Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:52

Dat is wel lekker makkelijk allemaal TS heeft het gedaan jongens! Lees je de rest ook even terug alvast bedankt ;) Ik ben ook wel klaar met de zielige verhaaltjes over en weer.


Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:57

Groot gelijk dat deze fokker haar WFFS merrie verkoopt als rijpaard. Daar moet je niet meer mee willen fokken. Je wilt dat defect uit de fokkerij hebben en zolang er nog gefokt wordt met dragers krijg je het er nooit uit. Als rijpaard is ze met WFFS prima geschikt, als ze niks anders mankeert natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:57

Dan wil ik je het volgende advies meegeven, ontstip dit topic.

Er wordt verder respectvol gediscussieerd, er zijn voor- en tegenstanders en het is een interessante discussie. Bovendien heeft het waarde als naslagwerk voor mensen die in de toekomst wellicht hetzelfde probleem/dilemma gaan hebben. Dus als je er klaar mee bent zou ik het topic gewoon ontstippen en verder gaan met je leven.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 20:05

Suzanne F. schreef:
Groot gelijk dat deze fokker haar WFFS merrie verkoopt als rijpaard. Daar moet je niet meer mee willen fokken. Je wilt dat defect uit de fokkerij hebben en zolang er nog gefokt wordt met dragers krijg je het er nooit uit. Als rijpaard is ze met WFFS prima geschikt, als ze niks anders mankeert natuurlijk.



Wat zou de merrie volgens jou nog meer moeten mankeren dan naast de WFFS?

@Haarbal: Volgens mij moet jij maar eens verder gaan met je leven i.p.v. je met mij continu bezighouden en te bemoeien.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:14

maria1990 schreef:
Wat geeft jou het recht om beslissingen te maken voor mij? Nogmaals je hebt helemaal niks te maken met waar ik mijn geld aan uit geef. Ik kan van mezelf zeggen dat ik goed kan rijden en dat beamen andere mensen ook die er verstand van hebben :D

Ik neem aan dat dit voor mij is bedoelt ?? Het was een goede raad, problemen heb je met paarden altijd dus waarom zou je ze kopen. Koop een gezonde merrie is alles wat ik zeg, een leuke driejarige waar je de leuke wedstrijden mee kunt rijden voor het serieuze werk begint , pavocup, prinsenstad , misschien wel in de selectie voor Ermelo wk jonge dressuurpaarden. Zijn echt leuk om te doen hoor en paard doet veel ervaring op. En je geeft zelf aan dat deze merrie in de hogere prijsklasse valt, ik weet niet wat jij daaronder verstaat maar wanneer we daar hetzelfde over denken dan ga je toch voor een veelbelovend jong dier.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:19

maria1990 schreef:
Suzanne F. schreef:
Groot gelijk dat deze fokker haar WFFS merrie verkoopt als rijpaard. Daar moet je niet meer mee willen fokken. Je wilt dat defect uit de fokkerij hebben en zolang er nog gefokt wordt met dragers krijg je het er nooit uit. Als rijpaard is ze met WFFS prima geschikt, als ze niks anders mankeert natuurlijk.



Wat zou de merrie volgens jou nog meer moeten mankeren dan naast de WFFS?

@Haarbal: Volgens mij moet jij maar eens verder gaan met je leven i.p.v. je met mij continu bezighouden en te bemoeien.


Er zijn 101 dingen te bedenken die ze zou kunnen mankeren waardoor ze niet geschikt is als rijpaard. Maar als ze klinisch en röntgenologisch gekeurd is en alleen WFFS drager is dan kan je er natuurlijk prima mee gaan sporten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:31

maria1990 schreef:
Hoe vaak moet dit nog herhaald worden? Ik ga niet met deze merrie fokken. Ik wil gewoon alle opties open houden en kijken wat er mogelijk is.. Ik kan het ook niet helpen dat er immers geen gehoor aangeven wordt :+


Citaat:
flitzz schreef:
Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. .



Ze valt in de hogere prijsklasse dat noem ik nu bepaald niet goedkoop of goedkoper.

Ik ben het volkomen met je eens Benzz

Dit kon ik niet uit je OP halen of uit je andere berichten.. Maar als je dan genoeg geld te besteden om in de hogere prijsklasse te "shoppen" waarom dan niet kijken naar een gezond paard met interessante bloedlijnen? Waar je mee kan fokken maar ook de sport mee in kan gaan.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 22:49

Die optie overweeg ik idd ook. Sowieso ga ik niet fokken met paarden die actief zijn in de sport vanwege minimaal een jaar uit de running als het tegen zit.

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:47

maria1990 schreef:
Ze valt in de hogere prijsklasse dat noem ik nu bepaald niet goedkoop of goedkoper.


Dan zal ze nu 15.000 zijn terwijl ze anders misschien 18.000 of 20.000 zou moeten kosten.
Beide hogere prijsklassen

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 08:46

Het gaat niemand wat aan wat dit paard moet kosten en dat zijn jullie zaken imo ook niet. Keer op keer lukt het voor een aantal niet om inhoudelijk te reageren wat betreft het onderwerp WFFS :)*

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:07

maria1990 schreef:
Het gaat niemand wat aan wat dit paard moet kosten en dat zijn jullie zaken imo ook niet. Keer op keer lukt het voor een aantal niet om inhoudelijk te reageren wat betreft het onderwerp WFFS :)*


Dat komt misschien wel omdat als je de zoekfunctie op bokt gebruik je er achter komt dat er al topics over zijn. Over wel of niet dekken met een wffs drager.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:18

Ik denk dat er andere "defecten" zijn die een groter stempel drukken waar niet zo n ophef over ontstaat. Zelfde ophef was er 20 jaar geleden oc/ocd. Voor de sport zou ik mij zeker niet laten terughouden, de meste dragers die ik ken zijn juist uiterst getalenteerd met een hogere mate van talent en flexibiliteit dan de meeste paarden. En ja juist met getalenteerde paarden is voorzichtigheid en waakzaamheid nodig ivm slijtage.Voor de fok icm met een goede aanparing zou ik mij ook niet laten tegenhouden. Ik denk dat er meer veulens met beenproblemen, overbeet en andere dingen worden geboren dan wffs lijders.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:19

maria1990 schreef:
Het gaat niemand wat aan wat dit paard moet kosten en dat zijn jullie zaken imo ook niet. Keer op keer lukt het voor een aantal niet om inhoudelijk te reageren wat betreft het onderwerp WFFS :)*

Mensen reageren op de topictitel : advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde
en proberen te antwoorden op de vraag in jouw OP : ...wat is dan een reële vraagprijs?

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:52

maria1990 schreef:
Het gaat niemand wat aan wat dit paard moet kosten en dat zijn jullie zaken imo ook niet. Keer op keer lukt het voor een aantal niet om inhoudelijk te reageren wat betreft het onderwerp WFFS :)*



ik dacht even dat mijn beeldscherm op groot stond :')


maar hierboven werd een hele uitgebreide post over genetische defecten geschreven bij quarters, ik weet niet meer precies door wie, maar daar stond heel veel informatie in. jammer dat je daar helemaal niet op reageert, misschien overheen gelezen?

ik denk dat paarden positief op wffs zich wel uit gaan selecteren als fokdier. dat zie je al met de eerste hengsten die gecastreerd worden en merries die dus (begrijp ik van jouw) goedkoper weggaan. voor de sport maakt het niet uit of hij positief is de ja of nee, maar voor de fok zou ik het niet doen.

xAnthea
Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:00

Sclimpre schreef:
maria1990 schreef:
Het gaat niemand wat aan wat dit paard moet kosten en dat zijn jullie zaken imo ook niet. Keer op keer lukt het voor een aantal niet om inhoudelijk te reageren wat betreft het onderwerp WFFS :)*

Mensen reageren op de topictitel : advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde
en proberen te antwoorden op de vraag in jouw OP : ...wat is dan een reële vraagprijs?

Precies, er is gewoon antwoord gegeven op je vragen, ook wat betreft WFFS maar daar reageer je niet op. Je reageert enkel op commentaren die jou niet bevallen.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


emilyslaluna
Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:11

Sclimpre schreef:
maria1990 schreef:
Het gaat niemand wat aan wat dit paard moet kosten en dat zijn jullie zaken imo ook niet. Keer op keer lukt het voor een aantal niet om inhoudelijk te reageren wat betreft het onderwerp WFFS :)*

Mensen reageren op de topictitel : advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde
en proberen te antwoorden op de vraag in jouw OP : ...wat is dan een reële vraagprijs?

Ik wilde net hetzelfde typen. De bokkers reageren juist op de inhoud van je OP. :=

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:24

Mensen geven antwoord op je vraag en dan bek je ze af, wil je wel antwoord of open je expres controversiële topics om te rellen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:25

bigone schreef:
Mensen geven antwoord op je vraag en dan bek je ze af, wil je wel antwoord of open je expres controversiële topics om te rellen.


Precies dit. Of moeten we ons eerst beter inlezen? :)* :')

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:27

maria1990 schreef:
Hallo allemaal,

Ik kwam een advertentie tegen over een KWPN merrie die te koop staat en ze wordt verkocht omdat ze WFFS positief is getest en deze mensen willen haar niet gebruiken voor de fokkerij vanwege het WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome. Volgens de verkoper kan ze prima als rijpaard gebruikt worden. Nu is mijn vraag stel dat ik zo'n merrie koop. (Wat is de marktwaarde). En is het is verstandig om zo'n paard überhaupt te kopen ja of nee? Wat betekend dit voor de fokkerij als de hengst WFFS-gen positief is getest en de merrie hier ook een drager van is? Stel dat je met zo'n merrie gaat fokken wat zijn dan de eventuele risico's? Valt deze aandoening onder verborgen gebreken of hoe moet ik dat zien.

Ik ben zelf helemaal weg van de KWPN hengsten: Indian Rock, Apache en Everdale. Ik zie regelmatig hele leuke nakomelingen voorbij komen die te koop staan, maar ik twijfel dus of het verstandig is om hier überhaupt aan te beginnen. Ik ben mezelf gaan inlezen op verschillende sites maar ik blijf toch met deze vragen zitten en wordt er niet heel veel wijzer van wat het allemaal precies inhoudt wat betreft de fokkerij.

De merrie wordt trouwens als sportpaard verkocht en komt uit een hele interessante bloedlijn. Omdat de verkoper zelf al zei dat ze niet met de merrie verder wilde wat betreft de fokkerij wat is dan een reële vraagprijs?


Ik heb niet alles gelezen, dus geen idee of het al gezegd is. Maar een reële vraagprijs? Dat is afhankelijk van veel meer factoren dan het WFFS dragerschap. Ze wordt als sportpaard verkocht, maar is ze ook al in de sport uitgebracht en zo ja op welk niveau en op welk niveau wordt ze getraind? Is ze nu in sportconditie of in weideconditie? Wat is de leeftijd van de merrie? Wat is de stokmaat? (160 is grofweg gezegd goedkoper dan 168/170) Dus een reële vraagprijs/marktwaarde met zo weinig informatie is niet te bepalen.

WFFS is een ressecieve aandoening waarbij je vrij, drager en lijder hebt. Vrij heeft geen defect gen en dus ook nergens last van, drager heeft een defect gen, maar zelf nergens last van, lijder heeft 2 defecten genen en is ten dode opgeschreven. (met lijdensweg) Dus stel dat je hier mee wilt gaan fokken in de toekomst dan is het wel heel erg belangrijk dat je absoluut een vrije hengst kiest (hengst die dus getest is en geen defect gen heeft), anders heb je het risico om een lijder (en dus dood) veulentje te fokken. Bij een vrije geteste hengst heb je 50% kans om een drager te fokken, je moet jezelf afvragen of je dit wel wilt.... Is de bloedlijn ECHT heel erg bijzonder en goed... Volgens de huidige eigenaar niet, want dat is de reden voor verkoop.

Ik weet dat er bij de friezen 2 genetische aandoeningen zijn welke ook ressecief zijn (namelijk waterhoofd en dwerggroei) beide aandoeingen hebben ook geen (of geen normale) overlevingskans, de prijzen van de friese merries die drager zijn liggen in nederland wel iets lager dan de volledig vrije merries. Maar in het buitenland willen ze die merries gewoon NIET. Ook niet voor een lager prijs. (Dit komt natuurlijk ook deels vanwege de totale kosten. Buitenlander koopt merrie in Nederland, moet haar exporteren naar land van bestemming en als je dan toch al zoveel geld uitgeeft om een goede merrie te exporteren dan doe je dat niet met een genetisch defect paard, die vanwege zijn genetische defect een paar honderd of duizend euro goedkoper is, zeker niet op de totaalprijs incl export)

Of te wel, koop je het paard als sportpaard? Geen probleem.

Koop je het paard als fokmerrie? Niet doen, de huidige eigenaar vindt haar geen meerwaarde hebben voor de fokkerij en dat zal niet voor niets zijn!!! (haar papier/exterieur/karakter en alles bij elkaar weegt kennelijk niet op tegen het WFFS dragerschap volgens de huidige eigenaar)

Marktwaarde van deze merrie? Niet te bepalen met zo weinig informatie, maar door haar dragerschap zal ze iets goedkoper (of minder duur) zijn dan als ze dat niet had gehad.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:08

Haarbal schreef:
bigone schreef:
Mensen geven antwoord op je vraag en dan bek je ze af, wil je wel antwoord of open je expres controversiële topics om te rellen.


Precies dit. Of moeten we ons eerst beter inlezen? :)* :')


Nog beter???? I give up.

<<) _O- O:) sorry melig.

TS leest alleen maar wat ze lezen wil, wordt grof en bijna beledigend tegen diegene die niet haar mening hebben. En alleen haar mening is de juiste. Guys it's Sheldon Cooper :+

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Chiave
Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:55

Ik vind het oprecht ongemakkelijk om je topics voorbij te zien komen. Dat topic over KS, nu dit... Wat wil je horen? Wat mogen gebruikers wel en niet antwoorden op je vraag?

M. 21-07-2017. <3

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:01

mavantos schreef:
rien10 schreef:
Nee, maar het veulen wat dood ter wereld komt wel. Die heeft er wel last van. Niet lang gehad trouwens, want hij is al dood.
Waarom zou je het risico nemen op een dood of misvormd veulen?
Koop dat dier, gooi er een zadel op en rijd er de hele wereld mee rond. Maar fok er niet mee.


Als je de merrie dekt met een hengst die NIET drager is van het WFFS gen dan krijg je geen misvorm of dood veulen door WFFS. Dit is alleen zo als je een WFFS drager kruist met een WFFS drager, dan is er 25% kans op een lijder.

Maar goed, duidelijk dat niemand dit wil begrijpen :')
Als je doel is om een fijn sportpaard te fokken kan je prima fokken met een drager van het WFFS gen, als je deze maar niet kruist met een drager.


Maar om meer lijders te voorkomen, moet je toch ook gewoon proberen zo min mogelijk dragers op de wereld te zetten?

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:27

Je kan lijders ook gewoon voorkomen door geen dragers met dragers te kruisen, iets wat ontzettend gemakkelijk is aangezien alle hengsten in elk geval al getest zijn en het als fokker zijnde ook een beetje je morele plicht is om nu die paar euro uit te geven om je merrie te laten testen. En als je dan toch niet je merrie wilt laten testen dan zijn er genoeg vrije hengsten om uit te kiezen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:56

Ilse_123 schreef:
Je kan lijders ook gewoon voorkomen door geen dragers met dragers te kruisen, iets wat ontzettend gemakkelijk is aangezien alle hengsten in elk geval al getest zijn en het als fokker zijnde ook een beetje je morele plicht is om nu die paar euro uit te geven om je merrie te laten testen. En als je dan toch niet je merrie wilt laten testen dan zijn er genoeg vrije hengsten om uit te kiezen.

Maar dan kan er toch alsnog wel een drager uit voortkomen? Ik weet dat de drager daar geen gezondheidsproblemen van ondervind, maar je moet toch ook het dragerschap proberen in te perken. Dan komen er automatisch toch ook minder lijders in de toekomst?

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:28

DatBenIkNou schreef:
Ilse_123 schreef:
Je kan lijders ook gewoon voorkomen door geen dragers met dragers te kruisen, iets wat ontzettend gemakkelijk is aangezien alle hengsten in elk geval al getest zijn en het als fokker zijnde ook een beetje je morele plicht is om nu die paar euro uit te geven om je merrie te laten testen. En als je dan toch niet je merrie wilt laten testen dan zijn er genoeg vrije hengsten om uit te kiezen.

Maar dan kan er toch alsnog wel een drager uit voortkomen? Ik weet dat de drager daar geen gezondheidsproblemen van ondervind, maar je moet toch ook het dragerschap proberen in te perken. Dan komen er automatisch toch ook minder lijders in de toekomst?


Yup, dan kan er daar wel een drager uitkomen.
Maar als we daarop zo streng gaan selecteren dat we niet met dragers willen fokken die geen gezondheidsprobleem met zich meedragen dan krijg je uiteindelijk een kleinere genenpoel. En nu is dat nog niet aan de orde omdat maar een klein procent WFFS positief is. Maar er zijn alleen al bij paarden meer dan 80 erfelijke ziektes bekent, waarvan bij een hoop de dragers ook last hebben. En er komen er alleen maar meer bij. Dus eindeloos elk paard dat drager voor iets is bestempelen als genetisch defect gaat op den duur wel problemen opleveren. Als je maar ver genoeg zoekt dan is uiteindelijk elk paard genetisch defect.
Het lijkt mij wijzer qua WFFS om even een pas op de plaatst te doen en gewoon te kijken naar of het dier gezond is, en of je met zekerheid kan zeggen dat een nakomeling qua die bepaalde genetische afwijking dan ook gezond is. In het geval van WFFS is dat op beide ja (mits je geen drager x drager kruist).
Het probleem met OWLS, wat eerder ook wordt aangehaald is dat een drager daarvan een gewild kleurtje heeft (Frame overo) en dat je meer kans hebt op een leuk kleurtje als je twee dragers kruist. Dat is natuurlijk gewoon super fout, dan fok je willens en wetens met een grote kans een dier dat de eerste dag niet overleefd.


Ondertussen gaan we offtopic.
TS:
-Het paard is gewoon geschikt voor de sport
Of je er een veulen van wilt fokken moet je zelf beslissen, als je vindt dat ze goed genoeg is dan geeft het voor het veulen geen problemen, maar je moet wel zorgen dat je de juiste hengst uitkiest. En ik zou het veulen dan ook laten testen zodat daar geen onzekerheid over kan bestaan.
Het is in elk geval een betere keuze dan je merrie met KS, maar dat is wederom mijn mening.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers