Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:24

Mijn vraag ook, wat doe je dan 53 minuten lang? Hang je dan maar wat rond te hangen?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Mars
Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:28

Woooh wat bijzonder en prachtig moet dat zijn de wereld op die diepte!! En waar koop jij onderbroeken met die ballen van staal die je hebt? Want hoewel prachtig zou ik het van mijn levensdagen niet durven.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:30

Wat prachtig en vooral bijzonder!

Ik ben eigenlijk ook benieuwd waarom je moet stoppen? En wat je dan doet?

100 meter is me nogal een afstand! Kan me echt niet voorstellen dat je daar zo'n 2 uur over doet. Zou ik het geduld niet voor hebben. :+


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:51

Het waarom is decompressie KimD, je kan niet zomaar van de hoge druk in de diepte naar de lage druk boven water. Iets met gasbelletjes die zich gaan vormen in je bloed.

Ik wist alleen niet dat je steeds langer moet wachten naarmate je hoger komt. Dacht eerder andersom. En de vraag wat je doet al die tijd.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 18:08

Maflinger_S schreef:
Mijn vraag ook, wat doe je dan 53 minuten lang? Hang je dan maar wat rond te hangen?

Je enige referentie is een stomme ankerlijn. En er is ook daadwerkelijk niets te zien zeg maar. Hoewel, soms zwemmen er hele scholen vis langs. Ik ben de foto's van de Milford Haven (een enorm wrak tussen de 35 en 80m diepte) nog aan het uitzoeken. Daar zitten volgens mij ook een paar foto's van de decostops bij.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 18:11

Een onbewerkte foto van het decostation. Hier hang je dus je laatste stops uit. En soms dus wel een uur lang.

[ img ]

Zo ziet een ankerlijn er uit, niets meer en niets minder dan een stuk touw:
[ img ]

En ja, je moet al die stops doen, want je lichaam neemt door de verhoogde omgevingsdruk extra gassen op. En deze gassen moet je lichaam ook weer kwijtraken. Dit kan alleen door stops te maken. Ga je van zo'n duik in 1 keer omhoog, dan overleef je het simpelweg niet.

Wat ik doe? Mijn foto's terugkijken, beetje spelen met salpen als dat langskomt (die krengen krijg ik maar niet met een fisheye op de foto, ze zijn te klein en te doorzichtig), ogen sluiten. Kortom, letterlijk je tijd doden. Maar het valt best mee hoor.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nant
Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:17

Ow wat gaaf!

En dat wrak lijkt me ook gaaf. Ik vind alles rondom WO2 bijster interessant, jammer dat ik echt never nooit zal durven duiken.

-Namiro-
Berichten: 1918
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:19

Wauw wauw wauw! Wat fantastisch germie! Kan me voorstellen dat deze ervaring tot je mooiste duiken zal behoren! :j

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:23

Wat een griezel maar wel super dat je hem op de foto hebt +:)+

Interessant om te lezen hoe dat duiken werkt. Ik wist dat echt niet met die tussenstops.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:24

Ik wist wel dat je onderweg naar boven moest stoppen om caissonziekte te voorkomen. Dat heb ik tig jaar geleden gehoord maar dat dat zo lang moest, is ook nieuw voor mij.

Wel bizar, ben je 17 minuten bij het wrak, doe je er x keer zo lang over om weer boven te komen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 18:28

Maflinger_S schreef:
Ik wist wel dat je onderweg naar boven moest stoppen om caissonziekte te voorkomen. Dat heb ik tig jaar geleden gehoord maar dat dat zo lang moest, is ook nieuw voor mij.

Wel bizar, ben je 17 minuten bij het wrak, doe je er x keer zo lang over om weer boven te komen.

Hoe dieper, hoe schever de verhouding. Bij een duik naar 30m valt alles nog wel mee. Op 100m kun je globaal stellen dat 1 minuut langer beneden een 8 minuten langere weg naar boven betekent (wel met in het achterhoofd 15-20 minuten bodemtijd maximaal, daarna gaat de weg naar boven exponentieel langer duren). Op 130m diepte is 1 minuut langer al een 22 minuten langere weg naar boven.
Op 60m is het een 1:2 verhouding, dus 20 minuten bodemtijd is ongeveer 40 minuten opstijgtijd. Tot 45m kun je stellen dat het veelal een 1:1 verhouding is (gaat natuurlijk niet geheel op, maar is even voor het beeld hier).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:49

Wat interessant!
Wat is het diepste dat je ooit gedoken hebt?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 06:28

Cayenne schreef:
Wat interessant!
Wat is het diepste dat je ooit gedoken hebt?

135m, in de Thunersee, gewoon langs een wand naar beneden. Mijn diepste grotduik was 122m, en dat was vooral veel steen om de deco uit te hangen. Maar ik ben ook wel eens naar 100m diepte in de St. Sauveur geweest, een grot waar je echt onderwaterscooters voor nodig hebt, en dat was wel weer een hele mooie duik. De HMS Russell, een wrak in Malta was voor mij ook een hele bijzondere wrakduik, wij zijn toen naar 112m geweest, en dat nog met flessen, dus geen rereathers.

Als je het over mooie lange ondiepe duiken hebt, dan staat de Trou Madame, een grot in Frankrijk of Chan Hol in Mexico hoog op het lijstje. Je kunt hier 4 uur duiken op een dubbelset en geen enkel risico op deco. De grotten zijn zo ondiep. Maar het zijn wel echte grotduiken, dus technisch duiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jespri
Berichten: 9628
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:00

Wat leuk om weer een topic van jou tegen te komen! Blijf het leuk vinden hoe je alles deelt en je passie hierin te zien. :D

Alles wat je aandacht geeft groeit - Aristoteles


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:27

Erg interessant!

Moet je ook zo langzaam gaan als je in een in onderzeeër gaat? Die gaan soms tot bizarre dieptes.

SavannahNx
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Enorme Mola Mola (sunfish) op de U455 in Italie (wrakduik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:37

Ik krijg het er al benauwd van als ik naar de foto’s kijk. Doodeng lijkt mij zo diep, en wat als er iets gebeurd? Maar geweldige foto’s en het lijkt me zo prachtig! Maar echt doodeng!

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel, janna, JoyenUnory, sinnekinne, spookyskippy en 69 bezoekers