. Vind ik echt bijzonder.

emilyslaluna
Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:35

maria1990 schreef:
Dat is dus inderdaad de vraag ook? Er zullen ook genoeg mensen zijn die er niet meer dan de slager prijs ervoor over hebben en een andere koper wil er waarschijnlijk wel de volle mep ervoor betalen. Stel dat de merrie een blessure krijgt en daardoor niet meer gebruikt kan worden als sportpaard of als recreatiepaard dan heb je immers niks meer aan de merrie vanwege dat ze een WFFS drager is en dan zul je hoe dan ook altijd tegenstanders van krijgen waardoor je uiteindelijk met een grasmaaier komt te zitten die niet iedereen als fokmerrie wil gebruiken i.v.m dat er een kleine kans erin zit dat het veulen dood geboren kan worden. Ik maak voor mezelf bepaalde afwegingen waar ik wel en niet mee wil fokken wat betreft de fokkerij.

Ik ben er helemaal mee eens dat je er liever niet mee fokt. Maar dat is niet waar ik op doel. Ik reageer op het prijsverhaal. Natuurlijk zijn er altijd mensen die niet meer dan de slachtprijs willen betalen of juist mensen die veel ervoor over hebben. Dat is nou net het hele concept van vraag en aanbod. Het geldt voor elk aankoop die iemand doet.

De merrie zou inderdaad in de loop van de tijd een blessure kunnen krijgen, net als elk ander paard. Dat ze daarna geen functie meer heeft in de fokkerij is gelijk aan een ruin die geblesseerd raakt. Maar dat neemt niet weg dat zowel de ruin als de merrie oorspronkelijk veel waard kunnen zijn door hun prestaties. Als men op jou manier zou redeneren, dan zouden er enkel merries en hengsten gekocht worden vanwege het risico dat er na een blessure geen waarde meer is.

Ik vind het verstandig dat je verder zoekt naar een ander paard die wel gezond is voor eventuele fok als plan B in de toekomst. Zo heeft iedereen wensen aan een paard en iedereen heeft ook het recht om verder te zoeken tot die wensen voldaan zijn. Misschien is er iemand die op zoek is naar een gave sport merrie die verder geen fokdoel heeft. Dan is dit paard misschien ideaal en dus betalen ze ook de vraagprijs ervoor. Iedereen blij :D

Babootje
Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:35

maria1990 schreef:
Accepteer gewoon dat er met KS gefokt wordt. De feiten liegen er niet om. Ik heb met meerdere fokkers gesproken en die beamen dat er prima met KS gefokt kan worden mits er een hengst wordt gekozen die een sterke bovenlijn doorgeeft aan zijn nakomelingen. Inmiddels had ik met meerdere fokkers gesproken en gehoord dat hun met meerdere merries fokken die KS hebben en de nakomelingen die uit die merries voortkwamen waren gezond verklaard op de röntgenfoto's zonder KS of andere afwijkingen op de benen. OCD valt gewoonweg door middel van een operatie goed te verwijderen.

Ik ga zelf niet fokken met WFFS gezien dat daar nog veel onduidelijkheden over zijn. Ik heb besloten om deze merrie te laten staan want ik heb er geen goed gevoel bij. Het is altijd nog maar de vraag of de eventuele nieuwe koper wel de volle mep wil betalen voor een WFFS drager en omdat ik niet kan zeggen of de merrie nog voor de verkoop gaat in de toekomst dan kijk ik liever verder voor een paard die actief in de sport meeloopt, die geheel vrij is van WFFS.


Waarom zou ik dat moeten accepteren? Dat er met KS gefokt wordt wil toch niet zeggen dat dat goed is?
Er zit een erfelijke component aan KS. Met name bij paarden met veel volbloed in de lijn zie je dat vanuit aanleg de doornuitsteeksels dichter bij elkaar staan. Verder spelen natuurlijk ook andere factoren een rol.
Afhankelijk van de gradatie is een dracht ook nog eens pijnlijk voor de merrie; alleen al om die reden zou je dat niet moeten willen. Je kunt je voorstellen dat hoe zwaarder de buik wordt hoe groter de belasting voor de rug en de rugspieren werken niet meer mee om de rug te ontlasten want die worden ook slapper.

Bij OCD ligt het nog wat anders. OC is absoluut erfelijk OCD(issans) kan erfelijk zijn maar ook een gevolg zij van trauma. Lastig hierbij is dat niet duidelijk is in welk % het paard OC(D) doorgeeft.
Ook al worden OCD's inmiddels vaak makkelijk verwijderd, er zijn er waar je niet bij kunt en ook een afvlakking (OC) kan gevolgen hebben voor de fysieke gezondheid. Daarom zou ik dus ook liever niet fokken met een hengst (of merrie) waarvan bekend is dat hij vaak OC(D) doorgeeft (zoals bv Johnson).

Het zijn duidelijk beide gebreken die een paard fysiek ongeschikt kunnen maken, en in welk % weet je zelfs niet. Daarom snap ik niet dat je met een WFFS drager niet zou willen fokken en er bovenstaande erfelijke componenten er zo gemakkelljk over denkt.

Maar misschien had je gedacht de merrie voor een koopje te kunnen krijgen en valt dat vies tegen?.

Babootje
Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:38

maria1990 schreef:
Stel dat de merrie een blessure krijgt en daardoor niet meer gebruikt kan worden als sportpaard of als recreatiepaard dan heb je immers niks meer aan de merrie vanwege dat ze een WFFS drager is


Waar baseer je dat op? Op 1 fokker die zijn merrie om die reden wil verkopen?
Dat is vooralsnog echt niet het geval.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BimAsSpi, IASCrawler, karinna, Ubermetrics en 56 bezoekers